Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

En nog een paar van de anthiasjes.. Eén heeft zich omgevormd tot mannetje en is ook de baas. Ze leven nog alle acht en ik voer ze elke dag slechts één keer.

Gr. Roy

Bijlagen

• 05.JPG
    05.JPG
    170,8 KB · Weergaven: 24
  • 06.JPG
    06.JPG
    110,8 KB · Weergaven: 5
  • 07.JPG
    07.JPG
    74,6 KB · Weergaven: 4
Hoi Roy,weer schitterende foto's en de bak staat er toppie bij :goed: !! Wat de cyano betreft..............zelf zal ik daar nooit wat tegen gebruiken zoals anti red,laat de natuur liever zn gang gaan en elke bak heeft er tegenwoordig wel wat last van ;) !! Maar biodigest kan toch geen kwaad :confused: zijn toch alleen un paar nuttige bacteriestammern?! :rolleyes: !!

mvg Manuel!!

Prachtig hoor :goed:

Grtz,

Kurt

heel mooi hoor, met de anti-hulpmiddelen zou ik ook nog wachten.
Je ziet er bijna geen, alles staat er prachtig bij.

Gisteren weer een waterwissel gedaan. Ik krijg mijn kleuren niet optimaal. Maar goed, hier weer wat macro's en een overzichtje!

Bijlagen

• 01.JPG
    01.JPG
    57,6 KB · Weergaven: 0
  • 02.JPG
    02.JPG
    54,9 KB · Weergaven: 1
  • 03.JPG
    03.JPG
    72,8 KB · Weergaven: 1
  • 04.JPG
    04.JPG
    54,4 KB · Weergaven: 1
  • 05.JPG
    05.JPG
    80,8 KB · Weergaven: 1
en het overzichtje..

gr. Roy

Bijlagen

• 06.JPG
    06.JPG
    129,4 KB · Weergaven: 57
Mooie foto's weer Roy :goed: van prachtig uitgegroeide koralen :) !! Kleurtjes kunnen misschien iets beter maar kzou maar niet klagen :D !!

Groeten Manuel!!

Ziet er goed uit Roy ! Heb jij ook een silicaat filter achter je osmose apparaat ?
Ik heb op het moment ook last van rode flap. Volgens Thomas Pohl van KZ is 95 % van de cyano gevallen te wijten aan een niet goed werkend osmose apparaat.
Ik heb sinds kort een hars filter achter m'n osmose toestel gehangen.
Als dat niet werkt raad hij Algan van Preis aan. Dit is een natuurlijk middel zonder gevaar voor de bak. Als je de dosering wilt weten kun je hem een mailtje sturen. ( info@korallen-zucht.de )

groet
jw

jwre zei:
Ziet er goed uit Roy ! Heb jij ook een silicaat filter achter je osmose apparaat ?
jwre zei:
Ik heb op het moment ook last van rode flap. Volgens Thomas Pohl van KZ is 95 % van de cyano gevallen te wijten aan een niet goed werkend osmose apparaat.
Ik heb sinds kort een hars filter achter m'n osmose toestel gehangen.
Als dat niet werkt raad hij Algan van Preis aan. Dit is een natuurlijk middel zonder gevaar voor de bak. Als je de dosering wilt weten kun je hem een mailtje sturen. ( info@korallen-zucht.de )

groet
jw

Thnx voor jullie reacties.

Ik word er zelf ooit moe van:
  • kleuren worden niet beter (ondanks minder voeren); ik ga dus waarschijnlijk toch over op de totale lijn van Zeovit
  • rode en groene cyano's blijven komen.
JWRE, wat betreft het osmose apparaat: het is een Aquatic Nature Standard. Volgens internet zit hier een fijnfilter op waarmee de silicaten worden verwijderd.

Nu moet ik wel bekennen dat ik al in twee jaar tijd nog geen enkel filter vervangen heb. Dus misschien ligt het wel hieraan.

