Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Al weer een tijdje geen overzichts foto gepost Sjoerd. Misschien weer is tijd😜. Ben wel benieuwd hoe alles er bij staat. Het is vast mooier dan die bruine bak van mij😉

P.S. leuk pijlvisje! Misschien zet ik hem ook wel op de verlanglijst.

Al weer een tijdje geen overzichts foto gepost Sjoerd. Misschien weer is tijd😜. Ben wel benieuwd hoe alles er bij staat. Het is vast mooier dan die bruine bak van mij😉

P.S. leuk pijlvisje! Misschien zet ik hem ook wel op de verlanglijst.
Heb je helemaal gelijk in, zal vanmiddag is de bende op een foto proberen te krijgen! Ik heb een camera waar je U tegen zegt; niet omdat die zo goed is maar omdat het zo oud en krakkemikkig is dus dat zal even passen en meten worden :ROFLMAO:

Je bruine bak zal vanzelf een andere kleur worden, dat deed het hier ook! Pijlvisje is leuk inderdaad waar ik sowieso blij ben met alle bewoners: alles is lekker reefsafe en nooit ruzie in de bak.

Blijft een leuke bak! Pincetvis doet het goed?

En mag ik wellicht vragen welke zoa's er rechts onder de pink diamonds staan? Zien er echt gaaf uit!

Blijft een leuke bak! Pincetvis doet het goed?

En mag ik wellicht vragen welke zoa's er rechts onder de pink diamonds staan? Zien er echt gaaf uit!
Dankje! Ja de pincetvis gaat prima en eet als een trein, het is dat ik vooraf veel ingelezen had erover anders had ik het als een "makkelijke" vis bestempeld! Voordeel van lage nitraat en fosfaat waarde is dat je lekker overmatig kan voeren en iedereen aan zijn trekken komt.InkedIMG_7311_LI.jpg

nummer 3 doel je dan op toch? Zijn orange tyre rainbows, zal eerdaags wel is een klein stekje kunnen maken. Nummer 2 zijn overigens geen pink diamonds maar Purple Monsters maar de foto is niet gedetailleerd genoeg.

Mag je zeker trots op zijn!

Die groene plaat, is dat montipora confusa? Mooie groeivorm en kleur!
Dankje! Is mij als een Hirusuta verkocht door een forum lid en zodoende heb ik dat aangenomen, lijkt wel anders dan andere hirusuta die ik voorbij zie komen. De vorm lijkt op een Confusa maar de kleur van een poliepen zijn wel heel Hirusuta achtig en zodoende denk ik dat het die eerder is. Heb m destijds als relatief klein steentje gekocht maar het groeit als een tierelier.

20210129_210410.jpg

nummer 3 doel je dan op toch? Zijn orange tyre rainbows, zal eerdaags wel is een klein stekje kunnen maken. Nummer 2 zijn overigens geen pink diamonds maar Purple Monsters maar de foto is niet gedetailleerd genoeg.
Ja nr 3 inderdaad. Als je een stekje hebt, laat maar weten. Ga bijna op vakantie, maar zou als ik terug ben wel even langs kunnen komen :p
Lijkt ook allemaal zoveel op elkaar haha.

Ja nr 3 inderdaad. Als je een stekje hebt, laat maar weten. Ga bijna op vakantie, maar zou als ik terug ben wel even langs kunnen komen :p
Lijkt ook allemaal zoveel op elkaar haha.
Dat zal wel loslopen tegen die tijd; het groeit hier prima dus een paar poliepen kan je vooral van de meeste zoanthus soort altijd wel missen. Zal eerdaags wel is gaan kijken wat ik eraf kan krijgen; wil het liever wel voorzichtig doen want de prioriteit is natuurlijk om een mooie ZOA-garden te krijgen en stekken is voor de leuk maar geen noodzaak :).

