Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

125l zeewaterbak Martijn

Hierbij dan eindelijk een vijftal actuele foto's (d.d. vandaag) van mijn bakje van 125 l. onder vol lichtspectrum van de Hydra52HD. Voor mijzelf erg wennen omdat ik al een langere periode ivm een dinoplaag -waar ik bijna van af ben- alleen blauw licht aan heb icm UV.

IMG_8360.JPG

Bijlagen

• IMG_8361.JPG
    IMG_8361.JPG
    170,9 KB · Weergaven: 51
  • IMG_8362.JPG
    IMG_8362.JPG
    189,6 KB · Weergaven: 46
  • IMG_8364.JPG
    IMG_8364.JPG
    211,1 KB · Weergaven: 44
  • IMG_8365.JPG
    IMG_8365.JPG
    173,2 KB · Weergaven: 51
Maar nu iets heel anders; een waarschuwing!?

Gisteren las ik een artikel uit de laatste e-editie van Reef Secrets (uitgave door Germaine Leys) waarin een artikel staat over Mycobacterium marinum, oftewel "Aquarium granoloom". Het had meteen mijn volledige aandacht, gezien ik gekweld word door onbekende oorzaak èn immuungecompromitteerd ben (moeilijk woord, maar ik heb dus auto-immuun ziektes). Langs deze weg wil ik de lezers hier voor waarschuwen.

Onverklaarbare oorzaken zijn bij mij niet onbekend. Ik sukkelde al een poos met driemaal terugkerend Piriformiscomplex (beknelde onderste rugzenuw) waardoor ik vier keer in anderhalf jaar opnieuw moest gaan leren lopen. In september afgelopen jaar kwam er weer iets bij: verhoging, elke dag klappertanden en totaal geen energie. Oftewel, immunologisch verder gecomprimitteerd. Ergens in november kreeg ik last van zeer pijnlijke /gevoelige vingertoppen en kwamen er ontstekingsbultjes en zweertjes op. Ik kon niks meer aanvatten dat geen pijn deed. Er ontstond krachtverlies in mijn handen. Later bleek bij dermatologisch weefselkweek dat dit toch echt winterhanden moesten zijn. Weer een nieuw verschijnsel.

In december wandelde ik in een bos en liep uit nieuwsgierigheid een stuwwalletje (3m?) omhoog en was daarna buiten adem maar het vreemde was dat ik niet terug op adem kwam binnen een minuut. Ik liep alleen en was even serieus aan het denken of ik het bos nog uit zou kunnen komen zelfstandig, zo buiten adem was ik. Een week later gingen de alarmbellen pas rinkelen in het ziekenhuis waar ik een week alle mogelijke tests (bloedkweken, bloedtests, coronatests, longtests en -foto's, ECG's, meerdere MRI's en CAT scans) onderging om te achterhalen waarom mijn hartzakje met vocht was gevuld (pericarditis). Het ging vooral 's nachts mis en dan moest er een eerste ECG worden gemaakt in afwachting van de cardioloog die dan weer vanuit huis moest opdraven. Ellendig maar niet pijnlijk. Na een week kwam de prof (MDL) naar me toe en gaf toe; er was geen enkele oorzaak gevonden. Hij vermoedde toch een virus dat meestal pericarditis veroorzaakt. Verder was er niks mis met mijn hart en dat is ook altijd zo geweest. Ik hoefde geen medicatie voor het hart meer in te nemen na terugkeer thuis omdat dit niet nodig was. Wel had ik hartmedicatie gehad voor een dag of 7 in het ziekenhuis.

Nog geen twee weken na mijn opname kreeg ik last van pijnlijke gewrichten. Nu werd het wel erg bar. Ik kon bijna niet meer op mijn voeten staan, mijn voetgewrichten waren niet meer flexibel, mijn knieën zwollen op (vooral links) en mijn ellebogen wilden nog maar moeizaam buigen. Mijn nek deed pijn, mijn schouders nog meer en ik kon mijn polsen niet meer bewegen. Later bleek na foto's en echo dat ik last had van een slijmbeursontsteking in de linkerschouder. Ik woon alleen en had zelfs moeite met aankleden. Dat duurde ongeveer 20 minuten om daarna uit te moeten rusten en eigenlijk de hele dag verder ook. Slapen ging moeizaam, was veel wakker en kon door pijn in ledematen geen slaap vatten voor lang. Ik laat dan alles van me afvallen, probeer in of rondom het aquarium af en toe nog wat te klussen, alleen hoogstnoodzakelijk en zoals altijd, zonder handschoenen aan in het water. Wezenloos de dag uitzitten of liggen op de bank. Geen pretje.

