Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Misschien je verwarming checken of die nog goed is. Heb een paar jaar geleden ook problemen gehad dat de aardlekschakelaar er een paar keer uit vloog. Bleek later een verwarming te zijn waar condens in zat. Nu wissel ik elk jaar de verwarming.
Bedankt voor de tip, maar de verwarming in mijn aquarium brandt hooguit af en toe in de winter.
Ik heb de externe thermostaat op 22,5 graden ingesteld. Dus de kans lijkt me nu erg klein dat de verwarming de oorzaak is geweest.
Maar ik ga dit toch even controleren.

Bij mij was t een klein stromingspompje in de overloop....
Alle pompjes/verwarming/verlichting nagekeken en de zekering bleef er maar uit slaan...
Tot ik dacht het euvel gevonden te hebben .. de koeling , dat ding er uitgekiept een andere gekocht en een handige harry blijgemaakt met de defecte koeling...
Slaat de week erna weer de zekering er uit en toen dacht ik aan dat vergeten pompje in de overloop....
Dat euvel was opgelost , koste me wel een pompje van 3 tientjes plus een nieuwe koeling 🤣.
Paar weken later kreeg ik van die harry nog een berichtje dat er niks mis was met de weggegeven koeling , die had mazzel ... eens gegeven blijft gegeven... 🤭.
Was ook niet één van mijn meest heldere momenten 🤪
Dus mijn advies ... begin bij de domste/goedkoopste dingen met zoeken vooraleer het serieus geld gaat kosten...
Het is iig fijn dat je geen schade of uitval hebt door de storing
Grtz jack

Gisteren mijn ionenwisselaar gaan omruilen.
Toevallig zaten er een paar leuke visjes. Deze heb ik dan ook meegenomen. Het zijn geen bijzondere visjes, maar ik vind ze gewoon leuk.
Deze lipvis heb ik meegenomen:
PXL_20240929_092924641~2.jpg
Halichoerus chrysus

Uiteindelijk ook eens een schooltje juffertjes gekocht.
Ben benieuwd hoe deze zich gaan gedragen in het aquarium. Het zijn en blijven juffertjes!
PXL_20240929_092953580.MP~2.jpg
Chrysiptera springeri

Hoe is je ervaring met de juffers tot nu toe? Ik twijfel over het toevoegen van een chrysiptera soort in mijn 500 liter bak. Kleurrijke leuke visjes maar erg wisselende verhalen.

​

Hoe is je ervaring met de juffers tot nu toe? Ik twijfel over het toevoegen van een chrysiptera soort in mijn 500 liter bak. Kleurrijke leuke visjes maar erg wisselende verhalen.

​

De visjes doen het prima! Ik zie geen vervelend gedrag.

Mijn aquarium draait nu al bijna 5 jaren.
Sinds ruim een jaar heb ik last van de groei van een kleinblijvende Octocorallia soort, ook wel Stolonifera genoemd.
De eerste keer dat ik een stukje van dit spul in mijn aquarium zag, was kort na de opstart van de bak. Ik heb dit stuk levend steen verwijderd en onder kokend water gehouden.
Vervolgens weer teruggelegd en niets meer van het spul gezien. Plotseling zag ik begin vorig jaar het koraaltje weer groeien, maar op een heel andere plek in de bak. De steen, waar het spul op groeide, was niet te verwijderen zonder "het rif" te moeten afbreken. Geprobeerd met kokend water in een spuit, calciumhydroxide en borstelen. Maar even was het weg en later stond het spul er weer.
Hoe meer ik het probeerde te bestrijden, des te sneller het leek te gaan groeien. Uiteindelijk groeide het spul door mijn hele bak. In eerste instantie leek het of de andere koralen er geen echte last van ondervonden, maar helaas! Bovendien ziet het bruine spul er niet mooi uit.

Met Sto 7.jpg

Met Sto 5.jpg

Met Sto 9.jpg
Zo kan ik nog heel wat foto's laten zien.
Op 28 september was ik bij Reef Corner en al kletsende stelde ik Joey de vraag wat ik zou kunnen doen tegen dit "onkruid" Liet hem wat foto's zien.
Hij zei meteen er wel een middel tegen te weten/hebben, maar zonder garantie uiteraard. Gebruik op eigen risico dus. Zelf had hij dit ook al een paar keer getest in verschillende aquaria, met succes.
Na de nodige tekst en uitleg heb ik besloten om het spul toch te gebruiken in mijn bak. Niet geschoten is altijd mis! Had volgens mij ook weinig andere keus.
Bovendien had ik ook het volste vertrouwen over toepassing van dit middel na een goede uitleg van het gebruik.
Het middel is pure fenbendazol. Uiteraard heb ik thuis even naar dit spul gegooled.
Dit medicijn wordt gebruikt tegen allerlei soorten wormen bij dieren, maar ook bij mensen. Voor de zekerheid nog even bij mijn dochter (apothekersassistente) nagevraagd. Zij kende dit middel wel.
Joey adviseerde om de eerste dosis over 3 verschillende dagen te verdelen, en wel dag 1, dag 3 en dag 6.
Uiteraard afschuimer, actieve kool en ozon gedurende de kuur niet gebruiken en dit zeker tot dag 14 zo te laten draaien.
Mij werd ook geadviseerd om het fosfaat te blijven volgen.
(Wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
De visjes doen het prima! Ik zie geen vervelend gedrag.
Ik heb er ook een vijftal in het aquarium zitten. totaal niet agressief. de uitstekende vis tegen platwormen.

