Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Anne,

Verlicht mij:

Voor wat voor aquamedic lampen had jij eigenlijk precies gekozen destijds?:

2x 10.000, 2x 15.000 en 2x 20.000?

of een andere configuratie?

Ik moet nu namelijk ECHT mijn lampen gaan vervangen! Ik twijfel tussen de originele RSM's of de aquamedics... (of zijn er nog andere aan te raden opties???)

Alles goed trouwens? En hoe is het met je vliegende visch?

Ramon
Vader
Ha Ramon,

Leuk dat je een trotse vader bent geworden.
Ik denk dat jij/jullie enorm van hem genieten.:biggrin:

Qua lampen heb ik 4 stuks reef white 15 K en 2 stuks Reef blue, beiden van aqua medic geplaatst.
Ik merk dat ze in ieder geval minder warmte produceren dan die van RSM.
Gewoon vervangen, dan zie je van zelf wel weer verder.

Succes er mee.

Heey Anne hoe gaan de vorderingen?:)
Hey Sander,
Ik zit hier een beetje in een tussenfase.
Een fase van wachten tot de Vlieghenden Visch er is.

Het is enerzijds wat onwennig dat Max er tegen het einde van dit jaar niet meer zal zijn.
Zoals Max was en is,
zoals dit dagboek was en is,
zo gaat de Vlieghende Visch niet worden.
Max heeft alles te maken met mijn verwondering over alles wat ik voor het eerst zag,
ook het dagboek is uit die verwondering en ontroering over al dat moois geschreven.
Ondertussen ben ik heel wat ervaringen rijker geworden.
Ben dus anderzijds razend nieuwsgierig hoe de nieuwe onderwaterwereld zich in de Vlieghenden Visch gaat uiten,
en ook hoe het bijbehorende dagboek zich zal ontvouwen.

Maar Max is er gelukkig nog, en huist de al maar groter wordende koralen.
Hieronder het rode oor dat zich maar oprolt na wederom een aanval van de bovenbuurman die zich onschuldig mooi houdt (foto twee).
Op de derde foto is te zien hoe Max mijn helpt bij het uitkiezen van het juiste kleurtje voor de achtergrond van de Vlieghenden Visch.
Het wordt de onderste strook, tweede kleurtje van rechts.
En voor wie het nog niet wist,
Max is een geweldige imitator getuige het feit dat hij met T5 van die mooie HQI-schitteringen maakt!;)

Bijlagen

• IMG_3825.jpg
    IMG_3825.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_3734.jpg
    IMG_3734.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3817.jpg
    IMG_3817.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 7
zag gister in een winkel een groepje sexy shrimps...moest gelijk aan jou denken haha!
Hahaha, weet ik eindelijk wat is 's ochtends in de spiegel zie.;)

Het zijn trouwens boeven, voor wie dacht dat deze sexy shrimps rustig in de armen van hun beschermende anemoon zitten en wachten tot een stukje eten hun kant uitvalt, men kijke naar onderstaande foto.
Zie hier een sexy shrimp die een stukje mysis dat de anemoon gevangen heeft probeert in te pikken en er uiteindelijk met de buit vandoor gaat.

Bijlagen

• IMG_3804.jpg
    IMG_3804.jpg
    58 KB · Weergaven: 14
Hey Annetje,

Super mooie foto's zoals altijd.

een vraagje jij hebt een koppel pijlvisjes, Magnifica's 9 gehad of nog steeds.
nu heb ik er een en vraag mij af hij en hij is of een zij, weet jij het verschil te zien?

Heel veel succes met de vliegende visch en ga dat dagboek in welke vorm dan ook volgen.

Hey Annetje,

Super mooie foto's zoals altijd.

een vraagje jij hebt een koppel pijlvisjes, Magnifica's 9 gehad of nog steeds.
nu heb ik er een en vraag mij af hij en hij is of een zij, weet jij het verschil te zien?

Heel veel succes met de vliegende visch en ga dat dagboek in welke vorm dan ook volgen.
Ha die Jess,

Ik heb inderdaad een koppeltje pijlvisjes. Ik heb ze indertijd als een koppel gekocht, onwetend wie nou de man of de vrouw was. Lange tijd was ik in de veronderstelling dat de kleinste van de 2 het vrouwtje was. Deze gedroeg zich het meest onderdanig en zag ik ook menigmaal van zich af bijten in de trend van: "vandaag heb ik hoofdpijn", als de ander aandrong op enige intimiteit. Die ander, die grote, die altijd pronkte met fraai vinvertoon blijkt uiteindelijk het vrouwtje. Al menigmaal was ze opgezwollen, beladen met eitjes. Na een vrijpartij zien beiden er trouwens niet uit, het gaat er dusdanig ruw aan toe dat hun vinnen gerafeld zijn. Dat herstelt zich gelukkig ook weer.
Ik dacht dat Tanne eens in zijn dagboek uitleg heeft gegeven tussen het verschil in man en vrouw, ik meen me te herinneren dat dit iets met de oogvorm van doen had.

