Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Het kan natuurlijk ook zijn tijd zijn , ze worden niet zo oud….
Dat zal dan ergens een schrale troost zijn. Vanochtend vond ik m half opgepeuzeld en dood tussen het rif dus ergens in de nacht is hij/zij heen gegaan. Beetje balen maar hoort helaas bij het leven. Eerst maar is even aan kijken of alle andere vissen gezond blijven( en toch verder enig kwaad uitsluiten) en dan mogelijk opzoek gaan naar een nieuwe.

Bij een nieuw pijlvis zal ik eerder advies wel meenemen en gaan kijken voor een koppeltje, zal toch wat fijner zijn voor de vissen zelf ook.

Jammer van het pijlvisje Sjoerd, hopelijk was het zoals Don Pedro zei gewoon ouderdom en is er niks ernstigs aan de hand met de bak.

Je bak ziet er trouwens nog steeds puik uit👌🏻.

We zijn ondertussen weer een maand verder waar het dagboek ondertussen een maandboek is geworden. Mede door wat persoonlijke omstandigheden was er wat afwezigheid maar het aquarium heeft het in de tussentijd goed gedaan en heeft ondertussen ook al zijn eerste jubileum mogen meemaken. Voor de mensen die vanaf het begin al volgde( of lezen) weten dat een jaar geleden het nog niks was op een stapel dood wit steen( met een "beetje" alg) na:vroeger.jpg

Waar ik destijds alle voorpret en stress had of het überhaupt ging lukken was ik al heel trots toen ik halverwege januari een bak "vol" met koraal en vissen had. Ik had binnen een relatief klein tijdsbestek met dood steen nog iets redelijks opgestart met relatief weinig problemen( even afkloppen). WhatsApp Image 2021-09-28 at 11.56.23.jpeg

Nu terugkijkend was die bak echter helemaal niet zo "vol" waar ik dat nu wel toch echt zo voel. Ik vermoed dat over een jaar ik wederom lachende zal zijn en terugkijk op de huidige bak die ook zo goed als leeg lijkt:
WhatsApp Image 2021-09-28 at 11.55.31.jpeg

Momenteel kijk ik echter aardig trots terug op de afgelopen tijd waar expansie flink aanwezig was. De meeste plekjes hebben ondertussen iets van koraal, Mijn vissenbestand ben ik zeer tevreden mee en alles groeit vrolijk door(sommige alleen beter dan anderen :LOL:). Ondanks dat de lipvissen en de chelmon als lastig(e eters) te boek staan doen ze het goed en eten vrolijk met de pot mee, ik heb alleen mijn twijfels over hoelang ik de vossenkop nog in dit aquarium kan houden. Afhankelijk van de website moet het allemaal prima gaan maar sommige plekken raden ze toch een groter huisje aan. Hij zwemt nog vrolijk rond, eet goed en is nagenoeg hand tam dus voorlopig zal het nog wel loslopen.

Naast de vissen doen ook de koralen het goed (buiten de periodieke paniek als ergens poliepen 2 minuten in staan) Ik heb ondertussen al mijn eerste stekken rekje vol waar wat buttons, ster poliep en de montipora wat te fanatiek groeide naar mijn mening. Ze zijn nu daar lekker aan het doorgroeien en hoop ze in de toekomst te kunnen ruilen ( of verkopen en vervolgens dat geld tegen iets te kunnen ruilen:unsure:)WhatsApp Image 2021-09-28 at 12.21.55.jpeg

Al met al gaat het dus best goed :giggle:

Hoi Sjoerd, leuk overzichtje zo. Je hebt veel bereikt in een jaar tijd, hopen dat het zo voorspoedig blijft gaan💪. Ik ben heel benieuwd hoe je bak eruit ziet over weer een jaar. Zal vast nog mooier zijn dan!

