Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Gistermiddag de UV-Lamp, die boven op het aquarium was bevestigd, verwijderd. De dino's zijn weg.
Ik heb de lamp nu in de kast gemonteerd en op de sump aangesloten.

PXL_20260108_184249694.MP~2.jpg

PXL_20260108_184112956.MP~2.jpg

Vanmorgen het fleecedoek van de Reefmat opnieuw geplaatst. Ik ontdekte dan het doek scheef werd opgewonden. Hierdoor was er ruimte gekomen naast het doek, waardoor het water uit het aquarium niet meer alleen via het fleecedoek in de sump stroomde, maar een groot gedeelte stroomde er gewoon langs de sump in.
Merkte al een aantal dagen dat het water in de bak niet echt helder meer was. Ik hoop dat dit nu hiermee is opgelost.

Vandaag de uitslag ontvangen van de ingezonden ATI ICP-test:

Mag niet klagen. Merk ook dat de bak wat begint te groeien.

Afgelopen donderdag de tankbred Pygoplites diacanthus mogen ontvangen.
Het visje is in een prima conditie gearriveerd en woont nu tijdelijk in zijn "eigen huisje" in het aquarium.
Nu maar eens kijken hoe het visje zich gaat ontwikkelen.

PXL_20260122_205224543.MP~2.jpg
Deze foto is van donderdagavond bij veel blauw licht.PXL_20260123_121808986.MP~2.jpg

PXL_20260123_121755753.MP~2.jpg
Deze 2 foto's zijn van gistermiddag.
Ik zie het grootbrengen van dit visje als een echte uitdaging.

Het visje gisteravond gefilmd.

Prachtig , is echt een postzegeltje 😊

1000027504.jpg
Een overzichtsfoto.

Laatst bewerkt:
Mooie vis, die Diacanthus.
Zelf geen ervaring met hoe snel deze groot groeit, maar snap dat je het als een uitdaging ziet.

Veel plezier gewenst met de vis😀
Wel erg leuk traject denk ik als je het van zo klein af aan kunt grootbrengen en onderhouden.

Superleuk visje! Tip: plaats ook wat levend steen/koralen/troep in zijn bakje. Dan heeft hij wat om te eten tussen de verschillende rondes voeren door.

Voer hem zo vaak als je kunt. Bijvoorbeeld elke keer als je langs de bak loopt wat pellets en daarnaast mee laten eten met alles wat je de andere vissen ook geeft. Dit soort ukkies moet eigenlijk non-stop kunnen eten.

Pygootje doet het prima! Het visje is nieuwsgierig en eet goed. Het diertje eet vanalles wat ik aanbied. Eet ook gewoon mee met de overige vissen in de bak. Als ik deze namelijk voer, dan doe ik ook wat van dit voer in het wenbakje van Pygootje. Nu maar hopen dat het allemaal zo blijft gaan. Pygootje blijft zeker de komende weken nog in zijn privé-aqaurium wonen.
Ik vind het alleen lastig om te zien of het visje echt groeit. volgens mijn vrouw is het beestje gegroeid. Zijn buikje is mooi rond gevuld.
Een duidelijke foto maken gaat nu lastig, omdat het bakje van Pygootje aan de binnenzijde aan het bealgen is. Vraag me ook af of ik die wanden moet gaan schoonmaken. Nu plukt het visje er voortdurend aan.

Pygootje 6.jpg

Pygootje 7.jpg

Pygootje 8.jpg

Bijlagen

• Pygootje 8.jpg
    Pygootje 8.jpg
    188,7 KB · Weergaven: 3
De koralen in mijn aquarium beginnen nu wat te groeien. hoewel het verbruik van ATI niet noemenswaardig stijgt. Maar dat zal nog wel gaan komen.
De onderstaande Acropora laat al duidelijke groei zien.

Acro Jos 1.jpg

Ook de volgende Acropora laat duidelijke groei zien.

Acro Twan 1.jpg

Helaas groeien er ook voldoende glasanemonen in de bak. Ik heb al de nodige kapot gespoten, maar het is net of er daarna nieuwe bijkomen.
Hiervoor heb ik vorige week een stuk of 5 Berghia nudibranch aangeschaft . Deze kleine slakjes heb ik bij duisternis in de bak losgelaten, anders lijkt het mij perfect voer voor de vissen. Ik heb de slakjes tot nu toe niet meer gezien.
Aangezien ik niet op een paard ga wedden, heb ik gisteren ook nog een 5-tal Lysmata Wurdemanni in de bak gezet. Hopelijk dat deze garnalen gaan doen wat er van gezegd wordt. Dus dat wordt gewoon weer afwachten.
Om nu al een Chelmon rostratus in de bak te zetten, daar vind ik de bak nog te jong voor. Maar deze prachtige vis staat wel op de planning voor over een maandje of 3. Bovendien heb ik het nu nog wat druk met de Pygo.

