Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ik heb de lamp zo ontvangen. De in- en uitlaat zitten zo gemonteerd. Volgens de afbeeldingen kan de lamp zo gebruikt worden.
Maar ik zal de gebruiksaanwijzing vanavond eens doornemen.
Bedankt voor de tip!
Ik zou ze ook anders hangen. De lamp gaat niet genoeg kunnen afkoelen met de lucht dat vast zit. Ik heb zo ook al een lamp kapot gekregen 🫣

Vanmorgen is de verlichting weer aangegaan, na 36 uren uit te zijn geweest.
De bak is relatief helder.

PXL_20251203_112916632.MP~2.jpg

Toen ik gisteren thuiskwam hoorde ik een bubbelend geluid bij het aquarium. Nadat ik de kast had opengemaakt zag ik dat skimmer aan het overlopen was,
deze uitgezet en leeggemaakt.
Nadien weer voldoende bacteriën gedoseerd, zo ook Coral Snow en Cyano cleaner. Vervolgens UV-lamp uitgezet.
Na een uurtje heb ik weer alles ingeschakeld.
De skimmer wat lager gezet en deze is nu niet meer overgelopen.
Nu maar weer verder afwachten wat de dino's nu gaan doen.

Is dit een idee?
Ben bang dat je hem zelf inelkaar moet knutselen 🤣
Kan hier geen leverancier vinden.

Bekijk bijlage 662083
Goede ervaringen met deze methode! Ik kreeg vorige week ook ineens last van dino’s, nu een soort waar mijn vaste UV-filter geen effect op had. Zo kwam ik dus bij de UVSweeper terecht. Uit Amerika laten komen was geen optie, dus ik ben zelf aan het puzzelen gegaan. Hieronder het resultaat: het model heeft zeker nog wel wat verbeterpunten, maar voor het effect maakt dat niet uit. Wanneer een vast UV-filter geen effect heeft, is dit dus wel een aanrader.

1764834506470.png

Goede ervaringen met deze methode! Ik kreeg vorige week ook ineens last van dino’s, nu een soort waar mijn vaste UV-filter geen effect op had. Zo kwam ik dus bij de UVSweeper terecht. Uit Amerika laten komen was geen optie, dus ik ben zelf aan het puzzelen gegaan. Hieronder het resultaat: het model heeft zeker nog wel wat verbeterpunten, maar voor het effect maakt dat niet uit. Wanneer een vast UV-filter geen effect heeft, is dit dus wel een aanrader.

Bekijk bijlage 662275
Met dino's die ongevoelig voor uv zijn, dus niet in de waterkolom gaan zweven, is een aanpassing van de sillicaat-waarde ook een oplossing.

Wat is nu het effect van de UV-lamp?
1000025470.jpg

1000025748.jpg
Situatie 27 november

1000025747.jpg

1000025749.jpg
Situatie 3 december

Laatst bewerkt:
Ik zie toch weer een stekje zoa direct op je rif...;) 😁
Goed gezien. Het is oppassen, maar ik vind het mooi.
1000025706.jpg

1000025113.jpg

Onderstaand koraaltjes zal je wel bekend voorkomen.
1000025369.jpg

Vanmorgen weer de wekelijkse watertestjes gedaan. Nitraat staat nu 12,2 en fosfaat op 0,08 beide met Hanna getest.
Voeg vanaf vandaag geen nitraat en fosfaat meer toe aan de bak.
1000025812.jpg
Zo zag de bak er vanmorgen rond 11.00 uit.
Heb niks te klagen.

Gisteren de uitslag van de eenvoudige ICP-test van ATI ontvangen.
Had deze test vooral bedoeld om te kijken wat er in het water is gekomen door de defecte spoel van de stromingspompen.
De uitslag vertoonde geen onverwachte resultaten.
ICP-TEST

Laatst bewerkt:
Inmiddels brandt de UV-lamp nu ruim 2 weken. Van de dino's is nog maar weinig tot niets meer te zien. De cyano is ook voor het grootste deel verdwenen.
Nitraat- en fosfaat zijn nu goed meetbaar.
De afschuimer produceert ook weer "lekker" bruine drap.
Bacteriën voeg ik deze week nog dagelijks toe en dan ga ik over naar wekelijks toevoegen.
Heb gisteren voor de eerste keer 70 liter water ververst.
Ben heel blij, dat ik de dino's vrij snel heb kunnen aanpakken. De bak heeft wel een klap gehad en niet alleen door de dino's, maar ook door defecte rotor van de stromingspomp.
Ik heb wel het idee dat de koralen weer beginnen te groeien.
Maar de Acropora's hebben veel te lijden gehad. Ze zijn bijna allemaal van kleur af doen nog niet veel.
De Montipora's groeien wel, maar niet optimaal.
De LPS- soorten doen het wel vrij goed, zo ook de Zoanthussen.
Aan de vissen is niks te merken.

