Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Doe nog niet teveel Roy,ik heb eens un kh van 6 getest en ging verhogen met kh plus en maar meten en maar gooien maar kwam niet hoger......enkele weken later un laboratorium testje........ :eek: KH21:eek: Un nieuw testsetje gekocht en weer maar 6 :rolleyes: Snap jij het nog???????? De term meten is weten gaat bij mij niet altijd op :) ;) !!

Mvg Manuel!!

Boarder zei:
Graag gedaan Arjen.

Vandaag even mijn waterwaarden gemeten:

Ik schrok behoorlijk van mijn KH:

mg 1180
ca 420
po4 0
no3 0
no2 0
ph 7,66
temp 25 gr/c

KH: 5????

Ik begrijp er echt niets van. Ik heb de uitstroom van mijn kalkreactor nu op een ph van 6 gezet; ik hoop dat hierdoor mijn KH gaat stijgen.

Toch vermoed ik dat de oude testset de verkeerde gegevens toont.

Gr. Roy

Even een updateje.

Ik ben de laatste tijd absoluut niet tevreden met mijn bak:
  • de kleuren van de koralen blijven uit
  • de gele dokters hebben zwarte stip
  • waterwaarden zijn niet goed (CA + KH veel te laag)
De oorzaak van de koraalkleuren heb ik denk ik al gevonden. Mijn HQI's zijn al te oud (bijna twee jaar: ja ik weet het dom dom dom) en daarbij waren de glasplaatjes helemaal bedekt met zout en kalk, waardoor er gewoonweg te weinig licht in de bak kwam. Vandaag heb ik na ruim anderhalve maand eindelijk mijn nieuwe lampen binnengekregen. Deze heb ik vandaag vervangen, dus ik hoop dat de kleurtjes snel verbeteren.

Waardoor de gele dokters zwarte stip hebben gekregen weet ik niet, maar ik denk doordat ik de laatste tijd wel te vaak in mijn bak heb gezeten. Ik ben ook niet helemaal overtuigd dat het zwarte stip is, maar ik zou anders niet weten wat het wel is. De rest van de vissen hebben voorzover nergens last van (de gele dokters nu al drie weken). Ik ben gisteren begonnen met het voeren van knoflook. Alle vissen eten erg goed en de gele dokters vertonen geen vreemd gedrag zoals schuren. Ze ogen allemaal heel gezond.

De oorzaak van de waterwaarden heb ik hopelijk ook gevonden. Mijn CA en KH zijn echt dramatisch gedaald (resp. 340 en 4????). Gisteren eens even naar mijn kalkreactor gekeken en nu bleek het drukventiel (de druppelaar) helemaal verstopt te zitten, waardoor de uitstroom nog minder was dan normaal. Deze heb ik gisteren even een azijnbadje gegeven, waarna ie weer perfect werkt. Hoe lang de ventiel al verstopt zat weet ik niet, maar ik verwacht toch wel een tijdje. Ik test zelden mijn water; misschien toch beter om dit vaker te doen.

Twee dagen geleden heb ik overigens de rode dop weer teruggezet op mijn Red Dragon pomp van de Bubble King. Ik heb zelf toch het idee dat de afschuimer dan beter werkt. In ieder geval is ie een heel stuk stiller en heeft ie al meer afgeschuimd (overigens wel redelijk nat ingesteld).

Nou een heel verhaal, maar hopelijk zie ik heel snel verbeteringen.

Gr. Roy

Hoi Roy,ik zou me over de zwarte stip op de gele dokters niet al te veel zorgen maken,dit komt vaker voor bij de Zebrasoma flavescens :) !! Hebben er totaal geen last van en verdwijnt vanzelf.......ken un bak waar deze vissen het al jaren hebben ;) !!

Hé Manuel,

ik maak me niet echt druk. De vissen zien er kerngezond uit. Het lijkt er ook niet op dat ze er last van hebben.

Vandaag overigens mede op aanraden van jou, naar Reef Corner geweest. Wat een geweldige showbak heeft Theo staan zeg. Ik moet ook zeggen dat hij erg klantvriendelijk was. Dus daar wil ik wel vaker ruim een uur voor rijden.

