Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

Awel Eddy,

Waar een degelijke planning en jarenlange ervaring kan toe leiden...WAUW...knap...:goed:

Roland,

En toch kan men alle dagen bijleren.Ik heb gisteren de eerste slachtoffers van de verhuis uit mijn aquarium verwijderd.Mijn 2 zandzevende zeesterren hebben het loodje gelaten.Achter de juiste oorzaak zal ik moeten raden,maar ik denk dat het hetvolgende zou kunnen zijn.Na de 2é dag van de inrichting heb ik levendzand in mijn aquarium gedaan.De zeesterrn lagen nog op de bodem toen ik het zand inbracht( +-1cm ).Beiden zijn ze naar de oppervlakte gekomen,en zijn 2dagen op dezelfde plaats blijven liggen.Om te zien of ze nog leefden heb ik ze op de rug gelegt,maar er was geen leven meer te bespeuren.Is die handeling met het zand nu de oorzaak?wie zal het zeggen.
Verder heb ik nu volop kiezelalgen in de bak.Alle decoratie en sommige leders hebben een goudbruin kleurtje.Dit zal achter enkele dagen wel verdwijnen.
Mijn afschuimer doet nog steeds niets.Het schuim is spierwit van kleur.Waarschijnlijk nog onvoldoende belasting?
Vandaag is de kalkreactor toegekomen.(dank Peter).Ga hem een van deze dagen installeren.
Ook heb ik gisteren een phosfaatfilter opgestart.Mijn meting gaf zéér hoog aan.(> 1mg/l)Ik zal afwachten hoe snel hij zal dalen.
Andere metingen waren als volgt:
Zoutgehalte 1023 ,iets te laag,ga dit optrekken tot 1025
Kh 9
Ph s'morgens 7,9 , s'avonds 8,2

Eddy

Hoi Eddy,

Heb een antwoordje in mijn dagboek gezet ivm die pestannemoontjes.:goed:

Trouwens, hoe is't met het lawaai in je overloop gesteld...heb je zo'n simpele buis geprobeerd of had je reeds een andere oplossing ?

Groetjes

En toch kan men alle dagen bijleren.Ik heb gisteren de eerste slachtoffers van de verhuis uit mijn aquarium verwijderd.Mijn 2 zandzevende zeesterren hebben het loodje gelaten.Achter de juiste oorzaak zal ik moeten raden,maar ik denk dat het hetvolgende zou kunnen zijn.Na de 2é dag van de inrichting heb ik levendzand in mijn aquarium gedaan.De zeesterrn lagen nog op de bodem toen ik het zand inbracht( +-1cm ).Beiden zijn ze naar de oppervlakte gekomen,en zijn 2dagen op dezelfde plaats blijven liggen.Om te zien of ze nog leefden heb ik ze op de rug gelegt,maar er was geen leven meer te bespeuren.Is die handeling met het zand nu de oorzaak?wie zal het zeggen.

Hey Eddy,

De Astropecten of zandsterren zijn zeer gevoelig aan transport en nog meer aan een plotse waterverandering.
Ze blijven dan inderdaad ter plekke liggen en verteren vrij snel.
Dus snel verwijderen is dan de boodschap maar dat weet je wel wss.

Succes nog met de opstart.

Roland,

Ik heb de kraan op de overloop nu zo kunnen afstellen dat de problemen opgelost zijn.Hij maakt enkel nog een zeer kort slurpend geluid als ik het systeem stilleg.Maar daar kan ik mee leven.
Om de resonantie van de opvoerpomp nog te verminderen,heb ik er een 30cm lang stuk siliconen slang tussen geplaatst.Het geluid van de Red dragon is nu merkelijk minder.Er stond nog wat spanning op de opvoerleiding,en die is nu volledig weg.
Met de afschuimer blijf ik nog wat afstel problemen hebben wat het overschuimen betreft.Ik heb een kraantje moeten zetten op de aanzuig van de pomp,om het overschuimen te vermijden.Dat is me tot hiertoe redelijk gelukt.Verder afwachten.

Eddy

Hoi Eddy,

Da's weeral een probleem opgelost hé. Ja dat kort slurpen als ik de opvoer ff stop om te voederen, heb bij het heropstarten ook héél even. Onvermijdelijk.

Jij hebt toch een AM Multi SL zoals ik hé !? Bij mij is die nog maar 2 keer overgelopen : 1ste keer helemaal in't begin omdat ik m'n vers zeewater over niet-uitgespoeld watten had voorgefilterd...stupid me...
2de keer was dat omdat ik de beker met heet water had afgespoeld ??? normaal doe ik dat met koud water...geen probleem...had dat heet water er nu idd iets met te maken...weet het niet ???

Misschien eens vergelijken (of uitproberen) : bij mij staat ie gewoon op de bodem van de sump (pomp ook) in 27 cm water; dwz dat de uitstromers van het onderste zwarte bakje net onder waterniveau komen (scheelt ook een beetje in lawaai)
Verder zijn de 2 regeldoppen volledig verwijderd en heb ik de hoge kraag zitten.

Misschien allemaal niet volgens de "echte" regels van de kunst, maar hij doet wat moet doen. Beker heb ik zaterdag nog gereinigd.

ff niet op de sump letten...moet eens een onderhoudje hebben.

