Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dann90 dagboek

Sinds het overwennen van voedsel voor de koraalduivel zijn m'n No3 en Po4 best gestegen. Wat niet zo gek is natuurlijk. Het zat altijd rond de:

No3 : 5ppm (Salifert)
Po4 : 0.03 (Salifert) of zelfs niet waarneembaar.

Die Po4 was dan wel met Salifert gemeten wat ik een verschrikking vind en zal dan denk ik ook niet kloppen. Na de Hanna gekocht te hebben kwam ik op 0.07 uit wat ik geloofwaardiger vindt.

Echter zit ik nu op;

No3 : 19.9 Hanna
Po4 : 0.16 Hanna

Na aanzienlijk minder voeren, een waterwissel met vuil afhevelen en gebruik van Rowaphos lukt het me maar niet om de waardes weer terug naar beneden te krijgen.

Po4 daalde heel even, maar schoot een dag later net zo hard weer terug. Nu heb ik niet veel ervaring met Rowaphos. Is het zo dat als het is verzadigd je het meteen eruit moet halen, want anders 'lekt' het weer terug de bak in? Mocht iemand met hierin wat kunnen bijleren, graag.

Heb vandaag de hele bak onder handen genomen. Kwam ook tot me verbazing erachter dat ik een domme actie had uitgehaald met de stroming van m'n UV filter. De opvoerpomp zit in het instroomvak (vanuit de overloopkamer in de sump) en de uitstroom in het rufugium vak. Hierdoor ontloopt heel wat water de gafzakken. Even een nieuwe houder en gafzak aangeschaft en de uitstroom erin gebracht.

Bekijk bijlage 583202

Tijdens de waterwissel de sump schoongemaakt en in de overloop zelf. Na het zien van het filmpje van BRS over fine tunen van de afschuimer dat ook eens geprobeerd. Misschien dat hij niet helemaal optimaal was afgesteld. Ook wat nitraat verwijderende bacteriën van Microbelift toegevoegd.

Over een paar dagen weer waardes testen en kijken hoe het gaat.
Is dat eigenlijk standaard dat de opvoerpomp van de uv in je inloop van de sump zit?(puur uit interesse)

Is dat eigenlijk standaard dat de opvoerpomp van de uv in je inloop van de sump zit?(puur uit interesse)
Geen idee eigenlijk. Maar ik denk dat het water wat door de UV gaat op deze manier alle andere onderdelen van het filter (gafzakken/refugium/afschuimer) ook doorloopt voor het weer terug de bak in gaat, waardoor het water wat in de sump komt ook echt gefilterd compleet wordt. Maar of het veel uitmaakt vraag ik me af...

Na bijna een maand radiostilte even een update en foto's.

Na de koraalduivel overbrengen vanuit het wenbakje ben ik tot op heden bezig met de waardes van No3 en Po4 weer terug op zijn plek te krijgen. Mijn streefwaarden zijn No3: 5, Po4: 0.05.
Piek van No3 was 21,9 (Hanna)
Piek van Po4 was 0.16 (Hanna)

Dit probeer ik zeer langzaam aan te pakken, want heb in het verleden al een koraaltje verloren waarvan ik nog steeds denk dat de té snelle schommeling van Po4 door de Rowaphos de oorzaak was. Maar nu toch weer idem dito. Sinds het inbrengen van Rowaphos ging de Seriatopora Caliendrum en de gele Candy Cane (weet even de naam niet) steeds sneller achteruit (werd wit). Vooral zodra ik de Rowaphos verwisselde leek het steeds te versnellen. Ik dacht dat met de kleinste maat reactor en 3 eetlepels het wel mee zou vallen, maar de drop naar beneden was van 0.16 naar 0.08 in slechts 2 dagen is misschien toch te groot? Dit klom langzaam weer omhoog terug naar de 0.16. Nu na een aantal wissels van Rowa zit ik op de 0.13.

