Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

Volgens mij heb je gelijk Frode..
Na weer heel wat op Google gezeten te hebben vond ik één plaatje waar hij erg op lijkt en daarbij staat de naam Nardoa novaecaledoniae vermeldt.
Ben allang blij want welke sp. Nardoa het ook is; ze zijn iig stukken beter houdbaar dan de Fromia's...

zomaar wat foto's

Bijlagen

• 090210 Blauwe anthelia (denk ik).jpg
    090210 Blauwe anthelia (denk ik).jpg
    159,8 KB · Weergaven: 30
  • 090210 gekleurde oortjes.jpg
    090210 gekleurde oortjes.jpg
    171,2 KB · Weergaven: 19
  • 090210 Rode oren.jpg
    090210 Rode oren.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 19
  • 090210 Overzichtje 1.jpg
    090210 Overzichtje 1.jpg
    187,1 KB · Weergaven: 31
Hallo Hans,

Na een week of twee heb ik e.e.a. weer even bij gelezen. Een hele mooie ontwikkeling gemaakt, ziet er allemaal heel mooi uit. Ik zal vandaag mijn dagboek weer eens bijwerken en je zult enkele paralellen zien.

Blijf foto's plaatsen

Jeroen T zei:
Hallo Hans,

Na een week of twee heb ik e.e.a. weer even bij gelezen. Een hele mooie ontwikkeling gemaakt, ziet er allemaal heel mooi uit. Ik zal vandaag mijn dagboek weer eens bijwerken en je zult enkele paralellen zien.

Blijf foto's plaatsen
Komt goed Jeroen en dank voor het compliment. Zodra je je schrijf- en fotopostwerk weer hebt gedaan lees ik ook bij jou weer bij..

vanvelzen zei:
Volgens mij heb je gelijk Frode..
Na weer heel wat op Google gezeten te hebben vond ik één plaatje waar hij erg op lijkt en daarbij staat de naam Nardoa novaecaledoniae vermeldt.
Ben allang blij want welke sp. Nardoa het ook is; ze zijn iig stukken beter houdbaar dan de Fromia's...

Dat had ik ook gelezen. Overigens schijnen de vier bekende Nardoa soorten vrij variabel te zijn en moeilijk uitelkaar te houden. Mogelijk zelfs, zelfde soort.

iig heb je waarschijnlijk geluk gehad met deze impulsieve aankoop ;)

Overigens goed om te zien hoe de bak zich ontwikkeld :goed:

vanvelzen zei:
zomaar wat foto's
Mooi dat blauw ( foto 1 )Hans !!

Ik hoop dat het hard groeit
dan kan ik ooits is een stekje nemen van je :)

en foto 3 is ook erg mooi !

Top Man !!

Grtz Michel

Hans, ik zie een aantal zeer mooie oortjes op de foto's, heb je enig idee welk soort dat is op derde foto? Lijkt wel wat op de gemarmerde oortjes en ik vind ze erg mooi :goed: .

Kan je ook wat meer vertellen over die aparte zeester? Is deze goed houdbaar of toch wel erg moeilijk?

MarjanH zei:
Hans, ik zie een aantal zeer mooie oortjes op de foto's, heb je enig idee welk soort dat is op derde foto? Lijkt wel wat op de gemarmerde oortjes en ik vind ze erg mooi :goed: .

Kan je ook wat meer vertellen over die aparte zeester? Is deze goed houdbaar of toch wel erg moeilijk?
Marjan, ik moet helaas twee keer "weet niet" antwoorden. De winkelier kon me niet meer vertellen over de oortjes dan dat het "gewone" rode oortjes zouden zijn. Idd, op de close-up foto lijken ze wel gemarmerd, maar dat zie je minder in real-life. Zal er eens wat datbases op na pluizen...