Hoi Sjoerd, leuk overzichtje zo. Je hebt veel bereikt in een jaar tijd, hopen dat het zo voorspoedig blijft gaan💪. Ik ben heel benieuwd hoe je bak eruit ziet over weer een jaar. Zal vast nog mooier zijn dan!
Dankje! hoop zelf ook dat deze lijn zich voort zal zetten, waarschijnlijk wel iets minder nieuwe koralen waar mijn vriendin nu al gek van mijn zoektocht naar leuke koralen :ROFLMAO:

Alsof je te vroeg gejuicht hebt.... Waar ik 2 weken geleden zo blij was meT de progressie zoveel stress gaf het afgelopen week. Alles ging gewoon zijn normale gangetje waar ik wellicht iets meer algengroei zag dan gebruikelijk. Niet iets heel geks om te zien dat het wisselt maar mijn koralen leken ook een beetje meh; ik kon de vinger er niet op leggen maar ze leken minder gelukkig.

Toch maar even van de bank gekomen na het avondmaal even alles nagelopen: alles op de DJ switch stond netjes aan en in de bak bewoog elk pompje. Het leek dus goed te gaan. Vanuit mijn ooghoek zag ik gelukkig nog het het lampje van de doseerpomp, of beter gezegd ik zag geen lampje en toen viel het kwartje: de doseerpomp stond niet aan. Gelijk gekeken of het een los stekkertje of de DJ switch was maar helaas had de Jecod doseerpomp het begeven. Achteraf niet zo heel gek waar het een tweedehands was en die dingen nou niet bepaald solide zijn( of kwaliteit uitstralen an sich). Ik snel meten en veel waardes als KH stonden op een schaamtelijke 5,6 en nitraat ging richting de 40. Ik had gelukkig nog een ton aangemaakt water staan en gelijk 30% gewisseld. Sindsdien al enkel dagen bezig om langzaam de waardes te verhogen en gelukkig gaat dat aardig. Ik hield netjes bij wat ik doseerde dus dat is gelukkig niet verloren gegaan en sinds enkele dagen voeg ik het handmatig toe. De meeste koralen lijken het prima te vinden tot op heden, alleen de stylophora heeft er een beetje moeite mee.

Na de eerste waterwissel had ik een jecod 3.4 besteld ter vervanging, mijn budget is ook niet oneindig, waar Wifi een handige toevoeging leek. Ik moet zeggen : wat een k*t ding was dat. Het was een stuk meer solide dan de originele jecod maar die app is een drama en ik kwam er maar niet uit. Voor veel dingen wil ik best even uitzoeken hoe het werkt maar als een apparaat, dat je juist moet helpen, het je zo moeilijk maakt gaf ik het op. Ik had netjes alles weer ingepakt en teruggestuurd.
Nu een DD doseerpomp besteld waar ik veel goeds over las( samenwerking met kamoer, redelijke app etc) dus dan maar even flink in de buidel tasten.
Hopelijk komt de doseerpomp snel en kunnen we weer met iets meer rust genieten van het aquarium.

Laatst bewerkt:
Alweer een weekje verder na de vorige post en ondertussen keert alles langzamerhand weer terug naar het "oude". De DD doseerpomp had wat levertijd en zodoende was deze pas vrijdag aanwezig. In de tussentijd braaf alles handmatig gedoseerd( hetzelfde volume als wat de oude doseerpomp deed per etmaal) maar zag toch dat de waarde langzamerhand wat opliepen. Ik vermoed dat door de schock/schommeling het verbruik wat afgenomen was waardoor dezelfde hoeveelheid zorgde voor een langzame toename. Ik zeg heel toepasselijk was waar momenteel diezelfde waarde weer aan het dalen zijn en het verbruik hoger is dan voorheen: ik moet alweer meer gaan doseren.:unsure:

De wifi doseerpomp was wel een k*t klusje om aangesloten te krijgen waar het niet met modern 5G wifi kon en je eerst je netwerk moet aanpassen. Het aanpassen was gelukkig niet zoveel moeite maar het vervolgens gekoppeld krijgen met de app is waar je spontaan grijze haren van krijgt... Je merkt overduidelijk dat nagenoeg alle betaalde euro's richting de hardware gaan waar de app 1 grote chaos is. De karmoer app die erbij hoort kan tot op heden alleen x ml per dag doseren tussen bepaalde tijden; de pomp bepaald spreid het zelf ongeveer uit maar dit staat nergens benoemd...