Met veel energie moest ik na twee weken weer naar het ziekenhuis voor een infuusmedicatie voor de darmen. Ha, na, nee binnen 1 dag (!) trokken klachten van reumaverschijnselen weg! De moed zonk me precies 2,5 weken later in de schoenen toen alles net als voorheen terugkwam aan klachten. Weer in huis zitten en niet kunnen lopen (zesde keer in twee jaar op dat moment). Na nog eens 3,5 week kreeg ik weer een infliximabinfuus en voilà, klachten van reuma weer weg en groot feest. Ik zag de bui echter al hangen, na 2,5 week weer hetzelfde liedje en nog eens 6 weken weer. Ondertussen was ik in behandeling ook bij de dermatologie-afdeling en bij reumatologie. Daar was ik de jongste (52:)) in de wachtkamer met nota bene de zwaarste klachten. Iedereen kon daar nog lopen, tot 90 jaar aan toe, maar ik moest de rolstoel in en opstaan ging gepaard met hevige pijn in beide knieën. Geen pretje.

Enfin, om een lang verhaal niet al te veel langer te maken; al mijn behandelaren in het Radboudziekenhuis (7) tasten volledig in het duister qua reden van mijn klachten. Reuma is het ook niet. Maar wat is het dan wel? Zou ik in plaats van alleen in mijn schouder(-s) ook slijmbeursontstekingen in al mijn ledematen tegelijk hebben? Had ik overbelast; nee!

En toen las ik gister dat artikel in Reef Secrets en voordat ik het las dacht ik: daar heb ik eerder over gelezen en toen ook gedacht; ik moet eens handschoenen gaan kopen voor waterwerk. Mycobacterium marinum kan zeer verstrekkende gevolgen hebben voor iedereen en in het bijzonder voor immuungecompromitteerden, want daar is een behandeling met meerdere antibiotica dan voorgeschreven als protocol in de reguliere geneeskunde tot wel twee jaar na genezing. Ik vestig mijn eerste hoop op een alternatieve behandeling die ik zelf kan verzorgen, maar ik hoop maar dat die werkt. Eén positief ding gisteren was dat ik meer praats had gekregen, een momentopname?! Hopelijk niet. Als ik te vermoeid/ziek ben dan stop ik bijna geheel met praten, dat scheelt kennelijk energie. Gaat vanzelf, kan ik niks aan doen. Net als ik nu ga stoppen met schrijven over al mijn klachten. Of die nu wel of niet te maken hebben met Mycobacterium marinum, dat is echt nog wel de vraag. Flinke pijnstillers houden me dagelijks enigszins op de been.

Lesson to be learned: draag zeker handschoenen (80-90 cm) als je ook maar 1 klein wondje aan je hand of arm hebt. Ben je het niet gewend en denk je dat je ze toch steeds vergeet aan te doen: hang ze uit boven je bak;);)Mijn fatsoenlijke nieuwe latex lange handschoenen zitten in mijn winkelmandje.

Jeetje, is het alweer zo lang geleden dat ik iets heb gepost hier?

Bovenstaande oorzaak, mycobacterium marinum was zeer waarschijnlijk niet de oorzaak van alle klachten die mijn pad kruisten. Er is een aantal maanden geleden bekend geworden dat mijn afweer reageerde op de darmmedicatie (Infliximab) en dat ik er min of meer allergisch voor was geworden.

Het gaat nu beter gelukkig!

Met mijn aquarium gaat het ook helemaal niet slecht. Gisteren heb ik de bodem schoongemaakt met zo'n 'stofzuiger'. Was hard nodig en hoog tijd. Ik heb een paar lederkoralen van de hand gedaan zoals de vingerleder, veel zoa's en keniaboompjes. Om wat ruimte te scheppen voor andere koralen. In de plaats van de vingerleder is een Cataphyllia gekomen. Ik moest hem in het begin wel beschermen tegen een krab die het eten uit zijn mond stal. Ik had de koraal in een visval gedaan zodat hij rustig kon eten. Grappig was om een dag later te zien dat er aan het uiteinde van het koraal een stuk steen was afgevallen. Uit zijn jasje gegroeid zeg maar, haha.

