Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Raak niet van bacteriebloei af..

Nemesis20

Senior Forumlid
Hey iedereen!

Ik ben echt ten einde raad. We zijn nu 6 weken ver in de opstart en ik heb al even lang een witte mist in het aquarium hangen.
Heb nu al 5 dagen een UV-filter meedraaien maar ik heb echt de indruk dat het niks minder wordt. 11W op een 250l aquarium, lijkt me meer dan voldoende. Doorstroom is een +- 200l/u.
Ondertussen heb ik al 50% van het totale volume water ververst, dit hielp niks tegen de mist. Voeg al 5 weken niks meer toe van bacteriën of iets anders. Aquarium is opgestart met Real Reef Rock dus veel organisch materiaal is daar ook niet op aanwezig. Heb al over actieve kool gefilterd. De afschuimer is wel normaal beginnen werken sinds de UV-C erin zit. Krijg nu mooi schuim over de beker en het laat een theekleurige substantie achter.

Waardes zoals Nitraat, Nitriet, Ammonium zakken ook niet dus die worden ook niet verbruikt door de bacteriën.
Nitraat en Fosfaat zijn hoog maar ik ga geen koolstofbron toevoegen aangezien alles al vol zit onder de mist.

Snap er echt helemaal niks meer van. Ik begin al meer te denken dat het misschien gewoon aan het zout ligt dat ik gebruikt heb om het water aan te maken (Colombo). Maar langs de andere kant lijkt het ook geen kalkneerslag dat ik heb. De pompen en de overloop zijn bedekt onder een wit stoffig jasje. Wanneer ik er met mijn vinger over ga is het er onmiddellijk af. Heb in het begin wat neerslag gehad op mijn verwarmingselement en dat ging er niet zomaar af. Waren ook echte vlokken die je kon vast nemen. Deze witte aanslag is echt stoffig.

Zou gewoon graag weten hoe ik dit opgelost krijg. Er zit nog niks van levende haven in het aquarium, ik wil eerst dat alles op orde staat voor er ook maar iets in gezet wordt. Hieronder een tabel van het verloop van de waardes:

Waardes.png

Ik hoop dat een ervaren iemand me hier even op het goede spoor kan zetten.

en ik denk niet dat het bacterie bloei is.
dan had je nl ook veel voeding...en dat kun je meten

Wat vervelend Dennis.

1* Wat zijn de no2 - no3 - po4 en silicaat waardes van je osmose water?
2* Ik geloof niet direct dat het zout de boosdoener is maar om dit uit te sluiten: Als jij je zeewater aanmaakt, 1 nachtje laat draaien met een pompje, hoe ziet het aangemaakte zeewater er dan uit en wat zijn de no2 - no3 en po4 waardes van dit water?

Als je UV effectief inzet, dan kun een bacteriebloei grotendeels uitsluiten. Meest waarschijnlijk is dat dit wordt veroorzaakt door je zout, evt. icm de manier van aanmaken. Bij zout met verhoogde waarden, ik zie een behoorlijke hoge kH, loop je nu eenmaal de kans op de vorming van (onder aquariumomstandigheden) onoplosbaar calciumcarbonaat. Dit kan de "mist" veroorzaken. Filter maar eens een paardengebit over watten, dan zal het "probleem" wel zijn opgelost. (Poets ook even de ruiten aan de binnen zijde, neerslag kan zich ook daar hebben afgezet.)

Wat vervelend Dennis.

1* Wat zijn de no2 - no3 - po4 en silicaat waardes van je osmose water?
2* Ik geloof niet direct dat het zout de boosdoener is maar om dit uit te sluiten: Als jij je zeewater aanmaakt, 1 nachtje laat draaien met een pompje, hoe ziet het aangemaakte zeewater er dan uit en wat zijn de no2 - no3 en po4 waardes van dit water?
Hey Alex,

TDS waarde van mijn water is 0 wanneer het uit het osmoseapparaat komt. Het aangemaakte water ziet er naar mijn inziens goed uit. Alleen heb ik wel een donkerbruine ton om het zoutwater aan te maken dus misschien geeft dit een verkeerd beeld. Ik heb al ander zout gehaald (Tropic Marin) omdat de waardes van het colombo zout veer te hard afweken, hiermee heb ik nog niet ververst. Omdat ik nu enkele weken aan het wachten was om zo hopelijk de 'voedingstoffen' voor de bacteriën uit het water te laten halen. Maar dat is het rare eraan, waardes zoals NO2 gaan niet meer omlaag, NO3 ook niet, PO4 ook niet. Dus daarom dat ik zelf ook begin te twijfelen of het wel degelijk een bloei is die aan de gang is of iets anders. Maar aangezien het UV ook niks aan het probleem af doet denk ik dan weer dat het iets anders is.

