Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

A3LXK

Onderwaterfotograaf
Op dit moment heb ik een RSM130 draaien maar na 8 maanden kruipen de "koralen" waar het niet gaan kan en wil ik groter.

Het gaat een bak worden van 1.20 m x 50 x 55 wh=50 en heb deze week een aantal offertes opgevraagd bij verschillende bouwers.
Sump wordt 80 x 40 x 40 of 80 x 35 x 40 (l x b x h)

Aquarium1.jpg

Aquarium2.jpg

Geplande techniek:

- 4 x T5 verlichting (Wattage hangt af van wat er in de kap geplaatst kan worden)
- DIY LED Armatuur gestuurd d.m.v. Arduino (draait nu op de RSM130)
- Ferplast 550 afschuimer (draait nu in RSM130)
- Opvoerpomp Jebao DC-6000 (maar is misschien een enorme overkill)
- Koeler Hailea 150a (draait nu op de RSM130)
- DIY wervelbedfilter
- 1x Overloop met het Stockman principe (32mm)
- 1x Noodoverloop (32mm)
- 1x Opvoerbuis (25mm) wordt gesplitst in 2 uitlopen (Loc Line)
- Achterwand zal ik één van mijn eigen foto's uitvergroten die ik tijdens mijn duiktrips heb gemaakt
- 2x Jebao WP-25 stromingspompen
- Marine Magic 3 kanaals doseerpomp (draait nu op RSM130 voor Ca, Kh, Mg)

Twijfel nog over:

- UV lamp en welk wattage
- Koeler via bypass overloop of via een bypass van de opvoerpomp
- Wervelbedfilter via bypass overloop of via bypass opvoerpomp
- ???

Vragen, opmerkingen of anders suggesties zijn altijd welkom, de bak moet nog gebouwd worden!

groet

Adri

Bijlagen

• Aquarium1l.jpg
    Aquarium1l.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 633
  • Aquarium2.jpg
    Aquarium2.jpg
    19 KB · Weergaven: 642
  • Aquarium3.jpg
    Aquarium3.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 648
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Adri's Reef Journey

Mooi idee , alleen ik zou gaan voor 60 dieptewerking als t nog mogelijk is . Veel meer mogelijkheden maar het moet natuurlijk wel kunnen en in budget passen ...

Grt,Marco

Hi Marco,

alles is nog mogelijk, maar wil niet groter vanwege de vloerbelasting en budget speelt ook een beetje mee.

Kan misschien nog wel switchen naar 1.10 x 60 x 55 wh 50, maar ik geef de voorkeur aan een iets langere bak vanwege zwemruimte voor de vissen.

Maar niets is zo veranderlijk als de mens.

Mooi idee , alleen ik zou gaan voor 60 dieptewerking als t nog mogelijk is . Veel meer mogelijkheden maar het moet natuurlijk wel kunnen en in budget passen ...

Grt,Marco

he alex, ziet er goed uit je ontwerp.
i zou wat betreft ontwerp van sump geen mening kunnen geven, omdat ik zelf het zo simpel mogelijk probeert te houden.

mijn sump bestaat alleen uit een rechthoekige bak, waardoor ik totaal vrij bent met de indeling.
als hoge regeling voor de afvoer afschuimer gebruik ik een pvc riolbuis (110mm) die ik altijd kan verwijderen/ verplaatsen of inkorten. Als micro bellen stop leg ik een band om de buis heen van blauw filterspons.
Als hoge regeling van de sump zelf gebruik ik een nano vlotter om osmose water aan te voeren ter compensatie van verdamping.

Grt,Marco

dit ben ik 100% mee eens, het zijn een paar cm maar het verschil is enorm in look en inrichting. (veel makkelijker)

Hi Marco,

alles is nog mogelijk, maar wil niet groter vanwege de vloerbelasting en budget speelt ook een beetje mee.

Kan misschien nog wel switchen naar 1.10 x 60 x 55 wh 50, maar ik geef de voorkeur aan een iets langere bak vanwege zwemruimte voor de vissen.

Maar niets is zo veranderlijk als de mens.

Als je een bak langs een draagmuur plaats is de belasting voor de vloer veel minder, dan midden in de woonkamer. (de vloer kan daar meer hebben)
als je een oude woning heb met houten vloer zorg dat je op 2 balken rust.
daarnaast kunnen gibo wanden ook aardig wat rek opvangen (dus als je de indeling an de beneden woning weet kan je meer hebben)

Hoi Glenn,

ik vind Alex leuk gevonden maar het is nog steeds Adri hoor. :)

De sump is ook qua indeling nog niet bekend, ik ga de schotten er zelf in plakken dus alle opties zijn hier nog mogelijk.

he alex, ziet er goed uit je ontwerp.
i zou wat betreft ontwerp van sump geen mening kunnen geven, omdat ik zelf het zo simpel mogelijk probeert te houden.

mijn sump bestaat alleen uit een rechthoekige bak, waardoor ik totaal vrij bent met de indeling.
als hoge regeling voor de afvoer afschuimer gebruik ik een pvc riolbuis (110mm) die ik altijd kan verwijderen/ verplaatsen of inkorten. Als micro bellen stop leg ik een band om de buis heen van blauw filterspons.
Als hoge regeling van de sump zelf gebruik ik een nano vlotter om osmose water aan te voeren ter compensatie van verdamping.

