Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Re: Adri's Reef Journey

Verstandige keuze.

Ik heb een hele tijd een NAC 6A gehad, prima afschuimer hoor, maar sinds ruim een jaar een Deltec en het is echt wel de Rolls Royce onder de afschuimers hoor. Zeer stil, maar vooral solide gebouwd. En toen mn naaldrad door eigen toedoen brak kreeg ik nog een nieuwe ook. ( duurste onderdeel van de afschuimer ;) )

Zaak is wel regelmatig de boel schoon te houden, het naaldrad dus, alle rotoren zijn gevoelig voor kalkafzetting maar mn Deltec lijkt er gevoeliger voor te zijn dan die Bubble Magus die ik had.

Hi Rico,

de plaat is van watervast mdf en deze zal nog worden beplakt met formica en alle naden vervolgens afgedicht met siliconenkit. Dus geen zorgen, ik heb er goed over na gedacht, maar bedankt voor het mee denken.

Dit geldt tevens voor de bodemplaat en zijwanden,kortom behoorliik waterafstotend dus.

Ok, goed te horen. Ik heb zelf bij mn vorige bak de "fout" gemaakt watervast MDF te gebruiken als onderplaat en dat ging aan de onderkant, precies boven de afschuimer, schimmelen. En ga daar maar eens wat aan doen haha. Maar goed, ik had het niet behandeld met wat dan ook, als je dat wel doet zal het vast goed komen. Ik heb nu alle houten delen van watervast meranti gemaakt, maar ook daar zie je wel plekken op ontstaan hoor. Het blijft natuurlijk hout, en hout vervoert water zo simpel is t.

Ok, goed te horen. Ik heb zelf bij mn vorige bak de "fout" gemaakt watervast MDF te gebruiken als onderplaat en dat ging aan de onderkant, precies boven de afschuimer, schimmelen. En ga daar maar eens wat aan doen haha. Maar goed, ik had het niet behandeld met wat dan ook, als je dat wel doet zal het vast goed komen. Ik heb nu alle houten delen van watervast meranti gemaakt, maar ook daar zie je wel plekken op ontstaan hoor. Het blijft natuurlijk hout, en hout vervoert water zo simpel is t.

Naast het beplakken met formica ben ik ook nog van plan om er één of twee ventilatoren in de zijwand te plaatsen die dus voor genoeg ventilatie zorgen.
Anders gaat de koeler het niet trekken waarschijnlijk.

Morgen tussen 1 en 2 in de middag is het zover, het aquarium en sump zal worden afgeleverd.

Kan niet wachten!!!

Vrijdagmiddag naar Dreamcorals voor de Deltec Sc1455 afschuimer en gelijk wat opstart bacteriën.

Ik zie je vrijdag Adri!
Zal een druk dagje worden. ;)

Wat betreft het beplakken met formica, dit ga ik achterwegen laten, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Tegenwoordig is er genoeg meubelplaat te koop in diverse designs en kleuren en aangezien elke naadje en randje toch
met siliconenkit wordt afgewerkt en gedicht kan het ook geen kwaad.

De boven- en onderplaat zijn van watervast mdf, dit is inmiddels drie keer in Flexa mdf grondverf (overschilderbaar na 2 uur) gezet en zal ik straks nog van
de eerste laklaag voorzien, alle op acrylbasis. Als dan vanmiddag de bak en sump worden gebracht is alles droog en kan het gelijk op het onderstel geplaatst worden.
Ook het onderstel is op dezelfde manier behandeld.

Piepschuim is al op maat gesneden en ligt dus al klaar en kan zo de bak en sump ondersteunen en de druk mooi verdelen.

Zo de bak en sump zijn zojuist gebracht door v. Wolferen, en kan niets anders zeggen dan dat het er gewoon super uitziet.

bakensump-3.jpg
bakensump-4.jpg

mooie bak hoor

Mede dankzij jou, Richard.

Onwijs bedankt, als je me niet over de streep had getrokken en had gezegd dat het gewoon goeie kwaliteit is, had ik voor dezelfde bak en sump 2.5x zoveel geld kwijt geweest.

Ja, er zitten kitresten hier en daar, heeft Leo ook gezegd, schoonmaken moet jezelf doen, maar lekker belangrijk.....

mooie bak hoor

geen dank ik vind het een mooi bakje hoor heb je foto van je eigenbouw pilaar? wat heeft u voor het lijmmen gebruikt loog je uit in osmose of zout water en hoelang?
gr
Mede dankzij jou, Richard.