Bijlagen

• IMG_1759.jpg
    IMG_1759.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_1757.jpg
    IMG_1757.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 17
Mijn visbestand is lichtjes gewijzigt.Ik heb de juffer Chrysiptera cyanea ,uit mijn aquarium verwijderd.Hij had de slechte gewoonte om met zijn staart de bodembedekking om te woelen,en daar ik nu levend zand gebruik,was dit telkens een stofwolk van bodemmateriaal in men bak.Hij zwemt nu in een ander aquarium in Wilrijk.
Het tweede geval is een eigenaardig iets.Ik had 2 Ocelarissen die al een viertal jaar samen waren ik mijn aquarium.De oudste 23 jaar en min 6maanden,de jongste een kleine 4 jaar kwamen tot hiertoe steeds overeen.Dit tot zaterdagavond laatstleden,toen begon de jongste in te bijten op mijn ouderdomsdeken.Daar het licht enkele ogenblikken later uitging dacht ik dat de zaak wel zou bekoelen,maar niets was minder waar.De zondagmorgen zat het spel weer op de wagen,en het was zo erg,dat er al ferme stukken gebeten waren uit men ouwe rakker.Ik dacht,die laat ik na zoveele jaren nu niet afmaken door dat jong geweld.Ik heb ze met één keer scheppen in een net gekregen,de oude teruggeplaats in de bak en de andere in een emmertje de sump in.Deze zwemt nu rond in Vorselaar.
Tot daar de stand van zaken.

Eddy

Dit is een van mijn laatste aanwinsten.De juiste naam?Waarschijnlijk een Anampses soort,maar welke?
Hij heeft geen gele staart,enkel op de rug een gele tekening.

Bijlagen

• nieuw aquarium 081.jpg
    nieuw aquarium 081.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 26
Vandaag heb ik mijn kalkreactor met Co2 en Ph sturing in gebruik genomen.Na enkele hindernissen te hebben genomen,geholpen door Peter(Aquatechonline),bedankt Peter,is de zaak nu voor elkaar.Ik heb de Ph sturing ingesteld op 6,25Ph en de uitstroomsnelheid op 38 liter/24uur.Morgen ga ik eens meten wat de Ca waarde is van het uitstroomwater.
Het overschuimen van de afschuimer is achter de rug.Door het nieuwe water was hij in het begin niet onder controle te houden.Dat probleem is ook van de baan.
De kiezelwieren zijn ook verdwenen,nu steekt een kleine aanval van korte algen de kop op.Mijn nieuwe gele dokter en de heremietkreeften zullen die ook wel binnen de perken weten houden.
Ik schat toch nog een 6 weken voor ik er nieuwe lagere dieren (steenkoralen) ga inzetten.Dit voor alle zekerheid.Dan kunnen we beginnen met het afschuimen van de winkels en liefhebbers om aan het nodige materiaal te geraken.

Eddy

Bijlagen

• nieuw aquarium 2 002.jpg
    nieuw aquarium 2 002.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 23
Eddy zei:
De zondagmorgen zat het spel weer op de wagen,en het was zo erg,dat er al ferme stukken gebeten waren uit men ouwe rakker.Ik dacht,die laat ik na zoveele jaren nu niet afmaken door dat jong geweld.Ik heb ze met één keer scheppen in een net gekregen,de oude teruggeplaats in de bak en de andere in een emmertje de sump in.Deze zwemt nu rond in Vorselaar.
Dapper besluit, al 23 jaar in uw bezit, petje of zowel voor de vis als voor de verzorger.

Ziet er goed uit Eddy :goed:

Zo te zien heb jij een BIOPLAST osmosefilter in gebruik als ik het goed heb,.. goed spul

Toch zou ik er nog een silicaat module achterhangen ;)

Ik heb vandaag enkele waarden gemeten van de kalkreaktor.
Aantal bellen per minuut ; 90
Uitstroom van reactor naar sump 1,5 liter/uur
Ph van het uitgestroomde water 8,18 Ph !!!!!!! is dit normaal:confused:
Kh 35
Ph in het aquarium is nu 7,95 Ph

Eddy

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een blauwe T5 vervangen door een witte.De kleuren komen dan wat beter uit.Hier enkele nieuwe fotos van de dieren.

Bijlagen

• nieuw aquarium 2 007.jpg
    nieuw aquarium 2 007.jpg
    86 KB · Weergaven: 18
  • nieuw aquarium 2 011.jpg
    nieuw aquarium 2 011.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 33
  • nieuw aquarium 2 026.jpg
    nieuw aquarium 2 026.jpg
    455,4 KB · Weergaven: 27
Hier men oude rakker die al goed hersteld is van de vechtpartij met zijn soortgenoot,die ik heb doorgegeven.

Bijlagen

• nieuw aquarium 2 016.jpg
    nieuw aquarium 2 016.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 24
Alle dagen weer wat nieuw.Nu een klem gemaakt van een wasspeld ( wasknijper ) in luxe uitvoering:D om de planteneters, op een ordentelijke manier eten te geven.
Ph van het uitstroomwater kalkreactor nog eens nagemeten en het bedroeg 6,25.Dus dit is ook al in orde.:goed:
De eiwitafschuimer is nu eindelijk regelbaar.:) Het water begint stillaan belast te worden.Het afgeschuimde water heeft wel de kleur van juist gezette thee.

Bijlagen

• nieuw aquarium 2 005.jpg
    nieuw aquarium 2 005.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 22
  • nieuw aquarium 2 037.jpg
    nieuw aquarium 2 037.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 20
Nog een overzichtje na 4 weken terug opstarten.

Bijlagen

• nieuw aquarium 2 041.jpg
    nieuw aquarium 2 041.jpg
    311,9 KB · Weergaven: 110
  • nieuw aquarium 2 043.jpg
    nieuw aquarium 2 043.jpg
    348,1 KB · Weergaven: 51
  • nieuw aquarium 2 044.jpg
    nieuw aquarium 2 044.jpg
    388,8 KB · Weergaven: 72
En wat van dichterbij.

Bijlagen