Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Re: 210 x 200 rifaquarium

Hoi

Kun je niet ff een tekening maken hoe je het allemaal in gedachten hebt? dan maakt het wat makkelijker je moet namelijk ook rekening houden met de inrichting van de bak.

Groetjes Arjen

arjen_D zei:
Hoi

Kun je niet ff een tekening maken hoe je het allemaal in gedachten hebt? dan maakt het wat makkelijker je moet namelijk ook rekening houden met de inrichting van de bak.

Groetjes Arjen
Precies!

En teveel stroming in een rifbak is bijna onmogelijk. Bovendien hoef je de streams niet op volle kracht te laten draaien als dat niet nodig blijkt te zijn. Als de bak dan in de loop der tijd voller wordt, kun je ze altijd nog harder laten draaien.

Grtjs.

succes verderr met de opbouw van de grote rif aqaurium :goed:

Hierbij het stromingsschema zoals ik dat in gedachten heb. De 2 grote pijlen zijn de 6301, en de 4 kleinere zijn de 6101, indien noodzakelijk zullen het 6201 worden. Maar 2 keer 30.000 l ( tunze stream ), 4 keer 12.000 ( tunze stream ), 1 keer 8.000 ( ATK ) en 1 keer 12.000 ( Red Dragon ) Zelfs als alle 6 de streams maar 50% van de tijd meetellen verplaats ik gemiddeld haast 75.000 liter per uur. Dit blijft een factor 30, en lijkt me al veel! Gebruik van de 6201 maakt hier ruim 90.000 liter per uur van. Tekening voeg ik bij in,................maar is verkeerde documenttype ( word 2007 ), ingescand als JPEG maar nu te groot hoe verklein ik deze?

Hier is tie dan, met dank aan google zoeken.............

Bijlagen

• stromingschema verkleind.JPG
    stromingschema verkleind.JPG
    12,4 KB · Weergaven: 322

Dit ziet er een prachtig project uit, ik ben heeel benieuwd hoe dit gaat vorderen!
Alvast heel veel succes gewenst, ik blijf het volgen :goed:

Stroming heb ik heel lang op lopen broeden, en na wat rekenwerk met verschillende mensen op het volgende idee gekomen. 3 Red Devil 12.000 in de voorkant van de bak laten uitstromen en 2 ATK 12.000 vanuit de sump in de kelder vanuit de achterkant van de bak. Ik heb geen pompen meer in de bak, dus ook geen problemen met kabels en stekkers, en geen problemen met aanzuiging meer. Nergens maar 1 type pomp van, dus bij een eventueel defect altijd reserve draaien.

Wat lijkt jullie van deze oplossing?

Ziet er mooi uit!

Naar aanleiding van een ander topic mischien overwegen om de opvoer-pvc in 63 mm buis te laten verlopen?Minder weerstand en dus meer water.Met dank aan Shiva en John27.

Ik ben me bewust dat het midden lastig werken gaat worden. Maar wat detritus betreft wil ik daar de afzuiging plaatsen van de pompen. En echt het hart van het aquarium wordt levend steen waar de leidingen tussen liggen. Met een grijptang zal uiteindelijk gewerkt moeten worden aan koralen die te diep staan, maar ik wil alleen soorten met het minste onderhoud aan de binnenkant plaatsen. Voor noodsituaties neem ik gewoon het duikmasker, de ombouw moet volledig te verwijderen zijn.
Maar bedankt voor alle waarschuwingen hiervoor, ik ben me bewust van de mogelijke problemen en probeer dit zo goed mogelijk in te kleden.

Vrijdag krijg ik de sleutel van het nieuwe huis, kan ik eindelijk gaan meten voor de leidingen en definitief bestellen. Ik kan haast niet meer wachten.
Verder ben ik vandaag bij Erik's reefcorner geweest. Door de foto's van zijn aquarium op deze site ben ik op het idee gekomen om ook een doorkijkbak te maken.

Mijn planning was echter om de stroming gerealiseerd te krijgen door de 2 ATK pompen vanuit de sump ( of 1 Red Dragon 2 ) vanuit de achterkant te laten uitstromen, en 3 Red Dragon 12.000 via een closed loop te laten uitstromen aan de voorkant. Het voordeel van de Red Dragon's zou zijn: geen pompen in het aquarium dus geen dieren die in de rotors kunnen komen, geen grote technische voorwerpen die weggewerkt moeten worden, en ook geen stroomkabels om weg te moeten werken. Nadeel is meer stroomverbruik dan Tunze, minder stromingswijzigingen mogelijk maar dit weegt niet op tegen de voordelen.

Nieuw nadeel ( voor mij tenminste ): Zelfs dikke leidingen van 40 mm verstoppen op den duur en onderhoud is niet/nauwelijks mogelijk zo lang er water in het aquarium zit. Is dit probleem op te lossen of is dit een overtuigend argument om toch voor Tunze Streams te kiezen??????

De planning omtrent mijn verlichting was 6 x 250 W HQI en 14 x 80 W T5. Aangezien de meeste kleur van de koralen uit de T5 moet komen zou ik misschien voor dezelfde aantallen vanwege de verdeling maar een lager wattage HQI moeten kiezen. En daarvoor in de plaats meet T5 hangen. Nu lijken mij 14 T5's er al een heleboel maar zou het beter zijn meer T5's te hangen ten kosten van het wattage HQI???????

Tja, niets zo veranderlijk als de mens zeggen ze???? De afmetingen zijn wederom veranderd maar nu definitief. Het wordt 400X100X70 met een waterhoogte van 65 cm. Definitief betekent dat hij besteld is, en dus niet meer aangepast kan worden. De voorruit is opti white, en aan beide uiteinden wordt 10 cm gebruikt als overloop. Effectief hou ik dan 380X100X70 over. Aflevering wordt verwacht rond half december. Dat is nog even wachten, maar de leidingen moeten nog door de grond geboord worden om de sump in de kelder te kunnen maken dus daar heb ik ook nog wel even tijd voor nodig. En een mooi kerstkado dan toch?? Nou ja kado, ...............

Zou iemand, voor de laatste keer, de titel willen aanpassen????

Quentin zei:
De planning omtrent mijn verlichting was 6 x 250 W HQI en 14 x 80 W T5. Aangezien de meeste kleur van de koralen uit de T5 moet komen zou ik misschien voor dezelfde aantallen vanwege de verdeling maar een lager wattage HQI moeten kiezen. En daarvoor in de plaats meet T5 hangen. Nu lijken mij 14 T5's er al een heleboel maar zou het beter zijn meer T5's te hangen ten kosten van het wattage HQI???????
4 meter... wat een zwembad.

Ik zou gaan voor 150W HQI lampen gezien de geringe diepte, maar zorg dan wel voor voldoende T5 lampen in de breedte, die aardig is (1 meter dus).

10000K HQI + 20000K T5 is erg mooi.

Mooie maat bak.

Ik zal je dagboek blijven volgen.

mvgr
twan

Back
Bovenaan