Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Aardig gegroeid die Kenia,s Adri..:)

Zo, de eerste 110 liter water zit erin, ff een nachtje laten staat om het onderstel, de draagmuur er langzaam aan te laten wennen.
Morgen of vrijdag komen ze de bak afvullen met osmosewater waarna ik dan gelijk kan beginnen met de Full DSR opstart.

De leidingen zijn ook aangesloten en tevens rekening gehouden met zowel een bypass op de afvoer als een bypass op de opvoer.
We kunnen nu dus alle kanten op als de toekomst nog om uitbreidingen vraagt.

water-1.jpg
water-2.jpg

water-3.jpg
water-4.jpg

Netjes gemaakt en goed over na gedacht, succes met afvullen met osmosewater en de Full DSR opstart.

Gr. Karel.

De bak is gevuld, eindelijk. Zo rustig aan beginnen met het toevoegen van de DSR stoffen.
De opstart is begonnen.

Als de foto's in mijn dagboek niet zichtbaar zijn komt doordat het datacentrum last heeft van DDos aanvallen, helaas.
Kan momenteel de server ook niet bereiken.

Nog niet, Jaap! Moet nog ff wat verzinnen om de overloop stiller te maken, denk aan een plaatje met gaten in de grijze pijp en daarop een laagje watten.

;)Mooie constructie Adri is het ook geruisloos ?

Zo de overloop is afgestelt, ik moest alleen de durso iets dieper plaatsen om van het geslurp af te komen.
Inmiddels kan ik zeggen dat het inderdaad geruisloos is, ik hoor alleen een lichte hoge toon van de Jebao opvoerpomp, heb deze op halve snelheid staan dus zal tussen de 2500 á 3000 liter per uur zijn.

De NaCl, MgCl, MgSO4, CaCl en de KCl zijn bijna volledig opgelost, het is nu nog wachten op het laatste beetje NaCl wat nog in de sump ligt.
Als alles goed is opgelost dan kan de Natriumbicarbonaat erbij zodat de KH ook op peil is.
Als dit is gebeurd dan wordt de Strontium, Boor en Jodide toegevoegd en als allerlaatste een stuk steen en de opstartbacteriën.

start-zout.jpg

Zo de overloop is afgestelt, ik moest alleen de durso iets dieper plaatsen om van het geslurp af te komen.
Inmiddels kan ik zeggen dat het inderdaad geruisloos is, ik hoor alleen een lichte hoge toon van de Jebao opvoerpomp, heb deze op halve snelheid staan dus zal tussen de 2500 á 3000 liter per uur zijn.

De NaCl, MgCl, MgSO4, CaCl en de KCl zijn bijna volledig opgelost, het is nu nog wachten op het laatste beetje NaCl wat nog in de sump ligt.
Als alles goed is opgelost dan kan de Natriumbicarbonaat erbij zodat de KH ook op peil is.
Als dit is gebeurd dan wordt de Strontium, Boor en Jodide toegevoegd en als allerlaatste een stuk steen en de opstartbacteriën.

start-zout.jpg

Hallo Adri,

Hij gaat lekker ben benieuwd hoe het verder gaat, wat betreft je overloop dit had ik ook maar heb dit op gelost een klein stukje pijp met tape niet geluimd van 10.cm aan de aanzuig geplaatst dan kan je wat meer afstellen.

Groet,
Karel

De opstart volgens het DSR concept is een feit, klein beetje steen is toegevoegd en de zandbodem is al volledig toegevoegd.
Ik heb koraalzand van Aquamedic met een korrelgrootte van 0-1 mm, ik vind dit een stuk mooier staan als de korrelgrootte van 2-5mm.
Een ander bijkomend voordeel is dat het vuil nu veel meer op het zand blijft liggen i.p.v. er in wegzakt.

Het afregelen van de overloop is wel een moeilijk verhaal, op dit moment is de durso volkomen stil alleen valt er om de zoveel tijd wel een beetje door
de noodoverloop en dit hoor je goed, moet wel zeggen dat de kast nog niet gesloten is, de deurtjes moeten nog worden ingehangen.
De noodoverloop zit ongeveer een centimeter onder de overloopkam, de aanzuigkant van de durso zit pak en beet een kleine 15 cm onder het wateroppervlak.

