Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

De bak bleef troebel en gisteravond kreeg ik de kans om mijn bak te verversen met deels ingedraaid zeewater uit een goed draaiende bak. Ik heb daarom eerst zoveel mogelijk van de draadalg verwijderd en vervolgens ongeveer 30% nieuw zeewater toegevoegd waarvan een deel al uit een bestaand goed draaiend zeeaquarium. De bak is vandaag weer bijna net zo helder als bij de start. Vandaag opnieuw de waarden gemeten:

Temp, 24,5
Zout, 1022,5
Nitraat, 25
Nitriet, 0,1
Fosfaat, 0,02

Zoutwaaarde moet nog iets omhoog dus ik heb nu een emmer water draaien met osmosewater, zout, stromingspomp en verwarming zodat ik het verdampte water straks kan bijvullen met het zoutere water om de zoutwaarde iets omhoog te brengen.

360.jpg

Nitriet en nitraat is natuurlijk te hoog. Ik twijfel nu wel wat ik moet doen. Gewoon geduld hebben en wachten tot het nitraat en nitriet vanzelf zakt of toch weer wat reef fuel toevoegen dat eerder de bacteriebloei veroorzaakte wat ik nu juist niet wil stimuleren?

Ik zou gewoon even alles zijn gang laten gaan. Je hebt nu al iets veranderd wat je opstart natuurlijk ook weer verstoord. Je kunt denk ik het beste lekker afwachten en niks doen verder

Vroeger deden we bij de opstart niets behalve wat water wisselen , als ik nu lees wat mensen er allemaal ingooien vraag ik mezelf af waarom.
mijn vorige bak draaide prima , deze heb ik opgestart met ca 80% dood steen en 20 % levend steen.
het enige verschil met tegenwoordig is dat ik mijn bak minimaal 4 maanden heb laten pruttelen zonder iets in de bak te plaatsen.
tegenwoordig lees ik dat mensen na 2 maanden al met vis draaien ???

misschien ben ik gewoon een ouwe lul ?

Vroeger deden we bij de opstart niets behalve wat water wisselen , als ik nu lees wat mensen er allemaal ingooien vraag ik mezelf af waarom.
mijn vorige bak draaide prima , deze heb ik opgestart met ca 80% dood steen en 20 % levend steen.
het enige verschil met tegenwoordig is dat ik mijn bak minimaal 4 maanden heb laten pruttelen zonder iets in de bak te plaatsen.
tegenwoordig lees ik dat mensen na 2 maanden al met vis draaien ???

misschien ben ik gewoon een ouwe lul ?
Haaa, haaa, haaa....
Ik denk dat het gewoon lastig is voor veel mensen om het geduld op te brengen. Dat heeft misschien wel te maken met de maatschappij waarin we leven; alles moet snel, alles moet efficient, alles moet beter, ergens op wachten zijn we niet meer gewend.

Ik ben ook een ouwe lul, en heb ook wel wat problemen zo af en toe om geduld op te brengen. Ik herken het in ieder geval wel

Dank voor de reacties. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden en zoveel mensen zoveel meningen. Het is best lastig om als onervaren zeeaquariaan te bepalen welke koers je wilt varen. Ik heb na veel inlezen gekozen om te starten met een klein deel levend steen en reef fuel om de bacterie cultuur op te starten. Blijkbaar veroorzaakte dit bacteriebloei. Ik heb over dit onderwerp veel gelezen inmiddels en bij de meeste mensen is het binnen een paar dagen weg en anderen proberen van alles maar komen er maar heel lastig vanaf. Het was niet mijn plan om een waterwissel te doen bij de opstart maar de gelegenheid deed zich voor en ook hier lees je weer veel verschillende meningen over. Hoe dan ook, het heeft geholpen tegen bacteriebloei en ik zal de komende dagen kijken wat nitraat en nitriet gaan doen en niet direct weer starten met reef fuel.

Hoog nitraat is heel normaal in het begin. (Ik zat op 100+, toen de stikstof cyclus liep). Niks aan doen, komt vanzelf weer goed op termijn (kringloop, filtratie, afschuimer).

Hoog nitraat is heel normaal in het begin. (Ik zat op 100+, toen de stikstof cyclus liep). Niks aan doen, komt vanzelf weer goed op termijn (kringloop, filtratie, afschuimer).
Dat is ook de bedoeling van de opstart, hoog nitraat totdat de bacterieen kolonie voldoende is gegroeid om dit probleem aan te pakken.

Vandaag even een update, ik zie de bak helaas weer langzaam maar zeker troebel worden. Erg vreemd omdat ik twee week geleden een forse waterwissel heb gedaan en toen was het opgelost. Sindsdien heb ik geen bacterien toegevoegd of andere dingen gedaan behalve water testen. Dus wat zou dan bacteriebloei veroorzaken? Of heeft het toch een andere reden? Het lijkt wel alsof er een waas opstijgt van de stenen die ook zorgt voor een kaamlaag. Ik heb geprobeerd het vast te leggen via dit filmpje:

Ik heb ook het idee dat de skimmer niet goed werkt dus vanmiddag komt er een andere skimmer in. Misschien dat dit iets gaat bijdragen. Waterwaarden zijn inmiddels wel mooi. Nitrietpiek gehad afgelopen weekend en is nu nul en nitraat al een tijdje stabiel op 5.

