U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Aardig gegroeid die Kenia,s Adri..![]()
Mooie constructie Adri is het ook geruisloos ?
Zo de overloop is afgestelt, ik moest alleen de durso iets dieper plaatsen om van het geslurp af te komen.
Inmiddels kan ik zeggen dat het inderdaad geruisloos is, ik hoor alleen een lichte hoge toon van de Jebao opvoerpomp, heb deze op halve snelheid staan dus zal tussen de 2500 á 3000 liter per uur zijn.
De NaCl, MgCl, MgSO4, CaCl en de KCl zijn bijna volledig opgelost, het is nu nog wachten op het laatste beetje NaCl wat nog in de sump ligt.
Als alles goed is opgelost dan kan de Natriumbicarbonaat erbij zodat de KH ook op peil is.
Als dit is gebeurd dan wordt de Strontium, Boor en Jodide toegevoegd en als allerlaatste een stuk steen en de opstartbacteriën.
![]()
He Adri,
Ziet er netjes uit man en nu maar afwachten dat hij stabiel wordt, wat betreft de durso heb jij er een luchtslangetje op de boven kant zitten met een kraantje daar kan je ook nog mee afstellen.
Groetjes,
Karel
Het afregelen van de overloop is wel een moeilijk verhaal, op dit moment is de durso volkomen stil alleen valt er om de zoveel tijd wel een beetje door
de noodoverloop en dit hoor je goed, moet wel zeggen dat de kast nog niet gesloten is, de deurtjes moeten nog worden ingehangen.
De noodoverloop zit ongeveer een centimeter onder de overloopkam, de aanzuigkant van de durso zit pak en beet een kleine 15 cm onder het wateroppervlak.
Het probleem met de overloop ligt waarschijnlijk in de kraan, deze is vrij moeilijk af te stellen en gaat best wel erg zwaar.
Ja, ik heb diverse topics gezien waarin wordt uitgelegd dat de kogel iets losser gesteld kan worden, alleen is dit bij mijn kranen niet het geval.
Ik heb de kranen bij RU58 gehaald, zijn de kranen met de oranje hendel waarop antiblock staat.
Zet ik de kraan maar een klein tikje meer open dan hoor je het water echt vallen in de overloop pijp, zet ik hem een tikje dichter dan wordt
de noodoverloop ook als overloop gebruikt en dit is echt geen gehoor. Ik heb zojuist bij waterweelde een andere kraan in mijn handen gehad,
met de blauwe hendel, en deze is heel soepel af te stellen.
Als je een kraan gebruikt om de afvoer te regelen, is een Durso een totaal overbodige optie. Het werkt zelfs verstorend dat nog lucht wordt toegevoegd en geeft ruis in je leiding en bubbels in de sump. Verwijderen dat ding, een stuk opstaande pijp is voldoende.
Om een systeem dat wordt afgesteld met een kraan stabiel te kunnen houden moet je noodafvoer continu een minimale hoeveelheid water te verwerken hebben. Anders leidt bv een vuiltje in de pomp tot minder opvoer en meteen een dalend waterniveau in de overloop, met lawaai van vallend water.
Wat het lawaai van de noodafvoer betreft, wat hier goed werkt is een 45 graden knie met een stukje pijp op het einde. Tot net boven het wateroppervlak in de sump. Dat remt het water af en in geval van veel afvoer hoor je toch en weet je dat er wat met je hoofdafvoer aan de hand is.
Kranen zonder afstelmoer in het binnenwerk ben ik nog niet tegen gekomen, maar als ik jouw verhaal zo lees heb jij ze wel. Het binnenwerk van een kraan met afstelmoer zit er zo uit:
Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat uitpakken met dat opbouw.
Sommigen gebruiken rifkeramiek anderen dood steen, jij kiest voor gatensteen (ze lijken een beetje op maansteen?). Ik ben ook ooit begonnen met een opbouw van een soortgelijke gaten steen.
Belangrijk is je ent materiaal
greetings, GlennF
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.