Om de No3 aan te pakken heb ik nog extra Chaeto wier in refugium gedaan en merkte al de het oude best flink aan de groei is geraakt. Daarnaast 2 grote stukken RealReefRock en 2 Maxpect nano tech bioblokken toegevoegd zodat de bacteriën zich meer kunnen huisvesten. Flesje bacteriën gehaald die ik wekelijks doseer. Een powerfilter aangeschaft die ik in de hoofdbak liet meedraaien die het vuil hopelijk opneemt dat ik met een turkeyblaster tussen de rotsen spuit. Nu draait de filter in de sump om daar opgehoopt vuil aan te pakken. Stroming van de Gyres heb ik verhoogd naar 90% (pulsend).

Ik probeer het zo natuurlijk mogelijk aan te pakken, behalve met de Rowa, omdat ik bijna tot geen middeltjes wil gebruiken in m'n bak.

Onderhoud:

-2/3 wekelijkse waterwissel van 15%
- Filtersokken moet ik elke 2/3 dagen verschonen anders lopen ze vast. Niet door de grote hoeveelheid vuil, maar meer door een slijmachtige laag (misschien de bacteriën?)
- Dan pak ik meteen de powerfilter mee.
- om de 4/5 dagen beker afschuimer legen.

Hoeveelheid voeren:

- 'S ochtends blad Nori of kwart algenring of 1 balletje Masstick.
- 'S avonds klein stukje algenring zodat de dokters dat als eerst binnen krijgen, daarna 1 blokje Mysis en 1 blokje Artemia. Zie werkelijk nooit voer dat overblijft.

Levende have:

- 3 Dokters (2 klein 1 medium)
- 2 anemoonsvisjes
- 2 lipvissen (1 klein 1 medium)
- 2 Chromis viridis
- 1 zandhapper
- 1 aalgrondel
- 1 Midas Blenny
- 1 Yellow Watchman Goby
- 1 Gramma Loreto
- 1 Pijlvisje
- 1 Koraalduivel
- 1 Mandarijn pitvis

- 1 Kappersgarnaal
- 1 Pistoolgarnaal
- 2 Poetsgarnalen
- 2 ZZzeesterren
- 1 Nardoa zeester
- 2 Zee egels
- verschillende soorten slakken.

Mocht er iemand de gouden tip of welke tip dan ook hebben betreft het verlagen van mijn No3 hoor ik dat graag! Ik zou natuurlijk vaker waterwissels kunnen doen, maar vind het toch vreemd dat het zo snel weer oploopt. Iets wat ik niet herken met m'n oude kleine bakje. Misschien wel een aandachtspuntje waarvan ik niet weet of het slecht is voor het Denitrificatie proces. De uitstromen van de opvoerpomp heb ik wat naar beneden gericht zodat op bepaalde dode plekken ook stroming is. Hierdoor heb ik wel last van zandverschuivingen op die plekken. Misschien is dit super slecht?

Voor de rest gaat het voorlopig nog prima met iedereen. Vooral de Aalgrondel is lekker gegroeid en de koraalduivel is beste vrienden met de voerpipet inmiddels.

20220403_181026.jpg
20220403_181226.jpg20220318_213028[2484].jpg

Ook maar even een Backup aangeschaft. Hoorde dat er 2x een stroomstoring niet ver uit de buurt was. En in onze eigen straat ook gehad een aantal jaar geleden dus geen overbodige luxe:cool:

20220403_1809392.jpg

Gelukkig gaat het goed met de koraalduivel. Blijft mooi. Maar nu voer je dan toch ook weer minder omdat hij nu goed eet?
Ja een backup systeem moet ik nog steeds aanschaffen/maken. Toevallig vanmiddag met m’n neefje afgesproken om er over een poosje eens naar te kijken.
Hij zit in de automatisering techniek dus heeft er wat meer verstand van dan mij.
Hoelang kun je met die Icecap draaien?

Gelukkig gaat het goed met de koraalduivel. Blijft mooi. Maar nu voer je dan toch ook weer minder omdat hij nu goed eet?
Ja een backup systeem moet ik nog steeds aanschaffen/maken. Toevallig vanmiddag met m’n neefje afgesproken om er over een poosje eens naar te kijken.
Hij zit in de automatisering techniek dus heeft er wat meer verstand van dan mij.
Hoelang kun je met die Icecap draaien?