Een ontstane kamlaag zou nagenoeg onmiddellijk in de overloop moeten verdwijnen.
Als dat niet gebeurt, dan is daar nog iets te optimaliseren.

Ik lees terug dat je voor de opbouw dood steen hebt gebruikt.
Wat is de exacte oorsprong hiervan? Nieuw, schoon en ongebruikt? Tweede hands, dood gemaakt en hergebruikt?

Als ik de stromingspomp iets meer naar boven richt is de kaamlaag zo verdwenen.

De stenen heb ik deels bij de bak gekregen (tweedehands) en deels in de winkel gekocht. Ik heb ze van tevoren in osmosewater gehad en na een paar dagen het fosfaat gemeten. Ook heb ik ze schoon gespoten met een hogedruk reiniger.

Let op, de eerste weken was de bak nog kraakhelder. Ik weet ook niet of de waas van de stenen komt. Misschien lijkt het ook zo door de stromingspomp icm het felle licht aan het oppervlak.

Heel goed mogelijk dat er nog een hoop organische resten uit het steen komen en dat dit het opbloeien van de bacteriën veroorzaakt.
Deze theorie wordt versterkt door je vrij hoge nitraat, ondanks een minimale hoeveelheid levend steen. Ergens ligt de bron (biologisch afbreekbaar materiaal) en dat kan haast niet anders dan het dode steen zijn.

Gebruikt steen 100% schoonmaken is nagenoeg ondoenlijk. Een hoge druk reiniger maakt alleen het buitenste oppervlak schoon, dat is bij lange na nog geen 1% van het werkelijke oppervlak.
Mensen die er maanden werk van hebben gemaakt, door dood steen verschillende keren voor weken lang te logen hebben daarna nog steeds last van het vrijkomen van stoffen uit het steen.

Kortom, jouw behandeling van het steen heeft vermoedelijk veel en veel minder uitgehaald dan je denkt.

Stijgt het op uit je steen. Nee.
Je ziet gewoon de lichtbundel van je lamp die de zwevende deeltje in de waterkolom aanschijnt.

Dat is moeilijk te zeggen.
Kan heel lang etteren, maar hoeft ook geen probleem te zijn.

Als je nitraat hoog blijft, weet je iig waar het aan ligt. De meeste leder koralen kunnen dat ook prima hebben.
Het ligt eraan waar jij heen wil met de bak of het voor jou een probleem is/wordt/blijft. Uiteindelijk zal het steen natuurlijk een keer uitgeput raken.

UV, is in dit geval symptoombestrijding. Je dood de bacteriën in de waterkolom. Ja daar wordt het water weer helder van, maar dat is het enige voordeel.
Beste ingreep is goede afschuiming. Dan worden die bacteriën echt verwijderd.

Ik heb je dagboek net geheel gelezen. Jouw aanpak ziet er goed uit. Ik zal dit ook blijven volgen.
Maar heb je inmiddels een zandbodem in je bak aangebracht? Het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb, maar ik zou dat zeker nu wel doen.
Ik zou ook nog een stuk echt levend steen in het aquarium leggen en niet in de sump.

Zo lang de algen nog groeien als op de laatste foto, zou ik zeker nog geen zand toevoegen.
Heeft geen enkel nut.

Het steen biedt voor het moment ruim voldoende ruimte voor bacteriën om te koloniseren.
Afval van later afstervende algen verdwijnt in een eventuele zandlaag en maakt daar dan alleen maar een smerige bende van.

Zo lang de algen nog groeien als op de laatste foto, zou ik zeker nog geen zand toevoegen.
Heeft geen enkel nut.

Het steen biedt voor het moment ruim voldoende ruimte voor bacteriën om te koloniseren.
Afval van later afstervende algen verdwijnt in een eventuele zandlaag en maakt daar dan alleen maar een smerige bende van.
Ik zie dat toch iets anders. Het alg groeit op het steen en niet op de bodem.
Ik heb al diverse bakken opgestart en in alle bakken op één na meteen de bodem in het aquarium toegevoegd. Dit heeft nooit geen problemen opgeleverd.
Ik moet daarbij wel vermelden dat ik nog nooit een zeebak heb opgestart met dood steen, maar alleen met echt levend steen. Maar wat dat laatste betreft ben ik nog "old school".

Dat ik het zeker niet zou doen betekend niet dat het niet kan.
Als je direct zorgt dat het goed schoon blijft, hoeft het geen probleem op te leveren.

Dat het bij jou steeds heeft gewerkt, biedt geen garantie dat het bij iedereen zo werkt. Tenzij je erbij uitlegt hoe te zorgen dat het goed gaat.
Het hangt er anders maar net vanaf wat de overeenkomsten en verschillen in aanpak zijn.

Ik geef mijn mening om een andere kant te belichting, zodat de TS hier zijn eigen afweging in kan maken.

Over anekdotisch bewijs gesproken:
Van de zomer nog geholpen bij een pas opgestarte bak van vrienden die hadden halverwege de algen fase ook al zand toegevoegd. Maand later was het één bruin drapperig moeras, met een bijpassend nutriënten probleem van hier tot Tokio.

Mijn kijk erop:
Nut is beperkt, je moet het in de gaten houden en heeft onderhoud nodig, waarom zou je je nu dat mogelijk extra werk op de hals halen...
Maar dit is mijn mening en ik laat het verder aan de dagboekeigenaar om de zijne te vormen.

Back
Bovenaan