Ik ben geen fanatieke dagboekschrijver hier maar heb wel een nieuwtje: er komt een nieuwe glazen overflowbak aan mijn bakje te hangen, hoger dan de huidige (wordt 15cm diep) en dieper (12,5 cm). Dit heeft enkele doelen: dat de Bean animal stijl overflowsysteem (drie afvoeren en 1 opvoer) beter werkt; een hoger waterniveau in de overflowbox betekent dat er iets meer waterkolom boven de afvoeren komt te staan waardoor 'e'en van de overlopen (de afvoer met luchtslangetje die het water van de overflowbox inloopt) de kans krijgt om als volledige sifon te draaien als er meer water in komt te staan.
Dit zal niet snel gebeuren overigens. Het is een voorzorgsmaatregel. Veel belangrijker is dat de hoofdafvoer dieper in het water komt te staan en zodanig geen lucht aanzuigt als de stroom eraf is geweest en er opnieuw opkomt. Bij het aanzuigen van lucht na het herstarten van de opvoerpomp is de afvoerbuis namelijk deels gevuld met lucht in plaats van enkel water en dit vermindert de afvoercapaciteit waardoor het niveau in de overflowbox stijgt en de hoofdafvoer geluid blijft maken.
Beetje technisch voor beginners, maar gevorderden begrijpen dit principe wel.
De oude glazen overflow ga ik er t.z.t dus afhalen (kit losmaken) en daarna de nieuwe eraan vastkitten en de op- en afvoeren opnieuw bevestigen en het leidingwerk richting sump inkorten. Ik ga vast aanlopen tegen onverwachte zaken....
Vervolgens komt er een nieuwe lamp boven te hangen (de XR15) die in het plafond wordt vastgemaakt (althans, de ophangdraden) en ga ik de scape en het zand vervangen. Ik heb een maand of anderhalf geleden een heleboel palythoa's uit de steen gesneden, maar het komt ongelooflijk snel weer terug maar nu nieuwe piepkleine paly's. Daar wil ik vanaf en ook de vele oren die ik heb wil ik graag uit mijn bak hebben. Ze vestigen zich namelijk overal en nergens.
De nieuwe levende stenen voor de scape liggen klaar en draaien in een aparte bak in de huiskamer. De scape wil ik deze keer ook niet helemaal vastzetten. Ik kan dan als iets niet bevalt gewoon een steen eruit nemen. Maar omdat het een klein aquarium betreft zal dit wel een uitdaging worden.
Ik zal foto's gaan maken en hopelijk voor jullie (???) een fotoverslagje maken hier op het forum.
Stappen:
1 - oude overflowbox verwijderen
2 - nieuwe overflowbox vastkitten
3 - op- en afvoerpijpen opnieuw aanleggen
4 - checken stroomuitval invloed op waterniveau in de sump (eventueel pas na plaatsen nieuwe scape)
5 - nieuwe lamp ophangen
6 - vissen uitvangen en in kuip of emmers plaatsen met pompje erin
7 - nieuw zeewater aanmaken
8 - oude scape eruit halen en loshalen wat ik wil bewaren
9 - zand eruit en zeven met zeewater dan wel nieuw zand erin
10 - nieuwe scape bouwen met levend steen
11 - koralen plekje geven in nieuwe scape en vastzetten
12 - Sump schoonmaken
13 - ???
Jullie mogen aanvullen als ik iets heel belangrijks heb gemist. Dit is even zo uit de losse pols een overzichtje van de dingen die moeten gebeuren volgens mij.
Grz,
Martijn