Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Vandaag weer een meetronde gedaan met hieronder de resultaten.

ww17122013.png

Bijzonderheden:

Strontium gaat erg langzaam omhoog, schijnt normaal te zijn in een nieuw systeem
Boor laat ik zou staan en verhoog deze niet naar 4,4
Jodide is niet goed ingevuld, deze is 0,06 dus goed

Verder maak ik me om de K, Kh, Ca, Mg totaal niet druk, deze zullen vanzelf lager worden zodra er genoeg verbruikers in de bak zitten.

Heb wel een paar kleine koraaltjes overgezet, Keniaboom, Paddestoel leder, Montipora digitata, Poccilopora en een rode tepelanemoon.
Ze staan er allemaal goed bij behalve de paddenstoel leder, deze heeft het nog niet volledig naar de zin, komt wel open en laat
de poliepen zien maar nog niet volledig.

Perfect adri.

Strontium vergt enig geduld en moet eerst op peil gebracht worden en stabiliseren, daarna kan er pas gestuurd worden. (Het lijkt erop dat er een soort buffer gebouwd wordt)

Die afwijkingen stellen niks voor en vallen zelfs ruim binnen de tolerantie van een gezonde range. (En eventuele meetfouten)
Heb jij fosfaat en nitraat toegevoegd in deze fase, of is het zelf uit zichzelf ontstaan?

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hi Glenn,

het fosfaat en nitraat zijn uit zichzelf ontstaan, waarschijnlijk door het de 3 kg vers levend steen die ik heb toegevoegd en het steen (1kg)wat ik uit mijn RSM heb toegevoegd.

Ik heb geen fosfaat of nitraat toegevoegd.

Verder heb ik ook nog een beetje ammoniak in de bak, het is niet veel, ik zit tussen de eerste en de twee kleur in met een Sera test, dus zal zo rond de 0.015 zitten,
maar voorlopig dus nog even geduld voordat ik verder kan gaan met het overzetten van de koraaltjes.

groet

Adri

Perfect adri.

Strontium vergt enig geduld en moet eerst op peil gebracht worden en stabiliseren, daarna kan er pas gestuurd worden. (Het lijkt erop dat er een soort buffer gebouwd wordt)

Die afwijkingen stellen niks voor en vallen zelfs ruim binnen de tolerantie van een gezonde range. (En eventuele meetfouten)
Heb jij fosfaat en nitraat toegevoegd in deze fase, of is het zelf uit zichzelf ontstaan?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

het fosfaat en nitraat zijn uit zichzelf ontstaan, waarschijnlijk door het de 3 kg vers levend steen die ik heb toegevoegd en het steen (1kg)wat ik uit mijn RSM heb toegevoegd.

Ik heb geen fosfaat of nitraat toegevoegd.

Verder heb ik ook nog een beetje ammoniak in de bak, het is niet veel, ik zit tussen de eerste en de twee kleur in met een Sera test, dus zal zo rond de 0.015 zitten,
maar voorlopig dus nog even geduld voordat ik verder kan gaan met het overzetten van de koraaltjes.

groet

Adri

Dan zie je hoe het handig is om water met nul nutrients aan te maken. Dat was ook de eerste gedachte van mij geweest bij het ontwikkelen van een eigen zout.
Aangemaakt met een specifiek doel en niet met standaard waarden opgescheept zitten die je weer moet gaan verwijderen.

greetings, GlennF

Vandaag maar even een andere ammonia test gehaald want de Sera Ammonia test die vertrouwde ik niet helemaal.
Heb de afgelopen week ammonia getest op zowel mijn al 10 maanden draaiende RSM130, op mijn nieuwe bak van 380 liter, kraanwater en osmosewater.
Bij alle kwam er een kleur uit die tussen de eerste kleur en de tweede kleur in lag, 0.015 dus. Beetje vreemd.

Zojuist bij Waterweelde de Ammonia test van Colombo gehaald en wederom de testen gedaan, deze geeft totaal geen verkleuring aan, kortom geen ammonia aanwezig.
Ik snap dat ik dan er dan nog steeds niet vanuit mag gaan dat de Colombo test de juiste waarde is, maar ik heb dit al eerder aan de hand gehad met de Sera test.

