Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

Ik heb een vraag met betrekking het geluid van mijn overloop te verminderen.Zoals je op de foto kan zien komt mijn overloop via een T stuk bovenwater in de sump.Om nu het geluid al wat te verminderen steek ik langs bijde zijden een ronde biobal.
Zou ik mischien niet beter de uitloop,T stuk,volledig onderdompelen.Wie werkt er zo of wat is het beste?

Eddy

Bijlagen

• aqua 023.jpg
    aqua 023.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 1.324
Ik laat het water gewoon overlopen over een hele partij bioballen en dat helpt ook aanzienlijk.

Daarna komt deze in de sump waarbij de uitlaat ondergedompeld zit .

Na het proefdraaien heb ik nog hier en daar verbeteringen gemaakt aan de installatie.
1) Ik heb het einde van de overloop toch onderwater gebracht.geen vervelende pruttelende geluiden meer.Praktisch geruisloos.
2)Er kwam redelijk veel water langs de bypas.De installatie werd nu zodanig aangepast dat ik een deel van het teveel aan water langs mijn koeling kan sturen.Daardoor heb ik een pomp uitgeschakeld.Energie en geld winst.
3)De waterstand t.o.v. de strippen gaf aan, dat mijn aquarium niet waterpas stond.Het verschil bedroeg +-6mm.Ik heb met behulp van een autocrik,de eikenbalk opgelicht en met plasticmateriaal opgevuld.Het verschil dat ik nu nog meet is 0,01mm.Daar kan ik mee leven.:D
4)Om het geluid en de verdamping aan mijn filter te reduceren heb ik in pc, dekplaten gemaakt,welke zo passend mogelijk zijn.

Zo,nu nog verder osmosewater maken,vrijdag zout erin en op temperatuur brengen,en we kunnen met het inrichten beginnen.Dat zal voor maandag zijn.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 023.jpg
    nieuw aquarium 023.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 18
  • nieuw aquarium 022.jpg
    nieuw aquarium 022.jpg
    32,9 KB · Weergaven: 18
  • nieuw aquarium 025.jpg
    nieuw aquarium 025.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 25
Vandaag nog een beetje geknutselt met pvc.Oorspronkelijk had ik de bedoeling om een Eheim op de bodem te leggen en via een buis voor extra stroming te zorgen.Met als nadeel dat ik niet meer aan die pomp kon komen voor eventueel onderhoud.
In het dagboek van SHRIMP:goed: vond ik een betere oplossing,het maken van een vertikale toren waar de pomp in kon weggewerkt worden.Deze toren heb ik dan maar nagemaakt;) met het pvc materiaal wat ik nog op overschot had.Hierbij op de foto een variant op deze toren.Stukjes levend steen ga ik er morgen opkleven.
Waar het forum al niet goed voor is.

Groeten,Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 035.jpg
    nieuw aquarium 035.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 13
  • nieuw aquarium 028.jpg
    nieuw aquarium 028.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 14
hallo Eddy

ziet er goed voorbereid uit.En wat een mooie achterwand.:goed:
Ik heb ook 2 van die zuilen in mijn bakje(zie dagboek)
Als je deze mooi aankleed worden het echte eyecatchers.

Een tip: als je de Red Dragon zo gebruikt als je nu van plan bent, heb je grote kans dat hij middels draaikolken af en toe lucht meezuigt. Erg vervelend. Beter plaats je aan de onderkant van de knie die je nu op de aanzuig hebt zitten een T-stuk op dezelfde manier als waarop ik hem ook zie aan de pijp die het water van de overloop naar je sump brengt.

Succes, de planning lijkt in elk geval dik in orde :)

Tanne,

Nu tijdens het proefdraaien heb ik nog geen last gehad van het meezuigen van lucht door een draaikolk.Als dit later zou optreden zal ik er zo een T stuk bij opzetten.
Sinds is de uitlaat onderwater heb aangebracht,heb ik een ander vervelend fenomeen.Als ik heel het systeem van opvoeren via de Red Dragon heb stilgelegt,voor bvb enkele minuten,en ik start terug op,dan staat mijn overloop vol met water,en het blijft stijgen zelfs zover dat heel mijn aquarium zou overlopen.Als ik de pomp terug afzet voor enkele ogenblikken en ik start hem terug op,gebeurt dat niet meer.Ik denk dat er een probleem van lucht insluit moet zijn,welke niet weg kan.Deze namidag ga ik de instroom in de sump eens terug bovenwater aanbrengen om te zien of dit fenomeen zich nog zal voordoen.

Eddy

Probleem opgelost.Ik had in de overloop een raster gelegd om de bioballen die ik daar steeds inleg te beletten in het overloopgat te kruipen.Door dit rooster bleek te weinig water te kunnen telkens ik opstarte.Nu heb ik de gaten vergroot met het gekende resultaat.