En verder sprong er vorige week terwijl ik naast de bak achter de pc zat een Nemateleotris zebra uit. Terwijl het RedSea net erover zat. Ik heb er een opening in gemaakt zodat de voederautomaat het voer in een plexiglazen (AquaMedic) voederbuis kan laten vallen. De pijlvis is daardoor omhoog gesprongen en onder de voederautomaat door (2cm?) gekomen en op de grond geland. Ik heb mijn handen natgemaakt met zeewater en de vis erin gevangen en teruggezet. Hij schoot, schijters als het zijn, zo onder de rots waar die altijd samen met de andere zebra en de cinctus samen in rust en slaapt en schuilt. Ik heb hem een dag of twee niet meer gezien van de door de vis opgelopen stress. Nu is alles weer back as usual. Gelukkig zat ik er bij toen het gebeurde!

Ik heb in de laatste maanden een paar SPS koraaltjes erbij gekocht en die lijken nu echt de groeispurt te krijgen. Nou ja, spurt, ik kan de groei tenminste zien. Erg leuk om te zien! En eergisteren nog een mooi stekje gekocht bij Ocean and Lake die kennelijk van Glenn Fong afkomt. Ik herinnerde me dat koraal in een paar van zijn bakken te hebben gezien op een YouTube video waar Duitse reefers een uur of zo aan hebben gewijd. De moeite van het kijken meer dan waard!

Adieu, auf wiederhör!

Het is al donkerder en blauwer geworden en ik heb er een uur of anderhalf geleden KZ Coral Snow in gedaan. Het duurt altijd een poosje voordat die mist weer helemaal is opgetrokken. De foto's nu bekijkende valt het reuze mee...

Eergisteren heb ik een mannetjes clownvisje uitgevangen en verhuisd naar een LFS. Mijn vrouwtjes clownvis (Amphiprion) was nogal lelijk tegen haar maatje en joeg deze steeds op en probeerde te bijten. Op andere momenten waren ze wel op goede voet, zo leek het. Maar het is beter zo. Er komt een nieuwe clownvis bij later volgende week of de week erna. Een kleintje dan zodat er geen ruzie in de hut uitbreekt.

Op de foto hierboven is een van mijn echt grote oranje oren (bijna fluoriserend) te zien. De steen die vol zit met oren voor in het midden onderaan ga ik wegdoen. Iemand die geïnteresseerd is, meldt zich maar. Er zit ook nog een groot echt oranje oor op, die is hier nauwelijks zichtbaar. Ook zit er nog een paddestoel leder op als ik het goed heb. Die kan nu niet floreren omdat die omgeven is in een zee van oren.

Komende week wil ik een flinke operatie uit gaan voeren in de bak. De scape gaat eruit, tijdelijk in een speciebak en dan ga ik er een boel oren vanaf bikken omdat deze te hard groeien en andere (LPS) koralen deels hinderen. Ik ga een boel water aanmaken om die in de kuip te doen, pompje erin en zout toevoegen zodat ik zo goed als mogelijk onder water e.e.a. eraf kan bikken. Buttonliefhebbers mogen zich ook melden, geen bezwaar tegen;)
Het wordt een zware klus om de hele scape eruit te tillen, ik schat dat het bij elkaar wel zo'n 20 kg incl water zal zijn, zo niet meer. Sterke zeewaterhanden mogen zich b.t.w. ook melden om een spreekwoordelijk handje te helpen (Nijmegen). De scape staat op vier poten in het zand, het risico dat ik bodembewoners zoals slakken zal pletten bij terugzetten is dus redelijk gering. Ik ben heel nieuwsgierig hoe de totale biologie in de bak erop zal reageren...pray pray.

Prettig weekend verder, reefers!

