Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Hoi Anne,

Weer ff een beetje bijgelezen in je dagboek; heb wat minder op het forum vertoeft door allerhande omstandigheden. :(
Hoe staat de Cynarina er nu bij? Ik ben niet zo bezorgd dat de beschadiging niet meer goedkomt; heb iets soortgelijks gehad en na verloop van tijd groei het "vlees" er terug overheen waardoor algen geen kans meer krijgen. Ik heb nooit iets gemerkt van een mogelijke microbiologische besmetting van binnenuit...

Leuk hè, plannen maken voor een nieuwe bak.... :biggrin:

Hoi Anne,

Weer ff een beetje bijgelezen in je dagboek; heb wat minder op het forum vertoeft door allerhande omstandigheden. :(
Hoe staat de Cynarina er nu bij? Ik ben niet zo bezorgd dat de beschadiging niet meer goedkomt; heb iets soortgelijks gehad en na verloop van tijd groei het "vlees" er terug overheen waardoor algen geen kans meer krijgen. Ik heb nooit iets gemerkt van een mogelijke microbiologische besmetting van binnenuit...

Leuk hè, plannen maken voor een nieuwe bak.... :biggrin:

Ha Hans,
Het gaat redelijk met de cynarina. Niet voor of achteruit zou ik zeggen.:(
Ik had hem vorige week verplaatst omdat ik zijn vel weer strak over zijn skelet zag staan.
Maar het lijkt wel of hij het er om doet, weer stond zijn vel zo strak.
Nu heb ik hem op een hele andere plek gelegd en hij lijkt zich wat te ontspannen.:)
Als hij vanavond zijn tentakels uitsteekt ga ik hem eens flink wat nauplieen voeren.

En het plannen maken voor de nieuwe bak is inderdaad geweldig, de wereld ligt voor je open.:biggrin:

Max heeft een geheim.

Veel mensen maar wellicht ook dieren hebben een groter of kleiner geheim.
Een heimelijkheid die ze bij zich dragen waar niemand weet van heeft.
Zolang een dergelijk geheim niemand schaad lijkt het me prima en wel zo gezond.

Soms stuit je per ongeluk op zo’n geheimzinnigheid, zoals bij het opruimen van een kinderkamer.
Of je ziet het kind dat zich onbespied waant met volle aandacht en inspanning bezig met...
Zo’n beeld brengt me een glimlach, en ik maak dat ik stilletjes wegkom.:o

En nou Max!
Nou is Max niet zo groot, je zou denken dat ik zo langzamerhand wel alle hoekjes en gaatjes gezien had.
En toch heeft hij me weer verrast, nou ja, ik heb hem ook enigszins verrast.

Bij het onderhoud keek ik in het rechter pompvak.
Dat vak waar niet zoveel stroming in is, dat vak met de kamlaag.
Op de boden lagen twee roze knoedels.:eek:
Huh, roze knoedels????
Zaklamp er opgezet, en ja, twee redelijk grote borstel wormen kronkelen oncomfortabel onder het licht.
Hmmm, lekker laten zitten die twee.:p

Bijlagen

• IMG_4081.jpg
    IMG_4081.jpg
    44 KB · Weergaven: 13
Mg 't een beetje meer zijn?

Sinds ik van vloeibaar magnesium ben overgestapt op Reef advantage magnesium van Seachem (kristallen) bereik ik al enkele maanden niet het gewenste Mg niveau. Dit bevreemde me enigszins omdat mijn Maxje nooit zo magnesium behoeftig was. Maar ja, aan de andere kant, je moet het doseren van de kristallen ook even in je vingers krijgen.

Dus, trouw elke week gemeten, en steeds kwistiger met kristallen gestrooid.
Maar het magnesium bleef hardnekkig onder de 1200.:confused:

Tot vorige week; mijn testsetje was op, dus een nieuw setje van Salifert geopend, en wat meet ik?????

Mg van 1480!

Waar heb ik nou mee te maken gehad?
Is het telkens:o een meetfout geweest?
Mogelijk zegt de houdbaarheidsdatum van een test niet alles,
maar moet je ook kijken naar de tijd dat een test geopend is.

Ik overweeg om bij den Vlieghenden Visch over te gaan naar de balling light methode.
Dan ga ik mogelijk toch ook maar eens investeren in een andere test voor Ma en Ca.

Prachtige dieren die lepelaars!

Heb je het deze week nog gehoord dat er 1000den water vogels zijn verdronken in het ijsselmeer?
Door verhoging van de waterstand zijn er 1000den nesten ondergelopen met daarin ook nesten van de lepelaar.
Erg zonde.

Maar lekker wakker worden inderdaad.thumbs up

Prachtige dieren die lepelaars!

