Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dann90 dagboek

Hahah jaa leuk man! Echt een bijzondere vis. Wou je dokter nog laten zien dat hij de baas was of zag hij het niet als concurrentie? Of had die al snel genoeg door dat die hem beter niet lastig kon vallen met al zn stekels🤣 mijn gele dokter is best territoriaal en wil altijd wel goed laten zien dat hij de baas is, zou niet weten of hij een kleine dwergkoraalduivel lastig zou gaan vallen als ik er een zou halen.
Ja de Zebrasoma Xanthurum ging wel even naar hem toe maar de duivel blijft gewoon met z'n stekels naar hem wijzen. Na een paar keer was hij het wel afgeleerd haha. Zou daar niet te bang voor zijn

Tijdens het glas schoonmaken kom ik dit tegen. De clownvissen hebben blijkbaar een nummertje gemaakt. Jammer dat het een hele klus moet zijn om de jongen op te vangen en groot te krijgen. Had best willen weten hoe dat eruit zou gaan zien die Black Ice en Percula gemixt...

Bijlagen

• 20221001_220205.jpg
    20221001_220205.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 41
Kon het toch niet laten om in de boeken en het internet te duiken voor meer informatie over de kweek van anemoonvissen🙄 Probeer mezelf tegen te houden, want waar begin in nou weer aan. Maar na een babbeltje met me schoonvader erover kon hij voor een heel zacht prijsje dit bakkie op de kop tikken voor me en zie ik wel alweer waar dit gaat eindigen😅

20221018_201132.jpg

Toen het op tafel werd gezet kwam natuurlijk meteen de vraag: 'En waar denk je dit te gaan zetten?' Nachtkastje vind ze geen goed idee in ieder geval...
Ik wil dus een paar pogingen gaan wagen met de kweek. Lukt het niet jammer dan en heb ik een Quarantaine bakkie erbij.
Had al gelezen dat de eerste (paar) leg meestal geen succes wordt. Hier ook gebleken. Ga nu vooral focussen voorlopig op het tijdsframe van leg naar hatch zodat ik goed kan reageren wanneer de larven eventueel gevangen kunnen worden.

De stekelige vriend begint nu zelfs als een karper ze kop al boven water te houden tijdens voedertijd. De onnozele drang om hem uit de hand te laten eten wordt steeds groter🤣

20221017_175006.jpg

Iemand enig idee wat dit is? Een soort zak waar ontlasting/jongen inzitten? Erg moeilijk te zien. het enige wat ik recent heb toegevoegd qua dieren is een strombusslak, maar vond er niets over. De volgende dag was het weg en merkte ik wel kleine soort borstelwormpjes in de hoek van de bak op. Kreeg ze erg slecht op de foto. Geen idee of er een verband kan zijn met de 'zak'.

20221016_202010.jpg

20221017_152343.jpg

Ook nog wat nieuwe koraaltjes kunnen scoren💪

20221003_190851.jpg20221016_201017.jpg

Haha gaaf man ben benieuwd of het gaat lukken maar dat zal vast wel goed komen.💪👍
In ieder geval een leuk project.

Ja ben ook heel benieuwd. Als 1 leg deels zou slagen ben ik al blij want het is allemaal voor de lol.
Gelukkig vind ik de hobby leuk, want het houdt je wel steeds erg bezig 😅

Nieuwe aanwinst💪

20221024_211658.jpg

Gezien een lichte verbouwing thuis heb ik mezelf er nog niet toe kunnen zetten om anemoonvissenkweek een poging te geven. Wel blijven ze steeds op dezelfde plek eieren leggen, dus ben het nog zeker van plan.

De lange strijd om No3 op peil te houden met alleen waterwissels heb ik toch maar verloren. 150L bijna wekelijks wisselen geeft me toch enige frustratie en goedkoop is het ook niet,dus had ik besloten om (Po4 was ook te hoog) NOPOX voorzichtig in te zetten. M'n Po4 schoot waanzinnig naar beneden tot 0 en Nitraat daalde lichtjes. Ipv Po4 te doseren spoel ik het diepvriesvoer niet uit zodat ik po4 meetbaar blijf houden en het Nitraat verder kan zakken.

Meting voorafgaand NOPOX
No3 36.2
Po4 0.20
Vandaag gemeten
No3 11.8
Po4 0.02

Ondertussen had ik alweer nieuwe Chaetowieren aangeschaft omdat deze toch niet lekker groeien door alle haaralg om hen heen. Na flink plukken en plaatsen van de Chaeto merkte ik na korte tijd dat toch weer die haaralg de overhand nam. Hierdoor besloten om de haaralg maar als nutriëntentrekker te gebruiken i.p.v. de wieren.