Ja ik denk dat je jezelf voor je kop slaat als je toch ineens wel die stroomuitval meemaakt. Deze gaat op 1 pomp rond de 35 uur mee volgens de specs. Nu zijn de meeste storingen een stuk sneller verholpen in NL dus ik vind dat meer dan zat. Je deze backup zelfs op 2 pompen aansluiten, maar denk dat 1 voldoende is. Anders halveert natuurlijk ook het aantal uur wat ie meegaat.

Ik weet even niet meer wat voor merk gyre pompen jij hebt in je bak. Ze zijn in iedergeval makkelijk aan te sluiten op Maxpect.

Ja ik denk dat je jezelf voor je kop slaat als je toch ineens wel die stroomuitval meemaakt. Deze gaat op 1 pomp rond de 35 uur mee volgens de specs. Nu zijn de meeste storingen een stuk sneller verholpen in NL dus ik vind dat meer dan zat. Je deze backup zelfs op 2 pompen aansluiten, maar denk dat 1 voldoende is. Anders halveert natuurlijk ook het aantal uur wat ie meegaat.

Ik weet even niet meer wat voor merk gyre pompen jij hebt in je bak. Ze zijn in iedergeval makkelijk aan te sluiten op Maxpect.
Ja dat zou zeker erg zuur wezen.
Ik heb twee keer de red sea wavemaker 45.
Maar dan kunnen ze idd een behoorlijke tijd draaien.

Nieuwe aanwinst💪 Wie zegt dat leders niet mooi zijn😎 Nog aan het wennen maar nu al een praaltje👌

Bijlagen

• 20220409_202038.jpg
    20220409_202038.jpg
    146,3 KB · Weergaven: 35
Yess hij is binnen💪💪

Word wel een (...)klus om die sump aan te passen waarschijnlijk... Dus mocht je iemand horen vloeken dit weekend. Dat ben ik.

Bijlagen

• 20220506_171741.jpg
    20220506_171741.jpg
    149 KB · Weergaven: 35
Yess hij is binnen💪💪

Word wel een (...)klus om die sump aan te passen waarschijnlijk... Dus mocht je iemand horen vloeken dit weekend. Dat ben ik.
Succes dan met slopen en installeren. 🤣
Hoor graag wat je ervan vind. En of hij een beetje makkelijk te installeren is.

Yess hij is binnen💪💪

Zat er ook een soort Stanley mesje bij
Op youtube heeft red sea zelf een tutorial voor je sump aan te passen voor hun reefmat

Succes dan met slopen en installeren. 🤣
Hoor graag wat je ervan vind. En of hij een beetje makkelijk te installeren is.
Ja vooral of het een beetje makkelijk te installeren is ben ik benieuwd naar🤣 Mij kennende sloop ik wel weer wat door ongeduld😅

Zat er ook een soort Stanley mesje bij
Op youtube heeft red sea zelf een tutorial voor je sump aan te passen voor hun reefmat
Ja dat filmpje heb ik ook gezien. Maar zo kan ik het ook wel lekker hoog en droog op een tafeltje onder het mom van "om het beter te kunnen laten zien". Het zal wel gewoon een grafklus zijn in die last vol met water en voor geen ruimte🤣

Ja dat filmpje heb ik ook gezien. Maar zo kan ik het ook wel lekker hoog en droog op een tafeltje onder het mom van "om het beter te kunnen laten zien". Het zal wel gewoon een grafklus zijn in die last vol met water en voor geen ruimte🤣
Je water eruit pompen en in een emmer bewaren?

Hou rekening met je ato die weer terug moet

Ja op YouTube en zo ziet het er altijd makkelijk uit. Totdat je het zelf moet doen. Maar ja dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.🤣🤣🤣

Ja op YouTube en zo ziet het er altijd makkelijk uit. Totdat je het zelf moet doen. Maar ja dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.🤣🤣🤣
Heel herkenbaar😂

Dus

Na het moeilijkste deel (de handleiding lezen) gisteren gehad te hebben en wat biertjes durfde ik mezelf eraan te wagen om de Reefmat te installeren. Ik verder graaien in de doos opzoek naar die snijkit voor de sump, maar dat zit er natuurlijk weer niet bij... Ik de winkels af op zoek naar een flexibele stanleymes zoals in het filmpje. Vergeet het maar. Niet te vinden. Erg leuk van Red Sea om dat niet erbij te doen voor dat geld. Maja... dan maar verder aan het bier en bankie hangen😎