Het probleem met de overloop ligt waarschijnlijk in de kraan, deze is vrij moeilijk af te stellen en gaat best wel erg zwaar.
Ja, ik heb diverse topics gezien waarin wordt uitgelegd dat de kogel iets losser gesteld kan worden, alleen is dit bij mijn kranen niet het geval.
Ik heb de kranen bij RU58 gehaald, zijn de kranen met de oranje hendel waarop antiblock staat.
Zet ik de kraan maar een klein tikje meer open dan hoor je het water echt vallen in de overloop pijp, zet ik hem een tikje dichter dan wordt
de noodoverloop ook als overloop gebruikt en dit is echt geen gehoor. Ik heb zojuist bij waterweelde een andere kraan in mijn handen gehad,
met de blauwe hendel, en deze is heel soepel af te stellen.

opstart-1.jpg

Laatst bewerkt:
He Adri,

Ziet er netjes uit man en nu maar afwachten dat hij stabiel wordt, wat betreft de durso heb jij er een luchtslangetje op de boven kant zitten met een kraantje daar kan je ook nog mee afstellen.

Groetjes,
Karel

Dank je, Karel.

Ik heb de durso anders opgelost, door de eindkap erop te zetten en vervolgens aan weerskanten een gaatje te boren, zowel door de eindkap als door de buis. Zo kan je ook stellen en
heb je geen luchtslangetje en kraantje nodig.

He Adri,

Ziet er netjes uit man en nu maar afwachten dat hij stabiel wordt, wat betreft de durso heb jij er een luchtslangetje op de boven kant zitten met een kraantje daar kan je ook nog mee afstellen.

Groetjes,
Karel

Het afregelen van de overloop is wel een moeilijk verhaal, op dit moment is de durso volkomen stil alleen valt er om de zoveel tijd wel een beetje door
de noodoverloop en dit hoor je goed, moet wel zeggen dat de kast nog niet gesloten is, de deurtjes moeten nog worden ingehangen.
De noodoverloop zit ongeveer een centimeter onder de overloopkam, de aanzuigkant van de durso zit pak en beet een kleine 15 cm onder het wateroppervlak.

Het probleem met de overloop ligt waarschijnlijk in de kraan, deze is vrij moeilijk af te stellen en gaat best wel erg zwaar.
Ja, ik heb diverse topics gezien waarin wordt uitgelegd dat de kogel iets losser gesteld kan worden, alleen is dit bij mijn kranen niet het geval.
Ik heb de kranen bij RU58 gehaald, zijn de kranen met de oranje hendel waarop antiblock staat.
Zet ik de kraan maar een klein tikje meer open dan hoor je het water echt vallen in de overloop pijp, zet ik hem een tikje dichter dan wordt
de noodoverloop ook als overloop gebruikt en dit is echt geen gehoor. Ik heb zojuist bij waterweelde een andere kraan in mijn handen gehad,
met de blauwe hendel, en deze is heel soepel af te stellen.

Als je een kraan gebruikt om de afvoer te regelen, is een Durso een totaal overbodige optie. Het werkt zelfs verstorend dat nog lucht wordt toegevoegd en geeft ruis in je leiding en bubbels in de sump. Verwijderen dat ding, een stuk opstaande pijp is voldoende.
Om een systeem dat wordt afgesteld met een kraan stabiel te kunnen houden moet je noodafvoer continu een minimale hoeveelheid water te verwerken hebben. Anders leidt bv een vuiltje in de pomp tot minder opvoer en meteen een dalend waterniveau in de overloop, met lawaai van vallend water.
Wat het lawaai van de noodafvoer betreft, wat hier goed werkt is een 45 graden knie met een stukje pijp op het einde. Tot net boven het wateroppervlak in de sump. Dat remt het water af en in geval van veel afvoer hoor je toch en weet je dat er wat met je hoofdafvoer aan de hand is.
Kranen zonder afstelmoer in het binnenwerk ben ik nog niet tegen gekomen, maar als ik jouw verhaal zo lees heb jij ze wel. Het binnenwerk van een kraan met afstelmoer zit er zo uit:

Bijlagen

• IMG_2733.jpg
    IMG_2733.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 123
  • IMG_2731.JPG
    IMG_2731.JPG
    36,4 KB · Weergaven: 117
Hi Anthony, ik had je foto's al gezien in andere topics. Zo zien mijn kranen er niet uit. Kan er nu geen foto's meer van maken want dan zou ik ze moeten afkoppelen.
Misschien doen ik dan morgen wel ff. Ik moet dan toch de overloop leegmaken om de afvoer eruit te halen en de durso er af te zagen. Ben zo stom geweest om dit gelijk vast te lijmen.
Mijn kranen zijn aan beide kanten volledig vlak met alleen een geultje voor de o-ring en verder totaal geen ring die verstelbaar is.