Het enige dat ik mezelf nog voor de geest kan halen is ofwel gewoon helemaal van 0 terug beginnen met enkele kg vers levend steen en vers zeewater.

Ofwel 50% water wisselen met het TM zout & enkele kg vers levend steen toevoegen.

Op zich is vanaf 0 terug beginnen niet zo héél erg. Er zit toch nog niks in de bak buiten Real Reef Rock en geduld heb ik ook om terug vanaf 0 te beginnen. Ik word er nu op dit moment gewoon wat nerveus van omdat ik niet weet wat er aan de hand is en er op geen enkel gebied beterschap komt wat ik ook doe.

Als je UV effectief inzet, dan kun een bacteriebloei grotendeels uitsluiten. Meest waarschijnlijk is dat dit wordt veroorzaakt door je zout, evt. icm de manier van aanmaken. Bij zout met verhoogde waarden, ik zie een behoorlijke hoge kH, loop je nu eenmaal de kans op de vorming van (onder aquariumomstandigheden) onoplosbaar calciumcarbonaat. Dit kan de "mist" veroorzaken. Filter maar eens een paardengebit over watten, dan zal het "probleem" wel zijn opgelost. (Poets ook even de ruiten aan de binnen zijde, neerslag kan zich ook daar hebben afgezet.)
Hey Anthony,

De waardes van het aangemaakte water zijn als volgt:
CA: 500ppm
KH: 14dKh
MG: 1450ppm
Ik vul de ton altijd op zaterdagmiddag met osmosewater, deze laat ik opwarmen tot 25°C. Voor ik ga slapen op zaterdag doe ik er dan het zout bij en laat dit een hele nacht circuleren met behulp van een pompje. De volgende morgen ververs ik dan het water.

2 weken geleden heb ik een powerfilter ingezet. Deze heb ik ongeveer een dag of 5 laten meedraaien maar daarmee verdween de mist ook niet. Het klopt wel dat er witte aanslag op mijn ruiten zit. Deze verwijder ik om de paar dagen met de algenmagneet. Het is echt stoffig, wanneer ik erover ga met mijn vinger komt het meteen los en vliegt het door de bak in 'stukjes'. Misschien moet ik de powerfilter er wat langer in laten hangen?

Hey Alex,

TDS waarde van mijn water is 0 wanneer het uit het osmoseapparaat komt. Het aangemaakte water ziet er naar mijn inziens goed uit. Alleen heb ik wel een donkerbruine ton om het zoutwater aan te maken dus misschien geeft dit een verkeerd beeld. Ik heb al ander zout gehaald (Tropic Marin) omdat de waardes van het colombo zout veer te hard afweken, hiermee heb ik nog niet ververst. Omdat ik nu enkele weken aan het wachten was om zo hopelijk de 'voedingstoffen' voor de bacteriën uit het water te laten halen. Maar dat is het rare eraan, waardes zoals NO2 gaan niet meer omlaag, NO3 ook niet, PO4 ook niet. Dus daarom dat ik zelf ook begin te twijfelen of het wel degelijk een bloei is die aan de gang is of iets anders. Maar aangezien het UV ook niks aan het probleem af doet denk ik dan weer dat het iets anders is.

Het enige dat ik mezelf nog voor de geest kan halen is ofwel gewoon helemaal van 0 terug beginnen met enkele kg vers levend steen en vers zeewater.

Ofwel 50% water wisselen met het TM zout & enkele kg vers levend steen toevoegen.

Op zich is vanaf 0 terug beginnen niet zo héél erg. Er zit toch nog niks in de bak buiten Real Reef Rock en geduld heb ik ook om terug vanaf 0 te beginnen. Ik word er nu op dit moment gewoon wat nerveus van omdat ik niet weet wat er aan de hand is en er op geen enkel gebied beterschap komt wat ik ook doe.

Dennis,
Ook al geeft jouw TDS o aan wil nog niet zeggen dat er dan geen no2 - no3 - po4 en silicaat aanwezig is.
Meet eerst je osmose water voordat je verdere stappen onderneemt als dit allemaal 0 0 0 0 is meet dan eens je aangemaakte zeewater.

