Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Drama dit , weet precies hoe je je voelt nu ...

Vanavond is er een abrupt einde aan mijn aquarium gekomen. Plotseling stroomde, zeg maar spoot er water onder uit bak de woonkamer in.
Zo uit het niets gebeurde dit.
Binnen no time stond de vloer van de woonkamer blank. Gewoon kut.

Bekijk bijlage 651343

Bekijk bijlage 651344

Er was geen houden aan. De buurman kwam met zijn water stofzuiger, mijn vrouw dweilen en ik water opvangen in mijn kleine 70 liter bakje. Daar heb ik een gedeelte van de koralen neergelegd.
Inmiddels kwam een schoonzoon van mijn buurman met een bepaalde soort kit en het is hem gelukt om het lek vanaf de buitenkant dicht te maken. Zo is er nog 20 cm waterhoogte voor de vissen in de bak.
Morgen ga ik de bak maar helemaal leeghalen en ook de verzekering bellen.
Dit wordt ook het einde van deze hobby.

Zo ziet de plek van de lekkage er nu uit.

Bekijk bijlage 651345
Dit is wel ieders nachtmerrie idd. Sterkte.

Wat een drama.. hopelijk blijft de schade aan het huis beperkt en heb je de dieren kunnen redden!
Veel sterkte :(

De bak is inmiddels helemaal leeg en relatief schoon.
De sump heb ik nog niet klaar, maar dat gebeurt vandaag.
Al mijn vissen hebben het tot nu toe gered en zwemmen rond bij een bevriende zeeaquariaan.
Van de koralen is inmiddels meer dan 80% gesneuveld.
De schade aan de woning is minimaal.
Morgen komt de verzekerings expert.
PXL_20250409_073239600.MP.jpg

PXL_20250409_073235672.jpg

PXL_20250406_121104993~2.jpg

Man man, wat een ellende :(. Er is werkelijks niets positiefs aan dit verhaal anders dan dat je stolonifera-probleem nu structureel is opgelost. Hoop dat je er met de verzekering uitkomt, fijn dat je in ieder geval de vissen hebt kunnen redden (y). Succes met de verdere afhandeling, we zien je vast weer een keer terug hier!

Inmiddels is het een week geleden dat de ellende met het aquarium begon.
De verzekeringsexpert is vanmorgen geweest en heeft alles rustig bekeken en beoordeeld.
Het aquarium zelf krijg ik niet vergoed. Deze is namelijk verzekeringstechnisch de oorzaak van het probleem en dus niet verzekerd.
De hierdoor ontstane schade, gevolgschade genoemd, is wel verzekerd.
Gelukkig valt de inhoud van een aquarium onder de gevolgschade. Daardoor ontvang ik een redelijke vergoeding voor de inhoud van het aquarium.
Uiteraard koop ik voor dit bedrag niet de complete inhoud van vissen, koralen etc. terug.
Voor mezelf heb ik inmiddels besloten om voorlopig niet met een nieuw aquarium te starten. Hiervoor ontbreekt mij nu echt de motivatie.
Mocht er een nieuw aquarium komen, dan zou dit een stuk kleiner worden. Trouwens een kleiner aquarium is een voorstel van mijn vrouw.
Eerlijk gezegd zie ik dit nu helemaal niet zitten.
Komende week ga ik verder met het opruimen, schoonmaken en onderhoud plegen van de techniek. De techniek heeft niets te lijden gehad, is niet met het uitstromende water in contact geweest.
Tevens ga ik beoordelen hoe ik alles ga verkopen en de prijs van alle spullen bepalen. Dus binnenkort zullen hier de advertenties wel verschijnen.
Het stoppen met deze prachtige hobby had ik me wel iets anders voorgesteld. Zeker niet op deze manier. Heb sinds 1983 diverse aquaria gehad, maar gelukkig was dit "event" de eerste keer.
Je kunt je hierop niet echt voorbereiden. Het gebeurt zo uit het niets.
Blijf natuurlijk nog wel op het forum om de ervaringen van anderen te lezen en bekijken.

De laatste door mij gemaakte foto van een totaaloverzicht van mijn bak: 26 maart 2026
Totaal overzicht.jpg

Laatst bewerkt:
Heb je dit ook aan Red Sea doorgegeven, ook al sta je niet op een nieuw aquarium te wachten?
Ik heb het aan de leverancier doorgegeven, Coral & Fish.
Aan Red Sea zelf niet. Heeft volgens mij weinig tot geen zin.. de bak is meer dan 5 jaren oud. De garantie is toch verlopen.

Vervelend om zo de hobby te moeten beëindigen inderdaad. Je bak stond er mooi bij en je had de hobby in je vingers!
Wellicht gaat het over een tijdje toch weer kriebelen.. en als je dan wat nodig hebt om de starten kun je zeker hier eens langskomen.
Via jou heb ik bevoorbeeld die mooie blauwe acro van Nightwish.. is een flinke kolonie geworden!

Vervelend om zo de hobby te moeten beëindigen inderdaad. Je bak stond er mooi bij en je had de hobby in je vingers!
Wellicht gaat het over een tijdje toch weer kriebelen.. en als je dan wat nodig hebt om de starten kun je zeker hier eens langskomen.
Via jou heb ik bevoorbeeld die mooie blauwe acro van Nightwish.. is een flinke kolonie geworden!
Dankjewel voor de bemoedigende woorden.
Gelukkig heb jij die blauwe Acropora nog. Deze heeft het afgelopen week niet overleeft.
Mocht ik weer starten, zal ik me bij jou melden.

Van ellende maar weer een "visje" in mijn bak gezet.
PXL_20250413_105523231.MP~2.jpg

Komende week ga ik de bak lossnijden. Glasplaten zijn wat gemakkelijker te hanteren.

Laatst bewerkt:
Wat een trieste aanblik... Aan de andere kant ook best grappig. Je bent door een hoop ellende gegaan las ik, en dan dit.... Sterkte man!

Back
Bovenaan