Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Weer bijna een weekje verder. De algen groeien nog door, maar de groei wordt langzamer.
Ook de ruiten blijven schoner.
De bodem blijft mooi schoon.
PXL_20250824_084830976.MP~2.jpg

Inmiddels heb ik de KH-DIRECTOR ook weer thuis gekregen. Het apparaat werkt weer. Men kan mij alleen niet vertellen wat nu het probleem is geweest, helaas. Is terug geweest naar GHL
Prima service allemaal van Ocean Store. Zij hebben alles snel opgepakt en geregeld.

Inmiddels draait het aquarium nu bijna 6 weken. De groene algen doen het nog steeds prima. Af en toe denk ik wel eens: "Waarom ben ik toch weer begonnen?"
Maar het is en blijft een fascinerende hobby! Ik merk aan mezelf dat ik ook totaal geen haast of zo heb met de bak. Dat was vroeger wel iets anders. Geduld was en is ook nu nog wel eens lastig voor mij.
Maar nu heb ik tot nu toe hiervan geen last met deze bak. Ik vind het eigenlijk wel heel relaxed allemaal zoals het nu gaat.
Afgelopen week vond ik in een emmer nog een flink stuk "levend" steen uit mijn vorige bak. Heb deze een week lang in een emmer met osmosewater gelegd, uiteraard het water een paar keren ververst.Begin van de week in 3 stukken gehakt en deze in de bak gelegd.
De groene algen ben ik op een natuurlijke manier aan het bestrijden. Daarom heb ik de bak inmiddels bevolkt met:
- 1 Dolabella auricularia "Zeehaas"
- 2 Tripneustes gratilla "zeeegels"
- 3 Turbo fluctuosis "Mexicaanse turboslakken"
- 1 Tecrus pyramis "
- 6 Tectus fenestratus
- 6 Trochis histrio
- 6 Cerithium caeruleum
- 1 Salarius ramonus
Ik hoop met al deze bovengenoemde dieren de algen te kunnen begrazen. en weer mooie schone stenen te zien te krijgen. Ik ben niet ontevreden met het resultaat tot nu toe. Deze dieren vind ik altijd zeer interessant. In mijn vorige bak had ik ook de nodige slakken rondkruipen.
Buiten deze zeer nuttige bewoners heb ik ook een paar schijfanemoontjes, Sacrophytum, een ledergorgoon en een paar zoanthussen staan.

Nu nog een paar foto's.
PXL_20250903_102337984~2.jpgPXL_20250903_102400819.MP~2.jpgPXL_20250903_102422674~2.jpgPXL_20250903_102450808.MP~2.jpgPXL_20250903_102534406.MP~2.jpgPXL_20250903_102617113.MP~2.jpgPXL_20250903_102632663.MP~2.jpgPXL_20250903_102648772.MP~2.jpg

Een "actieve" zeehaas.

De opstart.

Laatst bewerkt:
Inmiddels is de bak weer maandje verder. We zijn in deze periode ook 2 weken op vakantie naar Griekenland geweest. Dat is juist een periode dat je niet met je handen in de bak kunt zitten. Toen we vorige week zondag thuiskwamen, was ik verrast en blij dat de wanden van het aquarium schoon waren. Ook de stenen zijn in die periode wat schoner geworden. De slakken, egels en zeehazen hebben perfect hun werk gedaan.
De paar koraaltjes, die ik de week voor het vertrek had geplaatst, hadden zich ook goed ontwikkeld. Ben heel tevreden met de ontwikkeling van het aquarium.

Leuk topic! Ik was je nog niet eerder tegen gekomen. Maar jou bak herrinerd me weer aan die van mij 3 jaar geleden. Die zag er toen ook zo uit. Maar het komt echt helemaal goed. Fijn dat je al weer minder algen hebt. En enjoy the ride! Als straks alles stabiel is dan is het ook weer saai 😬

Afgelopen week een ICP ingestuurd.
Woensdag ontving ik de resultaten. Heb geen klagen vind ik.
De uitslag staat hier: ATI ICP

Woensdag weer eens een filmpje van de bak geschoten.

Ben zojuist even naar Reef Corner gereden. Ik kon daar, zoals gebruikelijk, mijn vaatje omruilen. Zij hebben nu een nieuwe leverancier gevonden. De vorige was er van de zomer mee gestopt. Ben inmiddels weer nieuw osmosewater aan het maken. Was ook zo goed als helemaal door de voorraad heen.
Heb ook 3 Chrysiptera springeri meegenomen. Er zaten maar 3 exemplaren, anders had ik er meer gekocht.

Vorige week zaterdag was ik al tevergeefs naar België gereden. Helemaal tevergeefs kun je daar eigenlijk nooit zeggen.
Toch een paar stekkies meegenomen.

PXL_20251005_104021732.MP~2.jpg

PXL_20251005_104029048~2.jpg

PXL_20251005_104036215~2.jpg

PXL_20251005_104044011~2.jpg
Zo heb ik van een liefhebber uit Uden deze koraaltje overgenomen.