Gelukkig hebben alle vissen het gewoon overleefd en voor he was het op een kleine bacteriebloei na ook niet heel spannend. De koralen hebben een wisselende ervaring gehad waar sommige spontaan er beter bij staan dan ooit en 1 acro+1 stylo bleken een beetje en zodoende is het waarschijnlijk einde oefening voor deze 2. De komende tijd vooral geen aankopen doen en rustig alles zijn gang laten gaan; hopelijk hersteld dan alsnog alles en is het bakje weer mooi :)

Het is ondertussen weer enige tijd verder en zodoende weer een plichtgetrouwe toevoeging aan het dagboek. Het is alweer een maand geleden sinds het "fout" ging en sindsdien is alles weer rustig rechtgetrokken. Het verbruik is ondertussen alweer velen malen toegenomen ten opzichte van voor de stukken doseerpomp dus de stabiliteit doet de koralen goed. De acro die aan het verbleken was heeft het uiteindelijk niet meer gehaald waar de stylo zich keurig hersteld heeft en er beter bij staat dan ooit.

Ondertussen groeit alles vrolijk verder en kan ook echt de groei van de SPS goed zien/bijhouden. Ik draai expres om een relatief hoge KH waarde van 11 en tot op heden bevalt dat goed. De groei is er ondertussen ook zo goed in gaan zitten dat ik van enkele koralen al stekjes heb kunnen/moeten maken en deze aan forumleden kon verkopen💪. Ik hoef absoluut geen winst op dingen te maken maar toch fijn om zo een klein beetje de kosten van onze mooie hobby te kunnen compenseren. Het verkopen van stekjes voelt wel alsof je eindelijk een "volwassen" aquarium hebt :D

Het is helaas niet allemaal plezier waar gister alsnog 1 van de lancia led balken niet meer reageerde op de wifi/app. De balk laat enkel nog maar een beetje witlicht zien en weigert deze ook uit te zetten wat vooral 's nachts vervelend is; gok niet dat de visjes een nachtlampje willen. Gelukkig was C&F erg behulpzaam en kreeg gelijk na het bellen een retourformulier en postnl zegel op de mail waarna deze voor garantie terug mocht. Nu zal het even wachten worden op de nieuwe lamp en in de tussentijd de andere lampen op wat meer vermogen laten draaien🙂

Mooi om te horen dat het na de problemen die je had weer goed gaat met het aquarium! Hopen dat er niet nog meer materiaal stuk gaat. Uiteindelijk is de inhoud van de bak toch het duurste en als je dat verliest zou het zonde zijn. Beter dus dat je een wat duurdere pomp hebt gekocht. Ik heb zelf zojuist de Reeffactory doser gekocht. Kijken welke het langer volhoud😜.

Tja en die lancia lampen (en al die prut van Horizon aqua)..... Het is niet echt top kwaliteit. Ik heb ook al een paar keer gehad dat er een lamp permanent op een bepaald soort licht vast zat en de hele nacht bleef branden. Vooral de software is een geklooi om goed te krijgen en de wifi knalt die er vaak uit. Heb jij daar ook last van?

Ik had de doseerpomp van Horizon aqua ook besteld om te kijken hoe dat is. Leek me handig alles in 1 app. Als je denkt dat die lampen slecht zijn, dan moet je die pomp zien🙃. Denk maar niet dat die het ook maar soort van goed deed... laten we het zo stellen, hij ligt nu in de kast en is verbannen😬.

Veel succes met de nieuwe pomp en hopen dat deze het niet zo snel begeeft

Mooi om te horen dat het na de problemen die je had weer goed gaat met het aquarium! Hopen dat er niet nog meer materiaal stuk gaat. Uiteindelijk is de inhoud van de bak toch het duurste en als je dat verliest zou het zonde zijn. Beter dus dat je een wat duurdere pomp hebt gekocht. Ik heb zelf zojuist de Reeffactory doser gekocht. Kijken welke het langer volhoud😜.