Hoi Lara,

wat let je om ook groter te gaan :)

Moet voor jou toch niet zo'n probleem zijn met Harold als groothandel.

Mooie plannen Adri! Leuk groter!!! Ben jaloers:p:)

De bak komt inderdaad tegen een draagmuur aan en het onderstel wordt hieraan verankerd en de plaats in nagenoeg in het midden van de kamer.

Ga het onderstel en kast volledig zelf bouwen van hout en wordt beplakt met zilveren formica.

Als je een bak langs een draagmuur plaats is de belasting voor de vloer veel minder, dan midden in de woonkamer. (de vloer kan daar meer hebben)
als je een oude woning heb met houten vloer zorg dat je op 2 balken rust.
daarnaast kunnen gibo wanden ook aardig wat rek opvangen (dus als je de indeling an de beneden woning weet kan je meer hebben)

Hoi Glenn,

ik vind Alex leuk gevonden maar het is nog steeds Adri hoor. :)

De sump is ook qua indeling nog niet bekend, ik ga de schotten er zelf in plakken dus alle opties zijn hier nog mogelijk.

als je de hoogte van de invoer afschuimer moet regelen kan je met een grote buis werken waar je overloop in uitkomt, die buis kan je steeds in lengte varieren en zelf de hoogte regelen met een overloop kraan. moet je de afvoer regelen dan idem. zo kan je sump water hoogte vrij zijn en je indeling is flexibel.

Mijn vrouwtje kwam vanavond thuis en zag aan mijn gezicht dat ik weer enorm aan het twijfelen was.
Het verhaal uitgelegd, dat jullie van mening zijn dat 60 cm diep een veel mooier resultaat zal opleveren.
De beslissing was snel gemaakt!!! Dan wordt het dus een 60 cm diepe bak.

Dus de bak wordt 1.20 m x 60 x 55 wh = 50

Pffff, van krap 100 liter in mijn RSM 130 naar ruim 350 liter in de nieuwe bak

Altijd prettig als het vrouwtje net zo gek van de hobby is als ik. :)

Glenn, is dit wat je bedoeld???

kiss-sump.jpg

Mijn vrouwtje kwam vanavond thuis en zag aan mijn gezicht dat ik weer enorm aan het twijfelen was.
Het verhaal uitgelegd, dat jullie van mening zijn dat 60 cm diep een veel mooier resultaat zal opleveren.

Altijd prettig als het vrouwtje net zo gek van de hobby is als ik. :)

kiss-sump.jpg

Hoera voor je vrouwtje.
Voor de opvoer heb je geen buis nodig.

De buis waar de overloop in uitkomt gebruik je om het water niveau te verhogen (regelen t.b.v. de gebruikte afschuimer). Bovendien heb je geen bodem nodig op de buis, een deel van het water kan dan onderlangs i.p.v. bovenlangs.
Onderin de buis maak je een gat waar je afschuimer aanzuiging komt. Niet plakken maar gewoon inschuiven, makkelijk als je wat moet veranderen of schoonmaken

Verstuurd van mijn GT-I9295

Altijd prettig als het vrouwtje net zo gek van de hobby is als ik. :) TOP

kiss-sump.jpg

leuke plannen.ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden

Het eindresultaat is voorlopig nog niet in zicht, Ben.

Er zit toch geen einde aan deze hobby, koralen en vissen groeien door ;)

leuke plannen.ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden

Inmiddels is de bak en sump besteld en zal over een dag of10 wel bezorgd worden.

Kan niet wachten om aan de slag te gaan.

Het eindresultaat is voorlopig nog niet in zicht, Ben.

Er zit toch geen einde aan deze hobby, koralen en vissen groeien door ;)
:) helemaal gelijk

Vandaag 25kg portland cement, 25 kg zand en een zooi pvc pijpen, T-stukken en verschillende bochtjes gekocht.

Kan ik alvast beginnen met het vervaardigen van het rifkeramiek, steksteentjes en dergelijke.

Je moet wat om de wachttijd van het bouwen van de bak wat aangenamer te maken.

Ik ga inderdaad het meeste steen zelf maken, natuurlijk wordt er uiteindelijke een gedeelte levend steen toegevoegd maar
dit zal max. 10 kilo zijn.

Het zal nog wel een maand duren voordat de bak volledig staan en operationeel is, hierdoor heeft het keramiek mooi
de tijd om uit te logen.

Vandaag 25kg portland cement, 25 kg zand en een zooi pvc pijpen, T-stukken en verschillende bochtjes gekocht.

Kan ik alvast beginnen met het vervaardigen van het rifkeramiek, steksteentjes en dergelijke.

Je moet wat om de wachttijd van het bouwen van de bak wat aangenamer te maken.

Ik ga inderdaad het meeste steen zelf maken, natuurlijk wordt er uiteindelijke een gedeelte levend steen toegevoegd maar
dit zal max. 10 kilo zijn.

Het zal nog wel een maand duren voordat de bak volledig staan en operationeel is, hierdoor heeft het keramiek mooi
de tijd om uit te logen.

ik ben benieuwd naar je bouwsel

Back
Bovenaan