Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Indien de multiplex waterpas ligt kan je de oneffenheden opspuiten met pur.Geen isolatiepur gebruiken,die zwelt teveel op.Beter is de pur waar ze deuren mee plaatsen.Wel gewicht zetten op de plaatsen waar het plaat op de constructie rust om waterpas te blijven.

Dank je Valentin,
Ik zag in jouw dagboek ook al dat je met pur gewerkt had. Wordt dit niet verder ingedrukt als er gewicht op komt dan?
Groetjes Nick

Mijn volgend dilemma, wat ik misschien beter bij het onderwerp techniek kan posten, maar probeer het eerst hier eens.....

Ik heb een nieuwe 110 Watt UV lamp liggen, eigenlijk voor de vijver bedoeld, maar voorlopig niet in gebruik. Een bitron 110C van Oase, welke ik heb opengeschroefd en 1 metalen ring tegen kwam om het reinigingsmechanisme op te laten draaien. Deze heb ik van kunstof laten maken en vervangen. Nu lees ik veel over de afstand die het licht effectief gebruikt tussen kwartsglas en de wand van het uv apparaat. Deze zou bij vijvermodellen veel te groot zijn, en natuurlijk bij dit model ook! Door het reinigingsmechanisme wat via een schoepenrad om de lamp draait, komt echter steeds nieuw water aan deze buis voorbij en dus binnen het effectieve straalgedeelte van de lamp.

Daarnaast heeft deze lamp magneten om kalkaanslag op het glas te voorkomen, net zoals soms een ontharder op het leidingwater wordt geplaatst. Voor de vijver zonder problemen, maar beinvloed dit mijn kalkhuishouding in het aquarium of heeft dit alleen een plaatselijk effect tussen de magneten?

Ik wil de lamp alleen gebruiken als ik bijvoorbeeld bij gevoelige vissen de slijmhuid wat zie troebelen, op stip zie krijgen. Meer niet.

Quentin zei:
PS geen kritiek meer op het gebruik van rifkeramiek, of wordt ik te eigenwijs???:D
Toch wel, ik had deze week een heel lang antwoord geschreven, maar toen was er een fractie-seconde stroompanne, en alles weg. :o Ik had toen net niet de goesting om alles nog ens te hertypen. Bovendien was er het bericht van Dennis dat de laatste berichten zouden verloren gaan, (server verhuis, en geen nieuwe backup...)

Wat ik eigenlijk wou schrijven:
Als je keramiek mooi vindt, moet je dat zeker gebruiken. En als je hem dan wel gebruikt, beperk het tot de delen die zichtbaar blijven. Dus zeker niet tot op de bodem. Dit is extra watermassa en schuilplaats gewonnen, en minder vuilophoping.
Ook zijn er veel discussies over zware metalen en andere giftige stoffen. Hier hecht ik ook minder belang aan. Maar ik ben destijds ook op zoek geweest om zelf keramiek te maken, maar in de bronsgieterij (waar ze keramiek als gietmal gebruiken) werd me gezegd dat er inderdaad metalen in verwerkt zitten. Of het hier om dezelfde keramiek gaat, zal wel niet, ... maar toch.
Een reden te meer dus om er niet te veel van te gebruiken.
Maar mijn grootste tegenkanting is vooral dat ik het niet mooi vind, het toont zo artificieel en gekunstelt met al die platformpjes. In een klein bakje, of een bak met geringe diepte en met weinig plaats, is het inderdaad makkelijk om er nog allerlei koraaltjes op kwijt te raken. Maar in een bak van dergelijk groot formaat, vind ik het wat zonde. Het gaat heel druk aantonen. Je hebt meer dan plaats genoeg om mooie grote kolonies aan te leggen.
Blauwe achterwanden vind ik ook niet zo mooi. (zwart vind ik al beter.)
De buitenkant zou ik toch al zwart verven met schoolbordverf, nu je er nog bij kan!)
Maar er zijn toch een paar alternatieven voor keramiek:
Velen maken wanden met purschuim. Ook voor mij lijkt dit wat artificieel. Maar ik heb al heel wat mooie exemplaren gezien. Voordeel is zeker dat je er zomaar een stekje kan inprikken. Denk maar aan de bak van Tanne, is ook met schuim! Je kan ook plaatjes schuim kopen... Onlangs stond op het forum een hele fotoreeks over hoe je dit zelf maakt (even zoeken, vind hem niet direkt)
Voor de zuilen kwam ik deze mooie exemplaren tegen. Wanden hebben ze (denk ik) niet, maar de zuilen vind ik al stukken mooier dan de keramiekzuilen.
Je kan ook levend steen of maansteen (laten) verzagen met rechte achterwand. Deze kan je dan zelf verlijmen. Ik heb dit al vaker gedaan. Ik doe het zelf gratis, maar ik woon wat ver van je vandaan. In elke steenhouwerij kan je wel terecht. Dit, dit en dit is het vb. van Simson. (maar ik zou de gaten wel opvullen)
Ikzelf werk met natuursteen. In mijn dagboek vind je wel wat foto's. Deze zijn van mijn Noordzeebakje in de kelder. Hier en hier. Met natuursteen kan je ook veel kanten uit. gekloven leisteen is heel donker en heel dun. Moet ook prima bruikbaar zijn.
Voila, (en we zijn weer bijna een uurtje verder...)