Heb je het deze week nog gehoord dat er 1000den water vogels zijn verdronken in het ijsselmeer?
Door verhoging van de waterstand zijn er 1000den nesten ondergelopen met daarin ook nesten van de lepelaar.
Erg zonde.

Maar lekker wakker worden inderdaad.thumbs up

Jeetje Dennis, dat is wel een triest verhaal. Eb en vloed is hier in de Grevelingen maar 4 cm, dus dat kunnen de meeste nesten wel hebben. Overigens vermoed ik dat deze lepelaars elders broeden en hier alleen maar foerageren.

Onder water in Max viel het me op dat er van het clubje oortjes er eentje is die veel intenser gekleurd is dan de rest.
Waarom hij dat al enige doet is me een raadsel, iemand een idee?

Bijlagen

• IMG_4111.jpg
    IMG_4111.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 6
Op een aantal stenen in Max zit zeer hardnekkige rode flap. En wat ik ook doe aan afzuigen en toevoegen van biodigest oa, het blijft terug komen.
Sinds vorige week heb ik echter gelijktijdig coral snow en biodigest toegevoegd, daarnaast de afschuimer een uurtje uit.
Zie nu het verschil. De foto's zijn genomen met een tussenpose van een week, normaal zit er dan al heel wat flap op de stenen.
Foto 1: voor afzuigen rode flap.
Foto 2: een week later, na afzuigen rode flap en toevoegen biodigest en coral snow.

Offfff heeft het met dit alles niet te maken en heeft de hoge magnesium (1470) hier invloed op????

Ben benieuwd hoe het er de volgende week uit ziet.

Bijlagen

• IMG_3831.JPG
    IMG_3831.JPG
    316,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_4230.jpg
    IMG_4230.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 7
Max heeft net zijn tweewekelijkse waterwissel achter de rug, de laatste wissel voor zijn verhuizing volgende week. Dat vind ik toch wel spannend want het zal de bak toch wel een tik geven neem ik aan. Maar voor nu zwemt, kriebelt en wappert alles in Max nog naar wens. Genieten dus!;)
Toch ook nog eens kritisch gekeken naar dat wat in de Visch beter zal moeten, minder troep op de stenen, dat is zeker, een rif dat van alle kanten goed te bereiken is, minder dode plekken qua stroming...

Maar ja, voor nu genoeg gemijmer hierover; Max verhuist volgende week en den Visch zal zijn entree doen. Spannend!:rolleyes:

Dan verdient Max volgens mij wel een "afscheids" fotoreportage! :biggrin:

Groet,

Marcel
Nou, die rapportage gaat er zeker komen, gelukkig niet met als thema "het afscheid" maar "de verhuizing".:p
Max gaat ongeveer 10 m verderop in een andere kamer nog een maand of 6:o verder met zijn avonturen.
Ik ben benieuwd of ik 6 maanden kan volhouden, 4 maanden is het minimum.

Wat ik toch zoo bijzonder vind is dat er toch telkens weer iets nieuws te ontdekken is.
Een kwestie van eens lekker voor de bak gaan zitten.
Dat schiet er wel eens bij in moet ik bekennen en dat is jammer want eigenlijk gaat het daarom.

Aan het eind van elke dag verschrompelt de anemoon tot een aantal kleine sliertjes, zich niets aantrekkend van het gegeven dat hij zijn bewoners van bescherming en behuizing moet voorzien.
Vandaag ontdeed hij zich ook nog eens van een flinke poep die door een tweetal sexy shrimps werd gevangen en verorberd.
We weten nog niet half hoe die symbiotische relatie in elkaar steekt.:p

Bijlagen

• IMG_4241.jpg
    IMG_4241.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 13
Wie mijn andere dagboek "den Vlieghenden Vsich" bijhoudt weet het al, de nieuwe bak was nog niet klaar voor een tocht naar het Zeeuwse. Daardoor staat Max nog op zijn vertrouwde plek waar hij altijd heeft gestaan.
Zoals de planning er nu uitziet gaat hij over twee weken verhuizen.:o:o:o
Inmiddels heb ik de Balling light set besteld bij Stunning Corals.
Omdat ik niet dagdagelijks aanwezig ben heb ik te grote schommelingen in KH en Calcium. Het in drie dagen moeten ophogen leidt toch regelmatig tot tot neerslag van calciumcarbonaat in de luchtslang van de afschuimer waardoor deze weer een aantal dagen niet functioneert.
Het lijkt me dat de Balling redding gaat brengen. De set is compleet met een stand alone doseer pomp.:cool:
Sjiek hoor.:eek:

Tijd voor een experiment. Over het oplossen van reefbuilder (KH+).

