Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

125l zeewaterbak Martijn

Zag t , had m'n post al aan gepast naar 2 á 3 .. 😂
Enkele symptomen die ik weet zijn ademhaling , last van gewrichten , transpireren ..
Palytoxine is 1 van de giftigste stoffen die bestaan , niet alleen verstoren of stekken kan een trigger zijn maar ook zoals je al aangaf strijd bij koralen onderling.
Google maar is wat , wellicht is dat je boosdoener.
Hoi Jack,

Ik wist van palytoxine en de zeer giftige werking ervan, zowel in het water, alsook airborn in de lucht. Deze groene palys heb ik een keer als heel klein stekje mee genomen van een andere hobbyist. De nog giftigere heb ik ruim anderhalf jaar geleden uit de bak gehaald, heel voorzichtig (soort gasmasker en veiligheidsbril). Nu is het tijd om ook deze eruit te halen aangezien deze grote stek nu ook begint te delen naar de rest van de bak. Was wel benieuwd welke klachten jij bedoelde die ik eerder had beschreven. Dank je.

Helaas heb ik nog een andere trigger voor diverse bijzondere klachten. Begin dit jaar is mijn douchecabine vernieuwd, nieuwe tegels, inrichting etc. Dit vanwege doorslag in de muur omdat de tegels niet goed genoeg gekit waren. Onder meer gebeurde dit bij de buren, maar ook aan mijn muur aan de slaapkamerkant, precies aan mijn hoofdeinde. Komende week heb ik de ruimte (lett.) om het bed eruit te halen om erbij te kunnen om de muur te behandelen met chloor. Mijn slaapkamer aan douchezijde ruikt al heel lang vies, schimmelig. Ik heb destijds provisorisch behandeld met water en azijn, maar kon niet overal goed bij. Nu wil ik het grondiger aanpakken en weer schonere lucht (op de rook van de buren na) in de slaapkamer krijgen.
Bedankt voor het mij attent maken op de gevaren van palytoxine Jack! Dat zou veel vaker moeten gebeuren bij beginners. Misschien als sticky in de beginnersrubriek?

Op dit forum heeft patrick-nl een flink stuk gepost hier over : palytoxine vergiftiging.
1 soort die ik spotte in je bak is er 1 die het meeste gif bevatten , ga je daarmee onzorgvuldig om dan kom je op de koffie....
Bekijk bijlage 567015
Ja, die moeten er ook uit..... Misschien is er af bikken (eronder door) nog niet zo'n goed idee. Wat zou jij aanraden?

hoeveel stroming heb je in je bak?
Hoi Johny,

Ik weet het niet precies, maar ik heb een Tunze 6020 circulatiepompje (linksachter onderin) om achter de rotsen door te spoelen, een regelbare Tunze 6040 circulatiepomp (rechtsachter, onderin) en een Nero 3 (linksmidden bovenin). Mijn opvoerpomp is een Vectra S2 (werkt met Mobius app) van Ecotech meen ik. Verder heb ik er sinds gisteren een Tunze powerfilter in (dus niet voor circulatie).

Hoi Johny,

Ik weet het niet precies, maar ik heb een Tunze 6020 circulatiepompje (linksachter onderin) om achter de rotsen door te spoelen, een regelbare Tunze 6040 circulatiepomp (rechtsachter, onderin) en een Nero 3 (linksmidden bovenin). Mijn opvoerpomp is een Vectra S2 (werkt met Mobius app) van Ecotech meen ik. Verder heb ik er sinds gisteren een Tunze powerfilter in (dus niet voor circulatie).
Dankje voor het antwoord. Je hebt lekker veel stroming. Het bevalt de hamertjes ook zie ik aan het aantal.

Ja, die moeten er ook uit..... Misschien is er af bikken (eronder door) nog niet zo'n goed idee. Wat zou jij aanraden?
Lijkt me eerst is verstandig dat je weet waar je mee bezig bent.
Er af bikken is zeker geen optie , of jij en de rest van je familie willen graag een bezoekje brengen naar t ziekenhuis...

• Like
Reactions: MvB
Zoals je er voor hebt gedaan best denk ik. Iedereen buiten alles goed open zetten en heb je dat gasmasker bril nog?
Dan zou ik proberen de steen te breken achter de paly dat je ineens alles hebt als dit mogelijk is.