Tja en die lancia lampen (en al die prut van Horizon aqua)..... Het is niet echt top kwaliteit. Ik heb ook al een paar keer gehad dat er een lamp permanent op een bepaald soort licht vast zat en de hele nacht bleef branden. Vooral de software is een geklooi om goed te krijgen en de wifi knalt die er vaak uit. Heb jij daar ook last van?

Ik had de doseerpomp van Horizon aqua ook besteld om te kijken hoe dat is. Leek me handig alles in 1 app. Als je denkt dat die lampen slecht zijn, dan moet je die pomp zien🙃. Denk maar niet dat die het ook maar soort van goed deed... laten we het zo stellen, hij ligt nu in de kast en is verbannen😬.

Veel succes met de nieuwe pomp en hopen dat deze het niet zo snel begeeft

Een wedstrijd langst werkende doseerpomp doe ik graag, hopelijk zullen we allebei heeeeeel lang niet verliezen. Zat wel te twijfelen over de reeffactory, hoor ook dat de app vooral heel fijn is. In tegenstelling tot de horizon app inderdaad, dat is troep... Op de kapote lamp na deze ze het best prima( de hardware dan) en hield het netjes het schema aan. De stabiliteit van wifi weet ik niet waar het vooral set &forget was :D

Ik heb alweer enige tijd verzaakt om mijn dagboekje bij te werken waar het op werk, en thuis, nogal een turbulente en drukke periode was. Juist in deze tijd ben ik blij dat mijn bak redelijk onderhoudsarm is ingericht en op een wekelijkse aftopping van het osmose water en dagelijks voeren hoef ik er weinig aan te doen. De apparatuur maak ik een keer in de zoveel weken schonen wanneer ze kracht verliezen maar dat is vooral de Gyre en dat is een klusje van 10 minuten en zodoende geen ramp want dat is een goed excuus om te stoppen met werken en even lekker naar de bak te kijken.

Ik zal eerdaags een nieuwe foto maken maar ben daar nu nog niet aan toegekomen, het is uiteraard wel als vanouds: alles groeit lekker door. Mijn Monti plaat begint een mooi formaat te krijgen en merk dat de vissen het er soms niet mee eens zijn: ze slaan er overal stukjes vanaf waardoor ik continu stukjes uit mijn zwarte zand zit te pulken :D. Verder begin ik, ondanks een kleine verkoop, een goede voorraad zoanthus op te bouwen waar de aanschaf daarvan een beetje uit de hand liep. Heb mezelf voorgenomen om gewoon 1 stekje te maken van de meeste soorten en die maar steeds te gaan splitsen: snijden in de kolonies op het rif maakt het er niet mooier op en wil geen geldstekker worden.

In het kader van alles weer netjes oppakken is de ICP test maandag netjes verzonden en zal ik deze week weer een lekkere kerstbestelling moeten gaan toen: de koralen slurpen de flessen ATI Essentials leeg. De missende lamp is ook weer retour waar deze netjes onder de garantie viel( er zat wel wat zand in spreekwoordelijke motor als het om communicatie en afhandelsnelheid ging maar toch). Hopelijk zal het tot de volgende post niet weer een maand duren ;)

Gewoon wekelijks een foto uploaden is ook goed hoor;).
Zou ik wel willen maar ben dan moet ik eerst altijd alles netjes poetsen enzo waar ik het dan toch zo mooi mogelijk op de foto wil hebben :D

Wel een kleine ontwikkeling tussendoor: waar vorige maand 1 van de lancia led balken het begaf is het vandaag zover dat een tweede het begeven heeft. Dit zegt voor mij natuurlijk wel genoeg over de kwaliteit ervan en hoop dan ook geld terug te krijgen i.p.v. een nieuwe lamp: koop ik wel HVP ervoor( die bevallen goed)

Zou ik wel willen maar ben dan moet ik eerst altijd alles netjes poetsen enzo waar ik het dan toch zo mooi mogelijk op de foto wil hebben :D

Wel een kleine ontwikkeling tussendoor: waar vorige maand 1 van de lancia led balken het begaf is het vandaag zover dat een tweede het begeven heeft. Dit zegt voor mij natuurlijk wel genoeg over de kwaliteit ervan en hoop dan ook geld terug te krijgen i.p.v. een nieuwe lamp: koop ik wel HVP ervoor( die bevallen goed)
Owjee, dat voorspelt niet veel goeds voor mijn bak 🙈. Hoeveel van die HVP balken heb jij er nu boven? En heb je dan de GoldLine of de "normale" marine line?

Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar die foto van je bak hoor...

Laatst bewerkt:
Owjee, dat voorspelt niet veel goeds voor mijn bak 🙈. Hoeveel van die HVP balken heb jij er nu boven? En heb je dan de GoldLine of de "normale" marine line?

Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar die foto van je bak hoor...
Haha nouja het is een persoonlijke ervaring dus misschien dat het bij jou prima gaat hoor. Op n=1 kan je natuurlijk weinig baseren maar waar HVP bevalt heb ik die er gewoon weer bij geplaatst. Heb nu 3 blauwe HVP lampen draaien en 2 Lancia lampen. Waar ik het geld nog niet over heb voor de controller staan de HVP lampen gewoon op een tijdschakelaar en regelen de lancia lampen de op en afbouw van het licht.

En voor de foto vind ik altijd dat het er niet uit ziet maar bij deze :)

IMG_20211230_134825.jpg
Flinke lading zoanthus over maar daar ben ik ondertussen gewend aan geraakt voor sommige soorten.

Verder meet ik nog steeds netjes elke week alle waardes en de recente ICP test was niet heel speciaal en onverwacht: iets wat hoog aluminium en fosfaat, te laag jodium en wat spoorelementen aan de lage kant. De fosfaat ben ik van op de hoogte en word aan gewerkt waar een fles jodium op de doseerpomp is aangesloten voor een druppeltje of 2 elke dag. Waar het aluminium vandaan komt weet ik niet maar dat was de vorige keer ook al bij een aquarforest test maar de ATI ICP meet m niet. Je weet alleen nooit welke van de twee juist is dus vervang eerdaags wel een deel van t water voor de zekerheid.

Bak ziet er mooi uit, je hebt al wat aardige kolonies groeien zie ik. Ik zal tevreden zijn als mijn bak net zulke groei laat zien als de bak een jaar oud is.

Wat betreft dat aluminium, ik heb dat ook in mijn aquarium zitten in kleine hoeveelheden. Misschien komt het van de dibond panelen of de lancia's. Beiden zijn gemaakt van een vorm van aluminium...

in ieder geval veel succes met de bak en bedankt voor de foto. Blijft toch leuk kijkvoer 😬

Vandaag heeft het noodlot helaas toegeslagen: mijn geliefde pincetvis is overleden. De vis at goed en zag er gezond uit maar vanochtend toen ik ging kijken of iedereen goed at miste hij/zij.
Ik vond de vis bovenop de overloop terug waar ik deze vis niet echt zou plaatsen als springer. Het "voordeel"is dat het water er niet minder op is en er geen twijfel is over ziektes of dergelijke maar toch blijft het balen. Een pincetvis die letterlijk alles eet is toch lastig te vinden weer dus het is een flink baalmomentje...
WhatsApp Image 2022-01-05 at 11.19.06.jpeg

Vandaag heeft het noodlot helaas toegeslagen: mijn geliefde pincetvis is overleden. De vis at goed en zag er gezond uit maar vanochtend toen ik ging kijken of iedereen goed at miste hij/zij.
Ik vond de vis bovenop de overloop terug waar ik deze vis niet echt zou plaatsen als springer. Het "voordeel"is dat het water er niet minder op is en er geen twijfel is over ziektes of dergelijke maar toch blijft het balen. Een pincetvis die letterlijk alles eet is toch lastig te vinden weer dus het is een flink baalmomentje...
Bekijk bijlage 577472
Dat is zeker een baalmoment! Hoe lang had je m al?

Back
Bovenaan