Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

kerst2013-2.jpg

Prettige dagen allemaal maar vooral een gezond 2014!

Jij ook adri. en veel plezier met inrichten van je bak volgend jaar

greetings, GlennF

Kom zojuist thuis en constateer dat de doopvont veel minder open staat dan de afgelopen dagen, heeft hij de verhuizing dan toch niet zo leuk gevonden.
Hier zag het niet naar uit, heeft beter open gestaan dan ooit tevoren.

Nu heeft hij/zij dit in mijn RSM ook al eens gehad en was er de volgende dag niets meer aan de hand maar ik houd toch mijn hart vast.

Zie in de dagboeken dat er de afgelopen week al meerdere doopvonten zijn overleden.

Heb gisteren na thuiskomst voor de zekerheid maar even de nitraat gemeten en hier kwam een waarde uit van krap 1 ppm.
Aangezien een doopvont toch wel van wat nitraat houd heb ik deze opgehoogd naar 2 ppm door 5 ml nitraat toe te voegen.

De doopvont staat nu weer volledig open. Of dit echt door de nitraat toevoeging komt om dat hij/zij gewoon ff een off-day had, die kerk laat ik in het midden.

Maar ben blij dat dopie weer gewoon op staat.

Heb gisteren na thuiskomst voor de zekerheid maar even de nitraat gemeten en hier kwam een waarde uit van krap 1 ppm.
Aangezien een doopvont toch wel van wat nitraat houd heb ik deze opgehoogd naar 2 ppm door 5 ml nitraat toe te voegen.

De doopvont staat nu weer volledig open. Of dit echt door de nitraat toevoeging komt om dat hij/zij gewoon ff een off-day had, die kerk laat ik in het midden.

Maar ben blij dat dopie weer gewoon op staat.

Hou het in de gaten adri , we leren mee.
Het sturen van waarden is nieuw en daar hebben niet veel mensen ervaring mee.
Door direct sturen kan je ook de reactie van koralen direct aflezen.

greetings, GlennF

Alweer een week verder, time flies when your having fun!
Tijd voor een meetronde dus.

ww29122013.png

Bijzonderheden:
Fosfaat is omhoog gegaan waarschijnlijk door het voeren (spirulina en reef pearls) en toevoegen van de Salifert Coral Food
Ga vanaf vandaag de Carbon dosering ophogen (week3 / 3.5 ml) om de bacteriemassa te vergroten.
Kalium + Boor niet getest over 4 weken weer, zijn langzame stoffen.
Kh is in één week een volledige punt gezakt en zal nog wel sneller gaan zakken nu de bak gevuld is met SPS koralen.
Volgende week nog een meetronde om het verbruik te bepalen en dan zal de Kh, Ca en Mg weer op de doseerpompen worden gezet.

Ik heb gehoord dat van groen voer kan je nooit fosfaat en nitraat hoger krijgen...
Da's vreemd... De algen nemen P en N op, worden in het aquarium afgegeven en zo worden de gehalten P en N (fosfaat en nitraat) weer verhoogd. Ik denk dat degene die jou dit verteld heeft zich vergiste :)

Ey Adri,

je bak ziet er goed uit zo! Ik vind je achter wand gaaf heb je een poster laten afdrukken of echt een sticker?

gr Jeroen

Dank je, Jeroen,

is een foto die ik heb genomen onderwater in Bonaire, deze heb ik op fotopapier van 260 gram/m2 af laten drukken.
De foto heb ik vervolgens op een hardboard plaat geplakt en achter het aquarium geplaatst.

Ey Adri,

je bak ziet er goed uit zo! Ik vind je achter wand gaaf heb je een poster laten afdrukken of echt een sticker?

gr Jeroen

Da's vreemd... De algen nemen P en N op, worden in het aquarium afgegeven en zo worden de gehalten P en N (fosfaat en nitraat) weer verhoogd. Ik denk dat degene die jou dit verteld heeft zich vergiste :)

ZO... dat degene was Harold (rifshopbreda), ik zat dus al lang zo verkeerd!
Vroeg of laat alles komt dus naar boven.......

Ook ik wist dit echt niet.....Ik weet van Reef-pearls dat die wel wat schadelijker kunnen zijn voor je water, ik voer iedere dag veel spirulina. Word dus iets minderen....
Zo leer je dus iedere dag bij! Ik heb dit ook van horen zeggen meegekregen dat je redelijk onbeperkt kan voeren want het zou niet schadelijk zijn voor je waardes, of gaat dit op voor sommige soorten?