Heb ook lang zitten worstelen met de afstelling van m'n afschuimer en durfde steeds niet te juichen, maar blijft nog steeds in een vloeiende lijn stabiel draaien. Ik word steeds gekker. Dat je blij kan worden met een beker donkere vissenpoep...20221129_060007.jpg

Toch merk ik dat wat koralen er niet lekker bij stonden. Voornamelijk een ricordea Yuma en een Monti. Ik dacht de waardes dalen waarschijnlijk toch weer te snel. Hierdoor de NOPOX minder gaan doseren per dag. Na een vervelende Gyre pomp die bleef weigeren uit het niets (terwijl ik deze vorige maand nog heb schoongemaakt) besloot ik hem nog maar eens uit elkaar te halen en merkte dat de rotor er niet lekker uit ziet. Ik denk dat de foto voor zich spreekt. Meteen een ICP test op de bus gedaan om te zien of er schade is aangericht...
20221202_111820.jpg

Pfff elke week 150 liter water wisselen zou ik idd ook snel beu wezen. Hopelijk kun je snel je waardes een beetje stabiel houden met de NOPOX. Ben je van plan om dan maandelijks een wissel te doen of zo?
Maar die rotor ziet er lekker uit.🤔

Heb trouwens die duivel gekocht. 😀

Pfff elke week 150 liter water wisselen zou ik idd ook snel beu wezen. Hopelijk kun je snel je waardes een beetje stabiel houden met de NOPOX. Ben je van plan om dan maandelijks een wissel te doen of zo?
Maar die rotor ziet er lekker uit.🤔

Heb trouwens die duivel gekocht. 😀
Ja joh. Ik kan een flinke toren maken van al die lege emmers zout als ik ze bewaar een jaartje. Maar wil elke 2a3 weken een wissel doen. Ligt er een beetje aan hoeveel liter ook en hoe ik de boel stabiel kan houden. Ik vind het niet erg dat Po4 en No3 iets op kunnen lopen zonder wissel. En dan d.m.v. die wissel op z'n plek houdt. Maar hoe het nu gaat is me te gek
Die rotor is ook wat pff. Ik google al wat info over die gyre's omdat ze steeds uitvielen. Maar er staan best veel slechte reviews over. Lekker dan. En ik maar denken dat ik een top wavemaker had aangeschaft...😮‍💨

Haha eindelijk toch maar die duivel gehaald?👍💪💪 Je gaat geen spijt van hem krijgen. Ik zeg hier net thuis nog tijdens het voeren 'Ik zou hem bijna willen aaien'. Het lijkt wel een karper hoe die met z'n bek boven water komt. Echt een vis met een persoonlijkheid😎
Welk soort heb je? Eet ie al? Ik zou zeggen vullennn dat dagboek van je😬😜

Ja joh. Ik kan een flinke toren maken van al die lege emmers zout als ik ze bewaar een jaartje. Maar wil elke 2a3 weken een wissel doen. Ligt er een beetje aan hoeveel liter ook en hoe ik de boel stabiel kan houden. Ik vind het niet erg dat Po4 en No3 iets op kunnen lopen zonder wissel. En dan d.m.v. die wissel op z'n plek houdt. Maar hoe het nu gaat is me te gek
Die rotor is ook wat pff. Ik google al wat info over die gyre's omdat ze steeds uitvielen. Maar er staan best veel slechte reviews over. Lekker dan. En ik maar denken dat ik een top wavemaker had aangeschaft...😮‍💨

Haha eindelijk toch maar die duivel gehaald?👍💪💪 Je gaat geen spijt van hem krijgen. Ik zeg hier net thuis nog tijdens het voeren 'Ik zou hem bijna willen aaien'. Het lijkt wel een karper hoe die met z'n bek boven water komt. Echt een vis met een persoonlijkheid😎
Welk soort heb je? Eet ie al? Ik zou zeggen vullennn dat dagboek van je😬😜
Ja is altijd klote. Denk je goeie spullen te hebben gaat het kapot. 😒 Maar ja kan altijd gebeuren natuurlijk welk merk je ook hebt.

Maar ik heb de Dendrochirus Zebra gekocht. Heb gevraagd of ze hem in de winkel wilden voeren en daar pakte hij diepvriesvoer. Zit nu nog in het wenbakje en pakt ook daar diepvries gelukkig. Had ook levende garnalen gekocht voor de zekerheid. Die geef ik nu ook af en toe zodat ie in ieder geval genoeg gegeten heeft voor ik hem loslaat. ( die garnalen valt ie aan als een malle )

Ja is altijd klote. Denk je goeie spullen te hebben gaat het kapot. 😒 Maar ja kan altijd gebeuren natuurlijk welk merk je ook hebt.