M.b.t. to de ster: ik ben de soort Nardoa van mij op internet nog maar 1x tegen gekomen in exact dezelfde kleurstelling (en daar stond de naam Nardoa novaecaledoniae bij, wat geen garantie is of dit klopt natuurlijk). Ik heb gisteren wel geprobeerd een stukje mossel te voeren, maar hij gleed er gewoon overheen en liet het liggen. Dus de tijd zal het leren of hij daadwerkelijk te houden is; blijf proberen hem te voeren.
De ster is wel actief; hij gaat de hele dag mijn bak door met telkens rustpauzes van een uurtje of wat als hij iets van een metertje heeft afgelegd.
Wel leuk dat deze continue in het zicht blijft; heb bijvoorbeeld mijn Gemarmerde Slangster nog steeds niet gezien en die zit er al bijna een week in (en echt klein is die ook niet...)
Toen de mossel (in vieren) maar aan mijn garnalen gegeven; fantastisch om de gretigheid te zien waarmee ze dat accepteren; ze springen gewoon op je hand om het kwartje mossel uit je vingers te trekken...

Hoi Hans je bent al mooie koralen aan het verzamelen...maak je niet te druk om de stroming,als je dieren gaan groeien zul je straks eerder stroming tekort komen en zal je zand vanzelf blijven liggen :) !!

Kzou de bak nu rustig gaan vullen met koralen (verbruikers) later pas vis bij plaatsen (vervuilers) ;) !!

manuel69 zei:
Hoi Hans je bent al mooie koralen aan het verzamelen...maak je niet te druk om de stroming,als je dieren gaan groeien zul je straks eerder stroming tekort komen en zal je zand vanzelf blijven liggen :) !!

Kzou de bak nu rustig gaan vullen met koralen (verbruikers) later pas vis bij plaatsen (vervuilers) ;) !!
Dit si exact het plan Manuel, ik heb nu 8 visjes en daar blijft het voorlopig bij. Ga nu (zo snel als de portemonnee het toelaat) vooral aan mijn koralenbestand werken.

De afgelopen paar dagen stond in ene mijn Sarcophyton paddestoel helemaal in na vanaf het begin (zeker al een paar weken) mooi open gestaan te hebben. Groeit er aan zijn voet plotseling een dijk van een glasanemoon... Zou die daar zoveel last van hebben?

Maar snel verwijderen en dan zien of hij weer terug open wil.

Ik heb een week geleden wat met de stroming zitten klooien om de zandverstuivingen tegen te gaan. Dit i.c.m. de glasanemoon die aan zijn voet kriebelt zal idd wel de reden zijn voor de sluiting van mijn Paddestoel.

Ik heb gisteren het koraal wat meer naar onderen verplaatst (iets meer in de stroming) en tevens de glasanemoon voorzien van wat "Sapje van Joe". Nog geen uur later staat hij mooi open of er niets aan de hand is.

Zal wel de beginner onkunde/stress zijn; maak me nog steeds veel te snel zorgen om weinig, blijkt wel...

Weer een paar fotootjes van wat redelijk recente aanwinsten:

Bijlagen

• 090217 Ster op koraal.jpg
    090217 Ster op koraal.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 20
  • 090217 Hoe heet ik.....jpg
    090217 Hoe heet ik.....jpg
    150,3 KB · Weergaven: 22
  • 090217 Hamer half-uit.jpg
    090217 Hamer half-uit.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 18
  • 090217 Hamer in.jpg
    090217 Hamer in.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 22
  • 090217 Aalgrondel jong.jpg
    090217 Aalgrondel jong.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 16
Op bezoek bij Edwin....

Gisteravond met Gerardus op bezoek geweest bij Edwin Dekker. Zeer gastvrij ontvangen met lekkere koffie en een warme appelbol uit de oven.

Na een wat ongelukkig weekend stond zijn bak er niet optimaal bij (dat vond Edwin zelf althans) maar voor mij was er genoeg moois om naar te kijken. Prachtige verzameling Koraal op een strakke opbouw, mooie vissen in goede conditie etc. Natuurlijk wat stekken meegenomen waaronder oranje Montipora plaat en een Hydnophora. Ben alweer vergeten wat de namen van de andere waren, maar dat komt nog wel goed.
Zal proberen binnenkort wat foto's te plaatsen met mijn ienie-mienie cameraatje (nog een doel om voor te sparen).
Dank Edwin voor de gezellige ontvangst!

