Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

Vissen gevangen en verhuist naar hun tijdelijke verblijfplaats.Morgen wordt de filter verwijderd en gaat het aquarium definitief op weg naar een andere bestemming.Aan de lichtkap moet ik enkele wijzigingen aanbrengen,maar dat gaat nog meevallen.
De aanpassing aan de dikke balken zal wat anders zijn.Dat moeten 2 gaten worden,te boren met een klokboor die te kort is.We zullen weer lachen.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 101.jpg
    nieuw aquarium 101.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 28
Gisteren heb ik de 2 doorvoergaten geboord met een speciale widiaboor van doormeter 72mm.Een lid van onze vereniging,welke van beroep meubelmaker is,heeft mij die boor terbeschikking gesteld.Met een gatzaag,zou dit karwei,een karwei geworden zijn.Nu ging het zeer vlot met dit gereedschap.
Deze week de doorvoergaten in mijn betonnenvloer,en de verdere installatie kan beginnen.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 103.jpg
    nieuw aquarium 103.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 14
  • nieuw aquarium 104.jpg
    nieuw aquarium 104.jpg
    42 KB · Weergaven: 1.299
Hoi Eddy,

Weer een stap verder hé. :goed: Dat gaat mooi worden.

In elk geval de oortjes hebben nen goeie thuis gekregen; zal morgen of zo eens foto's plaatsen.

Ook het elektrische gedeelte wordt aangepast.De wat oudere tijdklokken worden vervangen door de iets nieuwere? technieken.Prutsen aan de klok ivm de zomer en wintertijd is verleden tijd.Voor de toekomst zit er mischien nog het sturen via mijn pc in,als ik iemand kan vinden die mij daar mee helpt.Eerst de bak laten draaien en de rest volgt wel.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 002.jpg
    nieuw aquarium 002.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
eddy,

als je zinnes bent HQI te gebruiken via het electronisch schakel klokje is het aan te raden daar een relais tussen te plaatsen zodat het contactje in het klokje niet al te veel af ziet van de opstartstroom van de HQI.

gr sacha

Sacha,
De opstelling in mijn woonkamer laat het gebruik van HQI niet toe.Ik zal met T5 verder moeten.Het is toch al een verbetering tov vroeger met mijn T8 witte lampen en mijn dikke Actenic 03.

Eddy

Eddy zei:
Sacha,
De opstelling in mijn woonkamer laat het gebruik van HQI niet toe.Ik zal met T5 verder moeten.Het is toch al een verbetering tov vroeger met mijn T8 witte lampen en mijn dikke Actenic 03.

Eddy

lees ik daar een teleurstelling? "Ik zal met T5 verder moeten.Het is toch al een verbetering tov vroeger met mijn T8"

ik twijfelde ook aan de capaciteiten van T5. en zie nu alles draait hier op T5

gr sacha

Ik mis toch steeds de flikkering van HQI,maar je kan niet alles hebben in het (dit?)leven hé.

Eddy

Deze namiddag zijn de gaten in de vloer geboord voor de aan en afvoer.Gelukkig moest ik het niet zelf doen.Een frigorist die ik heb leren kennen heeft het voor mij gedaan.Aan het eerste gat ( doormeter 52mm )heeft hij een dikke 1u30min gewerkt.De laatste 4cm was er geen doorkomen aan.Wij dachten,dit is betonijzer,maar het was niet zo,geen ijzer te zien maar wel enorme keien.Met een kleinere boor heeft hij dan 3 voorgaten geboord in het grote gat, en dan ging het terug vlot met de andere.
En toch ben ik moe.Waarschijnlijk is de vermoeitheid begonnen toen mijn verliesschakelaar ineens uitvloog bij het aanvangen van het volgende gat.Zoals gewoonlijk lopen electra draden daar waar je ze niet hebben wil.Wij zaten ( hij zat ) er los bovenop.Met een beetje kap en breekwerk van mij is hij er toch in geslaagd het volgende gat tot een goed einde te brengen.
Zoals u op de foto kan zien,zaten we juist door de isolatie van de draad.Ik heb hem al voorlopig hersteld,want ik wil vanavond toch een beetje TV kijken.
Nu rustig een biertje drinken en morgen beginnen we aan de volgende faze.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 003.jpg
    nieuw aquarium 003.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 17
  • nieuw aquarium 008.jpg
    nieuw aquarium 008.jpg
    68 KB · Weergaven: 27
  • nieuw aquarium 009.jpg
    nieuw aquarium 009.jpg
    42 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Een beter zichtje.

Bijlagen

• nieuw aquarium 007.jpg
    nieuw aquarium 007.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 23
Jep da ken ik...been there, done that :) ...

Met die oude electr. hier had ik dat voor de veranderingen regelmatig, kaderke hangen...pats..

Man ,man man...

Wat een leerrijk dagboek...:goed:
Ze zeggen oep zen Antwaarps > Van diene ouwe kunde nog iet lere !

Niet dat je er oud uitziet hé:) versta me niet verkeerd.

Maar ik vind het super dat je elke stap in beeld brengt.