PXL_20251009_085303068~2.jpg

PXL_20251009_085312406~2.jpg

PXL_20251009_085326801~2.jpg

Laatst bewerkt:
Inmiddels is de bak weer een weekje of 3 verder. De groene algen zijn zo goed als verdwenen, opgegeten door mijn geweldige poetsploeg.
PXL_20251017_080502395.MP~2.jpg
Dit was de situatie op 17 oktober. De bak had ik voor die tijd aangevuld met mooi stukjes koraal van Jos gekregen.
Afgelopen week ben ik bij Twan geweest. Hij had diverse koralen van mij, die de "ramp" overleefd hadden, mooi gezaagd. Nu hebben we samen plezier van deze dieren.
Hij had ook nog diverse stekken voor mij.
Dit alles 's avonds in mij bak gezet. Nu begint het aquarium er echt op te lijken. Krijg ook weer plezier in de bak.
Afgelopen week ook een drietal Pseudochromis fridmani aangeschaft.
PXL_20251030_093214834~2.jpgPXL_20251030_093209241~2.jpgPXL_20251030_093202928~2.jpgPXL_20251030_093214834.jpg

We zijn er om elkaar te helpen als je zoiets overkomt dat je alles verliest.
Gelukkig heb je weer plezier in deze geweldige hobby.

Inmiddels is de bak weer een weekje of 3 verder. De groene algen zijn zo goed als verdwenen, opgegeten door mijn geweldige poetsploeg.
Bekijk bijlage 660759
Dit was de situatie op 17 oktober. De bak had ik voor die tijd aangevuld met mooi stukjes koraal van Jos gekregen.
Afgelopen week ben ik bij Twan geweest. Hij had diverse koralen van mij, die de "ramp" overleefd hadden, mooi gezaagd. Nu hebben we samen plezier van deze dieren.
Hij had ook nog diverse stekken voor mij.
Dit alles 's avonds in mij bak gezet. Nu begint het aquarium er echt op te lijken. Krijg ook weer plezier in de bak.
Afgelopen week ook een drietal Pseudochromis fridmani aangeschaft.
Bekijk bijlage 660760Bekijk bijlage 660761Bekijk bijlage 660762Bekijk bijlage 660763
ziet er goed uit zonder gazon

We zijn er om elkaar te helpen als je zoiets overkomt dat je alles verliest.
Gelukkig heb je weer plezier in deze geweldige hobby.
Elkaar helpen in vervelende situaties is mooi. Dankzij jouw hulp hebben "mijn" vissen de ramp overleefd en zwemmen ze nu mooi rond in jouw aquarium.
Zowel jij als Jos hebben mij al flink geholpen aan stekken voor de nieuwe bak.

Gisteren nog eens een filmpje geschoten van de bak.

Leuk weer een gedeelte van mijn "oude" koraaltjes terug te hebben in mijn bak.

met wat voor zand ben je opgestart nieuw of juist ge-ent uit je oude bak?
Ben opgestart met 4 zakken the Sand van Fauna Marin, respectievelijk 2 zakken Bahama White en 2 zakken Bahama Nature.

Mijn aquarium gaat zijn gangetje. De groei van de koralen komt nog niet echt op gang. De groene algen zijn zo goed als helemaal verdwenen. De 7 visjes in de bak hebben het wel naar hun zin.
Nu had ik vorige week een tankbred Pygo besteld, maar helaas is deze niet meegekomen met de bestelling. Dat wordt dus wachten op een volgende gelegenheid om zo'n visje te bestellen.
Ik zie dit visje echt als een uitdaging om in mijn aquarium op te laten groeien. Als de gelegenheid zich weer voordoet, heb ik alles klaarstaan voor het beestje.
Inmiddels is er wat flap in de bak, maar dat hoort volgens mij bij de opstart.
Afgelopen woensdag heb ik een van stromingspompen opengemaakt. De pomp maakte al een tijdje een vreemd geluid en nu zag ik deze trillen tijdens het functioneren.
Toen ik het apparaat open had, zag ik dat de magneet van de roter helemaal kapot was.
Misschien is dit veroorzaakt door het niet in gebruik zijn vanaf begin april tot eind juli.

PXL_20251119_143405394.MP~2.jpg

Onmiddellijk bij Ocean Store een nieuw onderdeel besteld. Donderdagochtend had ik de nieuwe rotor al binnen.
Nu had ik ook een ticket bij hun aangemaakt omtrent het probleem. Ik wist niet of er nog garantie was en of dit onderdeel onder garantie viel.
Tot mijn verbazing kreeg ik vanmorgen een mailtje met een bestelling die onderweg naar mij was. Zojuist nog een rotor ontvangen en wel geheel gratis!
Super service hebben ze daar!
Mocht de rotor van de andere stromingspomp het ook begeven, heb ik een reserve klaarliggen.

Bij wat opruimwerkzaamheden vond ik een sigarenkistje met allerlei foto's. In dit kistje vond ik ook een drietal foto's uit december 1985, op de achterzijde kon ik zien wanneer de foto's afgedrukt waren.
Hieronder de foto's van mijn toentertijd derde zeeaquarium.

PXL_20251122_132333761.MP~3.jpg

PXL_20251122_132408833~2.jpg

PXL_20251122_132819088~3.jpg

Kenmerkend zijn de wieren in de bak, diverse Caulerpa-soorten.

Back
Bovenaan