Re: Op bezoek bij Edwin....

vanvelzen zei:
Gisteravond met Gerardus op bezoek geweest bij Edwin Dekker. Zeer gastvrij ontvangen met lekkere koffie en een warme appelbol uit de oven.

Na een wat ongelukkig weekend stond zijn bak er niet optimaal bij (dat vond Edwin zelf althans) maar voor mij was er genoeg moois om naar te kijken. Prachtige verzameling Koraal op een strakke opbouw, mooie vissen in goede conditie etc. Natuurlijk wat stekken meegenomen waaronder oranje Montipora plaat en een Hydnophora. Ben alweer vergeten wat de namen van de andere waren, maar dat komt nog wel goed.
Zal proberen binnenkort wat foto's te plaatsen met mijn ienie-mienie cameraatje (nog een doel om voor te sparen).
Dank Edwin voor de gezellige ontvangst!
oke hans we gaan het zien he :)
ik wil wel een paar fotos voor je maken ik heb net een mooie camara gekocht :) en volgende week heb ik een weekje vrij ;)

Grtz Michel

djpinscher zei:
oke hans we gaan het zien he :)
ik wil wel een paar fotos voor je maken ik heb net een mooie camara gekocht :) en volgende week heb ik een weekje vrij ;)

Grtz Michel
Hou ik je aan Michel; stuur je nog wel een pb'tje...

Mijn paddestoel heeft blijkbaar toch behoorlijk last van de glasanemonen die vanonder zijn voet groeien. Ik heb die ettertjes nu al een paar keer ingespoten met Joe's Juice en hopelijk blijven ze nu weg.

Echter.... Mijn paddestoel wordt nu zwart aan zijn voet en ik ben bang dat ie dat niet overleeft. (zie binnen rode cirkel)

Is het nu verstandig om hem af te snijden net boven het zwart en opnieuw op een ander steentje te bevestigingen?

Bijlagen

• 090218 Paddestoel met zwarte voet.jpg
    090218 Paddestoel met zwarte voet.jpg
    72 KB · Weergaven: 33

vanvelzen zei:
Hou ik je aan Michel; stuur je nog wel een pb'tje...
jij ook weer ;)

Ik heb wel eens een paddestoel gehad die aan de voet 3cm was,en boven 6cm. Deze stond in een veld van annemonen.Ik zou het even goed in de gaten houden of het niet groter word.Anders de mes er in;)

vanvelzen zei:
Mijn paddestoel heeft blijkbaar toch behoorlijk last van de glasanemonen die vanonder zijn voet groeien. Ik heb die ettertjes nu al een paar keer ingespoten met Joe's Juice en hopelijk blijven ze nu weg.

Echter.... Mijn paddestoel wordt nu zwart aan zijn voet en ik ben bang dat ie dat niet overleeft. (zie binnen rode cirkel)

Is het nu verstandig om hem af te snijden net boven het zwart en opnieuw op een ander steentje te bevestigingen?

Zojuist toch maar het mes in de paddestoel gezet; de zwarte plek werd groter (bijna rondom) en hij was in formaat zowat gehalveerd ens tond geheel in.

Zal wel ervaring zijn, maar zo'n 1e keer een stomp paddestoel op een steentje proberen te krijgen met een elastiekje, valt niet mee. Tjonge wat stond ik te stuntelen.... Maar goed hij staat er nu op. Ben benieuwd of hij het gaat redden...

Hierbij een foto van het stuk oranje Montiporaplaat dat ik bij Edwin heb opgehaald:

Bijlagen

• 090220 Montipora Oranje.jpg
    090220 Montipora Oranje.jpg
    228,6 KB · Weergaven: 14
Back
Bovenaan