Gr. Roy

Hallo ROI.

Maar de kwalietijd van het osmose water is toch te meten. Dat moet je normaal ieder jaar doen,naargelang hoe veel het apparaat heeft geleverd.Gr Martin.

Je bak groeit wel aardig in zeg.

Toch snap ik niet dat je donkere kleuren hebt terwijl er toch een aardige schuimer op staat en niet zo heel veel vissen in je bak zwemmen.
Mischien meer verversen bijv keertje 50 % dat doet wonderen en je zandbomen verwijderen als je die hebt en vers LEVEND zand erin kieperen.

Ziet er voor de rest goed uit!

Groetjes Michael

MartinV zei:
Hallo ROI.

Maar de kwalietijd van het osmose water is toch te meten. Dat moet je normaal ieder jaar doen,naargelang hoe veel het apparaat heeft geleverd.Gr Martin.
Hé Martin,

je hebt gelijk, alleen heb ik het nog nooit getest. Dus het zou best kunnen dat de cyano's hierdoor ontstaan. Toch misschien maar eens een nieuw osmoseapparaat aanschaffen.

Gr. Roy

Laatst bewerkt:
michael zei:
Je bak groeit wel aardig in zeg.

Toch snap ik niet dat je donkere kleuren hebt terwijl er toch een aardige schuimer op staat en niet zo heel veel vissen in je bak zwemmen.
Mischien meer verversen bijv keertje 50 % dat doet wonderen en je zandbomen verwijderen als je die hebt en vers LEVEND zand erin kieperen.

Ziet er voor de rest goed uit!

Groetjes Michael

Hé Michael,

ik snap er ook niets van. Ik zal dadelijk eens mijn water testen, misschien dat hier nog iets vreemds uitkomt (ik test mijn water eigenlijk nooit meer!).

Om mijn bak met 50% te verversen gaat helaas niet lukken, aangezien ik de capaciteit niet heb om zoveel water aan te maken (of ik moet met allerlei extra emmers gaan werken buiten mijn aanmaakbak; daar heb ik geen zin in). En om twee keer achter elkaar te verversen vind ik zonde van de eerste verversing die je er dan weer voor een groot deel uithaalt.

Bij de eerst volgende keer toch maar eens mijn zand eruit hevelen. Dan maar weer even tegen die lelijke spiegelende bodem aankijken. Dit heeft in het verleden ook wel een positief effect op mijn bak gehad, alleen vond mijn zandzevende zeester het niet geweldig.

Toch ga ik binnenkort (begin volgend jaar denk ik) beginnen met de totale Zeovitlijn. Niet dat ik verwacht dat het een wondermiddel is, maar ik denk dat het nooit kwaad kan. Ik wil uiteindelijk gewoon meer kleur in mijn bak.

De koralen groeien inderdaad de pan uit. Je merkt dat veel koralen elkaar gaan raken, maar bij de meeste gaat dit goed.

Ik zou wel heel graag willen snoeien, echter heb ik geen stekkenbak en mijn eigen bak is eigenlijk te klein om allerlei stekjes in te plaatsen.

Gr. Roy

Hallo Roi,

Die montipora - plaatkoraal - is dat degeen die je bij hebt gehaald en zolang in een sump heeft gelegen. Als het zo is heeft hij zich mooi hersteld. Hij heeft zo te zien nog steeds een mooie kleur en mooie groeiranden.
Je bak ziet er schitterend uit, een plaatje.

Groetjes

hlb zei:
Hallo Roi,

Die montipora - plaatkoraal - is dat degeen die je bij hebt gehaald en zolang in een sump heeft gelegen. Als het zo is heeft hij zich mooi hersteld. Hij heeft zo te zien nog steeds een mooie kleur en mooie groeiranden.
Je bak ziet er schitterend uit, een plaatje.