Gelukkig heb ik geen gezin! Ik kan alleen mezelf verliezen in een worst case scenario;). Maar zonder gekheid: ik pak dit inderdaad wel weer serieus aan met zoveel mogelijk beschermende zaken. En ramen open en deuren.

Zoals je er voor hebt gedaan best denk ik. Iedereen buiten alles goed open zetten en heb je dat gasmasker bril nog?
Dan zou ik proberen de steen te breken achter de paly dat je ineens alles hebt als dit mogelijk is.
Ja, die heb ik nog! Samen met een veiligheidsbril moet het lukken denk ik. Misschien vul ik de speciekuip wel buiten met zeewater. Alleen is de scape op zich al erg zwaar om alleen te tillen en moet ik overal handdoeken leggen tot de buitendeur....

Ja, die heb ik nog! Samen met een veiligheidsbril moet het lukken denk ik. Misschien vul ik de speciekuip wel buiten met zeewater. Alleen is de scape op zich al erg zwaar om alleen te tillen en moet ik overal handdoeken leggen tot de buitendeur....
Grote curverbak kan ook, staan vaak op wieltjes, kun je in principe je scape zo inzetten en naar de gewenste locatie vervoeren. Of zo'n transportplateautje met wielen. :)
Heb me bij andere hobby's wel eens verbaasd over wat allemaal legaal is (bijv. het houden van krokodillen of zeer giftige slangen). Waar die beesten duidelijk gevaarlijk zijn. Ik denk dat er best wat hobbyisten Palythoa in hun bak hebben zonder de risico's te weten. (hier bedoel ik dus gezien je gasmasker jou niet mee ;))

Klopt, kan ook. Een transportplateau is mss makkelijker want heeft grotere wielen en die kan ik dan makkelijker over een drempel heen rijden.

Ik had de gevaarlijkste (lees: giftigste) zoa's al weg gedaan, iets van anderhalf jaar geleden. Nu deze nog;)

Kan je die anemonen en paly's niet beter wegspuiten? Ik zou zelf je scape er niet zomaar uit tillen en gaan hameren. Stel het zit tegen sla je zo de hele scape kaduuk.

Hoi Martijn,
Knap bakje (denk ik).
Mag ik je eens vragen het blauwe kanaal van je verlichting uit te zetten en dan van alle kanten foto's te maken en plaatsen.
Ik krijg schele koppijn van al dat blauw (op de foto's).

Wat betreft je gezondheidsklachten, veel sterkte. Ik hoop niet dat het aquarium aan de basis ervan staat en/of tot verergering leidt.

Hoi Martijn,
Knap bakje (denk ik).
Mag ik je eens vragen het blauwe kanaal van je verlichting uit te zetten en dan van alle kanten foto's te maken en plaatsen.
Ik krijg schele koppijn van al dat blauw (op de foto's).

Wat betreft je gezondheidsklachten, veel sterkte. Ik hoop niet dat het aquarium aan de basis ervan staat en/of tot verergering leidt.
Ik denk dat je dan even een zonnebril moet opzetten Michel, wegkijken mag ook, haha. Ik heb een aantal foto's geplaatst met vol daglicht maar dan moet ik daarvoor wel de vissen en koralen laten schrikken. Een blauw kanaal uit doen kan inderdaad ook. Ik zal de volgende keer aan je denken bij het foto's maken, Michel;)
Ben wel benieuwd waarom je het een knap bakje vindt?! Omdat de koralen er goed uit zien, vanwege de scape of anderszins? Gewoon benieuwd.

Kan je die anemonen en paly's niet beter wegspuiten? Ik zou zelf je scape er niet zomaar uit tillen en gaan hameren. Stel het zit tegen sla je zo de hele scape kaduuk.
Ha Joos,

Ik heb er geen ervaring mee om zoa's weg te spuiten, kan dat zonder gevaar voor gifverspreiding?? En eerlijk gezegd zie ik zelf ook best wel op tegen het uitnemen van de hele rifstructuur. Nogal veel. Ik hoor graag van anderen die ervaring hebben met het wegspuiten (met natuurazijn) van zoa's!