Toen heb ik me water laten checken bij Aquacompleet en Arie zei toen al, hmmmm je test met Sera, ik durf te wedden dat je helemaal geen ammonia hebt, zijn test
gaf ook geen ammonia aan. Kortom, ik ga er dus vanuit dat de test van Colombo het dus bij het rechte eind heeft.

Inmiddels heb ik een vijftal nieuwe turboslakken gehaald bij Waterweelde en heb mijn twee Mexicaanse turboslakken en roodpoot heremiet overgezet in de nieuwe bak.
De volgende koralen staan ook al in de nieuwe bak.

- Rode tepelanemoon
- Groene vingerleder
- Keniaboom
- Paddenstoel leder
- Groen/Roze poccilopora
- Groen/Blauwe montipora
- Groene goniopora, vandaag aangeschaft bij Waterweelde.

De diertjes reageren allemaal goed op de overplaatsing, ik kijk dit nog een paar dagen aan en dan gaat de grote verhuizing beginnen en gaat er elke dag een paar koraaltjes uit
de RSM worden overgezet.

De eerste geplaatste koraaltjes in de nieuwe bak.

overzet1-1.jpg
overzet1-2.jpg

overzet1-3.jpg
overzet1-4.jpg

overzet1-5.jpg

Een totaaloverzicht van de nieuwe bak.

overzicht1-1.jpg
overzicht1-2.jpg

overzicht1-3.jpg

Glenn,

zoals jij al had voorspeld beginnen op sommige plekken, de maagdelijke oppervlaktes zoals jij het zo mooi omschreef, inderdaad bruine plekken te vertonen.

Is het misschien wijzer om dan nog ff te wachten met het overplaatsen van de koralen en vissen?

Better safe then sorry!

groet

Adri

Hij gaat lekker ziet er mooi uit.

Dank je, mag inderdaad niet klagen

Laatst bewerkt:
Thnx M8 ik had gezien op jou foto;s dat je beide pompen achter in had staan tegenover elkaar dan krijg je in het midden een soort kolk had ik ook uit geprobeerd dat beviel me niet.
Daarom heb ik ze verwisseld 1 naar achter op S3 en 1 naar voren op S2 toe nu heb ik een totale rond stroming in mijn bak werkt ook beter op mijn koralen en op het zand.
Wat het programma betreft draai ik ook op Else en de snelheid ga ik later aanpassen als er meer steen en koraal in komt zoals het nu draait gaat het goed en reageren me koralen er goed op.
Maar eerst rust in de bak en stabiel laten worden en dan zachtjes uitbreiden met nieuwe stekjes en vissen stap voor stap heb strenge leermeester je ken hem wel.

Gr. Karel

Hmmm, strenge leermeester, laat Glenn het maar niet horen ;)

Je had gelijk, mijn opstelling aangepast en naar jouw voorbeeld geplaatst geeft een beter stromingsbeeld.

Thnx M8 ik had gezien op jou foto;s dat je beide pompen achter in had staan tegenover elkaar dan krijg je in het midden een soort kolk had ik ook uit geprobeerd dat beviel me niet.
Daarom heb ik ze verwisseld 1 naar achter op S3 en 1 naar voren op S2 toe nu heb ik een totale rond stroming in mijn bak werkt ook beter op mijn koralen en op het zand.
Wat het programma betreft draai ik ook op Else en de snelheid ga ik later aanpassen als er meer steen en koraal in komt zoals het nu draait gaat het goed en reageren me koralen er goed op.
Maar eerst rust in de bak en stabiel laten worden en dan zachtjes uitbreiden met nieuwe stekjes en vissen stap voor stap heb strenge leermeester je ken hem wel.

Gr. Karel

Dank je, inderdaad heb ik nadrukkelijk gekozen voor een ruime en luchtige opzet en hebben de vissen extra ruimte om te zwemmen.
Sommige bakken zitten zo propvol met steen en vaak ook nog tot bovenaan en dan volledig volgepropt met koralen zodat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik vind dat bepaalde pronkstukken dan juist hun "Beauty" verliezen, maar dat is puur mijn smaak en smaken verschillen gelukkig anders zou het een saaie wereld zijn.

