Hoi Jack,Zag t , had m'n post al aan gepast naar 2 á 3 ..
Enkele symptomen die ik weet zijn ademhaling , last van gewrichten , transpireren ..
Palytoxine is 1 van de giftigste stoffen die bestaan , niet alleen verstoren of stekken kan een trigger zijn maar ook zoals je al aangaf strijd bij koralen onderling.
Google maar is wat , wellicht is dat je boosdoener.
Ik wist van palytoxine en de zeer giftige werking ervan, zowel in het water, alsook airborn in de lucht. Deze groene palys heb ik een keer als heel klein stekje mee genomen van een andere hobbyist. De nog giftigere heb ik ruim anderhalf jaar geleden uit de bak gehaald, heel voorzichtig (soort gasmasker en veiligheidsbril). Nu is het tijd om ook deze eruit te halen aangezien deze grote stek nu ook begint te delen naar de rest van de bak. Was wel benieuwd welke klachten jij bedoelde die ik eerder had beschreven. Dank je.
Helaas heb ik nog een andere trigger voor diverse bijzondere klachten. Begin dit jaar is mijn douchecabine vernieuwd, nieuwe tegels, inrichting etc. Dit vanwege doorslag in de muur omdat de tegels niet goed genoeg gekit waren. Onder meer gebeurde dit bij de buren, maar ook aan mijn muur aan de slaapkamerkant, precies aan mijn hoofdeinde. Komende week heb ik de ruimte (lett.) om het bed eruit te halen om erbij te kunnen om de muur te behandelen met chloor. Mijn slaapkamer aan douchezijde ruikt al heel lang vies, schimmelig. Ik heb destijds provisorisch behandeld met water en azijn, maar kon niet overal goed bij. Nu wil ik het grondiger aanpakken en weer schonere lucht (op de rook van de buren na) in de slaapkamer krijgen.
Bedankt voor het mij attent maken op de gevaren van palytoxine Jack! Dat zou veel vaker moeten gebeuren bij beginners. Misschien als sticky in de beginnersrubriek?