Maar ik heb de Dendrochirus Zebra gekocht. Heb gevraagd of ze hem in de winkel wilden voeren en daar pakte hij diepvriesvoer. Zit nu nog in het wenbakje en pakt ook daar diepvries gelukkig. Had ook levende garnalen gekocht voor de zekerheid. Die geef ik nu ook af en toe zodat ie in ieder geval genoeg gegeten heeft voor ik hem loslaat. ( die garnalen valt ie aan als een malle )
Lekker dat ie al eet man😱Je weet hoeveel stress dat kan schelen haha. Heb je een wat grotere maat dan al? Alle kleintjes bij mijn LFS keken toen niet naar het diepvries om namelijk.

Ik gaf die van mij elke dag gericht met de pipet, maar ben dat gaan afbouwen naar om de 3 dagen. De andere dagen moet ie zelf maar tussen de andere vissen zijn portie proberen te pakken. Dit om 2 redenen:

1. Had gelezen dat je ze (net als bijv. murenen) sowieso 3 a 4 x per week het beste kunt voeren. Het liefst verschillende soorten voer. Allemaal ivm het gezond houden van de lever.

2. Als ik weg/op vakantie ben en een bekende gaat de vissen voeren, weet ik niet of het goed gaat als ze de duivel hamdmatig moeten gaan voeren. Daarom kieper ik in de stroming op de andere dagen het voer erin zodat hij weet dat ie zelf ook nog wat moeite mag doen. Ik merkte namelijk dat ie het wel heel makkelijk vond zo met dat pipetje🤣

Lekker dat ie al eet man😱Je weet hoeveel stress dat kan schelen haha. Heb je een wat grotere maat dan al? Alle kleintjes bij mijn LFS keken toen niet naar het diepvries om namelijk.

Ik gaf die van mij elke dag gericht met de pipet, maar ben dat gaan afbouwen naar om de 3 dagen. De andere dagen moet ie zelf maar tussen de andere vissen zijn portie proberen te pakken. Dit om 2 redenen:

1. Had gelezen dat je ze (net als bijv. murenen) sowieso 3 a 4 x per week het beste kunt voeren. Het liefst verschillende soorten voer. Allemaal ivm het gezond houden van de lever.

2. Als ik weg/op vakantie ben en een bekende gaat de vissen voeren, weet ik niet of het goed gaat als ze de duivel hamdmatig moeten gaan voeren. Daarom kieper ik in de stroming op de andere dagen het voer erin zodat hij weet dat ie zelf ook nog wat moeite mag doen. Ik merkte namelijk dat ie het wel heel makkelijk vond zo met dat pipetje🤣
Ik schat hem op een cm of 6. Ja ik weet nog dat het bij jou behoorlijk wat werk en tijd koste om hem aan het diepvriesvoer te krijgen.
Hij weet al precies wat er gebeurd als ik met een pipet in het wenbakje komt. Maar goed zal nog niet te vroeg juichen. Voer hem nu ook best veel want ja weet niet wat er gebeurd als ie los gaat.
Zal dan ook kijken hoe vaak ik hem gericht ga voeren en hoeveel hij zo al eet als ik de rest voer.
Doe jij er nu ook nog wel eens levend voer in speciaal voor de duivel of niet?
En als je gericht voert doe je dit dan in de avond?

Kijk uit met te veel voeren. Voordat je een overschot aan No3 en Po4 erin werkt. Hier ook ervaring mee gehad😅

Ik denk dat als je voor je gevoel merkt dat zijn verhuisstress voorbij is èn hij nog elke keer gretig naar je pipet reikt, je hem wel over kan zetten. Maar denk dat het geen slecht plan is om in jouw geval hem wel even flink aan die pipet te laten wennen. Dan weet je zeker dat hij na het loslaten ook gewoon eet, mocht ie ineens door de andere vissen in de stress gaan schieten. Wat ik nu doe met dat voer in de stroming gooien kan je later altijd nog doen.

Soms gooi ik er wel eens levende Artemia in en dan zie je hem (net als alle andere vissen eigenlijk) wel wild worden. Dus ik ben wel van mening dat het goed is. Al is het alleen al voor het jachtinstinct scherp te houden. Levende voergarnaaltjes durf ik hem niet aan te wennen voordat ie straks mijn andere garnalen of heremietkreeften als prooi gaat zien. Hij wordt natuurlijk opzich wel groot straks.