Laatst bewerkt:
Daarom het gewicht zetten op die plaatsen waar de plaat de betonconstructie raakt.De pur voor deuren zet veel minder uit dan die voor isolatie.Het ideale gewicht voor u is het aquarium zelf,geen pur die dat omhoog duwt;)
Dus gewoon de plaat en tempex leggen,de plaatsen waar teveel opening is opvullen met een spie zodat alles waterpas ligt ,aquarium erop en alles opvullen met pur.De resten van de pur snijd je na uitharden weg met een mes.

Beste Nick,

Hele mooie plannen maar dat had ik je al verteld. Ik weet dat je het er niet meer over wilt hebben maar ook ik ben een tegenstander van rifkeramiek. Ten eerste vind ik het niet mooi (maar dat is natuurlijk persoonlijk) maar belangrijker nog is dat er naar mijn mening geen vervanging is voor goed vers levend steen. Ook lees ik hier en daar geruchten over het vrijkomen van allerlei stoffen in de loop der tijd, of zelfs het uit elkaar vallen. Natuurlijk zal er verschil in kwaliteit zijn maar waarom zou je risico nemen? Het kostenaspect is op een bak van dit formaat flauwekul, ik neem aan dat je niet gelimiteerd bent wat budget betreft. Mocht je toch voor rifkeramiek gaan (bijvoorbeeld ter voorkoming van plaagdieren of omdat het makkelijker te verwerken is in de aquascaping, beide valide argumenten) kijk dan eens naar de link die Stephan al gepost heeft. Zuilen van dood levend steen ziet er naar mijn mening veel natuurlijker uit en geeft je alle "voordelen" die je ook met rifkeramiek zou hebben.

Ten tweede zou ik investeren in een goede waterstofzuiger, want hoe voorzichtig je ook bent die ga je nodig hebben! Ik gebruik de mijne ook om af en toe de neerslag in de sump weg te zuigen, heel makkelijk.

Als laatste heel veel succes met dit project! Ik volg het op de voet.

Groetjes,

Marc.

Ik begrijp dat mijn post mbt tot de rifkeramiek anders kan worden opgevat dan dat ik bedoeld heb. Het liefst heb ik hier zoveel mogelijk redenen waarom rifkeramiek niet te gebruiken. ( dank je stephan en marc ) en dan het liefst inclusief de verklaringen daarvoor. Ik ga het zeker gebruiken, maar ben nu aan het overwegen om misschien de niet zichtbare delen weg te laten. Ik loop een dezer dagen ook nog eens bij reef-corner binnen om theo zijn argumenten nog eens samen te bespreken. Nog iemand die de uitwerking van magneten op zeewater kent bij gebruik in de buurt van de leidingen? ( dus buiten het water om)
Groetjes Nick