Foto 1 en 2: zwanger vrouwtje, foto 3: mannetje.

Ziet er erg mooi en ingegroeid uit!thumbs up
Al wat meer gehoort van je nieuwe bak?

Groeten, Sander

Hey Sander,
Ja, mooi om te zien hoe een en ander hoe langer hoe meer een geheel gaat vormen.
De nieuwe bak is onderweg, maar dat kan nog wel enkele weken zeker duren.
Ik laat me verrassen.

Bijlagen

• IMG_9939.jpg
    IMG_9939.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2620.jpg
    IMG_2620.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2605.jpg
    IMG_2605.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Hey annetje,

dank voor je reactie zal eens gaan zoeken.
weet jij of ik als ik erachter ben wat het is nog een exemplaar erbij zou kunnen zetten?

dit gaat overigens pas gebeuren als de bak van 1.80m er is.

Hey annetje,

dank voor je reactie zal eens gaan zoeken.
weet jij of ik als ik erachter ben wat het is nog een exemplaar erbij zou kunnen zetten?

dit gaat overigens pas gebeuren als de bak van 1.80m er is.

Ha Jess,
Ik denk dat als je op die wijze een koppeltje kan vormen het wel goed kan gaan.
Toch moet je zoiezo veel schuilruimte maken. Meneer en mevrouw vechten op het muilelkaar regelmatig de tent uit en een blijf-van-mijn-lijf-huis is dan welkom. Zo'n periode duurt weken tot maanden en dan start de tijd van hofmakerij weer. Ik kan me zo voorstellen dat gelijkslachtigen elkaar naar het leven kunnen staan, maar hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Maar om daar achter te komen is er natuurlijk dit mooie forum!thumbs up

Wauw! Schitterend die achterwand... topjes
Geeft dat overigens geen problemen met de overloop(kam)?

Groet,

Marcel

Wauw! Schitterend die achterwand... topjes
Geeft dat overigens geen problemen met de overloop(kam)?

Groet,

Marcel

Grappig, ik schrijf net in jouw dagboek.
Ja, mooi gezicht is dat he. Dit koraal (briarium) is inderdaad nogal ondernemend en verovert stilletjes de hele achterwand en kruipt inderdaad onopgemerkt de overloop in. Op zich eigenlijk niet zo'n punt, eens in de paar weken dan snij ik hem van de overloop af, is een kwestie van bijhouden.;)

Mijn cynarina lacrymalis heeft het eigenlijk altijd fantastisch gedaan.
Hij staat op de bodem in een gebied waar niet zoveel stroming staat.

Niets heb ik aan de omstandigheden veranderd tot een paar weken geleden zijn "vel" aan de linkerzijde erg strak gespannen stond over een onderliggend skelet deel. Ik heb hem toen nog meer van de stroming weggedraaid om te voorkomen dat hij zichzelf zou doorboren.

Dit mocht helaas niet baten en nu steekt er een skeletdeel door zijn huid naar buiten.
Het koraal heeft zich als het ware een tijdje om zijn verwonding heen gevouwen (foto 1), mogelijk is dit toeval, mogelijk een wijze om zijn verwonding van stroming af te schermen????

Nu staat hij weer open en is op de tweede foto het skeletgedeelte te zien inclusief wat "aangroeisels".

De vraag is wat nu verstandig is om te doen. Ik heb drie opties bedacht:
1. Niets doen en afwachten.
2. Het skeletgedeelte schoonwrijven en afwachten.
3. Het skeletgedeelte schoonwrijven, het koraal rustig aan het stenig gedeelte oppakken en op zijn kop houden en wachten tot de zwaartekracht de huid weer over het skelet heen trekt. Het nadeel hiervan is dat je niet weet of het skeletgedeelte wat macroscopisch wel ontdaan is van debris maar microscopisch naar mijn mening allerlei micro organismen zal bevatten de binnenkant van het koraal zal "besmetten" met alle gevolgen van dien.

Tja wat is wijsheid in deze?

Graag jullie suggesties.