Eddy

Verhuis is gebeurt.Deze namiddag aquarium opnieuw ingericht.Ik heb gebrobeert het wat luchtiger op te vatten zodat er wat meer zwemruimte vrijkomt.Heb een 35 kg oude steen niet meer in gebruik.De foto is nog wat naar de blauwe kant,maar er branden voorlopig nog maar 2 T5 lampen.Verdere afwerking zal in de komende weken of maanden gebeuren.
Ik heb nog altijd het probleem met de overloop.Dacht het opgelost te hebben,maar het is me tot hiertoe nog niet gelukt.Ga verder zoeken naar de oorzaak.Als er iemand is die hetzelfde probleem had,wil ik het graag horen.Voor mij is dit de eerste keer dat ik dit meemaak.
Ook heb ik nog wat problemen met de afschuimer.(AM 1000 SL)In de 2 zijdelingse opstijgbuizen krijg ik ook een bellenstroom,zodat mijn sump vol zit met zeer fijne luchtbellen.Het water stijgt ook zeer hoog in mijn schuimbeker,die regelmatig overloopt.Hier zal de nieuwe opstart ook wel mee te maken hebben denk ik,dus nog wat geduld zal ik moeten opbrengen.

Bijlagen

• nieuw aquarium 039.jpg
    nieuw aquarium 039.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 29
  • nieuw aquarium 040.jpg
    nieuw aquarium 040.jpg
    49,9 KB · Weergaven: 43
Hoi Eddy, dikke proficiat met je nieuwe start:goed: . 't ziet er idd lekker luchtig uit. Zoals ze soms zeggen "less is more" of zoiets in den aard!?
Succes verder...blijf je dagboek volgen zenne.

Zeg dat rooster en de bioballen in je overloop kamer, is dat om het lawaai tegen te gaan?
Anders moet je eens zoals bij mij proberen : heb gewoon een recht stuk 40mm buis, onderaan versmald naar 32 mm, dit steekt gewoon zo in m'n doorvoer. Bovenaan komt het 3 à 4 cm onder de rand van de overloop. ('t was eigenlijk een stuk van een durso, maar die bocht en zo pasten niet in m'n overloop)

Is het nu dat ik per zuiver toeval de juiste verhoudingen heb ?? maar ik heb absoluut geen geslurp en m'n afsluitkraan v/d afvoer staat ook helemaal open.

Bijlagen

• IMG_1471.jpg
    IMG_1471.jpg
    59,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1470.jpg
    IMG_1470.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 13
Roland,

Ga uw systeem in het weekend eens uitproberen.De fotos zijn wat blauw,maar dat komt omdat ik maar 1witte en 1 blauwe heb branden.Morgenmiddag ga ik het tweede armatuur ook aansteken.
Voor de rest heeft alles van de dieren het overleefd.Ik ben voor meer dan 50% opgestart met nieuw water.En toch is mijn Ph wat aan de lage kant.In de loop van volgende week krijg ik mijn kalkreactor binnen,en dan zal ik hem hopelijk wat hoger krijgen.

Eddy

hallo eddy,

hoe heb je de uitsroom van je sump?

als de stroom uitvalt kan de sump ook vollopen via de uitstroom.

groeten alex

Alex,

Als de stroom uitvalt heb ik nog zeker een 40 liter aan inhoud als reserve.Dus dat is zeker geen probleem.

Eddy

Vandaag heb ik levend zand op de bodem gelegt.Het is de eerste keer dat ik dit gebruik.Ik moet zeggen dat het wel een zeer mooi efect geeft.(dank Gert)De bak staat wel troebel,zodat ik nog niet alle hoekjes en kantjes goed kon bedekken.Morgen doen we verder.

Eddy

Hier al enkele fotos van mijn nieuw aquarium.Ook al wat nieuwe bewoners aangeschaft.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 054.jpg
    nieuw aquarium 054.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 91
  • nieuw aquarium 049.jpg
    nieuw aquarium 049.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 29
  • nieuw aquarium 042.jpg
    nieuw aquarium 042.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 20
Echt een heel mooi geheel geworden met die zelfgemaakte achterwand.

Maar hoe zit die opvoer buis in elkaar??
Zit deze gewoon door de bodem in het aquarium???

Petje af :goed:
Gr Erik

Laatst bewerkt:
Eric,

Ik zal morgen proberen om morgen een overzicht te geven op foto van uw vraag.

Eddy

Eric,Ik ben je vergeten,maar morgen foto's zoals beloofd.

Vandaag zijn de eerste kiezelalgjes al zichtbaar.Voornamelijk op de witte plekken van de oudere levende steen en op de nieuwe achterwand.
Met de eiwitafschuimer heb ik nog regelproblemen.Regelmatig schuimt hij gewoon over.Het schuim is ook nog fel wit.Er zal nog zeker onvoldoende belasting van eiwitten zijn.Dus verder afwachten.
De oortjes en een leder staan nog niet volledig open.De nieuwe verlichting T5 heeft hier zijn uitwerking niet gemist.Zij zullen ook nog moeten wennen.

Eddy

Ik kon me weer niet inhouden.

Bijlagen

• nieuw aquarium 059.jpg
    nieuw aquarium 059.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 20
  • nieuw aquarium 063.jpg
    nieuw aquarium 063.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 13
  • nieuw aquarium 067.jpg
    nieuw aquarium 067.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 78
Eddy nog bedankt voor de foto's. Ziet er Top uit.

Back
Bovenaan