Onwijs bedankt, als je me niet over de streep had getrokken en had gezegd dat het gewoon goeie kwaliteit is, had ik voor dezelfde bak en sump 2.5x zoveel geld kwijt geweest.

Ja, er zitten kitresten hier en daar, heeft Leo ook gezegd, schoonmaken moet jezelf doen, maar lekker belangrijk.....

Ik loog het uit met gewoon kraanwater, osmosewater is beter maar aangezien je het elke dag moet verversen en ik nog geen osmoseapparaat heb is dat geen optie voor me.

Ik heb echter wel duinwater en dus het geluk dat dit vrij "schoon". Het uitlogen is klaar als de ph waarde van je water neutraal blijft, je moet hierbij wel geduld hebben want het kan 6 tot 12 weken
duren voordat dit zo ver is. Misschien gaat het met osmosewater sneller omdat de ph hiervan lager is dan kraanwater.

Ik heb nog geen pilaren gebouwd, heb nu een speciekuip vol met losse stenen en platen liggen, maar als ik ga plakken dan gebruik het het cement van Frank2902 hier op het forum. Is snelcement
en dit hoeft niet meer te worden uitgeloogd.

geen dank ik vind het een mooi bakje hoor heb je foto van je eigenbouw pilaar? wat heeft u voor het lijmmen gebruikt loog je uit in osmose of zout water en hoelang?
gr

hallo Adri,

Je onderstel ziet er goed uit, zoals je zegt ben je handig met je handen, maar als ik kijk naar de verbindingen die je gebruikt tussen het hout (verticalen en horizontalen zeg maar) dan zou ik onder en boven nog extra verstevigingen (verankeringen) maken. Just to make sure...

Veel plezier met het inrichten van je bak!

Groet,
Martijn

Vandaag de Deltec SC1455 en opstart en onderhoudsbacterien opgehaald bij Ryan van Dreamcorals.

Morgen nog een aantal verstevigingen aan het onderstel aanbrengen en de elektrakabel aansluiten in de groepenkast
en nog een aantal pvc koppelingen en leiding halen, de doorvoeren en kraan heb ik al in bezit. Ga nog een kraan halen voor een bypass.

Ben nu nog op zoek naar een goede opvoerpomp en stromingspompen en twijfel of ik deze via een sponsor of via visstraat in china aanschaf, het scheelt wel enorm.
Ik twijfel nog tussen de jebao dc-6000 of dc-3000 opvoerpomp, dc-6000 in wel een overkill maar ze zijn instelbaar en misschien is het zinnig in geval van uitbreidingen de 6000 aan te schaffen.
De stromingspompen worden twee Jebao WP-25 met een totale stroming van 16000 liter per uur.

Hoe gaat het met je bak

Ziet er goed uit joh.Toevallig heb ik ook bij v Wolferen een offerte opgevraagd.Als ik zo je bak zoe komt dat daar helemaal goed:cool: Succes

Het gaat langzaam maar gestaag.
Extra verstevigingen aangebracht aan het onderstel en alles nog een keer in de lak gezet, zitten nu 5 lagen op dus zou goed moeten zijn

Ben nu bezig met het maken van de lichtkap.

Vanavond de loc-line onderdelen ophalen bij Dennis van Seaflower.

Laatst bewerkt:

Weer een stap verder in de Reef Journey Saga.

De beschermrand en tevens steunrand voor de lichtkap gemaakt en geplakt. FF drogen en dan zal deze vanavond in zilver / aluminium kleur worden afgelakt.

kaprand-1.jpg
kaprand-2.jpg

De bak dat ziet er al leuk uit adri...
Mooi materiaal om mee aan de slag te gaan. ik ben benieuwd..
ben jij een fan van paars?

Weer een stap verder in de Reef Journey Saga.

De beschermrand en tevens steunrand voor de lichtkap gemaakt en geplakt. FF drogen en dan zal deze vanavond in zilver / aluminium kleur worden afgelakt.

kaprand-1.jpg
kaprand-2.jpg

Dank je, Glenn.

Ik had die lak toevallig nog staan en is puur gebruikt om het onderstel te conserveren tegen de zoute invloeden.
Als het meubel straks klaar is en afgewerkt zie je hier niets meer van, meubel wordt zilver / aluminium kleur.

De bak dat ziet er al leuk uit adri...
Mooi materiaal om mee aan de slag te gaan. ik ben benieuwd..
ben jij een fan van paars?

Back
Bovenaan