succes Robert ..... dat word een spannende operatie

Spannend, ken Panacur alleen uit de vijverhobby tegen wormen. Dit artikel zul je ook zeker gezien en meermalen gelezen hebben: https://reefbuilders.com/2023/11/01/my-experience-with-fenbendazole/

Zoals vaak bij middelen is het voor alles dodelijk, alleen het een legt eerder het loodje dan het ander en is het balanceren op een dosis die net genoeg is om je vissen en koralen in leven te houden. Simpele levensvormen zijn dan wel het haasje. Neem aan dat je, na behandeling, wel weer je bioleven opnieuw gaat opstarten en de groothandel alvast gebeld hebt voor een flinke voorraad copepods, garnaaltjes etc want het dunt al het leven wel uit? Succes in ieder geval, soms zijn vervelende ingrepen nodig voor vervelende problemen (y) .

Laatst bewerkt:
Het zijn hele spannende 3 weken geweest tot nu.

Zo te zien is het "onkruid" nu weg.
PXL_20241022_100617187.MP~2.jpg
PXL_20241022_100609119.MP~2.jpg
PXL_20241021_110935914.MP~2.jpg
PXL_20241021_110109667.MP~2.jpg

Heb wel vorige week nogmaals een dosering aan de bak toegevoegd en het eerste deel op zaterdag 12 oktober, tweede deel dinsdag 15 oktober en afgelopen vrijdag 18 oktober.
De dosering op de vrijdag is waarschijnlijk net het laatste zetje geweest. Vorige week donderdag was al duidelijk een reactie te merken aan de bruine troep.
Aan de vissen, egels, garnalen, Acropora's, Tridacna's, en overige bewoners heb ik niks kunnen merken. Alleen de kleuren van de Montipora's zijn wat fletser. Zo staan ook de Goniopora's minder uitbundig.
Er zijn wel een paar dieren gesneuveld. Dit zijn:
- Een zandzevende zeester, was al 4,5 jaren in het aquarium. Een andere zandzevende ster was voor mijn vakantie van september al gesneuveld. Leeftijd?
- Een Nardoa zeester ook helaas gesneuveld. Was ook ruim 4 jaren in mijn bak . Heeft dit te maken met leeftijd?
- Zo ook 2 grote Tectus pyramis slakken. Deze dieren wonen vanaf het begin in mijn aquarium, bijna 5 jaren dus.
- Een klein stukje fel groene Starpolype. Was al vrij snel dood na het doseren van de tweede portie van de eerste dosis.
- Een ledergorgoon is ook gesneuveld.
PXL_20241019_092721652.MP~2.jpg
Vanavond gaat de afschuimer weer aan.
Kijken hoe het nu verder gaat.
(Wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik weer een paar dagen verder. De bruine troep is helemaal weg!!!
Het is vandaag exact 4 weken geleden dat ik bij Reef Corner was en daar de tips van Joey heb gekregen. Ik moet zeggen de uitleg was perfect en heel duidelijk.
Heb gedurende de afgelopen weken ook veelvuldig per mail contact met hem gehad. Op mijn mailtjes kreeg ik zo goed als altijd meteen een reactie, TOP!
Hierdoor heb ik ook steeds het volste vertrouwen in een positieve afloop gehad. Ik heb geen klagen tot nu toe, mag ik stellen. Maar een zeeaquarium kan traag reageren op veranderende omstandigheden. Daarvoor ben ik al te lang bezig met deze materie. Had men in het verleden ook niet vanalles uitgeprobeerd en getest waren we zeker niet zo ver gekomen in het verzorgen van een zeeaquarium.
Inmiddels heb ik 2 keer water gewisseld van 110 liter per keer. Aanstaande maandag ga ik nog een keer een wissel van 110 liter doen.
Ik heb ook 2/3 deel van het zichtbare gedeelte van de bodem vernieuwd. Het laatste deel gebeurt eveneens aanstaande maandag.
Uiteraard draait de afschuimer weer perfect en heb ook 2 maal actieve kool vervangen.
Zo heb ik ook 2 keer BIOBac van Modern Reef aan het water toegevoegd.
Het wordt nu gewoon afwachten.
(Wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
Spannend, ken Panacur alleen uit de vijverhobby tegen wormen. Dit artikel zul je ook zeker gezien en meermalen gelezen hebben: https://reefbuilders.com/2023/11/01/my-experience-with-fenbendazole/

