Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Vandaag twee nieuwe aanwinsten erbij, een mooie Siganus vulpinus oftewel vossekop en een Trachyphyllia geoffroyi.

Verder zelf even een bijvulsysteem gemaakt, ze kunnen me we wat met die veel te dure gadgets, spendeer me geld liever aan koraal of vissen.
Kosten van het bijvulsysteem, rond de 35 euro.

Wat heb je nodig, een adapter van 6 - 12V, twee vlotterschakelaars en een pompje.

02012014-1.jpg
02012014-3.jpg

02012014-4.jpg
bijvul.jpg

Verder zelf even een bijvulsysteem gemaakt, ze kunnen me we wat met die veel te dure gadgets, spendeer me geld liever aan koraal of vissen.

Wat heb je nodig, een adapter van 6 - 12V, twee vlotterschakelaars en een pompje.

02012014-1.jpg
02012014-3.jpg

02012014-4.jpg
bijvul.jpg

Als je voeding ook nog aanstuurt met een tijdschakelaar, zodat de maximale inschakeltijd begrensd is, dan heb je het helemaal voor elkaar. Daarmee voorkom je dat in een situatie met een leeg voorraadvat, de pomp blijft draaien en oververhit raakt.

Hoi Anthony,

Heb de voeding inderdaad geschakeld met een digitale tijdschakelaar, wordt elk 1,5 uur één minuut aangeschakeld.

Maar bedankt voor de tip, altijd handig voor mensen die meelezen.

Als je voeding ook nog aanstuurt met een tijdschakelaar, zodat de maximale inschakeltijd begrensd is, dan heb je het helemaal voor elkaar. Daarmee voorkom je dat in een situatie met een leeg voorraadvat, de pomp blijft draaien en oververhit raakt.

Mooi gedaan hoor:biggrin:. Dit ga ik binnenkort maar eens proberen na te bouwen.

Leuke bak heb je trouwens, volg het al een tijdje maar heb nog niet gereageerd:p

HI, dank je voor het compliment.

Is echt heel simpel om het bijvulsysteem te maken, mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

Mooi gedaan hoor:biggrin:. Dit ga ik binnenkort maar eens proberen na te bouwen.

Leuke bak heb je trouwens, volg het al een tijdje maar heb nog niet gereageerd:p

Hey Alex. Ik be eigenlijk best nieuwsgierig naar je vul systeem.

Je hebt een bijvul bak met een opvoerpompje ? Die op tid geschakeld? En die vlotter is dan de schakelaar? Of is dat pompje 6-12 volt ? Ik begrijp even niet want mijn pompjes moeten allemaal in 220v

het is trouwens Adri maar dat terzijde!

Het pompje is 6 - 12V, dit is een pompje wat gebruikt wordt in een caravan om het water vanuit de opslagtank naar de kraan te pompen.
Zijn bij elke caravan handel gewoon te krijgen of anders hebben ze bij conrad.nl ook genoeg keus.

Ik heb in mijn sump dus een gedeelte waar het osmosewater in zit, en hier zit de pomp in.
De vlotterschakelaars zijn inderdaad de schakelaars, ik heb voor twee stuks gekozen als beveiliging, mocht de schakelaar in het pijpje vast lopen om
één of andere reden aangeschakeld blijven staan dan wordt door de 2e vlotterschakelaar toch nog de stroom uitgeschakeld.

De plus van de 12v loopt dus naar de eerste vlotterschakelaar, de tweede draad van de eerste vlotterschakelaar gaat naar een draad van de 2e vlotterschakelaar, de tweede draad van de
2e vlotterschakelaar loopt vervolgens naar de plus draad van de pomp en de - draad van de pomp gaat terug naar de - van de adapter.

Simpeler kan het niet.

Hey Alex. Ik be eigenlijk best nieuwsgierig naar je vul systeem.

Je hebt een bijvul bak met een opvoerpompje ? Die op tid geschakeld? En die vlotter is dan de schakelaar? Of is dat pompje 6-12 volt ? Ik begrijp even niet want mijn pompjes moeten allemaal in 220v

Ga dit ook proberen. Iig een stuk goedkoper als tunze! En dit op tijdschakelaar moet wel erg veilig zijn !

O ja ik zie het nu, las het als alexx ofziets. Nu zie ik duidelijk de 3 :)

02012014-4.jpg
bijvul.jpg
PFoe dat lijkt me nog best ingewikkeld voor iemand die niet handig is met elektra, haha :biggrin: Maar het moet vast te doen zijn. Zal je terzijnertijd via pm wel wat over vragen als dat mag :)

Niet te moeilijk maken, Glenn :biggrin:

Jij snapt dit, ik snap het, maar niet iedereen is technisch aangelegd om dit ook nog zelf te maken met een geschakeld relais ertussen.

D.m.v een 12v relais en een 12volt batterij, kan je ook een 220volt (goedkope superfish, 10e) pomp aansturen.

greetings, GlennF

De zondag is weer bijna voorbij en was een drukke dag vandaag. Een nieuwjaarsreceptie op de duikvereniging, bezoek aan een klein rif centrum alwaar ik vier nieuwe stukken heb aangeschaft en dan
ook nog de wekelijkse testronde. Al met al mag ik zeker niet klagen, de waardes zien er gewoon goed uit en dit is ook wel te zien aan mijn koralen. Het stuk met de 3 verschillende montipora's waren
allemaal poepbruin toen deze werden overgezet in de nieuwe bak, de kleuren beginnen nu echter weer goed terug te komen. Hamertjes gaan steeds verder open staan. Kortom, ik prijs me een
gelukkig mens.

Ik heb de volgende nieuwe stukken vandaag aangeschaft:

- Lobophyllia Sp
- Cynarina Lacrymalis
- Favia
- Euphilia Paraglabrescens

Zie eerste vier foto's

ww5012014.png

05012014-1.jpg
05012014-2.jpg

05012014-3.jpg
05012014-4.jpg

05012014-5.jpg
05012014-6.jpg

vervolg foto's.

05012014-7.jpg
05012014-8.jpg

05012014-9.jpg
05012014-10.jpg

05012014-11.jpg

Zojuist weer twee nieuwe koraaltjes gekocht bij een klein rif centrum in Delft.

- Plyrogyra Sinuosa wit/roze (blaasjeskoraal)
- Physogyra Lichtensteine groen

Foto's volgens later als ze open staan.

Het is een echte verslaving aan het worden al die koraaltjes.

Back
Bovenaan