Eigenlijk voer ik hem alleen in de avond ja. Merk toch wel dat hij dan echt actief is. Heb toen gelezen dat bij de duivels het jachtinstinct aanslaat, want hun jagen tijdens de schemering. Maarja, het kan ook zijn dat ik hem dat nu heb aangeleerd🤷‍♂️

Kijk uit met te veel voeren. Voordat je een overschot aan No3 en Po4 erin werkt. Hier ook ervaring mee gehad😅

Ik denk dat als je voor je gevoel merkt dat zijn verhuisstress voorbij is èn hij nog elke keer gretig naar je pipet reikt, je hem wel over kan zetten. Maar denk dat het geen slecht plan is om in jouw geval hem wel even flink aan die pipet te laten wennen. Dan weet je zeker dat hij na het loslaten ook gewoon eet, mocht ie ineens door de andere vissen in de stress gaan schieten. Wat ik nu doe met dat voer in de stroming gooien kan je later altijd nog doen.

Soms gooi ik er wel eens levende Artemia in en dan zie je hem (net als alle andere vissen eigenlijk) wel wild worden. Dus ik ben wel van mening dat het goed is. Al is het alleen al voor het jachtinstinct scherp te houden. Levende voergarnaaltjes durf ik hem niet aan te wennen voordat ie straks mijn andere garnalen of heremietkreeften als prooi gaat zien. Hij wordt natuurlijk opzich wel groot straks.

Eigenlijk voer ik hem alleen in de avond ja. Merk toch wel dat hij dan echt actief is. Heb toen gelezen dat bij de duivels het jachtinstinct aanslaat, want hun jagen tijdens de schemering. Maarja, het kan ook zijn dat ik hem dat nu heb aangeleerd🤷‍♂️
Bedankt voor de tips. 👍👍 Zal van het weekend eens kijken of ik wat foto’tjes kan maken voor in m’n dagboek.

20230104_164401.jpg

Weer maar eens het dagboek open slaan.

Ik was toch niet tevreden met de Nopox. Ik vond het heel moeilijk om de Po4 meetbaar te houden (door iets extra voeren en diepvries niet uitspoelen) en tegelijk die No3 omlaag te krijgen. Ik merkte hierdoor toch wat schommelingen tijdens het meten. Maar eigenlijk sinds dag 1 leek het alsof bepaalde koralen (monti plaat en Ricordea Yuma) er ook niet zo van gediend waren.

Langzaam de Nopox afgebouwd en weer een weg zoeken naar de natuurlijk manier. Zo heb ik van een LFS wat caulerpa kunnen krijgen die ik extra in het refugium heb gezet. Misschien dat het wat sterker is dan de Chaeto.

Ook heel extreem gepast/gespaard aan het voeren gegaan ipv klakkeloos 2 blokjes mysis erin gooien. Zo probeer ik bijv. bepaalde vissen via target feeding Mysis te geven, terwijl de dokters naast hun groenvoer wat lichtere Artemia krijgen.

Zo ben ik nu gaan monitoren door om de 2 dagen Po4 en No3 te meten om te kijken of het stabiel blijft. Wel met een extra oog op de rest van de dieren, zodat iedereen nog genoeg voeding krijgt.

20230104_164416.jpg
20230104_164437.jpg
20230104_164617.jpg

Bijlagen

• 20230104_164535.jpg
    20230104_164535.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 21
Het duurde even, maar lijkt eindelijk de smaak te pakken te hebben. In 2 uurtjes tijd 2x de Nardoa gespot met ganzenvoetjes op zijn menu.20230116_161831.jpg20230116_180209.jpg

Vorige week een dom probleempje gehad. Voor de waterwissel had ik alle aparatuur uitgezet, maar het bleek dat ik van de afschuimer de feed mode knop ipv uit-knop had ingedrukt. Je raadt het al. De gehele inhoud van de beker terug in de sump. Welke halfvol was.....

Het lijkt erop dat de bak op een piek van Po4 en No3 na er tot nu toe geen hele slechte dingen heeft overgehouden. Nu heb ik ook alleen deze waarden gemeten...

Nu zijn mijn vragen:
Kan dit heel erg kwaad? Zo ja, kun je meteen uitleggen wat er nu aan de hand kan zijn?
Kunnen de bewoners later nog een klap ervan krijgen?

Ik wilde eerst een topic openen, maar mocht iemand het hier lezen die antwoorden heeft hoor ik dat graag. Kan er tot nu toe weinig over vinden.

Back
Bovenaan