Ik zou inderdaad een groot gedeelte van die nepstenen vervangen door echt en vers levend steen. Je krijgt dan op een natuurlijke manier de goede bacteriën in het aquarium.
Vooraf een groot gedeelte van het water verversen met water aangemaakt met Tropic Marin Pro bijvoorbeeld
Je maakt dan als het ware een nieuwe doorstart. Dan de bak rustig laten draaien en kijken en afwachten wat er gebeurt.
Ik zou zeker niet met allerlei middeltjes gaan rommelen in het aquarium.

Bij de start: eerst het aquarium gevuld met water en vervolgens toen het zout er in gedaan?

Ik zou slechts wat real reef rock eruit halen (alles of veel is onnodig, tenzij je een gehele nieuwe start voor ogen hebt), wat vers levend steen bij plaatsen, uv uit, niets verder doen en niets toevoegen ook en dan het e e a een paar weekjes nog laten gaan zo. Wel 'onderhoud' plegen daarbij en zo nu en dan meten hoe het watermilieu zich ontwikkelt en dan pas na een paar weken mogelijk eens wat gaan 'bijsturen'.

Hallo Dennis,

Volgens mij slaat Anthony hier de spijker op de kop.
Opstarten met een verrijkt rif zout lijkt mij idd het probleem. Oplossing: waas weg filteren (mechanische filtratie met watten, het betreft immers een suspensie van calcium carbonaat deeltjes) en gaan verversen met een "gewoon zout". Pas als er eenmaal koralen in de bak staan kan je over op een verrijkt zout, want dan worden wordt het extra aan calcium etc en sporenelementen ook echt gebruikt.
N.B. te hoge concentraties aan sporenelementen kunnen ook een probleem gaan vormen wanneer je koralen gaat toevoegen.

Het uitblijven van denitrificatie na 6 wkn lijkt eerder op een te kort aan bacteriën, wat best wel zou kunnen na een vrij steriele start zonder levend steen of een bacteriepreparaat. Ook het recente gebruik van UV heeft hierbij eerder averechts gewerkt.

Dus mijn advies: filteren over watten (dagelijks wisselen voor schone), witte waas op stenen en apparatuur afhevelen en/of opwaaien en weg laten filteren, UV uit, stukje/paar stukken levend steen erin en/of bacteriepreparaat gebruiken.

Succes!
Laat je hier nog even weten hoe het afloopt?

P.S. zie net dat ik tegelijk met Marjan aan het typen was... ;)

Dennis,
Ook al geeft jouw TDS o aan wil nog niet zeggen dat er dan geen no2 - no3 - po4 en silicaat aanwezig is.
Meet eerst je osmose water voordat je verdere stappen onderneemt als dit allemaal 0 0 0 0 is meet dan eens je aangemaakte zeewater.
Heb het osmosewater net een keer gemeten. Alles geeft 0 aan, alleen de Hanna ULR checker geeft 1 aan wat overeen stemt met 0,003ppm fosfaat. In hoeverre is dat 100% juist.

Ik zou inderdaad een groot gedeelte van die nepstenen vervangen door echt en vers levend steen. Je krijgt dan op een natuurlijke manier de goede bacteriën in het aquarium.
Vooraf een groot gedeelte van het water verversen met water aangemaakt met Tropic Marin Pro bijvoorbeeld
Je maakt dan als het ware een nieuwe doorstart. Dan de bak rustig laten draaien en kijken en afwachten wat er gebeurt.
Ik zou zeker niet met allerlei middeltjes gaan rommelen in het aquarium.
Met die nepstenen is op zich niks mis denk ik, alleen had ik gewoon beter een kilotje of 2 écht levend steen moeten toevoegen in plaats van volledig 'steriel' te werken. Ben niet van plan om chemische middelen te gebruiken voor eender wat. Maar wel was ik al van plan om toch een kilo of 2 levend steen te verwerken in mijn scape.

Los van alles...
Als je bacteriën doseert.. én je gebruikt UV...
Hoe effectief is dat?
Zeker een opstartend aquarium heeft in mijn ogen geen uv nodig.
Hey Patrick,

Ik heb enkel de eerste 4 dagen bacteriën gedoseerd (Red Sea Mature Pro Kit) daarna heb ik niks meer toegevoegd omdat toen het water mistig was (althans toen heb ik het opgemerkt). Ik had biopellets draaien en ik doseerde de NO3-PO4x, dus ik dacht dat er een bloei was omdat dat gewoon teveel koolstof is. Na 4 dagen alles verwijderd en met alles gestopt om te doseren.

