Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

scape.jpg

Gisteren de scape aangepakt. Wilde vooral een rustige uitstraling en veel zwemruimte voor de vissen. Gelijk maar een groot deel van de zandbodem vervangen. Vanmorgen stond alles er weer stralend bij :).

De twee wimpels zijn verhuisd. Overwegingen / wensen voor komend jaar:
- Wellicht ga ik een zanclus proberen.
- Een gele dokter vervangen door een gemmatum.
- Koppel semilarvatus toevoegen.
- Chaetodontoplus indien ruimte
- Groepje anthiassen uitbreiden: 3-5 squamipinus / 3-5 bimaculatus

De baby navarchus maakt het prima.

groetjes

Gisteren eind van de middag werden bij de LFS de twee bestelde semilarvatussen geleverd. Direct opgehaald (nog in de zak van de Jong) en de adviezen uit boek 2 van @Tanne gevolgd: na overwennen aan mijn aquariumwater, 5 minuten in een zoetwaterbad geplaatst, en in een wenbakje gezet. Wat een schitterend koppel (ze hebben bij de Jong al een weekje samen apart gezeten). Ik heb ze tot nu toe clams on the half shell gegeven met daarin wat vitalis pellets gemengd, De kleinste at direct als een bootwerker, maar de grootste heb ik nog niet aan het eten gekregen. Wel interesse tonen en er opaf zwemmen, maar nog niets nemen.

De vraag is even hoe verder? Het wenbakje is zeker voor de grootste vis aan de kleine kant. Mijn plan was om ze in ieder geval tot zondag erin te laten, ze op die dag weer een zoetwaterbad te geven en dan los te laten. Het lijkt me wel goed ze beide aan het eten hebben voor ze los gaan. Mocht de grootste nog niet eten, wat is dan wijsheid (loslaten en zelf zijn kostje laten zoeken - lobo's en zoa's :S - , of nog wachten totdat deze eet)?

Ik zal straks eens even kijken of ik ergens oesters kan krijgen.

ps. er draait ook een steriel quaraintaine systeempje op de achtergrond, maar daar maak ik liever geen gebruik van.

Bijlagen

• semi.jpg
    semi.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 59
Gisteren eind van de middag werden bij de LFS de twee bestelde semilarvatussen geleverd. Direct opgehaald (nog in de zak van de Jong) en de adviezen uit boek 2 van @Tanne gevolgd: na overwennen aan mijn aquariumwater, 5 minuten in een zoetwaterbad geplaatst, en in een wenbakje gezet. Wat een schitterend koppel (ze hebben bij de Jong al een weekje samen apart gezeten). Ik heb ze tot nu toe clams on the half shell gegeven met daarin wat vitalis pellets gemengd, De kleinste at direct als een bootwerker, maar de grootste heb ik nog niet aan het eten gekregen. Wel interesse tonen en er opaf zwemmen, maar nog niets nemen.

De vraag is even hoe verder? Het wenbakje is zeker voor de grootste vis aan de kleine kant. Mijn plan was om ze in ieder geval tot zondag erin te laten, ze op die dag weer een zoetwaterbad te geven en dan los te laten. Het lijkt me wel goed ze beide aan het eten hebben voor ze los gaan. Mocht de grootste nog niet eten, wat is dan wijsheid (loslaten en zelf zijn kostje laten zoeken - lobo's en zoa's :S - , of nog wachten totdat deze eet)?

Ik zal straks eens even kijken of ik ergens oesters kan krijgen.

ps. er draait ook een steriel quaraintaine systeempje op de achtergrond, maar daar maak ik liever geen gebruik van.
Eigenlijk verwacht ik geen problemen, deze twee semilarvatussen komen uit dezelfde zending waar mijn larvatus ook uit komt en die kwam buitengewoon goed binnen. Grote kans dat de tweede semi ook gauw gaat eten. Oesters is een goed idee. Tip: op de markt bij de visboer. Om je een idee te geven: ik betaal €16,00 voor een dozijn, @Bazzman betaalde elders een keer bijna €60 euro voor een dozijn... Easyreefs masstick is ook het proberen waard, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen met dit duo.

Heel veel succes, gaaf dat je deze stap gezet hebt!

Helaas een erg naar begin van het weekend :(. Gisteravond leek alles nog in orde, maar vanmorgen vond ik de grootste van de twee zwaar ademend op zijn kop in het wenbakje. Een kwartier later was de vis dood. Lijkt toch iets onder de leden te hebben gehad. De kleinste eet alles mee en lijkt kerngezond. Zeer actief ook.

Maar even kijken hoe nu verder. In ieder geval de levende vis maar goed in de gaten houden.

Helaas een erg naar begin van het weekend :(. Gisteravond leek alles nog in orde, maar vanmorgen vond ik de grootste van de twee zwaar ademend op zijn kop in het wenbakje. Een kwartier later was de vis dood. Lijkt toch iets onder de leden te hebben gehad. De kleinste eet alles mee en lijkt kerngezond. Zeer actief ook.

Maar even kijken hoe nu verder. In ieder geval de levende vis maar goed in de gaten houden.
Dat is buitengewoon vervelend! Hopelijk heb je met de andere meer geluk.

