Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Vandaag weer wat aankoopjes gedaan, Marea 3200 streamer opgehaald bij forumlid Patric en bij Aissa wat pvc en een osmosetoestel gaan kopen.:cool:

Bijlagen

• IMG_3066.JPG
    IMG_3066.JPG
    283,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG_3067.JPG
    IMG_3067.JPG
    226,1 KB · Weergaven: 15
  • IMG_3068.JPG
    IMG_3068.JPG
    226,9 KB · Weergaven: 21
Hoi.

Ik zie dat je een dicht bak maakt, klein tipje, maak er voldoende gaten in aan de bovenzijde zodat de warmte weg kan.
Ik heb dat zo gedaan, eerst gaten geboord van 8 cm, en daar later weer een schijf van 10 cm opgeplakt.
Zomers kunnen ze er af, en swinters zitten ze op de kap, ook heb ik twee ventilators in de kap gebouwd, welke automatisch aangaan als de temp 27 graden is.
Ventilators worden swinters afgedekt met een plaatje plexiglas.
Kzal er een foto bijzetten, moment.

Bijlagen

• P8108623.jpg
    P8108623.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 24
  • P8108624.JPG
    P8108624.JPG
    46,8 KB · Weergaven: 20
  • P8108625.JPG
    P8108625.JPG
    59,5 KB · Weergaven: 17
  • P8108627.JPG
    P8108627.JPG
    72,9 KB · Weergaven: 17
Normaal gezien komen er 2 gaten, 1 voor de ventilator en 1 voor de aanzuig. Verder is de achterkant van de onderkast open zodat de warmte van de sump langs daar wegkan.
Ik verwacht wel dat de warmte problemen zullen meevallen (buiten in de zomer dan misschien) aangezien ik enkel maar 2 pompen in het water heb hangen en een lichtkap met koeling.

Kap ziet er al zeer goed uit.Als je geen gebruik zou maken van reflectoren,schilder de binnenzijde dan met witte lak,om de reflectie te verbeteren.
Door omstandigheden hebben we de achterwand nog niet kunnen maken,maar nu dinsdag,maken we daar zeker werk van.

Gr,Eddy

Zeeklooriaan zei:
Ik zie dat je een dicht bak maakt, klein tipje, maak er voldoende gaten in aan de bovenzijde zodat de warmte weg kan.
Ik heb dat zo gedaan, eerst gaten geboord van 8 cm, en daar later weer een schijf van 10 cm opgeplakt.
QUOTE]

Heb je dan niet erg veel last van strooilicht?
Natuurlijk moet je warmte weg, maar een hoop licht dat aan alle kanten langs je aquarium uitwaaiert is toch niet echt ideaal...

Hoe heb je dat (zover mogelijk) opgelost als ik vragen mag?

Probleem:

ik probeerde daarjuist de 32mm doorvoer door het gat van de overloop te steken.... het lukte niet, waarschijnlijk is het een 25mm gat en had ik verkeerd gedacht. Nu, ik heb al mijn pvc al gekocht die berekend is op 25mm inclusief een kraan. Nu zat ik met de gedachte om enkel de doorvoer nieuw te kopen en te werken met een vernauwing van 25 naar 20mm. Heb ff tekeningetje gemaakt om het duidelijk te maken. Ik zou graag weten of dit zou lukken.

Bijlagen

• probleem doorvoer.gif
    probleem doorvoer.gif
    10,8 KB · Weergaven: 19
Hallo.

Al mijn lampen zijn voorzien van reflectoren, tevens zijn de gaten alleen open als de temp te hoog wordt.
Strooilicht heb ik geen last van, alles blijft in de lichtbak.
Meestal hoeft mijn verwarming van 200 watt niets te doen.

Verder heb ik ook maar 2 pompen in de sump, een opvoer en een afschuimerpomp.
Groet Walter

mars zei:
Zeeklooriaan zei:
QUOTE]

Heb je dan niet erg veel last van strooilicht?
Natuurlijk moet je warmte weg, maar een hoop licht dat aan alle kanten langs je aquarium uitwaaiert is toch niet echt ideaal...

Hoe heb je dat (zover mogelijk) opgelost als ik vragen mag?

Vanmiddag naar Marine Water Systems gereden, doorvoer geruild voor een kleiner model en een emmertje zout meegenomen. Van Cora nog wat advies gekregen ivm de opstart: steen na steen toevoegen. Verder daar nog wat gekwijld voor hun showbak en hun koralenbak.

Bijlagen

• IMG_3094.JPG
    IMG_3094.JPG
    234,7 KB · Weergaven: 20
  • IMG_3093.JPG
    IMG_3093.JPG
    328 KB · Weergaven: 18
Hoi Mathijs,

Dit gaat een leuk bakje worden :goed:
Ik wil je wel even een waarschuwing mee geven.....:eek:
Ik zie dat je je meubel al in de lak hebt gezet, en je lichtkap moet nog dacht ik.
Pas daar mee op, zeker met het lakken van je lichtkap, door de warmte van je lampen komen er dampen vrij van de lak, dit kan je hele aquarium in 24 uur plat leggen.

