Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

115l zeewater

Mathijs zei:
Over hoeveel tijd spreken we dan?
Ik heb gekozen voor juwel-achterwand.Nu ,na 6 maanden zijn de achterwand en zijwand helemaal paars van de kalkalgen.Geen zwart meer te zien.Dit proces kan je nog versnellen door regelmatig uw kalkalgen licht af te schrapen.De stukjes zetten zich dan op een andere plaats vast en groeien daar onder goede omstandigheden verder.Wel ff de pompen uitzetten,anders verdwijnen ze in de overloop.

Dankje Joeri

PVC lijmen is nog niet voor direct. Eerst ga ik dit 3 dagen laten staan, daarna nog een dagje spoelen en dan het aquarium op het onderstel zetten en de pvc aansluiten.

Wow! echt mooi geworden!!

Ben benieuwd wat je met die plateaus aan de wand gaat doen, koralen op zetten? :D

Dat is de bedoeling ja, ik kan makkelijk stekjes in het PUR prikken. Mooie opbouw heb jij daar ook. Zoiets heb ik ook in gedachten!
De diepte valt eigenlijk wel wat tegen, ik wist dat als er water inzit de diepte minder zou zijn maar het is toch meer dan ik verwacht had.
Verder ga ik morgen de pvc lijmen en met al de apparatuur eens testdraaien.

Steen opbouwen viel mij zwaar tegen, het is echt 10x moeilijker dan ik dacht...

Verder denk ik dat jij wel heel mooi met diepte kunt werken ivm die achterwand die je hebt. Denk dat je daar wel mooi wat effecten mee kan maken..hoewel het wel even puzzelen zal zijn :p

Hey Mathijs,

En ben je al begonnen met pvc aansluiten?

Je achterwand is al een stukje kunst op zich, ik denk dat we nog heel wat van je mogen verwachten :D

Groetjes, Marcel en Nathalie.

Probleemdag vandaag :(

Probleem 1
Vanmorgend heb ik op een deel na alle pvc aangesloten, het deel van de overloop is het eerste probleem. Zoaals ik al zei had ik het gat berekend op 32mm en daarop ook al de pvc gekocht. Nadat ik de doorvoer van 32mm er probeerde door te steken bleek het gat te klein te zijn. Ik heb dat stuk gaan omwisselen bij MWS en dit keer wat het het juiste stuk. Ik had geen zin om alle pvc weer opnieuw te kopen en dus was de bedoeling om slecht enkel het stuk van de doorvoer te verkleinen naar 20 mm. Ik hoopte dus dat ik de buis van 25mm gewoon over 20mm buis kon schuiven om het dan te verlijmen. Niet dus! Morgen zal ik 2 overloop stukjes moeten gaan kopen om het overloop deel af te maken.

Probleem 2
Nadat ,ik het vorig probleem had opgelost door er een 20mm buis door te steken zonder durso ed. zodat ik toch al kon beginnen spoelen, bleek de doorvoer te lekken. De vorige eigenaar had de doorvoer extra beveiligd door de silicone rond de spuiten. Deze resten zaten nog op het glas rond het gat. Ik had het meeste eraf geschraapt en dacht, ach, het zal wel lukken. Niet dus. Nadat ik deze er een eerste keer er al wat meer had afgeschraapt, alles terug had aangesloten bleek het nog te lekken. Deze handeling nog een keer herhaald bleek het toch nog te lekken. Alles terug weer losdraaien, een scheermesje genomen en al de silicone verwijderd. 3de keer goede keer... het lekt niet meer.

Probleem 3
Simpel, de opvoerpomp die ik extern geinstalleerd heb lekt! Morgen zal ik deze er eens tussenuit halen en kijken of ik ze waterdicht krijg. Anders bel ik een keer met Rudi en vraag ik of ze kan worden omgewisseld.

is de rubber ring beschadigt? heb je dun afdichtings tape om het schroefdraad gedaan waar de pijp op komt?

Rudi mailde me juist dat de rubberen ring waarschijnlijk verouderd is. Hij ging kijken of hij een nieuwe ring kon bestellen. :goed:
Dit zal dus wel OK komen.

Laatst bewerkt:
Hey Mathijs,

Ik volg je dagboek al een tijdje van op afstand, en ik moet zeggen dat je tot op heden goed bezig bent. Alles goed tot in de puntjes doordacht en gepland. Als je zo verder gaat, kan het alleen maar goed komen.

Zelf speel ik ook al een tijdje met het idee om een 2de bakje te starten van 80x45x45 (of iets in die buurt). Vandaar ook m'n interesse in de ontwikkeling van jouw bakje. Kan ik lekker veel inspiratie opdoen :p

Dus ... ik blijf je volgen .... enne ... veel succes ... :goed:

Mark

Dankje Mark.
Leuk dat je ook een klein bakje gaat beginnen, het enige dat ik je kan zeggen, ga minstens voos 45 op 45. 40 hoog en diep is echt niets.

Dit is trouwens mijn 500 ste bericht. :cool:

Back
Bovenaan