Het lijkt allemaal inderdaad op elkaar en de fancy namen maken het niet makkelijker. Heb met mijn stomme kop 3 & 4 naast elkaar geplaatste terwijl ze net iets teveel op elkaar lijken; dat zal ook nog een kwestie van verplaatsen worden.

Dankje! Ja de pincetvis gaat prima en eet als een trein, het is dat ik vooraf veel ingelezen had erover anders had ik het als een "makkelijke" vis bestempeld! Voordeel van lage nitraat en fosfaat waarde is dat je lekker overmatig kan voeren en iedereen aan zijn trekken komt.Bekijk bijlage 564284

Dankje! Is mij als een Hirusuta verkocht door een forum lid en zodoende heb ik dat aangenomen, lijkt wel anders dan andere hirusuta die ik voorbij zie komen. De vorm lijkt op een Confusa maar de kleur van een poliepen zijn wel heel Hirusuta achtig en zodoende denk ik dat het die eerder is. Heb m destijds als relatief klein steentje gekocht maar het groeit als een tierelier.

Bekijk bijlage 564285
Hirusuta kan natuurlijk ook. Heel mooi exemplaar. Als je ooit eens per ongeluk een stukje afbreekt hou ik me aanbevolen ;)

Dat zal wel loslopen tegen die tijd; het groeit hier prima dus een paar poliepen kan je vooral van de meeste zoanthus soort altijd wel missen. Zal eerdaags wel is gaan kijken wat ik eraf kan krijgen; wil het liever wel voorzichtig doen want de prioriteit is natuurlijk om een mooie ZOA-garden te krijgen en stekken is voor de leuk maar geen noodzaak :).

Het lijkt allemaal inderdaad op elkaar en de fancy namen maken het niet makkelijker. Heb met mijn stomme kop 3 & 4 naast elkaar geplaatste terwijl ze net iets teveel op elkaar lijken; dat zal ook nog een kwestie van verplaatsen worden.
Uiteraard, is ook geen must hoor. Ze vielen me alleen erg op. 😁
Namen worden steeds uitgebreider, verschillen tussen de soorten worden steeds kleiner...
Heb overigens nog moeite om de Groen- blauw/grijze buttons te identificeren. Het groeit als kool dus wellicht iemand een idee voordat ik het verkeerde weggeef :(
Gaat het om Nr 1? Is wat slecht te zien, lijken beetje op Gorilla Nipples

Hirusuta kan natuurlijk ook. Heel mooi exemplaar. Als je ooit eens per ongeluk een stukje afbreekt hou ik me aanbevolen ;)
Haha dat zal ik zeker onthouden, mezelf kennende gaat het sowieso ook een keer gebeuren. Het zit momenteel nog geen CM van de achterwand/overloop af dus bij een keer schoonmaken zal die zeker afbreken.

Die links in de bak staan?
Welke bedoel je precies? Wellicht kunnen we helpen
Uiteraard, is ook geen must hoor. Ze vielen me alleen erg op. 😁
Namen worden steeds uitgebreider, verschillen tussen de soorten worden steeds kleiner...

Gaat het om Nr 1? Is wat slecht te zien, lijken beetje op Gorilla Nipples
Gaat om deze:InkedIMG_7310_LI.jpg

Die buttons, zijn dat geen Tiffany's?
Ik vind het lastig om ze goed op de foto te krijgen waar het sochtends met het witte licht nog niet altijd open staat. De Tiffany's op de Zoabrary zijn wat paarser dan de mijne. De binnenkant is meer grijs maar dan geeft die geen resultaten. Het mondje zelf is ook groen. Ach ik vind ze leuk dus zonder uitslag blijven het voorlopig gewoon "buttons". Zal vast iemand wel weer een coole naam voor verzinnen.

Een kleine update want het blijft een dagboek natuurlijk. Vanwege aanhoudende lage nitraatwaarde is de leukste oplossing ondertussen weer uitgebreid en heb van schoonmoeder een koppeltje Kauderni's gekregen( ik ben dan ook een hele lieve schoonzoon blijkbaar). De foto laat nog even op zich wachten waar ze het vermogen hebben om continu te bewegen als ik ze wil fotograferen....