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik ook nog een Zebrasoma gemmatum in de bak geplaatst. benieuwd hoe deze zich gaat gedragen.
In mijn vorige aquarium heb ik mooie xanthurum rond laten zwemmen. Maar deze was vrij agressief naar bepaalde nieuwe vissen. Dat aquarium was helemaal zijn domein.
Nu heb ik gelezen dat de gemmatum minder agressief is. Dat zal de tijd moet gaan uitwijzen. De aanschaf van deze vis was wel een rib uit mijn lijf.
Nu is mijn geldpotje voor het aquarium nagenoeg leeg. :ROFLMAO: :cry::ROFLMAO:

Zebrasoma gemmatum.jpg

Gisteren heb ik ook nog een Zebrasoma gemmatum in de bak geplaatst. benieuwd hoe deze zich gaat gedragen.
In mijn vorige aquarium heb ik mooie xanthurum rond laten zwemmen. Maar deze was vrij agressief naar bepaalde nieuwe vissen. Dat aquarium was helemaal zijn domein.
Nu heb ik gelezen dat de gemmatum minder agressief is. Dat zal de tijd moet gaan uitwijzen. De aanschaf van deze vis was wel een rib uit mijn lijf.

Bekijk bijlage 665075
Wel een supermooie vis hoor 👌

D

Bekijk bijlage 665075Dan maar leeg potje , mooie dokter 😉
Dan maar een leeg potje , mooie dokter😉

Helaas groeien er ook voldoende glasanemonen in de bak. Ik heb al de nodige kapot gespoten, maar het is net of er daarna nieuwe bijkomen.
Hiervoor heb ik vorige week een stuk of 5 Berghia nudibranch aangeschaft . Deze kleine slakjes heb ik bij duisternis in de bak losgelaten, anders lijkt het mij perfect voer voor de vissen. Ik heb de slakjes tot nu toe niet meer gezien.
Aangezien ik niet op een paard ga wedden, heb ik gisteren ook nog een 5-tal Lysmata Wurdemanni in de bak gezet. Hopelijk dat deze garnalen gaan doen wat er van gezegd wordt. Dus dat wordt gewoon weer afwachten.
Om nu een Chelmon rostratus in de bak te zetten, daar vind ik de bak nog te jong voor. Maar deze prachtige vis staat wel op de planning voor over een maandje
of 3. Bovendien heb ik het nu nog wat druk met de Pygo.

Als je een Pygoplytes aandurft — die heb ik zelf ook — kan je overwegen om er een Chaetodon Auriga bij te zetten tegen de Aiptasia.
Die garnalen heb ik ook geprobeerd: ingezet en daarna nooit meer teruggezien.

De Auriga heeft bij mij alles in no-time opgeruimd, terwijl mijn Pygo er geen aandacht aan besteedt. Beide laten de koralen met rust, de Auriga neemt hooguit af en toe een nieuwsgierig pikje wanneer er een nieuw koraal wordt toegevoegd, maar verder niets. Ik heb wel geen buttons, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Als je een Pygoplytes aandurft — die heb ik zelf ook — kan je overwegen om er een Chaetodon Auriga bij te zetten tegen de Aiptasia.
Die garnalen heb ik ook geprobeerd: ingezet en daarna nooit meer teruggezien.

De Auriga heeft bij mij alles in no-time opgeruimd, terwijl mijn Pygo er geen aandacht aan besteedt. Beide laten de koralen met rust, de Auriga neemt hooguit af en toe een nieuwsgierig pikje wanneer er een nieuw koraal wordt toegevoegd, maar verder niets. Ik heb wel geen buttons, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Hartelijk dank voor deze goede tip. Ik ben alleen bang dat mijn aquarium wat te klein is voor allemaal wat grotere vissen.
Zelf heb ik al een hele tijd getwijfeld of ik wel een doktersvis in mijn bak wilde zetten. Ook de Zebrasoma gemmatum wordt uiteindelijk wat te groot voor mijn aquarium, vermoed ik.
Wat de koralen betreft, ga ik deze gewoon aanpassen aan mijn vissen. In mijn vorige bak had ik diverse Acanthastrea's (Micromusa)-soorten groeien. Deze werden gezellig vernield door de pincetvis toentertijd. Dat betekent dus keuzes maken. Nu ook met de Pygo, ben echt benieuwd wat dit visje gaat doen met mijn huidige LPS-koralen. Als deze met rust worden gelaten is dat prima, zo niet dan jammer. Ik stap dan geheel over op SPS-koralen. Ik heb nu al een meerderheid aan SPS-koralen.
Dat laatste geldt ook voor de Zoanthus-soorten.
De enige wat "grotere" vis die er nog bij gaat komen in mijn aquarium zal een Chelmon rostratus zijn. Maar dan vind ik dat de bak wat rijper moet zijn.

Mijn aquarium begint steeds beter te draaien.

Overzicht links.jpg
Linker helft

Overzicht rechts.jpg
Rechter helft

Gisteren heb ik het "huisje" van de Pygootje enigszins schoon gemaakt. Het visje is nu wat beter zichtbaar.

Pygootje 10.jpg

Ziet er lekker fris uit , nu even klaar met dyno's en aanverwante ellende hoop ik voor je.👊

Ziet er lekker fris uit , nu even klaar met dyno's en aanverwante ellende hoop ik voor je.👊
De dino's waren snel weg. De inzet van de uv-lamp is voor deze soort dino's een goede oplossing geweest.
Nu heb ik last van glasanemonen.
Er moet toch wat zijn in deze hobby.

Back
Bovenaan