Zoals vaak bij middelen is het voor alles dodelijk, alleen het een legt eerder het loodje dan het ander en is het balanceren op een dosis die net genoeg is om je vissen en koralen in leven te houden. Simpele levensvormen zijn dan wel het haasje. Neem aan dat je, na behandeling, wel weer je bioleven opnieuw gaat opstarten en de groothandel alvast gebeld hebt voor een flinke voorraad copepods, garnaaltjes etc want het dunt al het leven wel uit? Succes in ieder geval, soms zijn vervelende ingrepen nodig voor vervelende problemen (y) .
Dit artikel heb ik inderdaad vooraf bekeken en gelezen ook Joey van Reef Corner attendeerde mij hierop.
Alleen blijkt het bij mij toch op een aantal plekken (nog) anders te verlopen.
Zo gaan zowel fosfaat als nitraat bij mij niet omhoog. Nitraat is zelfs enigszins gezakt. De waardes waren op 28 sept. NO3 9.6 en PO4 0.07 en vandaag 8.1 en 0,05.
Gelukkig zijn ook niet alle slakken gesneuveld tot nu toe. Mijn zee-egels kruipen ook gewoon rond door de bak.
Gelukkig doen de Tridacna's het ook prima. De sponzen in mijn aquarium groeien gewoon door.
Het blijft gewoon afwachten.

Spons 1.jpg

Spons 2.jpg

Spons 3.jpg

Laatst bewerkt:
De meeste steenkoralen, zowel LPS en SPS hebben geen tot enigszins last van het middeltje gehad.
De Acropora's hadden veel meer last van de plaag dan van het medicijn. Op onderstaande foto's is dit bij sommige goed te zien.
Deze foto's heb ik woensdagmorgen gemaakt.
PXL_20241023_094450708.MP~2.jpgPXL_20241023_095949120.MP~2.jpgPXL_20241023_100002788.MP~2.jpgPXL_20241023_100043518.MP~2.jpgPXL_20241023_100056402.MP~2.jpgPXL_20241023_100105855.MP~2.jpgPXL_20241023_100132191~2.jpgPXL_20241023_100152776~3.jpgPXL_20241023_101235086.MP~2.jpg
Aan de afbeeldingen met de cirkels is duidelijk de schade te zien veroorzaakt door de Stolonifera. Zou ik niets hebben gedaan, betekende ook de dood van deze koralen.

De Flowerkoraal heeft het nog moeilijk, maar ik verwacht dat deze het toch gaat redden.
Flower.jpg

(Wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
Tot slot voor vandaag een foto van de gehele bak. Deze foto is vanmiddag gemaakt. Op de foto is te zien dat er net een glimp zon op de bak schijnt.
(Wordt vervolgd)
PXL_20241026_134650762.MP~3.jpg

Laatst bewerkt:
Inmiddels weer een week verder. De bak draait vrij stabiel.
Heb inmiddels 330 liter water gewisseld, actieve kool een drietal keren vernieuwd en een keer of drie Modern Reef BIOBac Bacterial Blend toegevoegd.
De Flower staat er nog steeds niet goed op.
PXL_20241103_200545177.MP~2.jpg

Gewoon verder afwachten en geduld hebben.
De bruine troep is in ieder geval weg.
(Wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
Inmiddels weer een week verder. De bak draait vrij stabiel.
Heb inmiddels 330 liter water gewisseld, actieve kool een drietal keren vernieuwd en een keer of drie Modern Reef BIOBac Bacterial Blend.
De Flower staat er nog steeds niet goed op.
Bekijk bijlage 642827

Gewoon verder afwachten en geduld hebben.
De bruine troep is in ieder geval weg.
(Wordt vervolgd)
Lijkt me bemoedigend toch? The only way is up nu 👍🏻

Indrukwekkende strijd, hopelijk komt de Stolonifera niet terug. Heb deze zelf ook gehad, geluk dat het op twee stenen (dat was overigens wel mijn halve scape ;) ) zat. Na het verwijderen van de stenen is het niet meer terug gekomen. Ik zal voortaan meteen reageren als ik dit spul zie, want het is inderdaad bijna niet te verwijderen en doet veel schade aan koralen. Goed om te weten dat er dus wel een middel is dat (hopelijk voor lange tijd) werkt. Hopen dat het wegblijft!

Indrukwekkende strijd, hopelijk komt de Stolonifera niet terug. Heb deze zelf ook gehad, geluk dat het op twee stenen (dat was overigens wel mijn halve scape ;) ) zat. Na het verwijderen van de stenen is het niet meer terug gekomen. Ik zal voortaan meteen reageren als ik dit spul zie, want het is inderdaad bijna niet te verwijderen en doet veel schade aan koralen. Goed om te weten dat er dus wel een middel is dat (hopelijk voor lange tijd) werkt. Hopen dat het wegblijft!
Het is inderdaad verschrikkelijk spul. Ik hoop ook dat het weg blijft.
Maar of je het helemaal kunt verkomen dat het in je bak terecht komt, lijkt me onwaarschijnlijk.

Back
Bovenaan