Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

De planning qua verlichting zal waarschijnlijk 6X400W HQI worden en 8X80W T5. Aangezien de firma Giesemann hier op een kwartiertje rijden vandaan ligt, heb ik daar deze week nog een afspraak hiervoor. Op de beurs in Duitsland hebben ze me overgehaald om de geplande 250W HQI's te verruilen door de 400W exemplaren, en minder T5 te gebruiken. Omdat het een open bak wordt is warmte een minder groot probleem. Heeft er iemand nog tips of argumenten die ik in dit gesprek kan gebruiken?

Quentin zei:
De planning qua verlichting zal waarschijnlijk 6X400W HQI worden en 8X80W T5. Aangezien de firma Giesemann hier op een kwartiertje rijden vandaan ligt, heb ik daar deze week nog een afspraak hiervoor. Op de beurs in Duitsland hebben ze me overgehaald om de geplande 250W HQI's te verruilen door de 400W exemplaren, en minder T5 te gebruiken. Omdat het een open bak wordt is warmte een minder groot probleem. Heeft er iemand nog tips of argumenten die ik in dit gesprek kan gebruiken?
Erhm, als argumenten tegen de 400W zou ik de geringe hoogte van de bak aanhalen, het overmatig stroomverbruik en de toch aanzienlijke warmte-ontwikkeling. Het is dan wel een open bak, maar de warmte moet ergens heen; heb je een sauna thuis?

Ik zou het op 250Watters houden, met goede reflectoren (bijv. Lumenarcs) en een flink aantal T5's met eveneens goede reflectoren ( zoals Domilux/Korallenzucht). Ik zou op zo'n bak absoluut niet gaan voor alles-in-één armaturen.

Grtjs, Shiva.

je keuze met maar 8 t5 lampen vindt ik te mager voor zulke bak,ik zou zelf voor de 250 gaan met wat meer t5,het geeft je veel meer mogelijkheden om wat te spelen met de kleuren,een 250 watter geeft ook meer licht voor zijn verbruik dan een 400 watt en penetreert dieper in het water wat je toelaat sps tot op de bodem te zetten.

Okee, mijn eerste insteek met 6X250W HQI en 14X80W T5 lijkt dus heb beste in deze? De verdeling in zo'n rechte bak wordt weer een stuk lastiger. GHL bied echter nieuwe armaturen met 3x250W en 6X80W. Ik ben mij er van bewust dat deze complete units altijd een compromis zijn, maar het oog wil ook wat. En er zijn voldoende aquaria die de norm van 1W per liter niet halen. Ik ga er iets over heen, en lever dan wat rendement in vanwege het design. Uit ervaring is dat meestal met design :D

Klopt mijn redenering of maak ik ergens een denkfoutje?

Quentin zei:
Okee, mijn eerste insteek met 6X250W HQI en 14X80W T5 lijkt dus heb beste in deze? De verdeling in zo'n rechte bak wordt weer een stuk lastiger. GHL bied echter nieuwe armaturen met 3x250W en 6X80W. Ik ben mij er van bewust dat deze complete units altijd een compromis zijn, maar het oog wil ook wat. En er zijn voldoende aquaria die de norm van 1W per liter niet halen. Ik ga er iets over heen, en lever dan wat rendement in vanwege het design. Uit ervaring is dat meestal met design :D

Klopt mijn redenering of maak ik ergens een denkfoutje?

As je inderdaad voor een open bak gaat dan ben je met deze nieuwe GHL armaturen op de goede weg ,prachtig design en mooie lichtverdeling.Let wel op de verdeling van de stabilisatie strippen

Wat een droombak van afmetingen!

Ik vroeg me eigenlijk af welke techniek hier nog verder gaat achterzitten?
Heb je al een keuze gemaakt wbt eiwitafschuimer? Super Cone / BBK 400/500?

Ik wens je heel veel succes en ik blijf dit zeker volgen.

Ondanks dat de supercone zijn werk waarschijnlijk net zo goed zal doen als de BBK, gaat voor mijn gevoel nu de keus een BBK 400 worden. Deze ziet er qua materiaal wat degelijker uit. ( alhoewel dit wellicht iets degelijker is dan nodig zou zijn voor regulier gebruik, maar die discussie heb ik al gevoerd ) Maar mijn belangrijkste argument is dat de firma achter BBK gevestigd is in Keulen, nog geen uurtje rijden hiervandaan, en dus in noodsituaties snel hulp is te vinden. Ook al ben ik zeer te spreken over de service van Karl en fabrikant is dat laatste voor mij een doorslaggevend argument. Als ik dichter in de buurt van Karl ( of Oostenrijk ) zou wonen was de keuze wellicht andersom geweest!

Zelf heb ik 3 maal 400 watt plus twee keer T8 in een Ufo compleet boven de bak hangen.
Alle overige pompen en filter staan in de schuur en worden door middel van een Red Dragon teruggevoerd.
Ondanks dat alle apparatuur niet in de woonkamer staat werd het behoorlijk warm.

We hebben dan ook een airco moeten monteren in huis om de temparaturen aangenaam te houden.
Hierdoor ben ik ook een van de zeldzame particuliere hoofdsponsoren van eneco geworden. De lampen warmen lucht en water op tegen een leuk tarief en de airco in de kamer voor de lucht en de airco in de schuur voor het water koelen het weer af tegen de nodige Kw-tjes.
Hierdoor is het voorschot aan Eneco hoger dan mijn hypotheekrente :D
Maar ach je moet wat voor je hobby over hebben toch.