Laatst bewerkt:
Ook ik wist dit echt niet.....Ik weet van Reef-pearls dat die wel wat schadelijker kunnen zijn voor je water, ik voer iedere dag veel spirulina. Word dus iets minderen....
Zo leer je dus iedere dag bij! Ik heb dit ook van horen zeggen meegekregen dat je redelijk onbeperkt kan voeren want het zou niet schadelijk zijn voor je waardes, of gaat dit op voor sommige soorten?

Als je voersoorten wilt vergelijken op waterbelasting, dan kun je dat doen aan de hand van eiwitgehalte en/of fosfaat gehalte. De hoeveelheid eiwit is bepalend voor de hoeveelheid N (vaste verhouding) die een voersoort aan je bak toevoegt, en is uiteindelijk terug te vinden in de nitraatbelasting. Bv OSI marinflakes >46% eiwit, OSI spirulina >41% eiwit. Het maakt dus voor je waterbelasting weinig uit welke van deze 2 je kiest.

Als je voersoorten wilt vergelijken op waterbelasting, dan kun je dat doen aan de hand van eiwitgehalte en/of fosfaat gehalte. De hoeveelheid eiwit is bepalend voor de hoeveelheid N (vaste verhouding) die een voersoort aan je bak toevoegt, en is uiteindelijk terug te vinden in de nitraatbelasting. Bv OSI marinflakes >46% eiwit, OSI spirulina >41% eiwit. Het maakt dus voor je waterbelasting weinig uit welke van deze 2 je kiest.

Maar hoe kun je dan ongeveer van uit gaan hoeveel percentage fosfaat of nitraat het af gaat geven, ik voer veel spurilina maar meet 0,0 nitraat en fosfaat is ook redelijk laag. Het is denk ik ook zo met diepvriesvoer?

Maar hoe kun je dan ongeveer van uit gaan hoeveel percentage fosfaat of nitraat het af gaat geven, ik voer veel spurilina maar meet 0,0 nitraat en fosfaat is ook redelijk laag. Het is denk ik ook zo met diepvriesvoer?

Om verdere vervuiling van Adri's dagboek te voorkomen, open je hiervoor beter een nieuw topic.

Dank je voor het meedenken, Anthony. Ik vind het niet zo erg hoor, extra info daar leer ik ook van.

Het extra fosfaat komt echter van de Salifert Coral Food, als ik deze toevoeg aan fosfaatvrij osmosewater
en vervolgens een fosfaattest doe dan zit deze ver boven de 1.

Dus ik vermoed dat deze de boosdoener is, flesje geeft aan dat ik dagelijks moet toevoegen, dit laat ik
nu maar achterwege en ga terug naar 1x per week toevoegen.

Volgende week weten we meer.

Hoi Glenn,

ik gebruik inderdaad ijzer, de maximale dosering per dag is 0.15 ppm / 2.9 ml
Ik heb gisteravond een verhoogde dosis gedaan, eerst 2.9 ml en na 6 uur nog een dosis van 2 ml.
Maak me ook niet druk, ik moet zelf ook nog even de balans vinden op deze grote bak.
Heb verder wel de Carbon dosis verhoogd naar 3.5 ml per dag, dit is de dosis van week 3
uitgaande van een tank van 750 liter, hier wordt 7 ml aangegeven en deze heb ik door 2 gedeeld.

Ziet er zeker goed uit adri. Op de printscreen is alles perfect in een blik te volgen. Gebruik je momenteel ijzer ?
Je fosfaat is iets hoog maar geen drama , je nitraat is prima zo.

greetings, GlennF

Een heel gelukkig, gezonde en stip vrij 2014 en dat de koralen maar snel mogen groeien!

happy2014.jpg

Dit is echt irritant, heb ik laatst nieuwe Aqua Medic 39W T5 lampen gehaald bij een sponsor, doen ze het niet, althans de witte niet
De witte wil niet opstarten, de reefblue doet het wel. Nu dus maar ff met een oude Fiji Purple erbij.

Voortaan in de winkel dus vragen of ze ze eerst willen testen!!!

En ik had ook nog de laatste twee lampen dus dan moet ik ook nog gaan zitten wachten tot ze de nieuwe voorraad binnen hebben, beetje jammer!

Dit is echt irritant, heb ik laatst nieuwe Aqua Medic 39W T5 lampen gehaald bij een sponsor, doen ze het niet, althans de witte niet
De witte wil niet opstarten, de reefblue doet het wel. Nu dus maar ff met een oude Fiji Purple erbij.

Voortaan in de winkel dus vragen of ze ze eerst willen testen!!!

En ik had ook nog de laatste twee lampen dus dan moet ik ook nog gaan zitten wachten tot ze de nieuwe voorraad binnen hebben, beetje jammer!

Beste wense adri en idd irritant....

greetings, GlennF

Back
Bovenaan