Hebben wij ook mee gemaakt, en dat wens ik je echt niet toe, zeker niet tijdens je opstart, want dat is de belangrijkste fase voor een stabiel aqua.

Ik vind het eigenlijk wat vreemd dat er verder niemand is die je hiervoor heeft gewaarschuwd, dus bij deze dan ;)

Ik adviseer je dan ook om je ombouw en lichtkap enkele weken te laten drogen in een aparte ruimte, totdat je echt geen spoortje lak meer ruikt, en deze dan pas om je bak heen monteren.

Kijk maar eens in ons dagboek (de nieuwe 3 metertjes van zebra) hoe verschrikkelijk mis het bij ons ging :(

Ik blijf je van hieruit volgen, veel succes :goed:
Groetjes, Nathalie.

Goed dat je me waarschuwt.

Tijdens de opstart kan ik eventueel wel 1 van de 2 lichtbalken er los opleggen terwijl de lichtkap droogt. Ik denk wel dat de warmte in de lichtkap zal meevallen, ik heb zojuist nog 2 pc ventilatortjes gevonden en hiervoor ga ik nog gat boren in de kap, éen zal blazen en de andere zal de warmte afzuigen.

Verder weet ik niet welke lak jullie hebben gebruikt, bij mij zal de kap worden geschilderd met tuinhuisvernis.

Hoi Mathijs,

Wij hebben de welbekende botenlak gebruikt, en deze twee weken buiten in de tuin laten drogen.
Toch de mist in gegaan, ik denk dat het niet veel uitmaakt welke lak je gebruikt, het is allemaal linke soep.

Oke, een gewaarschuwd mens telt voor twee he ;) zou zonde zijn als het tijdens de start al mis gaat.

Groetjesssss

Ik zal er zeker en vast rekening mee houden, ik zal kijken of ik de lichtbalken tijdens de opstart los op het aquarium kan leggen terwijl de kap droogt.

zebra zei:
Hoi Mathijs,

Wij hebben de welbekende botenlak gebruikt, en deze twee weken buiten in de tuin laten drogen.
Toch de mist in gegaan, ik denk dat het niet veel uitmaakt welke lak je gebruikt, het is allemaal linke soep.

Oke, een gewaarschuwd mens telt voor twee he ;) zou zonde zijn als het tijdens de start al mis gaat.

Groetjesssss
Het gaat hier voornamenlijk om de oplosmiddelen in de lak deze komen gelijdelijk vrij totdat de lak volledig is uitgehard,dit kan ettelijke weken duren.(lak is dus niet uitgehard als hij droog aanvoeld!!!)

mathijs zei:
Ik zal er zeker en vast rekening mee houden, ik zal kijken of ik de lichtbalken tijdens de opstart los op het aquarium kan leggen terwijl de kap droogt.
Zou ik zeker doen,elk risico dat je kunt vermijden is meegenomen!
Voor het hinderlijke strooilicht kun je altijd iets van een handoek gebruiken om dit af te dekken.(niet direct op de lampen leggen natuurlijk)

Mathijs veel succes met de opstart,doe er vooral van genieten !!!

Laatst bewerkt:
Achterwand maken deel 1

Vanmorgend hebben ik en Eddy de eerste 'stenen' gelegd voor de achterwand.
De plastieken plaat van 1mm die ik bij Zanclus gekocht had hebben we in verschillende stukken gesneden, voor de achter-en zijwanden.(foto 1)
Daarna alle platen buiten op kranten gelegd en gekeken waar we de vulstenen gingen inpurren.(foto 2) Met een spuitbus PUR heeft Eddy de plaatjes bespoten, ong 2cm dik.(foto 3&4) Daar hebben we de stenen ingeplakt en met een houten latje gezorgd dat ze niet omvielen.(foto 5).
Nadat we zo'n 5min hadden gewacht was de PUR al een beetje hard geworden. Hier konden we met onze vingers in duwen zodat de achterwand wat platter werd, af en toe waren er wat blazen, deze heb ik doorgeprikt met een sate stokje. Dit gaat nu drogen en vanmiddag worden de stukken in het Aquarium geplakt met Tec7.

Wordt vervold...

Bijlagen

• Picture 045.jpg
    Picture 045.jpg
    207,1 KB · Weergaven: 20
  • Picture 046.jpg
    Picture 046.jpg
    343,4 KB · Weergaven: 24
  • Picture 047.jpg
    Picture 047.jpg
    337 KB · Weergaven: 25
  • Picture 048.jpg