Vandaag

Eerst bij LALA geweest voor wat mooie stekjes en de mooie bak bekeken. Super blij mee👍 nogmaals bedankt🙏

Thuis weer met de Reefmat aan de haal. Kan het toch niet loslaten. Dat kitrandje gaat er vandaag hoe dan ook uit. Dus op zoek naar een dun mes dat kan buigen. Pakte de eerste beste aardappelschilmes uit de keuken en hoppa. Dun genoeg en kan wat buigen ook. Binnen 10 minuten was het eruit🤣🤣 tjonge jonge...

Volgens Red Sea zijn er 2 opties. 1. met ATO resevoir, maar dan heb je weinig ruimte voor het refugium (wat ook wel meevalt volgens mij). En laat 1 vak droog/onbenut over. 2e optie zonder resevoir.

Aangezien ik toch mijn refugium èn resevoir wil houden heb ik voor m'n eigen optie 3 gekozen😆. Het is wel krap allemaal maja je moet wat als je eigenwijs bent...

Het zit er in ieder geval in💪

Bijlagen

• 20220508_195037.jpg
    20220508_195037.jpg
    119,1 KB · Weergaven: 25
  • 20220508_195054.jpg
    20220508_195054.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 25
  • 20220508_185835.jpg
    20220508_185835.jpg
    193,5 KB · Weergaven: 28
  • 20220508_185423.jpg
    20220508_185423.jpg
    128 KB · Weergaven: 28
  • 20220508_185318.jpg
    20220508_185318.jpg
    133 KB · Weergaven: 28
  • 20220508_185206.jpg
    20220508_185206.jpg
    228,5 KB · Weergaven: 30
  • 20220508_185104.jpg
    20220508_185104.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 30
  • 20220508_185033.jpg
    20220508_185033.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 51
  • 20220508_183015.jpg
    20220508_183015.jpg
    144 KB · Weergaven: 46
  • 20220508_195047.jpg
    20220508_195047.jpg
    117,9 KB · Weergaven: 47
Dus

Na het moeilijkste deel (de handleiding lezen) gisteren gehad te hebben en wat biertjes durfde ik mezelf eraan te wagen om de Reefmat te installeren. Ik verder graaien in de doos opzoek naar die snijkit voor de sump, maar dat zit er natuurlijk weer niet bij... Ik de winkels af op zoek naar een flexibele stanleymes zoals in het filmpje. Vergeet het maar. Niet te vinden. Erg leuk van Red Sea om dat niet erbij te doen voor dat geld. Maja... dan maar verder aan het bier en bankie hangen😎

Vandaag

Eerst bij LALA geweest voor wat mooie stekjes en de mooie bak bekeken. Super blij mee👍 nogmaals bedankt🙏

Thuis weer met de Reefmat aan de haal. Kan het toch niet loslaten. Dat kitrandje gaat er vandaag hoe dan ook uit. Dus op zoek naar een dun mes dat kan buigen. Pakte de eerste beste aardappelschilmes uit de keuken en hoppa. Dun genoeg en kan wat buigen ook. Binnen 10 minuten was het eruit🤣🤣 tjonge jonge...

Volgens Red Sea zijn er 2 opties. 1. met ATO resevoir, maar dan heb je weinig ruimte voor het refugium (wat ook wel meevalt volgens mij). En laat 1 vak droog/onbenut over. 2e optie zonder resevoir.

Aangezien ik toch mijn refugium èn resevoir wil houden heb ik voor m'n eigen optie 3 gekozen😆. Het is wel krap allemaal maja je moet wat als je eigenwijs bent...

Het zit er in ieder geval in💪
Gave stekjes.
Maar uiteindelijk viel het mee dan het installeren of niet?
Hoe gaat het met de koraalduivel?

Je hebt een erg mooi scape! Je bak ziet er goed uit 👍🏼 Ik heb een clarisea filter roller en heb vandaag na 13weken pas de rol hoeven te vervangen 😁 Echt veel beter dan filtersokken

Back
Bovenaan