Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Dankje! Ik was ook verrast hoe mooi ze in het echt waren! Ocean & lake heeft er nog een paar zitten maar je bent wel gelijk €69.95 armer :ROFLMAO: zolang je geen ganzevoetjes of diepvriessterren hebt zou ik het uitstellen Marcel :D Nu ik het in het echt zo heb had ik m misschien ook best wel eerder willen hebben icm diepvrieszeesterren; moet voor de pincetvis toch al elke dag diepvriesvoer geven.
Indien er geen diepvries voedsel voorradig is voor de Harlekijn, en ik uiteraard begrijp en weet dat het niet voor iedereen is weggelegd om dat zelf te kunnen of willen doen, maar dan zou je ook de aankoop
van een levende zandzevende zeester kunnen overwegen en deze zelf kunnen invriezen.

van een levende zandzevende zeester kunnen overwegen en deze zelf kunnen invriezen.
Oef mijn vrouw is actief dierenactivist lid van meerdere organisaties. Ik heb eens een keer een stomatella slak verwijderd en geliquideerd dat leverde thuis al tumult op laat staan dat ik een levende zeester thuis invries als voedsel voor de harlekijngarnaal …… einde relatie ? 😂😂

Indien er geen diepvries voedsel voorradig is voor de Harlekijn, en ik uiteraard begrijp en weet dat het niet voor iedereen is weggelegd om dat zelf te kunnen of willen doen, maar dan zou je ook de aankoop
Oef mijn vrouw is actief dierenactivist lid van meerdere organisaties. Ik heb eens een keer een stomatella slak verwijderd en geliquideerd dat leverde thuis al tumult op laat staan dat ik een levende zeester thuis invries als voedsel voor de harlekijngarnaal …… einde relatie ? 😂😂
Nou ik stelde de oplossing van jou @MarjanH voor aan mijn vriendin en kreeg een blik dat het niet een hele welkome oplossing was in dit huis, soort gelijke situatie als @Marcel oosterhof denk ik :D maarja laten verhongeren is ook geen optie... Gelukkig is er voorlopig genoeg ganzevoetjes om niet te hoeven snijden..

De zandzevende zou er toch ook dan levend in kunnen?

Nou ik stelde de oplossing van jou @MarjanH voor aan mijn vriendin en kreeg een blik dat het niet een hele welkome oplossing was in dit huis, soort gelijke situatie als @Marcel oosterhof denk ik :D maarja laten verhongeren is ook geen optie... Gelukkig is er voorlopig genoeg ganzevoetjes om niet te hoeven snijden..

De zandzevende zou er toch ook dan levend in kunnen?
Dat laatste kan ook ja. Bij gebrek aan ganzevoetjes gaan Harlekijnen op jacht naar elke andere vorm dus zij zullen op enig moment dan voor de levende zeester gaan.

Gezien jullie gedachten over beider dames, dan wel maar nu met een kleine waarschuwing vooraf: de aanblik
kan bijzonder wreed overkomen, maar zo is de natuur 🙃

Dat laatste kan ook ja. Bij gebrek aan ganzevoetjes gaan Harlekijnen op jacht naar elke andere vorm dus zij zullen op enig moment dan voor de levende zeester gaan.

Gezien jullie gedachten over beider dames, dan wel maar nu met een kleine waarschuwing vooraf: de aanblik

kan bijzonder wreed overkomen, maar zo is de natuur 🙃
Ja dat is wel, heel objectief is het bijna niet anders dan de levende mysis die er soms in gaan..

Ja dat is wel, heel objectief is het bijna niet anders dan de levende mysis die er soms in gaan..
Er zijn hobbyisten die het niet aan kunnen zien. De Harlekijn plukt letterlijk en figuurlijk stukjes van en uit de zeester. Maar het zijn geen grote eters dus je ziet enige tijd nog een zeester met gapende gaten/wonden rond gaan. De zeester sterft ook niet onmiddelijk dus.

Er zijn hobbyisten die het niet aan kunnen zien. De Harlekijn plukt letterlijk en figuurlijk stukjes van en uit de zeester. Maar het zijn geen grote eters dus je ziet enige tijd nog een zeester met gapende gaten/wonden rond gaan. De zeester sterft ook niet onmiddelijk dus.
Wandelend buffet.