hoi quinten,goed dat je betonmult.gepakt hebt,ik zou deze op't frame bevestigen,daar boven op een dun laagje tempex{max 1 cm dik}of duunefoam van bv 6mm.en daarboven op nog 'n plaat V313 watervaste spaanplaat ongeschuurd,deze heb je nodig om de bak op z'n plaats te schuiven.de plaat is spiegelglad.
ps geen dikke laag tempex van b.v 4cm gebruiken.de kans op breuk in je bodemplaat is groot,doordat deze door bepaalde gewichtsconcentraties te veel kan inzakken.hetgeen meer vervorming kan veroorzaken dan 't glas aankan!!
groetjes piet

Quentin zei:
Vandaag zijn de u-elementen op hun vaste plek geplaatst. Nu is het de bedoeling daar de betonmultiplex overheen te leggen en daarboven op de tempex. Er zit echter nogal wat oneffenheden in de betonnen elementen. Zou ik ook eerst de tempex kunnen leggen en daarna de betonmultiplex? Reacties zijn zeer welkom?

PS geen kritiek meer op het gebruik van rifkeramiek, of wordt ik te eigenwijs???:D

hoi quinten.
Hoe is het met het plaatsen van de bak?

mvgr
twan

Stephan Reyntjens zei:
Maar er zijn toch een paar alternatieven voor keramiek:
Voor de zuilen kwam ik deze mooie exemplaren tegen. Wanden hebben ze (denk ik) niet, maar de zuilen vind ik al stukken mooier dan de keramiekzuilen.
Dit zijn inderdaad prachtige zuilen, stukken mooier dan rifkeramiek, en goed nieuws, wanden hebben ze wel :)
Je kunt bij Freddy (Coralworld) alles laten maken hoe je het wilt!
De wanden/zuilen zijn gemaakt uit koraalgesteente, en zien er echt natuurlijk uit.
Ik heb zelf een pilaar gekocht, en ben er zeer tevreden over.
Maar over de achterwanden dus:
Je hoeft enkel de maten door te geven, en alles kan voor je gemaakt worden. Wil je een vlakke wand, geen probleem, maar wil je een wand met overal platformen, uitlopers aan de grond, openingen, wat je maar wilt, ook geen probleem.
En het pluspunt: deze materialen geven zeker geen slechte stoffen af, aangezien het uit natuurlijk gesteente bestaat.
Als je geïnteresseert bent, moet je maar eens contact opnemen met Freddy (www.coralworld.be).

Hoi Twan,

In verband met het oververhuizen heb ik niet zo heel veel tijd gehad om aan het aquarium te besteden. Maar hij staat op zijn plek, ik ben al wat met pvc aan het stoeien geweest en inmiddels met het plannen van de filterruimte bezig.

Deze is 8 bij 2 meter dus plek zat, nu ligt alles nog open en kan nog dingen toevoegen die later handig blijken te zijn.

Op mijn lijstje staan nu al de filter zelf natuurlijk met voldoende electra, afvoer voor water, aanvoer van koud en warm water, voorraad zout en zoet water, waterstofzuiger, voorraadkast voor allerlei toebehoren, en natuurlijk wordt alles betegeld om zo min mogelijk last van het water te hebben.

Maar wat hebben jullie zoal allemaal in deze ruimte staan, of zouden mij adviseren om dat bij de planning mee te nemen?