Heel vervelend inderdaad.
Heb je niet een groter wenbakje?
Gewoon een plastic aquarium halen, daar wat gaten in boren en met een algenmagneet aan de ruit hangen.

Het bakje op de foto past net aan om de vissen heen. Zo klein, zo dicht op elkaar, zonder schuilplekken is enorm stressvol voor ze. Ik acht het zeer, zeer waarschijnlijk is dat dit de vis de das om heeft gedaan.

Wenbakje is niet zo klein hoor (40 cm breed, wel mmar net hoog genoeg), er staat maar deel op de foto. Had deel ervan in donkere hoek geplaatst als schuilplekje. Ik geloof niet dat dat het verschil heeft gemaakt, vis leek geheel ontspannen tot gisteravond, wilde alleen nog niets eten. De andere dook overal op af. Wellicht zegt feit dat de vis op de kop zwom en zwaar ademde iets, maar het is in ieder geval te laat, heel erg sneu :(.

Bijlagen

• 20240203_142010.jpg
    20240203_142010.jpg
    163,9 KB · Weergaven: 85
De vis kwam in verpakking van de jong , wellicht niet lang genoeg in quarantaine gezeten?
Ik hoor wel meer berichten in die richting met vis bij de jong vandaan.

Wenbakje is niet zo klein hoor (40 cm breed, wel mmar net hoog genoeg), er staat maar deel op de foto. Had deel ervan in donkere hoek geplaatst als schuilplekje. Ik geloof niet dat dat het verschil heeft gemaakt, vis leek geheel ontspannen tot gisteravond, wilde alleen nog niets eten. De andere dook overal op af. Wellicht zegt feit dat de vis op de kop zwom en zwaar ademde iets, maar het is in ieder geval te laat, heel erg sneu :(.

Ik denk nog steeds dat je dit echt drastisch verkeerd inschat. Een schaduw hoekje is ook geen schuilplek. Stress hoeft zich niet direct te uiten in gedrag dat wij “begrijpen” en kan veeeel sneller hele grote gevolgen hebben.

Al helemaal als een vis ook al zwakjes is. Dan wil die zich terug kunnen trekken en afzonderen van andere vissen.

Ik herken het bakje, is van blue marine.
Heb em ook. Zou deze vissen er echt nooit van mn leven ingezet hebben.

Een zure les dan als dat het is geweest :(. Heb nooit eerder op deze manier een vis verloren, ben juist in de regel erg voorzichtig en conservatief. Erg spijtig. Contrast tussen beide exemplaren in levendigheid was wel enorm.

Klusproject. Overstap naar volledig led. Tweedehands eindelijk betaalbaar(der).

Bijlagen

• 20240217_090329.jpg
    20240217_090329.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 90
  • 20240217_090317.jpg
    20240217_090317.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 90
  • 20240217_090246.jpg
    20240217_090246.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 90
1000010617.jpg

De coralcares liggen op hun plaats :). Erg blij mee, mooi diffuus licht. Nu nog de boel afwerken zodat je niet in de lampen kijkt.

En wat een opgeruimde onderkast zo zonder 8 adapters en stroomkabels van de oude lampen.

1000010618.jpg

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 630482

De coralcares liggen op hun plaats :). Erg blij mee, mooi diffuus licht. Nu nog de boel afwerken zodat je niet in de lampen kijkt.

En wat een opgeruimde onderkast zo zonder 8 adapters en stroomkabels van de oude lampen.

Bekijk bijlage 630483

Ik vindt het erg goed gelukt! Ben benieuwd wat je van plan bent om ervoor te zorgen dat je minder in het licht kijkt.
Zelf heb ik namelijk redelijk dezelfde plannen. Dus ik volg dit op de voet😉

Ik vindt het erg goed gelukt! Ben benieuwd wat je van plan bent om ervoor te zorgen dat je minder in het licht kijkt.
Zelf heb ik namelijk redelijk dezelfde plannen. Dus ik volg dit op de voet😉
Plan is om er een frontje en zijkant voor te plaatsvinden (zelfde kleur/materiaal als op aquarium) zodat je helemaal niets meer van de lampen ziet. Deze lijm ik op lichte profielen die ik wel ergens vast kan zetten.

Bekijk bijlage 630482

Bekijk bijlage 630483
Mooie constructie gemaakt zo. Je hebt neem ik aan 2 controllers. Hoe stuur je die aan op hetzelfde programma?

Mooie constructie gemaakt zo. Je hebt neem ik aan 2 controllers. Hoe stuur je die aan op hetzelfde programma?
Je kunt de schema's opslaan op je computer en vervolgens openen en inladen in de controller. Dus hetzelfde schema gewoon in beide controllers laden.

#foto1
#foto2
Mijn complimenten 👍👍, dat ziet er inderdaad heel mooi uit. Wat voor een profielen heb je gebruikt? (Ik heb hetzelfde voor ogen alleen dan met 3 CC's gen 1.)

Erg blij met de nieuwe verlichting. Het verbruik bij de koralen is afgelopen week iets toegenomen. Wat vissenshots:

01.jpg

Deze doet het erg goed, at na drie dagen al uit mijn hand.... Binnenkort een maatje zoeken.

03.jpg

02.jpg

04.jpg

06.jpg

De baby groeit, zij het langzaam...

05.jpg

.

Back
Bovenaan