Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Hé Arjen,

Ik hou van grote kolonies, maar sommige koralen worden echt te groot. Ze raken/netelen andere koralen, waardoor ze bleken. Dus het is nodig, maar ik heb geen stekkenbak. Dus ik moet ze eigenlijk direct kwijt kunnen.

Dus mocht iemand geïnteresseerd zijn in een aantal stekken voor een mooi prijsje....!

Groetjes Roy

ArjenT zei:
Ook al zo'n prachtbak. Mooie grote kolonies...tijd om te stekken of laat je ze nog groter groeien?

Ik ga het volgende na mijn vakantie (over drie weken) snoeien.

LET OP: roze wordt zeker gesnoeid, groen wordt misschien gesnoeid.

Het gaat dus om acroporas, montiporas, caulastrea, oranje buttonpoliepen en eventueel schijfannemonen.

Prijs is afhankelijk van de grootte, maar zal variëren tussen de 5,- en 20,-!

Groetjes Roy

Bijlagen

• stekken.JPG
    stekken.JPG
    130,4 KB · Weergaven: 122
Even een belangrijk vraagje:

ik vertrek a.s. woensdag een week op vakantie. Aangezien ik niet kan verwachten van de oppas dat hij elke dag twee keer langs moet rijden om mijn anthiassen te voeren, vroeg ik me af of de anthiassen een week lang met één maal per dag voer kunnen overleven?

Let op: ik heb de pseudanthias squamipinnis (dus al een makkelijkere soort wat betreft de voerfrequentie).

Alvast bedankt!

Groetjes Roy

hoi,

Squamipinus overleven dit makelijk!

Ze zijn als je terug komt mischien iets minder aktief.Ik heb het wel is 3 weken gedaan ze werden wat minder aktief.Dus een week moet geen probleem zijn mits ze in goede conditie zijn;)

Groetjes Michael

Zelfs iedere dag voeren is geen noodzaak bij deze soort.

Fijne vakantie !

groet
jw

Afgelopen zaterdag ben ik teruggekomen van vakantie. Mijn broer heeft de bak netjes bijgehouden.

De anthiassen hebben het allemaal netjes overleefd. Eén anthias is aan 't transformeren naar een lelijk mannetje (wordt groter en donkerder).

De kleuren van de koralen zijn er wel op achteruit gegaan. Denk toch door teveel voeren.

Net zie ik tevens dat het rechteroog van mijn picasso dokter iets beschadigd is, althans eromheen is het witter. Waarschijnlijk geschaafd en niets ernstigs.

De koralen blijven maar doorgroeien. Ik moet nu echt zeer binnenkort gaan snoeien anders zullen sommige koraaltjes overwoekerd raken (wat al een beetje aan 't gebeuren is).

Nou dit weekend zal ik weer wat foto's plaatsen.

Groetjes Roy

Laatst bewerkt:
Toch nu maar even een foto van de picasso.. Zijn oog is lichtelijk opgezwollen en heeft een witte rand. Ik hoop dat ie zich gestoten heeft en dat het geen ziekte is. Wie kan mij vertellen wat het is?

Bijlagen

• 01.JPG
    01.JPG
    59,8 KB · Weergaven: 5
  • 02.JPG
    02.JPG
    102,2 KB · Weergaven: 8
Hé Louis,

gisteren was de waas al helemaal weg. Ik denk dat ie zich gestoten heeft. Wat me opvalt is dat dit bij mijn picasso heel erg snel hersteld. Hij heeft wel vaker een schaafwondje, maar dit is binnen één dag weg. Sterk beestje dus!

Vandaag weer een grote schoonmaak gehouden. De kleur van de koraaltjes wordt weer wat beter. De hystrix neigt een beetje naar oranje, terwijl deze vóór de inbreng van anthiassen mooi felroze was. Maar dit komt zeker weer goed.

De vakantie heeft toch voor een kleine verandering in de bak gezorgd. Maar nu we terug zijn zie je het weer stilaan beter worden.

Groetjes Roy

Je zit zo weer op je oude niveau Roy :goed: Op zn tijd toch un vakantie nodig he ;)

Mvg Manuel!!

Hoi Richard,

een aantal tips:

- betegel zowel de onderruimte als de bovenruimte (heb ik helaas niet gedaan)

- zowel in de boven als onderruimte elektra aanleggen (liefst aparte geaarde groep voor het volledige systeem)

- denk goed na over hoe je in het aquarium wilt: aan de voorzijde, zijkant of via de achterkant. Als je overweegt alleen via de zijkant er in te kunnen, moet je rekening houden met de lengte van de bak (hoe ver kun je reiken). Zelf zou ik er altijd voor zorgen dat je ook aan de voorkant in de bak kunt.

- plaats de overloop aan de kant waar je het makkelijkste bijkunt

- als je net als ik met een groot luik wilt werken, gebruik dan pianoscharnieren om het luik open te kunnen maken Hoe smaller en dichter de scharnieren, hoe minder het strooilicht.

- mocht je net als ik de ondermuur willen stucen en alleen aan de zijkant bij de sump kunnen, bestel dan een sump die heel diep is De mijne is bijvoorbeeld 60x70x40 (diepte dus 70); op deze manier kun je veel apparatuur kwijt.

- zorg voor uitsparingen in het muurtje om opvoerleidingen ed weg te werken

Nou dit is een aantal tips, waarmee ik minder rekening heb gehouden. Mocht ik ooit gaan verhuizen doe ik dit dus wel allemaal!

Succes met je bak!

Gr. Roy

Laatst bewerkt:
Hoi Roy,

Bedankt voor je tips , daar ga ik zeker wat mee doen.:D
Als ik begin start ik ook met een dagboek dus dan zie je je tips wel terug.

:goed:
Groeten,

Richard

Vandaag een aantal foto's gemaakt!

Bijlagen

• 02.JPG
    02.JPG
    126,3 KB · Weergaven: 3
  • 03.JPG
    03.JPG
    120,9 KB · Weergaven: 3
  • 01.JPG
    01.JPG
    130,1 KB · Weergaven: 43
weer eens wat foto's van bovenaf. De kleuren komen op deze manier beter tot zijn recht op de foto's...

Bijlagen

• 04.JPG
    04.JPG
    148,9 KB · Weergaven: 3
  • 05.JPG
    05.JPG
    204,5 KB · Weergaven: 3
  • 06.JPG
    06.JPG
    179,6 KB · Weergaven: 5
  • 07.JPG
    07.JPG