Dit klinkt nog minder smakelijk dan het zelf in stukken hakken dus dat zal m sowieso niet worden dan. Nouja we duimen vrolijk verder dat de diepvries snel voorradig is, anders moet ik jan boerlage maar even mailen voor een directe zending :)
Hier het zelfde partner strikt vegetariër ik doe hier niet aan mee vleesconsumptie is hier maar 1 x per week dus karig. Ik eet onderweg af en toe een frikandel
Wat we al niet doen voor liefde :D er is heir thuis gelukkig geen bezwaar als ik een stukje vlees erbij neem af en toe dus dat scheelt.

Ik heb zelf in eerder aquarium ook een koppel gehad, destijds kocht ik diepvries zeesterren bij Diebo. Misschien is dat nog een optie om daar te kijken of vooraf even te vragen?
Goede! heb zelf geen auto dus langs de winkel gaan is een altijd een lastige maar de diebo ligt mooi bereikbaar, ben ik mooi even onderweg en het huis uit; soort bezigheidstherapie

Dat maakt het al heel anders dan levende mysis voeren, dan klinkt euthanaseren en in stukken choppen nog een stuk humaner. Het leven van een zandzevende zeester gaat blijkbaar niet over rozen, kom je een keer niet in een nieuwe bak zonder genoeg voedingsstoffen in het zand, blijk je bedoeld te zijn als levend buffet :oops:
Onbeschrijflijk prachtige harlekijngarnaal trouwens, die zal zn werk vast goed doen. Bij mij doen de ganzenvoetjes zeker weten schade aan de Zoanthus, naast een andere soort die bijna al mijn kalkalgen opeet. Gelukkig heb ik geen Krakatoa zoas, en ook niet in de planning, dus ze gaan hun gang maar voorlopig ;)

Dat maakt het al heel anders dan levende mysis voeren, dan klinkt euthanaseren en in stukken choppen nog een stuk humaner. Het leven van een zandzevende zeester gaat blijkbaar niet over rozen, kom je een keer niet in een nieuwe bak zonder genoeg voedingsstoffen in het zand, blijk je bedoeld te zijn als levend buffet :oops:
Onbeschrijflijk prachtige harlekijngarnaal trouwens, die zal zn werk vast goed doen. Bij mij doen de ganzenvoetjes zeker weten schade aan de Zoanthus, naast een andere soort die bijna al mijn kalkalgen opeet. Gelukkig heb ik geen Krakatoa zoas, en ook niet in de planning, dus ze gaan hun gang maar voorlopig ;)
Ja ik zou geen zand zevende zeester willen zijn inderdaad en dan nog niet eens over de reis hier naartoe gesproken :ROFLMAO:

Heb overigens ook geen krakatoa staan maar een beetje leuke zoa's kosten in de winkel al snel een tientje (of 2) per poliep en dan loopt de schade al snel op. Zelfs tegen de hobby prijzen van €2-5 vind ik elke poliep al 1 teveel :cry: Maar hopelijk werkt die net zo goed als dat ie mooi is,heb vanochtend zelf nog een een kleine 20 minuten zitten vissen dus de rest is voor de garnaal :D

In de afgelopen week zijn er niet veel veranderingen geweest aan de bak en de noodzaak voor diepvries zeesterren is nog niet heel hoog(gelukkig?) De populatie ganzevoetjes neemt wel af maar heb het gevoel dat het vooral in toom word gehouden. Er zijn voornamelijk nog een boel kleintjes maar hopelijk wint de nieuwste aanwinst eerdaags de strijd zodat ik gerust kan slapen. De strijd mag alleen niet te snel gewonnen zijn waar ik nog steeds geen voorraad diepvriesvoer heb :D

Verder gaat alles zijn gangetje en ben ik met de nieuwste stekkenbak vooral aan het spelen. Ik heb een paar kilo leven steen die onder het rooster zal komen om zo toch een kleine cultuur op te starten. Er is momenteel al een kleine nitrietpiek en de bioballs uit de gewone bak nemen momenteel de honeurs-waar als "leven steen". Het idee gaat worden om naast wat slakken een setje poetsgarnalen erin te krijgen en meer niet. Ik wil het bakje onderhoudsarm houden dus in de vakantie een goedkope voeder met een paar pellets erin zal voldoende zijn om iedereen content te houden.