Wat betreft het koraal geen recente toevoegingen waar de bak nog altijd relatief jong is en, ondanks dat het prima gaat, ik niet te hard van stapel wil lopen en ontmoedigt wil raken als door een schommeling straks ik weer een deel kwijt raak. Alles groeit mooi en heb wat steksteentjes bij alle buttons geplaatst in de hoop dat ze erop groeien en op termijn stekjes starten. Ik hoef geen stekjes om coole namen te verkopen maar ben wel trots op sommige en het is dan altijd leuker om te ruilen tegen iets anders leuk dan diep in de buidel te tasten. Weet alleen niet wat een goed formaat is om de monti op te stekken waar ik soms echt lullige stukjes voorbij zie komen en mijn enige stek ervan al een cm of 10 is: lijkt me toch dat een SPS wel wat formaat nodig heeft om goed door te kunnen groeien?

Mocht iemand trouwens een tip hebben om goed een ricordea te kunnen stekken dan hoor ik het graag. De oranje ricordea vind ik zelf wel mooi en maakt baby's aan de lopende band. Al die baby's zijn leuk maar hebben door "mama" niet echt ruimte om te groeien. Het doden en weghalen van "mama"is natuurlijk een eitje maar het is leuker als ik een ander ermee blij kan maken, het was volgens de originele verkoper tenslotte een "ultra" ricordea, en alles waar ultra voor staat tegenwoordig is geweldig:ROFLMAO:

Geen foto's maar wel weer een kleine update. Kort na de vorige post afgelopen anderhalve week ben ik ongeveer anderhalve week op vakantie geweest waar er niemand de bak verzorgde en ik vertrouwde op de eerder genoemde voeding op doseerpomp. Wat betreft de betrouwbaarheid heeft het zijn werk gedaan maar vermoed dat het wel 1-2 dagen heeft vastgelopen en ze dus een dag zonder eten moesten. Een dag zonder eten overleven ze gelukkig wel maar is toch altijd vervelend.

Na terugkomst bleek mijn nitraat en fosfaat helaas weer verder gekelderd te zijn( fosfaat 0,02 en nitraat niet meetbaar) dus gelijk maar wat toegevoegd en de komende periode wat meer gaan voeren :) Ondanks het tekort aan nitraat bleek ook de KH teruggelopen te zijn waar deze de afgelopen tijd aardig stabiel was; wellicht is de groei "aangeslagen" wat ook de afname is fosfaat en nitraat zou verklaren. Het was wat bijstellen dus maar alle koralen zien er gezond uit dus het zal wel goed komen.

Op het goede nieuws na is er helaas ook wat minder nieuws. Waar mijn pijlvisje de afgelopen dagen gewoon vrolijk door de bak zwom vond ik hem/haar vanavond toch op de bodem. Hij/zij leeft nog wel maar beweegt weinig en ziet er helaas uit alsof de laatste loodjes aan de beurt komen. Alle andere vissen zijn gezond, actief kool is recent ververst, er is geen ammoniak &nitriet en eveneens is 2 weken geleden een ICP test opgestuurd waar eigenlijk alle schadelijke stoffen niet meetbaar waren en er zoals gebruikelijk een tekort aan jodium was. Ik ga de nacht aankijken en morgenochtend kijken wat er verder mogelijk is. Als het, zoals ik vermoed, al einde oefening is zal het vooral noodzaak zijn om uit te sluiten dat er iets met het water of dergelijke is. Alle lagere dieren wandelen nog steeds vrolijk rond en doorgaan gaan die eerder de spreekwoordelijke pijp uit bij slechte waarden. Ik zal morgen toch een ton zeewater aanmaken om , ondanks de lage nitraat en fosfaatwaarde, toch wat te verversen; kan nooit kwaad.

Back
Bovenaan