Gistermiddag had ik een 25l waterwissel gepland, iets dat ik af en toe doe (eens per 2 of 3 maanden). Vers aangemaakt zeewater (Tropic Marin) stond klaar voor 25 liter vervanging. Maar ik wilde eigenlijk ook mijn oude maar bijna ongebruikte Eheim 350 externe filterpot uitproberen voor het eerst om de sump te filteren omdat daar veel 'gunk' lag van stenen en wat dies meer. In het middelste vak liggen stenen te rijpen en die zorgen ook voor wat extra biomassa voor bacteriën.
Ik had al enkele onderdelen -die waar de twee slangen in gestoken worden- moeten vervangen. Eheim onderdelen zijn niet goedkoop, was een tegenvaller. Maar de diameter van een slang is nu anders (iets nieuwer exemplaar) dus er paste geen extra slangenklem omheen. Het nadeel van het gebruik van een potfilter als natwaterzuiger / filter is dat het potfilter eerst tot aan de nok gevuld moet zijn met zeewater voordat de pomp start met werken. Ik startte met het werk rond 14.15 uur. Ik had pech: de potfilter bleek over mijn laminaatvloer te lekken dus snel handdoeken erover om te drogen en de potfilter naar de gootsteen verbannen omdat ik een andere manier moest vinden om de sump te filteren.
Ik heb twee oplossingen daarvoor weten te vinden: mijn beide handen. Water uitgeschept uit driefasensump en daarna met een schoon doekje leeg gemaakt en de zgn zooi (de gunk) eruit gevangen. Pff, omslachtig hoor. En passant heb ik ook de ruiten van binnen schoongekrabd met een oude betaalkaart. Ik heb de afschuimer in bio azijnwater gelegd en ook de doseerslanghouder die vol zat met kalkalgen. Dit gold ook voor de sensoren voor het aanvullen van het osmosewater. Tot slot de opvoerpomp eruit gehaald en goed gereinigd met azijnwater (warm water met azijn) en met een oude tandenborstel gereinigd van binnen. Die was goed vies!

Ik heb af en toe wat foto's (zie foto's hieronder nog te plaatsen) gemaakt van het geheel en van het vieze water, jonge jonge. Ik ben nu blij dat de sump weer schoon is, ik raad iedereen aan dat toch wel eenmaal per jaar te doen. Een vlies filter maakt geen deel uit van mijn sump maar ik had gewild dat ik er een had. Mensen met een vlies filter èn nog steeds een vieze sump mogen zich melden bij mij, heel benieuwd of dat nog steeds zo is dan.

Er rest nog een klusje: ik miste 1 boutje van een schroef om het pomphuis vast te schroeven op de kap, die moet er alsnog op en ik wil de doseerslangen (gedeeltelijk al ingekort) nog eens checken op afgifte van genoeg en de juiste dosis supplementen (DSR Mg, Kh+, CaSr, EZ Carbon en EZ trace). Wordt vervolgd.

De A. tomentosus heeft zijn glasanemonenwerk binnen no time uitgevoerd; geen glasanemonen meer te bekennen (er waren er nogal wat waar ik niet bij kon komen om weg te spuiten). Leuke beestjes zijn het ook! Nieuwe favoriet geworden alhoewel hij wel een lobo heeft toegetakeld. Ik voer tweemaal daags en geef Noriblad speciaal voor de tomentosus.

Ik zou het azijn vervangen voor citroenzuur , azijn tast op den duur kunststof aan…
ik had in mijn vorige bak ook oud steen in mijn sump , tegenwoordig gebruik ik een bio brick van brightwell.
genoeg oppervlak voor de bacteriën, geen vuil wat achterblijft…..
Ik heb ook wat vuil in mijn sump , ondanks mijn fleece filter , ik filter niet al mijn water , de koralen hebben ook wat nodig 😄

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: MvB
Foto's: een vieze sump, ruiten met aanslag, levend steen uit tweede sumpvak en tot slot; een schone sump!

Bijlagen

• IMG_9741.JPG
    IMG_9741.JPG
    129 KB · Weergaven: 27
  • IMG_9742.JPG
    IMG_9742.JPG
    151,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_9743.JPG
    IMG_9743.JPG
    127,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG_9744.JPG
    IMG_9744.JPG