Mijn aquarium draait nu al bijna 5 jaren.
Sinds ruim een jaar heb ik last van de groei van een kleinblijvende Octocorallia soort, ook wel Stolonifera genoemd.
De eerste keer dat ik een stukje van dit spul in mijn aquarium zag, was kort na de opstart van de bak. Ik heb dit stuk levend steen verwijderd en onder kokend water gehouden.
Vervolgens weer teruggelegd en niets meer van het spul gezien. Plotseling zag ik begin vorig jaar het koraaltje weer groeien, maar op een heel andere plek in de bak. De steen, waar het spul op groeide, was niet te verwijderen zonder "het rif" te moeten afbreken. Geprobeerd met kokend water in een spuit, calciumhydroxide en borstelen. Maar even was het weg en later stond het spul er weer.
Hoe meer ik het probeerde te bestrijden, des te sneller het leek te gaan groeien. Uiteindelijk groeide het spul door mijn hele bak. In eerste instantie leek het of de andere koralen er geen echte last van ondervonden, maar helaas! Bovendien ziet het bruine spul er niet mooi uit.

Zo kan ik nog heel wat foto's laten zien.
Op 28 september was ik bij Reef Corner en al kletsende stelde ik Joey de vraag wat ik zou kunnen doen tegen dit "onkruid" Liet hem wat foto's zien.
Hij zei meteen er wel een middel tegen te weten/hebben, maar zonder garantie uiteraard. Gebruik op eigen risico dus. Zelf had hij dit ook al een paar keer getest in verschillende aquaria, met succes.
Na de nodige tekst en uitleg heb ik besloten om het spul toch te gebruiken in mijn bak. Niet geschoten is altijd mis! Had volgens mij ook weinig andere keus.
Bovendien had ik ook het volste vertrouwen over toepassing van dit middel na een goede uitleg van het gebruik.
Het middel is pure fenbendazol. Uiteraard heb ik thuis even naar dit spul gegooled.
Dit medicijn wordt gebruikt tegen allerlei soorten wormen bij dieren, maar ook bij mensen. Voor de zekerheid nog even bij mijn dochter (apothekersassistente) nagevraagd. Zij kende dit middel wel.
Joey adviseerde om de eerste dosis over 3 verschillende dagen te verdelen, en wel dag 1, dag 3 en dag 6.
Uiteraard afschuimer, actieve kool en ozon gedurende de kuur niet gebruiken en dit zeker tot dag 14 zo te laten draaien.
Mij werd ook geadviseerd om het fosfaat te blijven volgen.
(Wordt vervolgd)