Het middenstuk gaat nog wel veranderen omdat ik het hier iets te plat en te saai vind.

Dat ziet er lekker ruim en luchtig opgezet uit, denk dat je vissen er blij mee zullen zijn ;)

Glenn,

zoals jij al had voorspeld beginnen op sommige plekken, de maagdelijke oppervlaktes zoals jij het zo mooi omschreef, inderdaad bruine plekken te vertonen.

Is het misschien wijzer om dan nog ff te wachten met het overplaatsen van de koralen en vissen?

Better safe then sorry!

groet

Adri

Dank je, mag inderdaad niet klagen

Kan geen kwaad gaat ook niet verder dan dat. Overal waar je koraal heb komt het niet. Dus juist beter om het zoveel mogelijk te bedekken.
Ctenocheatus dokters zijn de beste schoonmakers van je bak. Denk daaraan als je gaat shoppen.Tomini, strigosus, binotatus, striatus....

greetings, GlennF

Kan geen kwaad gaat ook niet verder dan dat. Overal waar je koraal heb komt het niet. Dus juist beter om het zoveel mogelijk te bedekken.
Ctenocheatus dokters zijn de beste schoonmakers van je bak. Denk daaraan als je gaat shoppen.Tomini, strigosus, binotatus, striatus....

greetings, GlennF

Waarbij je misschien niet voor de tomini moet gaan aangezien deze bekend staat als agressief. Zelf heb ik de strigosus gehad en deze komt er binnenkort zeker weer in! topvis!

Waarbij je misschien niet voor de tomini moet gaan aangezien deze bekend staat als agressief. Zelf heb ik de strigosus gehad en deze komt er binnenkort zeker weer in! topvis!

He bas , je heb het druk , stil de laatste tijd in je dagboek.
Die tomini is zeker eentje met een karakter. Zeker als hij de enige dokter is.
Veel problemen met vissen kunnen voorkomen worden door goed te voeren. Daarom moet je de vissen bestand pas erin doen als je alles onder controlle heb.
Maar dat zeker lukken.

greetings, GlennF

Hi Bas, dank je voor de tip, had de database ook al geraadpleegd na de tips van Glenn. Leuk dat steeds meer mensen reageren en me van tips voorzien

He bas , je heb het druk , stil de laatste tijd in je dagboek.
Die tomini is zeker eentje met een karakter. Zeker als hij de enige dokter is.
Veel problemen met vissen kunnen voorkomen worden door goed te voeren. Daarom moet je de vissen bestand pas erin doen als je alles onder controlle heb.
Maar dat zeker lukken.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

dank je voor alle moeite die je neemt om iedereen te volgen en van de nodige know how te voorzien.
Ik moet nog even een afweging maken omtrent de genoemde vissen daar ze eigenlijk allemaal een minimale bak van 500 liter zouden willen hebben.
De eerste dokter die erbij gaat komen is de bekende en veel besproken gele dokter ;)

Zit me alleen af te vragen wanneer ik deze zal introduceren. Ik ga dit weekend beginnen met alles over te plaatsen, eerst de koralen hierna de volgende vissen die
nu in mijn RSM zitten.

2x Amphiprion ocellaris (Driebands anemoonvis)
1x Salarias fasciatus (Henkie)
1x Cyrptocentrus cinctus (Yellow Watchman Goby)
1x Meiacantus Atrodorsalis
1x Pseudocheilinus hexataenia (Zesstreep lipvis)

Ga me nog ff verdiepen op welke vissen mogelijk zouden zijn en in welke volgorde ze geplaatst zouden kunnen worden.

Ik denk hierbij sowieso aan de volgende vissen:

- Gele doktersvis (Zebrasoma flavescens )
- Een dwergkeizer

Maar moet ook rekening houden met mijn koralen en doopvont dat deze ook met rust worden gelaten.
Kortom, eerst nog wat onderzoek voordat er nieuwe vissen bijkomen en voorlopig eerst de bak laten rusten als
alles is overgezet.

groet

Adri

your welcome adri,
juist de interactie met elkaar maak het zo'n dankbare hobby !