Ik ging om mijn CO2 fles te vullen, maar dat kunnen ze dus niet. Maar wel ongelofelijk veel mooie koraaltjes gezien en ééntje heb ik meegenomen. De kleur op de foto is niet helemaal zoals ik 'm kocht, maar toen ik anderhalf uur later thuis kwam. Hij staat er nu ruim een uur in en heeft blauwe poliepjes.

Nou hopen dat ie het heel goed gaat doen. Wie weet overigens de exacte naam?

Gr. Roy

Bijlagen

• 01.JPG
    01.JPG
    89,6 KB · Weergaven: 3
  • 02.JPG
    02.JPG
    64,1 KB · Weergaven: 2
Heel mooi koraaltje Roy.....ben blij dat het op mijn aanraden niet tegen viel!! Kdenk un Acropora echinata :) !!
Boarder zei:
Hé Manuel,

ik maak me niet echt druk. De vissen zien er kerngezond uit. Het lijkt er ook niet op dat ze er last van hebben.

Vandaag overigens mede op aanraden van jou, naar Reef Corner geweest. Wat een geweldige showbak heeft Theo staan zeg. Ik moet ook zeggen dat hij erg klantvriendelijk was. Dus daar wil ik wel vaker ruim een uur voor rijden.

Ik ging om mijn CO2 fles te vullen, maar dat kunnen ze dus niet. Maar wel ongelofelijk veel mooie koraaltjes gezien en ééntje heb ik meegenomen. De kleur op de foto is niet helemaal zoals ik 'm kocht, maar toen ik anderhalf uur later thuis kwam. Hij staat er nu ruim een uur in en heeft blauwe poliepjes.

Nou hopen dat ie het heel goed gaat doen. Wie weet overigens de exacte naam?

Gr. Roy

nog een paar fotootjes hoe de bak er vandaag bij staat. Normaliter ververs ik tweewekelijks, maar ik stel het nu een extra weekje uit. Even kijken wat hiervan het effect is.

Overigens krijgt de Echinata nog een mooi plekje.
Gr. Roy

Bijlagen

• 03.JPG
    03.JPG
    170,4 KB · Weergaven: 41
  • 04.JPG
    04.JPG
    233,9 KB · Weergaven: 20
  • 05.JPG
    05.JPG
    227,6 KB · Weergaven: 25
Hallo Roy . Het ziet er heel mooi uit ,prachtige foto,s.Als de water wissel met een week langer uitstel goed gaat ,ga je dan nog een week uitstellen.Gr Martin.

MartinV zei:
Hallo Roy . Het ziet er heel mooi uit ,prachtige foto,s.Als de water wissel met een week langer uitstel goed gaat ,ga je dan nog een week uitstellen.Gr Martin.

Nee, ik wil even kijken hoe alle koralen reageren op de nieuwe lampen en de weer optimaal werkende kalkreactor (althans, mijn CO2 is op dus dit moet ik morgen bij laten vullen).

Dus volgende week ga ik wederom verversen en tevens nieuw grind inbrengen. Is toch altijd een stuk mooier als er weer zand in ligt.

Volgende week plaats ik nieuwe foto's, misschien dat je verschil ziet.

Gr. Roy

Vandaag weer eens een nieuw filmpje geplaatst (zie link). Ik heb 'm heel snel in elkaar geflansd, maar je krijgt een beetje een impressie!

Gr. Roy

Mooi filmpje Roy :goed: .........zie ik je visjes ook eens zwemmen :p die schrokken zich kapot toen ze mij zagen :D !!

Hallo Roy.Zou je bij mij ook een keer zo,n filmpje kunnen maken.Gr Martin.

MartinV zei:
Hallo Roy.Zou je bij mij ook een keer zo,n filmpje kunnen maken.Gr Martin.
Geen probleem. Het filmpje stelt overigens niet zoveel voor. Ik heb 'm zondag na een kerstborrel gemaakt, vandaar dat ie niet echt heel stabiel is opgenomen :D !

Gr. Roy

Vandaag weer een nieuw filmpje geupload. Ik zal morgen weer eens een foto updateje maken.

Gr. Roy

Laatst bewerkt:
Ik heb 'm er toch weer afgegooid. Morgen volgt de juiste link! Excuses!

gr. Roy

Hey Roy,kzie geen filmpje :rolleyes: !! hoe is het met de paarse stylo??

Het aangepaste filmpje is nu te zien!

Gr. Roy

Back
Bovenaan