P.S.: vandaag heb ik een nieuwe Tunze pompje / powerfilter ontvangen van een sponsor (Ocean Store) en deze in gebruik genomen. De vorige was van Blue Marine, ik vond de manier van schoonmaken onhandig en ja hoor, het onvermijdelijke gebeurde: het dopje van de keramische as viel in het aquarium. Niet meer te vinden natuurlijk vandaar een investering in een beter pompje

Je hebt een super mooie bak staan zeg en die scape is ook mooi. Jammer dat die oren zo vervelend doen, ze zijn zeker mooi. Misschien een klein eilandje apart maken ervoor? Ik heb ongeveer dezelfde bak, 10 cm langer. Wat is je bezetting kwa vissen eigenlijk?

Erg vervelend dat gekwakkel met je gezondheid , wat me wel opvalt is dat een paar van die klachten horen bij een palytoxinevergiftiging.
Nu zag ik in je bak ook 2 á 3 flinke stukken zoa's zitten , heb je die misschien een paar keer flink gestoord of gestekt?
Grtz Jack

Laatst bewerkt:
Je hebt een super mooie bak staan zeg en die scape is ook mooi. Jammer dat die oren zo vervelend doen, ze zijn zeker mooi. Misschien een klein eilandje apart maken ervoor? Ik heb ongeveer dezelfde bak, 10 cm langer. Wat is je bezetting kwa vissen eigenlijk?
hi Johny,

Ik had ook een klein eilandje voor de oren, maar die zijn zo gegroeid in aantal dat ze overal in de bak voor komen. Dus ze moeten eruit! De oren doen niet zo vervelend geloof ik hoor, maar de space invaders groeien zo hard en als ze tegen koralen aangroeien, wat nu gebeurt, dan doden ze zo'n koraal uiteindelijk.

De bezetting qua vissen is momenteel: 1 clownvis, 1 diamond lipvis, 2 pijlvissen (Nemateleotris zebra) en 1 cinctus.

Bedankt dat je de scape mooi vindt:)

Erg vervelend dat gekwakkel met je gezondheid , wat me wel opvalt is dat een paar van die klachten horen bij een palytoxinevergiftiging.
Nu zag ik in je bak ook 23 flinke stukken zoa's zitten , heb je die misschien een paar keer flink gestoord of gestekt?
Grtz Jack
Hoi Jack,

Knap van je dat je geteld hebt en tot 23 bent gekomen, haha! Dat aantal is voor mij nieuw en dus een verrassing.

Ja, met schoonmaken stoor ik vaak de groene palythoa aan de voorkant die staat namelijk in een hoek. Welke klachten behoren volgens jou tot palytoxinevergiftigingverschijnselen?

Groeten,
Martijn
PS: de bak is nu met het nieuwe filter zo kraakhelder dat ik nog snel een foto bij ga sluiten;)

Nog een paar ongenodigde gasten: glasanemonen...maar ik heb nu weer natuurazijn in huis en kan beginnen met spuiten. De vorige keer gebruikte ik waterstofperoxide, het directe resultaat was spectaculair, maar ik heb er meer voor teruggekregen.

Ik zie dat ik de foto's (iPhone 6s) nog niet helemaal scherp kan krijgen...best jammer.

Hoi Jack,

Knap van je dat je geteld hebt en tot 23 bent gekomen, haha! Dat aantal is voor mij nieuw en dus een verrassing.

Ja, met schoonmaken stoor ik vaak de groene palythoa aan de voorkant die staat namelijk in een hoek. Welke klachten behoren volgens jou tot palytoxinevergiftigingverschijnselen?

Groeten,
Martijn
PS: de bak is nu met het nieuwe filter zo kraakhelder dat ik nog snel een foto bij ga sluiten;)
Zag t , had m'n post al aan gepast naar 2 á 3 .. 😂
Enkele symptomen die ik weet zijn ademhaling , last van gewrichten , transpireren ..
Palytoxine is 1 van de giftigste stoffen die bestaan , niet alleen verstoren of stekken kan een trigger zijn maar ook zoals je al aangaf strijd bij koralen onderling.
Google maar is wat , wellicht is dat je boosdoener.

• Like
Reactions: MvB
Op dit forum heeft patrick-nl een flink stuk gepost hier over : palytoxine vergiftiging.
1 soort die ik spotte in je bak is er 1 die het meeste gif bevatten , ga je daarmee onzorgvuldig om dan kom je op de koffie....
Screenshot_20210829-164959_Samsung Internet.jpg

Back
Bovenaan