Bijlagen

• IMG_3984.jpg
    IMG_3984.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 7
  • IMG_4011.jpg
    IMG_4011.jpg
    68 KB · Weergaven: 7
Hi Annetje,

Even een vraag aan een ervaringsdeskundige...:biggrin:

Als het goed is komt morgen mijn AC fosfaatfilter binnen. Nu de vraag..spoel jij de kool en Rowaphos nog voordat je het in het fosfaatfilter doet? Of is de hoeveelheid dusdanig weinig dat van vervuiling van het water geen sprake is?

Hi Annetje,

Even een vraag aan een ervaringsdeskundige...:biggrin:

Als het goed is komt morgen mijn AC fosfaatfilter binnen. Nu de vraag..spoel jij de kool en Rowaphos nog voordat je het in het fosfaatfilter doet? Of is de hoeveelheid dusdanig weinig dat van vervuiling van het water geen sprake is?
Ha Bas,
Leuk hoor, die post van AquaCompleet. Kan jij morgen lekker een pakketje open maken.
Aangaande je vraag; ik vind persoonlijk dat er nogal wat troep uit de RowaPhos komt. Ik doe de gewenste hoeveelheid in een panty, boven en onder een knoopje leggen. Dat panty-zakje spoel ik onder de kraan uit, je zult zien dat er nogal wat fijn gruis uit komt die het kraanwater een rode verkleuring geeft. Je kan er voor kiezen om de kool samen met de RowaPhos in een panty te stoppen, je kan ze ook in aparte kousjes doen, dan kan je ze onafhankelijk van elkaar vervangen.
Ik wens je veel succes, en lees het wel in je dagboek

Ha Bas,
Leuk hoor, die post van AquaCompleet. Kan jij morgen lekker een pakketje open maken.
Aangaande je vraag; ik vind persoonlijk dat er nogal wat troep uit de RowaPhos komt. Ik doe de gewenste hoeveelheid in een panty, boven en onder een knoopje leggen. Dat panty-zakje spoel ik onder de kraan uit, je zult zien dat er nogal wat fijn gruis uit komt die het kraanwater een rode verkleuring geeft. Je kan er voor kiezen om de kool samen met de RowaPhos in een panty te stoppen, je kan ze ook in aparte kousjes doen, dan kan je ze onafhankelijk van elkaar vervangen.
Ik wens je veel succes, en lees het wel in je dagboek

Inmiddels is het pakketje aangekomen en uitgepakt! 199544
Ga hem morgen plaatsen in de bak en uiteraard komen er wat foto's van in mijn dagboek.

Bedankt voor je reactie!

Verder alle goed met Max?

Zooo, Max weer eens lekker opgepoetst.
Daar ben je toch wel een dagdeel mee bezig, al die grotere en wat kleinere karweitjes die toch regelmatig moeten gebeuren.
Maar het resultaat mag er wezen kan ik concluderen nu ik weer door de ruit heen kan kijken.

Mijn Cynarina lacrimalis doet het naar omstandigheden zo gek nog niet, dat is al heel wat. In zijn algemeenheid groeien de koralen de bak uit, dus ook knip-knap met de schaar door de bak gegaan.

De mannetjes van het clubje blauw groene juffertjes worden telkens nog mooier dan ze al waren. Nu lijkt het bijna of ze een sluierstaart hebben mat een kobalt blauwe tekening (zie bovenste foto).
Op de tweede foto is goed het zijlijn orgaan te zien.
En voor de compleetheid ook maar een plaatje van zijn koppie.

Bijlagen

• IMG_2546.jpg
    IMG_2546.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_4064.jpg
    IMG_4064.jpg
    60 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2546_2_2.jpg
    IMG_2546_2_2.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Zooo, Max weer eens lekker opgepoetst.
Daar ben je toch wel een dagdeel mee bezig, al die grotere en wat kleinere karweitjes die toch regelmatig moeten gebeuren.
Maar het resultaat mag er wezen kan ik concluderen nu ik weer door de ruit heen kan kijken.

Mijn Cynarina lacrimalis doet het naar omstandigheden zo gek nog niet, dat is al heel wat. In zijn algemeenheid groeien de koralen de bak uit, dus ook knip-knap met de schaar door door de bak gegaan.

De mannetjes van het clubje blauw groene juffertjes worden telkens nog mooier dan ze al waren. Nu lijkt het bijna of ze een sluierstaart hebben mat een kobalt blauwe tekening (zie bovenste foto).
Op de tweede foto is goed het zijlijn orgaan te zien.
En voor de compleetheid ook maar een plaatje van zijn koppie.

Prachtige fotos !
beetje simpel commentaar maar niet minder waar;).....

gr carlo

Back
Bovenaan