Als ik je plannen lees dan hebben we een nieuwe hoofdsponsor :p

Ben wel benieuwd hoe het gaat worden,
Groeten,
Pierre

De verlichting wordt nu inderdaad 6X250W HQI en 12X80W T5. De eerste 4 T5 zijn dimmend, onder meer omdat ik dit zelf leuk speelgoed vind. Er is ruimte om achteraf nog wat extra T5 toe te voegen als dit bevorderlijk blijkt te zijn, maar voorlopig ga ik hiermee starten. Qua stroming blijf ik me zorgen maken over de Tunze 6301. De planning is 2 maal 6301, 2 maal 6201 en natuurlijk de pompen vanuit de sump ( 2 ATK ) Wellicht is het handiger om bijvoorbeeld 5 Tunze 6201 te nemen.

Ik weet dat een 6301 zou kunnen, maar is het optimaal?

:D Na veel wachten is het vandaag eindelijk zo ver. Vanochtend is het aquarium afgeleverd. Foto's volgen nog...........

In de tussentijd is besloten de filterruimte boven te maken. Na verschillende bedrijven hier te hebben gehad om de leidingen naar de kelder te maken, durfde niemand het echt aan, en ikzelf natuurlijk ook niet. In de huiskamer zou kunnen, maar ik vind een behoorlijke ruimte wel prettig werken vandaar dat dit de enige oplossing was die overbleef. Verlies in opvoerhoogte blijft gelijk met de kelderruimte en ook een wat koelere ruimte in de zomer is zo geregeld.

Helaas ben ik nog niet begonnen met het onderstel, dit komt pas dit weekeinde. Mijn idee is hiervoor is om als basis betonnen u-elementen te gebruiken. Daaroverheen een watervaste plaat met tempex. Heeft er iemand ervaring met betonnen u-elementen, of een beter idee??????

Ten eerste snap ik waarom men niet naar de kelder toe leidingen durft te leggen, maar goed ik ken je woonstee natuurlijk niet.

Ten tweede moet je bij een sump boven je bak rekening houden met buffervolume in de bak bij stroomuitval.
Alhoewel, als je dit goed inricht blijft het slechts beperkt tot de inhoud van het opvoerende leidingstelsel.

Mooie maten Quinten,ik wil niet negtief doen maar ik denk dat je beter un goed plan vooraf had kunnen maken ivm het hoe, wat en waar :rolleyes: !! De bak is binnen en je hebt nog vragen over het onderstel :confused: !! Als je gaat bestellen moet alles al duidelijk zijn vind ik :) zoals plaats,stroming,pompen,verlichting etc. etc. Maar ja dit is un persoonlijke mening natuurlijk ;) !! Suc6 in elk geval met alle keuzes die je nog moet maken!!

Mvg Manuel!!

waar blijven die fotos? spannend!

Hoi Mefisto, dank je voor de waarschuwing, ik heb rekening gehouden met een buffer om de volledige overloop te kunnen opvangen, en in de persleidingen zitten terugslagkleppen om hevelen te verhinderen.
En Manuel, het lijkt mischien vreemd om vragen over het onderstel te stellen als de bak er al is, maar het is vanaf het plannen van het aquarium, nu bijna een jaar geleden, voor mij een vastgestelde beslissing geweest om deze U-elementen te gebruiken. Pas met bestellen zie ik in de handel ook andere alternatieven, vandaar dat ik even een bevestiging zoek. Maar ik verzeker je dat de hele techniek uitgedacht is, en vergeleken is met ervaren zeeaquarianen. Het enige waar ik nog niet 100% uit ben is de soortkeuze verlichting. Elk antwoord hierop is veelal: T'is maar net wat je zelf mooi vind. 1500W HQI en 960W T5 staat vast maar als je een ideetje hebt van de samenstelling sta ik open voor suggesties.........

Wat de verlichting betreft zou ik zeker voor un combi gaan HQI en T5 maar dit is ook weer persoonlijk :) !! Je zou ook gericht kunnen gaan belichten,dus de diepere gedeeltes met HQI en de hogere gedeeltes met T5!! Als je verlichting in het zicht komt te hangen zou ik wel voor de mooiere armatuurtjes gaan....anders wordt het zo'n allegaartje :D !! De keuze van je onderstel is zeker geen verkeerde.....kzou het in de toekomst zelf ook altijd metsellen ;) !! Suc6 en laat de foto's maar komen!!

Groeten Manuel!!

Eindelijk kan ik dan ook foto's plaatsen:
  1. Het aquarium
  2. de leidingen in de muur naar boven
  3. dezelfde leidingen boven door de volgende muur naar de filterkamer
De sump is ook binnen, en het onderstel heb ik vandaag grotendeels geplaatst. Foto's volgen morgen.................

Bijlagen

• aquarium 001 (Custom).jpg
    aquarium 001 (Custom).jpg
    19,6 KB · Weergaven: 1.715
  • aquarium 003 (Custom).jpg
    aquarium 003 (Custom).jpg
    9,4 KB · Weergaven: 1.713
  • aquarium 005 (Custom).jpg
    aquarium 005 (Custom).jpg
    18,4 KB · Weergaven: 1.704
Back
Bovenaan