Foto's maken is nog steeds lastig door blauw licht maar het begint al ergens op te lijken. Ik begin ondertussen ook al een mooie collectie buttons op te bouwen om in de toekomst te kunnen ruile :) De SPS stekjes zijn kleine stukjes die afgebroken waren om te kijken of ze willen groeien/overleven in een relatief simpele setup. Tot op heden doen ze het goed en staan de poliepen altijd goed uit; alleen tijd zal het leren.

WhatsApp Image 2022-02-16 at 13.20.16.jpeg

Weer een kleine 2 weken verder en zodoende weer een kleine update. Waar ik afgelopen week corona flink te pakken heb gehad zit ik vooral lekker thuis uit te zieken en in bed te liggen. Het onderhoud is even uitgesteld maar gelukkig is dat enkel een keertje waardes meten en de stormingspomp schoonmaken. Het leuke nieuws is daarentegen wel dat Reefcorner vorige week een leuke actie had in het weekend: gratis verzendkosten als je inschreef voor hun nieuwsbrief. Ik was al enige tijd opzoek naar een utter chaos zoanthus en zij hadden die; ik had alleen geen vervoer en €30 verzendkosten voor een stekje van €30 was wat fanatiek. Het geld groeit eveneens niet op mijn rug dus om nog een grote sloot aan koraal te bestellen was ook geen optie. Ik zag de actie toevallig voorbij komen en was blij als een kind! :D

Gelijk een bestelling gedaan en het laatste stekje utter chaos toegeëigend( en een leuke kleine Favia als ik dan toch bezig ben;))! Op moment van bestellen had ik de bezorging een week later ingepland en door de corona was ik het alweer half vergeten, tot gisteravond tenminste. Ik kreeg netjes het mailtje van ups en reefcorner waarna ik vanochtend een mooi pakketje kreeg van ze.
Het was zeer netjes en degelijk verpakt en het water was mooi op temperatuur. Ik had verwacht dat ze enige overwenning nodig hadden maar na 5 minuten wennen aan de temperatuur stonden de koralen al open. Netjes de aanwijzingen gevolgt en na 20 minuten wennen op de bodem van mijn tank gezet en het stond al gelijk mooi open!

WhatsApp Image 2022-02-25 at 11.17.53.jpegWhatsApp Image 2022-02-25 at 11.17.52.jpeg

Verder werd ik ook nog is positief verrast toen de utter chaos niet 2(die enkel zichtbaar waren op de foto) maar al 5 poliepen bleek te hebben.

Verder draait de stekkenbak ondertussen aardig waar ik toch wat nitriet begon te meten. Heb 2 kilo levendsteen erin gezet om naast de biospehere wat bacteriën in te brengen en nu rustig wachten. De koralen hebben niet zoveel last van de nitriet en heb de slakken tijdelijk weer in de hoofdbak gedaan. Nu even rustig wachten tot het weer gezakt is en dan opzoek gaan naar een leuke garnaal om met de slakjes de bak te bewonen :)

Geen foto's maar gewoon een kleine update :) Waar ik afgelopen week op wintersport was moest mijn bak zichzelf redden voor een weekje. Normaal zou ik mijn ouders vragen of af en toe te kijken maar wij zij ook op wintersport waren was dat wat lastig. Wetende dat de bak een week alleen zou zijn was het vakantie regiment van toepassing en heb ik vorige week vrijdag alles netjes voor het vertrek klaar gemaakt en schoongemaakt :) Na de poetsbeurt werd de jodium van de doseerpomp afgehaald en ging de Nyos Chromis erop om te zorgen dat de visjes wel netjes elke dag een sloot eten kregen. Na een keer proefdraaien was het klaar en kon ik de visjes netjes gedag zeggen.

