Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

wauw wat een lel van een bak!

een mogelijk enorm belangrijke tip wil ik je heel graag geven:

vertrouw voor niet meer dan 0,0 op een terugslagklep in zeewater. je hebt modellen zonder rubber en zonder metalen veer maar dan nog zijn ze zelden lang waterdicht, ook in persleidingen gaat er gewoon te veel in groeien.

veel plezier met de verdere ontwikkeling van deze bak!

:eek:

Bij dit vergeleken is mijn bakje een mini NANO !!!

Veel succes met het opzetten van deze dierentuinbak.

Geweldig....

Gr, Wim.

Dank voor alle reacties, voorlopig is er nog veel werk te verzetten voordat het het aanzien waard is voor een reis vanuit stadskanaal :D
Maar ik zal eerst nog veel advies kunnen gebruiken voordat we zover zijn. Het onderstel krijgt een basis van betonnen u-elementen om het gewicht goed te kunnen dragen daarover heen een plaat van betonplex of underlayement en dan weer een laagje van 3 cm tempex. Heeft iemand ervaring met underlayement? Volgens de timmerman werkt dit nog kleine oneffenheden van beton weg.

impressive!

Quentin zei:
Dank voor alle reacties, voorlopig is er nog veel werk te verzetten voordat het het aanzien waard is voor een reis vanuit stadskanaal :D
Maar ik zal eerst nog veel advies kunnen gebruiken voordat we zover zijn. Het onderstel krijgt een basis van betonnen u-elementen om het gewicht goed te kunnen dragen daarover heen een plaat van betonplex of underlayement en dan weer een laagje van 3 cm tempex. Heeft iemand ervaring met underlayement? Volgens de timmerman werkt dit nog kleine oneffenheden van beton weg.
Hallo,
word een leuk project:)
Als ik je een tip mag geven, ga dan voor Ocumé 40mm WBP voor je bodemplaat.
Underlayment is NIET watergestendig, en te zwak voor dit gewicht.

Veel sucses,
André

Waw, dit zal pas een uitdaging worden om in te richten! Heb je al plannen hoe je het gaat doen? Ga je met rifkeramiek werken, of enkel levend steen?
Ik ben heel erg benieuwd naar de vorderingen :)

Succes!
Dietger

WAUW..... zit kwijlend dit dagboek te lezen...;)

Maar een andere (domme) vraag, gaat je vloer die 3000 kilo wel houden?

Of ga je net als Marc je vloer ook met autokrikken extra ondersteunen?

Veel succes met inrichten en opbouwen ga het zeker volgen! :goed:

wat een verbazing :eek: dit word zeker de moeite waard om te volgen en over een tijdje te bezichtigen wow
succes verder

dit is een droom van iedereen

De vloer gaat dit zeker houden, dat heb ik voor de zekerheid laten controleren.

De achterwanden worden van rifkeramiek, en ik heb 2 zuilen besteld. De rest zal levend steen worden.

Voor wat betreft de bodemplaat begrijp ik de reden van de sterkte niet helemaal. Zoals op bijgevoegde foto is te zien wordt het aquarium behoorlijk ondersteund op grote oppervlakten. ( de plaat is meer om de belasting te spreiden ) Daarnaast komt er geen sump onder het aquarium dus als de plaat al nat wordt, is het toch al foute boel! Ik ben niet bezig goedbedoelde raad in de wind te slaan, maar gewoon de reden van het advies aan het opzoeken!!!!!

Hieronder vervolgens de sump die met 180 x 60 x 50 in het niet valt van het aquarium.
En de u-elementen voor de onderbouw. De platen erboven op lagen toevallig in de kamer, maar zullen niet gebruikt worden voor het aquarium. Vast wat aan het puzzelen geweest met pvc. Voor mijn gevoel voldoende voor de gemiddelde winkel mee te vullen, en nog steeds niet compleet..........

Vanavond nog even bij Twan op bezoek geweest, en weer wat nieuwe tips en ideeen opgedaan. Twan bedankt voor de gastvrijheid en je raad. Kost weer wat extra werk, maar voorkomen is beter dan genezen, toch?

Bijlagen

• aquarium 014 (Custom).jpg
    aquarium 014 (Custom).jpg
    22 KB · Weergaven: 1.651
  • aquarium 020 (Custom).jpg
    aquarium 020 (Custom).jpg
    17,2 KB · Weergaven: 1.645
Hoi Nick.

Graag gedaan, als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.

mvgr
twan

hallo nick,

eenindrukwekkend project :eek:
Gewaagd maar ook erg mooi.
wat betreft de underlay/ ocoume of meranti multiplexen kan ik je vertellen dat er meer dan 6 soorten underlay op de markt zijn afkomstig van chilie t/m finland,echter met kwaliteits-verschillen van div. houtsoorten,de verlijming is altijd wbp.maar dit wil nog niet zeggen dat ze geschikt zijn. de uitzetting van de plaat is vanbelang.deze is niet overal gelijkmatig! Mijn inziens moet je gaan voor een betonmultiplex {het liefst fins}dit is de beste keuze en niet veel duurder dan underlayment.;)
mvg piet

Prachtige bak, ééntje om jaloers op te zijn.