Tot nu staat de bak er net hetzelfde bij als toen. Heb al meerdere waterwissels uitgevoerd (totaal 50% van het volume) maar het probleem bleef gewoon hetzelfde. Vandaar dat ik dacht dat het misschien in het aangemaakte water zat. Dus ondertussen heb ik al 3 weken geen water meer ververst (in de hoop dat de voedingstoffen van de bacteriën uitgeput raakte), ook dit bracht geen enkele verandering. Nu dus UV erop gezet als 'laatste' redmiddel maar na 5 dagen zie ik ook nog geen enkele verbetering. 11W, +- 200l/h doorstroming (max aanbevolen doorstroming is 300l/h). Heb ook al een powerfilter geprobeerd, ook dit bracht geen zichtbare verbetering. De enige verbetering die de UV me nu bezorgd is dat mijn afschuimer normaal werkt. Mooie schuimkraag, theekleurig drap in de beker waar deze eerst gewoon wat pruttelde en niks deed.

Als ik mocht kiezen zou ik men opstart héél anders aanpakken dan wat ik nu gedaan heb. Gewoon enkele kilo's levend steen, licht aan vanaf minuut 1 en rustig aankijken wat er allemaal gebeurd.

Misschien moet ik gewoon een grote wissel met het nieuwe zout (TM) doen, 2-3kg levend steen verwerken in de scape, stenen schoon blazen met een pomp, wanden proper maken met wat filterwatten en dan een powerfilter erop zetten & dan ja de UV aan of uit? Ik kan me niks anders voor de geest halen. Wel eerst het aangemaakte zeewater op alle waardes testen zodat ik dat ook al kan uitsluiten.

Dan mag je aannemen dat dit correct is als je met deze meter ook de bak meet.
Nu weet je dat je osmose water zuiver is en kun je weer verder.

Bij de start: eerst het aquarium gevuld met water en vervolgens toen het zout er in gedaan?

Ik zou slechts wat real reef rock eruit halen (alles of veel is onnodig, tenzij je een gehele nieuwe start voor ogen hebt), wat vers levend steen bij plaatsen, uv uit, niets verder doen en niets toevoegen ook en dan het e e a een paar weekjes nog laten gaan zo. Wel 'onderhoud' plegen daarbij en zo nu en dan meten hoe het watermilieu zich ontwikkelt en dan pas na een paar weken mogelijk eens wat gaan 'bijsturen'.
Inderdaad Marjan, ik heb eerst het volledige aquarium gevuld met osmosewater en dan het zout erbij gedaan met de pompen vol aan. Ik heb nog wel wat plaats om vers levend steen toe te voegen, had een open ruimte voorzien en ik kan nog wel wat in de hoogte werken. Ik ga dit zeker doen, dit advies komt steeds terug om een beetje vers steen toe te voegen.

Hallo Dennis,

Volgens mij slaat Anthony hier de spijker op de kop.
Opstarten met een verrijkt rif zout lijkt mij idd het probleem. Oplossing: waas weg filteren (mechanische filtratie met watten, het betreft immers een suspensie van calcium carbonaat deeltjes) en gaan verversen met een "gewoon zout". Pas als er eenmaal koralen in de bak staan kan je over op een verrijkt zout, want dan worden wordt het extra aan calcium etc en sporenelementen ook echt gebruikt.
N.B. te hoge concentraties aan sporenelementen kunnen ook een probleem gaan vormen wanneer je koralen gaat toevoegen.

Het uitblijven van denitrificatie na 6 wkn lijkt eerder op een te kort aan bacteriën, wat best wel zou kunnen na een vrij steriele start zonder levend steen of een bacteriepreparaat. Ook het recente gebruik van UV heeft hierbij eerder averechts gewerkt.

Dus mijn advies: filteren over watten (dagelijks wisselen voor schone), witte waas op stenen en apparatuur afhevelen en/of opwaaien en weg laten filteren, UV uit, stukje/paar stukken levend steen erin en/of bacteriepreparaat gebruiken.

Succes!
Laat je hier nog even weten hoe het afloopt?

P.S. zie net dat ik tegelijk met Marjan aan het typen was... ;)
Dit ga ik zeker eens proberen. Vandaag ga ik al de witte 'waas' al eens verwijderen van de pompen en achterwand, powerfilter aanzetten en dan morgen die kilotjes levend steen toevoegen en een wissel doen van 60l met het nieuwe zout.