Zaterdagavond laat kwam ik terug en had ik helaas niet echt zicht op de bewoners maar er gingen geen alarmbellen af, het flesje Nyos was precies volgens verwachting verbruikt en op een waas op de ramen na leek alles in orde. De volgende ochtend netjes al het onderhoud gepleegd en het was alsof ik nooit weg was geweest: op 1 dingetje na.

Tijdens het voeren viel op dat er maar 1 van de 2 kardinaalbaarzen zichtbaar was en zodoende had de vakantie toch een slachtoffer gemaakt. Ik heb in het zand en onder de stenen gekeken maar er is helemaal niks meer van terug te vinden en gok dat de nasarius goed hun taak hebben gedaan en de baars hebben laten verdwijnen. Waar de andere vissen allemaal gezond zijn met een vol buikje vermoed ik dat het ziekte of dergelijke moet zijn geweest waar anders er mogelijk wel meer fout zou zijn gegaan, zeker met gevoelige eters als een pincetvis zou die eerst het slachtoffer zijn geweest. Het is wel balen en dan voel je je toch rot dat je weg was, misschien had je nog iets kunnen doen als je wel thuis was geweest.... :(

Op de vis na doen de koralen eht gelukkig wel goed en laat alles volop groei zien. De waterwaarde blijven ook immer dalen waar ik elke week de dosering moet aanpassen om het bij te benen.

Momenteel zijn de waarde:
Nitraat: niet meetbaar
fosfaat 0.04
KH: 7,4
calcium: 360
saliniteit: 35%

De andere waarde meet ik niet elke week waar ik ati essentials doseer en dit de enige waarde zijn die relevant zijn. Ik heb de dosering voor calcium en KH al aangepast en zal deze de komende dagen weer opkrikken. Om de nitraat weer wat meetbaar te maken heb ik de koolstofdosering flink omlaag gezet waar er naar mijn idee best wat nitraat mag zijn en het niet nodig is.

Voor de stekkenbak was het wat makkelijker daar heb ik gewoon een waterwissel van 80% gedaan en netjes nitraat en fosfaat naar wens toegevoegd :D

Een paar vraagjes:
Hoeveel ATI doseer je per dag? Ik ga er ook op over en een ruwe vergelijking lijkt me handig.

Gaat de Nyos Chromis in de sump? En dus ook nog via de opvoerpomp, of hang je het slangetje in de hoofdbak?

Is de calcium niet te laag? Zelf probeer ik altijd tussen de 400 en 450 uit te komen.

Een hoop vragen, maar volgende week krijg ik een soortgelijke bak, na 17 jaar sumploos gewerkt te hebben (omgebouwde RIO 240)

Jaap

Een paar vraagjes:
Hoeveel ATI doseer je per dag? Ik ga er ook op over en een ruwe vergelijking lijkt me handig.

Gaat de Nyos Chromis in de sump? En dus ook nog via de opvoerpomp, of hang je het slangetje in de hoofdbak?

Is de calcium niet te laag? Zelf probeer ik altijd tussen de 400 en 450 uit te komen.

Een hoop vragen, maar volgende week krijg ik een soortgelijke bak, na 17 jaar sumploos gewerkt te hebben (omgebouwde RIO 240)

Jaap
Hoi Jaap, ik doseer momenteel 25 ml ati #1, 32ml ati#2, ,0,4ml jodium & 1ml reeffuel per dag. dosering is natuurlijk afhankelijk van je koralen bestand waar ik eigenlijk elke week wel een ml erbij moet doen de afgelopen weken en de waarde toch blijven dalen( metingen zijn gekalibreerd). Om deze reden is het calcium ook te laag; deze wil ik rond de 420 hebben idealiter maar waar stabiliteit belangrijker is dan de waarde zelf doe ik liever elke keer een beetje erbij totdat het langzaam oploopt dan in 1x een sloot erbij...

Heb een slangetje van de doseerpomp naar de kap van de kap lopen en die word tijdens de vakantie met een simpele zuignaphouder op zijn plek gehouden, het gaat dan direct de bak in. Ik weet wel dat sommige doseerpompen wel is moeite willen hebben met het doseren waar de voeding natuurlijk geen vloeistof is. Vragen mogen altijd, help met liefde :)

Back
Bovenaan