Hi Bas, dank je voor de tip, had de database ook al geraadpleegd na de tips van Glenn. Leuk dat steeds meer mensen reageren en me van tips voorzien

Hi Glenn,

dank je voor alle moeite die je neemt om iedereen te volgen en van de nodige know how te voorzien.
Ik moet nog even een afweging maken omtrent de genoemde vissen daar ze eigenlijk allemaal een minimale bak van 500 liter zouden willen hebben.
De eerste dokter die erbij gaat komen is de bekende en veel besproken gele dokter ;)

Zit me alleen af te vragen wanneer ik deze zal introduceren. Ik ga dit weekend beginnen met alles over te plaatsen, eerst de koralen hierna de volgende vissen die
nu in mijn RSM zitten.

2x Amphiprion ocellaris (Driebands anemoonvis)
1x Salarias fasciatus (Henkie)
1x Cyrptocentrus cinctus (Yellow Watchman Goby)
1x Meiacantus Atrodorsalis
1x Pseudocheilinus hexataenia (Zesstreep lipvis)

Ga me nog ff verdiepen op welke vissen mogelijk zouden zijn en in welke volgorde ze geplaatst zouden kunnen worden.

Ik denk hierbij sowieso aan de volgende vissen:

- Gele doktersvis (Zebrasoma flavescens )
- Een dwergkeizer

Maar moet ook rekening houden met mijn koralen en doopvont dat deze ook met rust worden gelaten.
Kortom, eerst nog wat onderzoek voordat er nieuwe vissen bijkomen en voorlopig eerst de bak laten rusten als
alles is overgezet.

groet

Adri

Weer een hoop gebeurd vandaag. Lange tijd bezig geweest met de aquascape, blijft toch een tijdrovend en moeilijk onderdeel maar is uiteindelijk toch gelukt.
Iets meer diepte en variatie nu.

Daarna 50% van de koralen overgezet naar de nieuwe bak en op de bodem geplaatst zodat je langzaam kunnen wennen aan het licht.
Heb nu 1x AquaMedic White 15000k, 2x Aquamedic Reefblue en 1x KZ Fiji Purple branden, komen nog 2x Reefblue bij.

Morgen een begin maken met het plakken van de koralen. Nu nog even een plan maken om de juiste koralen ook daadwerkelijk op de juiste plaats te zetten qua licht en stroming.

overzet2-1.jpg
overzet2-2.jpg

Om half zeven eindelijk thuis en gelijk begonnen met het plakken van de koraaltjes. Het meeste had ik gisteren al over gezet om langzaam te laten wennen.
Bijna alle koraaltjes hebben nu al hun vaste plek en zijn geplakt. Vervolgens één voor één de vissen uitgevangen en in de nieuwe bak geplaatst.
Ze zijn allemaal blij en nieuwsgierig op onderzoek uit maar de twee anemoonvisjes spannen echt de kroon, ze crossen echt de gehele bak door, iets wat
ze in de RSM 130 echt nog nooit hadden gedaan.

[video=youtube_share;nv2YZ1PXUa8]http://youtu.be/nv2YZ1PXUa8[/video]

Geniet ervan adri !
jammer dat met het blauw zo weinig van de kleur terecht komt.
Als het gaat groeien word het een mooi rifje.....

Om half zeven eindelijk thuis en gelijk begonnen met het plakken van de koraaltjes. Het meeste had ik gisteren al over gezet om langzaam te laten wennen.
Bijna alle koraaltjes hebben nu al hun vaste plek en zijn geplakt. Vervolgens één voor één de vissen uitgevangen en in de nieuwe bak geplaatst.
Ze zijn allemaal blij en nieuwsgierig op onderzoek uit maar de twee anemoonvisjes spannen echt de kroon, ze crossen echt de gehele bak door, iets wat
ze in de RSM 130 echt nog nooit hadden gedaan.

[video=youtube_share;nv2YZ1PXUa8]http://youtu.be/nv2YZ1PXUa8[/video]

Back
Bovenaan