Bedankt voor al de hulp!

Ik heb net héél het aquarium aan de binnenkant schoon geveegd met wat filterwatten. Bodem, ramen, overloop, overloopkam, ...
Wat een sneeuwstorm in mijn bak nu seg.. Echt sneeuw, allemaal witten vlokken. Powerfilter staat aan om al het zweefvuil op te vangen. De rotors van de pompen waren al ligt verkalkt, die liggen nu in azijn.

Straks wat vers levend steen halen en wat zeewater om te verversen. Het levend steen zet ik er vanavond nog in, het verversen doe ik morgen. Eerst het water op temperatuur laten komen en wat bijzouten.

Hopelijk gaat het nog goed komen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken...

Ik ben verre van expert, want ook wij zijn maar net begonnen, maar wat opvalt is het feit dat jij vanaf het allereerste begin al een witte waas had.
Je weet dat we ook hier een poging gedaan hebben om destijds met de Mature Kit van RS op te starten, wat op geen enkele manier is gelopen zoals in de handleiding staat aangegeven. Maar een witte waas hadden wij niet.

Wees niet te hard voor jezelf wat betreft het levend steen...
Wij lezen heel veel en je ziet meer en meer, vooral hier in Duitsland, dat er geheel zonder levend steen wordt opgestart, dus het kan wel. Er wordt steeds meer ontdekt rondom onze hobby en alle bacteriën die in het spel zijn, daardoor zijn inzichten wat betreft het starten met levend steen, in ieder geval aan deze kant van de grens, flink veranderd.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken...

Ik ben verre van expert, want ook wij zijn maar net begonnen, maar wat opvalt is het feit dat jij vanaf het allereerste begin al een witte waas had.
Je weet dat we ook hier een poging gedaan hebben om destijds met de Mature Kit van RS op te starten, wat op geen enkele manier is gelopen zoals in de handleiding staat aangegeven. Maar een witte waas hadden wij niet.

Wees niet te hard voor jezelf wat betreft het levend steen...
Wij lezen heel veel en je ziet meer en meer, vooral hier in Duitsland, dat er geheel zonder levend steen wordt opgestart, dus het kan wel. Er wordt steeds meer ontdekt rondom onze hobby en alle bacteriën die in het spel zijn, daardoor zijn inzichten wat betreft het starten met levend steen, in ieder geval aan deze kant van de grens, flink veranderd.
Klopt wat je zegt Arne maar op de een of andere manier blijkt dat levend steen toch een soort van ruggesteun te zijn. Het bevat eigenlijk alle wat een opstart nodig heeft. Doordat ik heel de tijd met die bacteriebloei in mijn hoofd zat ben ik gestopt met bacteriën toe te voegen. Waardoor er waarschijnlijk te weinig goede bacteriën in de bak zijn terecht gekomen. Vandaar dat mijn nitriet niet wil zakken tot 0.

Heb 4 kilogram gekocht, 3 deftige mooie stenen. De basis blijft de real reef rock maar zo heb ik toch dat beetje extra om me nu door deze 'heropstart' te helpen. De stenen liggen in een emmer met zeewater en stroming. 40liter osmosewater zit in de ton om op te warmen. Morgenvroeg voeg ik het zout toe (TM) dan kan het nog een hele dag mooi mengen. Na mijn werk morgen ga ik nog 50liter water halen bij Reef Gems en dan kan ik morgen een wissel uitvoeren van 90liter.

JP dacht dat het zout wat ik gekocht had voor de opstart misschien te lang bij de dealer heeft gestaan en dat daarom de waardes zo hard afwijken. De onbalans van die waarden zal waarschijnlijk geresulteerd hebben in dat mistig water.

Nuja morgen na de grote wissel gaan we meer weten. Ik hevel dan ook al de vlokken van de bodem en kuis de sump op. Powerfilter laat ik nog gewoon meedraaien en morgen gaan er nieuwe watten in.

We geven niet op. De aanhouder wint zeggen ze toch altijd ?. Alvast bedankt aan iedereen om zo goed mee te denken en al de adviezen! En ik hou jullie op de hoogte!

Waterwissel , vers steen en bacteriën toevoegen , en dat eens een weekje met rust laten , ben je van je mist af.
Dit lijkt mij toch van je zout af te komen.

Back
Bovenaan