Groetjes

Hoi Henk en Ria,

Bedankt voor het compliment. Jullie nieuwe bak ziet er ook geweldig uit.

Die rode montipora is inderdaad degene die bij jullie vandaan komt. Hij groeit echt bijna mijn bak uit. Het is een echte blikvanger.

De montipora is zelfs een aantal keren gestekt geweest (daarvan heb ik ook nog een stekje in mijn bak staan; is overigens ook erg groot aan t worden).

Mocht je ooit hiervan een stekje terugwillen dan is dit uiteraard geen probleem.

Gr. Roy

Hallo Roy

Allereerst een hele mooie bak en mooie maten!

Toch een aantal vraagjes je hebt nu een mooie diepte en de overloop in de linkse hoek, kom je daar wel makkelijk bij?

wat zijn de positieve en negatieve punten van deze maat bak?

Alvast bedankt

groetjes Arjen

arjen_D zei:
Hallo Roy

Allereerst een hele mooie bak en mooie maten!

Toch een aantal vraagjes je hebt nu een mooie diepte en de overloop in de linkse hoek, kom je daar wel makkelijk bij?

wat zijn de positieve en negatieve punten van deze maat bak?

Alvast bedankt

groetjes Arjen

Hoi Arjen,

als ik het opnieuw zou moeten doen dan zou ik heel erg veel dingen veranderen.

Ik kan momenteel niet makkelijk bij de overloop. Om onderin de overloop te komen, moet ik halsbrekende toeren uithalen (absoluut geen aanrader).

De positieve punten van de maat van de bak zijn:
  • heel veel diepte
  • makkelijker qua aquascaping; je kunt makkelijk opbouwen van laag naar hoog
  • veel zwemruimte voor de visjes
  • je kunt veel koralen plaatsen en ze de ruimte geven om door te groeien
De negatieve punten van de maat zijn:
  • het is moeilijk om overal in de bak te komen met je armen. Als ik bijvoorbeeld linksachterin op de bodem moet zijn (bijv. als er iets in mijn bak valt) dan kan ik daar echt bijna niet bij.
  • de overloop heb ik verkeerd geplaatst met het gevolg als vorig punt beschreven
  • je hebt relatief veel verlichting nodig om de totale breedte van de bak te verlichten
Misschien leuk om te weten. De punten die ik anders zou doen bij een volgende bak zijn:
  • betegelen van zowel de onder- als bovenruimte;
  • doordat ik van zowel de voor- als rechterzijkant kan inkijken wordt je al beperkt in het opbouwen van je stenen. Je kunt ze namelijk niet tegen het glas aanleggen van de zijruit, aangezien dit binnen no-time bealgd is. Ik denk dat ik bij een volgende bak alleen vooraanzicht wil;
  • de overloop zou ik plaatsen aan de kant waar je makkelijk bij kunt;
  • zorgen dat ik achter in de bak kan, waardoor ik de bak helemaal in de muur kan bouwen;
  • uitsparingen maken in de glasstrips, zodat ik opvoerleidingen e.d. makkelijk terug in de bak kan krijgen;
  • ik zou mijn baklengte vergroten van 120 cm. naar 130 cm. ivm de verlichting die 120 cm. is;
  • gebruiken van zwarte kit, ipv transparante.
Er zijn nog meer punten, maar dit is in grote lijnen wat ik zou verbeteren.

Gr. Roy

Graag gedaan Arjen.

Vandaag even mijn waterwaarden gemeten:

Ik schrok behoorlijk van mijn KH:

mg 1180
ca 420
po4 0
no3 0
no2 0
ph 7,66
temp 25 gr/c

KH: 5????

Ik begrijp er echt niets van. Ik heb de uitstroom van mijn kalkreactor nu op een ph van 6 gezet; ik hoop dat hierdoor mijn KH gaat stijgen.

Toch vermoed ik dat de oude testset de verkeerde gegevens toont.

Gr. Roy

Back
Bovenaan