In een apart topic (http://zeewaterforum.info/forums/sh...efbuilder-Seachem-lost-beroerd-op.&highlight=) heb ik aangegeven dat ik vond dat reefbuilder van Seachem ter verhoging van de KH zo beroerd oplost. Alhoewel de fabrikant dit als normaal beschouwt dacht ik dat ik het eens op een andere manier zou gaan oplossen. De gemeten KH was namelijk 7, te laag om een hele week te overbruggen.
Dus loste ik dit keer 5 halve theelepels in een paar eetlepels osmose water op in plaats van de gebruikelijke 250 cc. Dan zou ik een en ander goed klonter vrij kunnen oplossen, later wat meer osmosewater toevoegen, en dit eindproduct geleidelijk in Max kieperen.

Het toevoegen van enkele eetlepels osemose water leidde echter tot een geweldige warmte productie, :eek::eek::eek:je kon er bij wijze van spreken een ei in koken. Bovendien kwam er een geurtje vrij, dus snel de boel afgeblust met wat meer osmosewater. Jeetje, pittig spul! Overigens waren er geen klontertjes te zien, dus dat was wel gelukt.

De hele dag geleidelijk aan toegevoegd en vanochtend het resultaat gemeten: 7!????

Huh?
Meetfout? Had het nou niets gedaan????
Af en toe weet je niet meer waar je aan toe bent.:p

In Max groeien de sterpoliepen tot aan de hemel.
Hoogtijd om eens in te grijpen, de poliepen dreigden de overloop te overlopen.
Nog een paar weekjes wachten en dan zou deze helemaal zijn dichtgegroeid.

Dus met schaar en pincet bewapend een gedeelte van briarium losgepulkt.

Wat me opviel was de hoeveelheid kalkachtige substantie tussen dit lager dier en de achter wand.

Ik heb de strijd overigens gewonnen, getuige de kale achterwand.

Bijlagen

• IMG_4554.jpg
    IMG_4554.jpg
    146 KB · Weergaven: 51
  • IMG_4568.jpg
    IMG_4568.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4567.jpg
    IMG_4567.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 20

Vorig weekeinde heb ik maar heel even aandacht aan Max kunnen besteden, ben een 3-tal dagen op Schiermonnikoog geweest. Toen ik Max op zondag weer verliet wist ik dat hij er wel eens beter voor had gestaan. Bah, dat komt niet goed uit zo net voor de verhuizing.
Maar nu ik vandaag wat peinzend voor Maxje sta valt het me helemaal niet tegen.
Hij staat er best wel fier bij.
Morgen de grote dag voor Max, zomaar verhuizen! Kijken of ik nog even een fotootje kan maken.
Zijn inrichting zal vanaf morgen ongetwijfeld compleet anders zijn;)

Maxje in vogelvlucht!

Nou jongens, het is allemaal gelukt hoor!;)

Men neme 4 sterke mannen die weten wat ze doen,
en hup, daar verhuisd Max met vis en al.

Op de eerste foto Max in afwachting van wat komen gaat.
Grappig gezicht de gele dokter die om het hoekje gluurt.

Op de tweede foto "den Vlieghenden Max".:p

En op de derde foto "den Max veilig geland".uitsteeekend

Bijlagen

• IMG_5445.jpg
    IMG_5445.jpg
    157,9 KB · Weergaven: 39
  • IMG_5338.jpg
    IMG_5338.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 46
  • IMG_5323.jpg
    IMG_5323.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Poe, zo kan het ook!!!

Niks afbreken, niks vissen vangen...

Gewoon water er uit, verplaatsen en water er weer in?????

Slim hoor!!!

Poe, zo kan het ook!!!

Niks afbreken, niks vissen vangen...

Gewoon water er uit, verplaatsen en water er weer in?????

Slim hoor!!!

Nou, kort door de bocht is dat het verhaal, haha.:p
Heb ik natuurlijk niet zelf bedacht, maar Aquacompleet.

Ze doen het nog veel slimmer dan ik had kunnen bedenken:
eerst verzamelen de mannen rond de bak, alle stekers en snoeren worden losgemaakt, koralen die loswillen laten gaan een emmer in, effe al het water in de groenbak (:p), hup, twee man neemt de bak, hup, twee man erachteraan met de onderkast, vullen maar weer en 30 minuten later staat hij op een nieuwe plek.

Pfffff, dat hebben ze vast vaker gedaan.;)

Bijlagen

• IMG_5328.jpg
    IMG_5328.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 21
  • IMG_5336.jpg
    IMG_5336.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5339.jpg
    IMG_5339.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5350.jpg
    IMG_5350.jpg