De noodafvoer heb ik op dit moment twee 45 graden knietjes opzitten, en weer een recht stuk pijp de dikke pvc pijp in tot onder het wateroppervalk.Z
Zoals je heb kunnen zien werk ik met een sump zonder tussenschotten en gebruik ik een dikke pvc pijp om de waterhoogte
voor de afschuimer te regelen. Dit werkt gewoon goed en geeft me wat meer bewegingsvrijheid in de sump.

groet

Adri

Als je een kraan gebruikt om de afvoer te regelen, is een Durso een totaal overbodige optie. Het werkt zelfs verstorend dat nog lucht wordt toegevoegd en geeft ruis in je leiding en bubbels in de sump. Verwijderen dat ding, een stuk opstaande pijp is voldoende.
Om een systeem dat wordt afgesteld met een kraan stabiel te kunnen houden moet je noodafvoer continu een minimale hoeveelheid water te verwerken hebben. Anders leidt bv een vuiltje in de pomp tot minder opvoer en meteen een dalend waterniveau in de overloop, met lawaai van vallend water.
Wat het lawaai van de noodafvoer betreft, wat hier goed werkt is een 45 graden knie met een stukje pijp op het einde. Tot net boven het wateroppervlak in de sump. Dat remt het water af en in geval van veel afvoer hoor je toch en weet je dat er wat met je hoofdafvoer aan de hand is.
Kranen zonder afstelmoer in het binnenwerk ben ik nog niet tegen gekomen, maar als ik jouw verhaal zo lees heb jij ze wel. Het binnenwerk van een kraan met afstelmoer zit er zo uit:

Zojuist de eerste pilaar gemaakt met witte gaten/kalksteen. Gedaan met het cement van Frank2902, werkt super moet ik zeggen.
Je moet wel snel werken wat binnen 3 tot 5 minuten is het echt kei en keihard geworden.
Alles zit echt muurvast en ik kan de hele pilaar zo aan de bovenste steen oppakken zonder problemen.

Een andere kleine tip, smeer je handen goed in met vaseline of draag handschoenen anders heb je binnen no-time vingers
die eruit zien alsof je een paar dagen met je handen in het water hebt gezeten. :)

De pilaar is op dit moment iets van 30 cm hoog, misschien gaat er vanmiddag nog een stukje bovenop maar niet teveel, heb een waterhoogte van 50 cm,
moet wel ruimte zijn voor de koralen om te groeien.

pilaar-1.jpg
pilaar-2.jpg

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat uitpakken met dat opbouw.
Sommigen gebruiken rifkeramiek anderen dood steen, jij kiest voor gatensteen (ze lijken een beetje op maansteen?). Ik ben ook ooit begonnen met een opbouw van een soortgelijke gaten steen.
Belangrijk is je ent materiaal

greetings, GlennF

Hoi Glenn,

het gatensteen is maar een klein gedeelte, komt nog één stuk bij en de rest zal jou ingedraaid levend steen worden.
Het levend steen wat er nu in zit is 3 kg kakelvers en ongeveer 1 kg ingedraaid uit mijn RSM 130.

Ik heb zojuist de pilaar in de tank gedaan en vind het wel erg mooi staan, als we een paar maanden verder zijn en het begroeid is met kalkalgen zal het nog mooier zijn.

pilaart-1.jpg

pilaart-2.jpg

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat uitpakken met dat opbouw.
Sommigen gebruiken rifkeramiek anderen dood steen, jij kiest voor gatensteen (ze lijken een beetje op maansteen?). Ik ben ook ooit begonnen met een opbouw van een soortgelijke gaten steen.
Belangrijk is je ent materiaal

greetings, GlennF

Zojuist de eerste meetronde gedaan.

Kh is te hoog en fosfaat in ook te hoog. Kh zakt vanzelf wel zodra er verbruikers in de bak zitten.
Fosfaat ga ik gelijk sturen en heb 3 ml ijzer toegevoegd. Tevens begonnen met de eerste week dosis (1.2 ml) van Carbon oplossing.
Andere tekorten ook gelijk toegevoegd.

ww9122013.png

Back
Bovenaan