Eén opmerking, zou je wel echt rifkeramiek gebruiken?
Er zijn natuurlijk voor en tegenstanders, en wellicht begrijp je wel tot welke groep ik behoor...
Als je hem dan toch wilt, zou ik de platen enkel gebruiken waar de achterwand (en zijwand,) zichtbaar zou blijven. Eventueel smalle stroken van bv. 20cm hoog tot tegen de trekkers gelijmd, ondersteund door bv. glasstafjes tot op de bodem.
Succes!

Dank je voor deze extra uitleg Piet, het wordt dus betonmultiplex ( Fins ). Daarnaast heb ik van Twan ( 21Twan ) de tip gekregen om te controleren of de slangen geschikt zijn voor een zeewateraquarium, en daar heb ik nog geen direct antwoord op van de leverancier. Het is het type SPA-flex is hier iemand die dit zeker weet?
Groetjes Nick

Hoi Stephan,
Als nieuweling heb ik natuurlijk geen ervaring in het wel en niet gebruiken van rifkeramiek. Ik heb echter de discussies hierover op het forum hier, en in Duitsland met veel aandacht gelezen. Mijn standpunt is in elk geval dat het mooi is. Na het plaatsen van rifkeramiek laat ik het aquarium met zoetwater draaien en zal ik de koolfilter en fosfaatflter mee laten draaien als ik deze waarden constateer in het water. Voor alle zekerheid wil ik ook nog zuurstofstabilisator toevoegen om evt zware metalen te binden. ( afhankelijk van mijn gevoel 1 a 2 weken ) Daarna gaat al het water er weer uit voor het zeewater. Natuurlijk is dit voor jouw standpunt nog niet van alle risico's uitgesloten, maar ik durf het dan wel aan.

Nu hoop ik dat jij een overtuigend argument hebt om mij nog meer voorzorgmaatregelen te laten nemen??? Laat alle kritiek maar komen, dan kan ik nu nog oplossingen gaan verzinnen..............
Groetjes Nick

hoi nick,volgens mij zitten in alle flexibele slangen weekmakers :(,muv slangen op siliconen basis. weekmakers lossen op den duur op in zeewater!Het veiligste is om bv bij wildkamp in beringe donker grijze buizen en flow-bochten te kopen,afsluiters altijd een maat groter kopen{ivm vernauwing}
Wat betreft de betonmult.Daar kan ik je wel aanhelpen,omdat ik bij een hout-plaatmaterialen groothandel werkzaam ben.indien je interesse hebt,dan laat maar even iets weten.
mvg piet

Quentin zei:
Dank je voor deze extra uitleg Piet, het wordt dus betonmultiplex ( Fins ). Daarnaast heb ik van Twan ( 21Twan ) de tip gekregen om te controleren of de slangen geschikt zijn voor een zeewateraquarium, en daar heb ik nog geen direct antwoord op van de leverancier. Het is het type SPA-flex is hier iemand die dit zeker weet?
Groetjes Nick

Laatste update:
Dit weekeinde gaat het laminaat er onder uit, en komen de u-blokken op hun definitieve plek, komt het betonmultiplex binnen en worden de slangen ingebouwd. Voor de slangen heb ik bij mijn leverancier ( niet sponsor ) nagevraagd en deze reageerde dat er geen problemen mee zijn. Sponsor Veldhuis heeft ze op de website staan, en bevestigd ook per e-mail dat alleen deze en silicone slangen gebruikt kunnen worden voor zeewater, en gebruikt ze al lang zonder problemen. En als laatste heb ik wat gegoogled en heb ik meerdere sites vooral in de VS gevonden waarin deze slangen ook al geruime tijd in gebruik zijn bij hun eigenaren. Zie bijvoorbeeld www.melevsreef.com wat trouwens een leuke site is om eens door te lezen. Voor mij overtuigend genoeg om de slangen te blijven gebruiken. Veel werk voor een weekeind waarin ook nog gewerkt moet worden............

Vandaag zijn de u-elementen op hun vaste plek geplaatst. Nu is het de bedoeling daar de betonmultiplex overheen te leggen en daarboven op de tempex. Er zit echter nogal wat oneffenheden in de betonnen elementen. Zou ik ook eerst de tempex kunnen leggen en daarna de betonmultiplex? Reacties zijn zeer welkom?

PS geen kritiek meer op het gebruik van rifkeramiek, of wordt ik te eigenwijs???:D

Back
Bovenaan