Enkel had ik graag geweten welke pur je hebt gebruikt en welke epoxyhars om dit af te werken ?
En ken je mensen die dat al op dezelfde manier hebben toegepast of is dit een try-out ?

G

Gert,

De pur die ik gebruikt heb was van "Rubson"type isolatieschuim High Volume.Maar dat kan je denk ik met ieder merk of soort doen.Toch heb ik maar gekozen voor een gekend merk.Aan die paar Euros meer zal het niet liggen zeker.
De epoxy die ik gebruikt heb zie je op bericht 48 van dit dagboek.Die heb ik gaan halen bij een firma in Wommelgem.Maar ook hier,kon het evengoed een ander merk geweest zijn.
Ik had het purren al eens toegepast een 20jaar geleden bij het maken van achterwanden voor een zeepaardenbakje.Toen heb ik er gorgoontakken mee in vastgemaakt,waar de dieren zich dan aan konden vasthouden.Toen heb ik geen epoxy gebruikt,maar direkt na het opschuimen koraalzand op het schuim gegooit.Na een toch wat lange periode werden de wanden dan mooi groenig van de alg en ik prikte er caulerpa aan vast.Het bakje mocht gezien worden.
Nu wilde ik niet zo lang wachten met die begroeing,liefst met kalkalgen,daarom heb ik de epoxy dan maar zwart ingekleurd.
Er zijn nog liefhebbers op dit forum die dergelijke techniek al hebben toegepast.Dus ik was zeker recent niet de eerste.Mischien wel 20jaar geleden in een zeewaterbak,maar in zoetwater werd dat toen al gedaan.

Eddy

Het verven van de epoxyhars doe je dit met bootverf ?

Wat raad jij aan ?

Gert,

De epoxyhars component A wordt met een kleurstof in de massa ingekleurd alvorens dat je er component B bijvoegd.

Eddy

Vandaag hebben we de laatste grote hindernis genomen.Het aquarium op zijn plaats zetten.Eerst de eikenhouten balken terug geplaatst op de muurtjes,opgevuld met wat cement om hen zo goed als mogelijk waterpas te zetten.
Daarna een betonplexplaat aangebracht bovenop de balken en deze plaat uitgepast met een laserwaterpas en piepschuim ter opvulling.De plaat met 2 schroeven vastgezet zodat deze niet meer kan verschuiven.
Bovenop deze plaat de piepschuim van 2cm gekleefd met dubbelklevende plakband,weer met de bedoeling van niet te kunnen verschuiven als de bak op zijn plaats komt.
Ook heb ik een doos in 4 verdeeld,en aangebracht aan het aquarium om de hoeken te beschermen tijdens de verhuiskarwei van het gelijkvloers naar het eerste verdiep.Dit was een goed idéé van mijn "schoonbroer".
Gelukkig heb ik 4 van die grote zuignappen kunnen lenen om het aquarium goed te kunnen behandelen.

Bijlagen

• nieuw aquarium 012.jpg
    nieuw aquarium 012.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 26
  • nieuw aquarium 010.jpg
    nieuw aquarium 010.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 1.393
  • nieuw aquarium 016.jpg
    nieuw aquarium 016.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 16
Hier een overzicht van de slachtoffers die mij geholpen hebben om de verhuis tot een goed einde te brengen.Broer ,schoonbroer en neef MARC C.
Een fris pintje was de beloning.Nu kan ik verder met het afwerken van het pvc pijpwerk en het elektrisch gedeelte.Daarover later meer.
Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 017.jpg
    nieuw aquarium 017.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 23
  • nieuw aquarium 019.jpg
    nieuw aquarium 019.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 22
  • nieuw aquarium 020.jpg
    nieuw aquarium 020.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 44
Ondanks dat het weekend was,heb ik toch de aansluitingen van af en aanvoer klaar gekregen.Dit ging niet zonder de gebruikelijke hindernissen.De doorvoergaten in het aquarium,de eiken balken en de betonnen vloer kwamen ondanks mijn zo nauwkeurig meten, niet zo perfect over elkaar.Met een kleine bunzebrander heb ik de stukken pvc pijp hier en daar wat moeten corigeren.
Een kleine S bocht maken zonder de diameter van de buis veel te vervormen was niet zo eenvoudig,maar het is mij toch gelukt.
De volgende dagen zal ik de elektrische aansluitingen afwerken zodat tegen half deze week de bak kan proefdraaien met zoet water.
Als dit goed gelukt is voorzie ik de verhuis van mijn dieren voor zondag of tenlaatste maandag over acht dagen.

Eddy

We zijn zo ver.Alle pompen en elektrische toestanden zijn aangekoppeld.Nu bezig met het vullen met zoetwater.Dan kan ik morgen alles testen op goede werking en eventueel nog aanpassingen uitvoeren.
Zoutwater ga ik aanmaken tegen het einde van de week,zodat zondag of maandag de terugverhuis kan plaatsvinden.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 021.jpg
    nieuw aquarium 021.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 27
Back
Bovenaan