Hier een paar foto's van enkele koralen in de bak.
1000026253.jpg
1000026252.jpg
Deze 2 bovenstaande koralen hebben de lekkage van mijn vorige bak overleefd.

1000026257.jpg

1000026258.jpg

1000026255.jpg

1000026245.jpg

1000026244.jpg

1000026250.jpg

1000026246.jpg

1000026248.jpg
Deze Acropora laat voorzichtig wat groei en herstel zien.

Voor de geïnteresseerden een filmpje van de bak.

Vandaag het gebruikelijke wekelijkse meetrondje uitgevoerd.
kH: 7.5
Nitraat 12.5
Fosfaat: 0.11
Ca: 465
MG: 1440

De laatste 2 waardes krijg ik niet omlaag. Ook al doseer ik van ATI+ fles 2 bijna niets.
Ik heb vanaf vanmiddag de dosering van Kalkwasser gestopt. Ben benieuwd wat voor invloed dit heeft op Ca-waarde
Zo heb ik ook een klein netje met ATI Fosfaat Stop in de sump gehangen.
Naar aanleiding van de icp heb ik jodium en ijzer gedoseerd. Nu gewoon wachten op de resultaten. Dus weer geduld hebben!

PXL_20251221_101226495.jpg

Vandaag het gebruikelijke wekelijkse meetrondje uitgevoerd.
kH: 7.5
Nitraat 12.5
Fosfaat: 0.11
Ca: 465
MG: 1440

De laatste 2 waardes krijg ik niet omlaag. Ook al doseer ik van ATI+ fles 2 bijna niets.
Ik heb vanaf vanmiddag de dosering van Kalkwasser gestopt. Ben benieuwd wat voor invloed dit heeft op Ca-waarde
Zo heb ik ook een klein netje met ATI Fosfaat Stop in de sump gehangen.
Naar aanleiding van de icp heb ik jodium en ijzer gedoseerd. Nu gewoon wachten op de resultaten. Dus weer geduld hebben!

Bekijk bijlage 663105
Geen groei dan geen verbruik toch? En na die behandeling tegen de dino's heeft je inhoud toch een behoorlijke tik gehad

Geen groei dan geen verbruik toch? En na die behandeling tegen de dino's heeft je inhoud toch een behoorlijke tik gehad
Klopt helemaal, vergeet ook niet de defecte roter van de stromingspomp. Deze heeft ook nog wat vervelende metalen achtergelaten.

Maxpect magneet.jpg
Gelukkig zie ik hier en daar wat voorzichtige groei van verschillende koralen.
Maar zoals altijd met deze hobby: GEDULD!!

Helaas heb ik ook nog altijd de plaatjes van mijn vorige bak in het hoofd zitten. Vooral de plaatjes van mooie uitgegroeide koralen.

PXL_20250326_162630324.MP~2.jpg
De laatste foto van het totaal overzicht van mijn vorige
bak. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Bijlagen

• PXL_20250326_162630324.MP~2.jpg
    PXL_20250326_162630324.MP~2.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Een van de weinige Acropora's van mij die de dino's goed overleefd heeft en mooi begon te groeien.
Maar op een van de kerstdagen zag ik 's ochtends dat veel groeipunten beschadigd waren. Het leek op afgevreten te zijn.
Elke dag werd de beschadiging groter en alle nieuwe groeipunten waren a.h.w. afgeschaafd.
PXL_20260102_084103975~2.jpg
Bij toeval en na goed speuren ontdekte ik in een klein holletje in de steen waarop het koraal staan een pootje van een krab. Het pootje bewoog, dus het beestje leefde.
In de nacht van 1 op 2 januari heb ik rond 01.30 uur 's nachts even met de zaklamp van de telefoon het koraal beschenen en jawel hoor er zal een mooi krabbetje midden op het koraal. Met een groot pincet het beestje meteen uit de bak gehaald.
Hopelijk heb ik de boosdoener nu te pakken gehad.

PXL_20260102_084133871~2.jpg

Back
Bovenaan