Groetjes Nick

Heeft er trouwens iemand ervaring met een warmteterugwin installatie? Thereoretisch zuigen deze installaties warme lucht weg, verzamelen die energie en geven dat weer terug aan een ruimte. Mij lijkt dat ideaal om de ruimte boven de verlichting af te zuigen, dus extra te koelen, en als die warmte in combinatie met een droger als warmtebron in de huiskamer gebruikt kan worden zou dit moeten besparen op energie. Of eigenlijk natuurlijk verspil ik minder. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het aquarium staat eindelijk op zijn plek en perfekt waterpas. Het egaliseren is gedaan met Stera-line Chem-Fix Construct. Het lijkt op een soort mortel maar bestaat uit 2 componenten die zich gewoon mengen in de kitspuit. Het spul is na een uur keihard en kan 7,8 N / mm2 aan druk hebben. Ruim 2 keer zo veel als nodig. Kan ik iedereen aanraden!Foto's volgen zodra ik de verbindingskabel van de camera naar de pc heb uitgepakt uit een verhuisdoos. :confused:

Het is lang stil geweest, maar in huis heeft nog veel werk moeten plaats vinden. Ook heb ik nog lang nagedacht over het rifkeramiek, maar ik heb besloten dit gewoon te gaan toepassen. De opstart zal met kool-, fosfaat-, en silikaatfilter gebeuren, en tijdens de test met zoetwater zal ik ook een middel dat evt. zware metalen bind toevoegen. Het rifkeramiek heb ik al binnen, maar ik wil eerst een keer testdraaien zodra de ATK´s binnen zijn. Eventuele aanpassingen zijn dan nog makkelijker te realiseren dan wanneer de achterwanden erin gelijmd zijn. Dus het blijft nog even wachten.

Daarnaast ga ik de kap toch anders ventileren. De bedoeling was dit gewoon intern op de huiskamer te laten plaatsvinden. Echter ik voorzie wel wat problemen met de luchtvochtigheid en koeling dan, vandaar dat ik ga kijken om 1 of, indien noodzakelijk 2 ventilatoren actief lucht weg te blazen direct door de muur naar buiten toe. Misschien zelfs op de 1 of andere manier te koppelen aan de aquatronica??? Weet iemand hier meer van, of is er al een topic over luchtvochtigheid in de lichtkap?

Bijlagen

• opstart aqua 001.jpg
    opstart aqua 001.jpg
    38 KB · Weergaven: 47
En zo staat het nu te wachten...........

Bijlagen

• opstart aqua 002 [].JPG
    opstart aqua 002 [].JPG
    78,9 KB · Weergaven: 109
Via de aquatronica kun je de ventilators prima laten draaien. instellen bij bijvoorbeeld 26,5 graden --> ventilators (bijv. powerbar kanaal1) aan. Een aquacomputer is ideaal voor temp.controle. Je kunt bijvoorbeeld ook instellen dat als het aangaan van ventilators niet helpt, een paar lampen uitgaan om de temp. te drukken.

Ik zou de lichtkap dan 2 afzuigventilators, en 2 toevoerventilators van buiten geven. Dat er dus lucht naar buiten afgezogen wordt, en koude lucht van buiten aangevoerd wordt.

Helaas jaag je dan wel de vochtige geioniseerde lucht door de afzuigventilators wat roest veroorzaakt. Oplossing is: lichtkap goed dicht maken. Dan kun je bijv. alleen aanvoerventilators gebruiken die schone droge lucht binnen blazen, de lucht kan dan door passieve kanalen weer naar buiten. De kap moet dan wel goed dicht zijn anders blaas je vochtige lucht de kamer in.

Maak dan ook een gat naar buitenlucht voor de sump, zodat er schone zuurstofrijke lucht aangezogen kan worden door de afschuimer. het hoeft maar een klein gaatje te zijn voor het luchtslangetje. Dat zal het systeem zeker goed doen. Aangezien het in de sumpruimte ook vochtig wordt kun je wellicht beter het zelfde systeem als de lichtkap gebruiken.

Zo voorkom je al veel warmteproblemen.

In de zomer, 28 oC buiten, is het een ander verhaal. Je zou koude lucht uit de kruipruimte kunnen gebruiken.

Bij dit soort grote systemen zou je toch al snel aan een luchtontvochtiger of AC moeten denken.

Hoi Nick.

Even een opmerking over de overlopen.

Tegen het glas van de overloop komt nog de kam te zitten.
Wat is dan de waterstand ten opzichte van de trekstrips in je bak?

mvgr
twan

Back
Bovenaan