Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Beide afschuimers bleken leeg, het gevolg van de verstopte luchttoevoer.
Dit is een kwaal waar de Ferplast gevoelig voor is.:(
Maar ik moet ook zeker vermelden dat het alles te maken heeft van het schoksgewijs doseren van KH+ en calcium.
Ik vermoed dat het gewoon een een neerslag is van calciumcarbonaat, domweg omdat het verzagdigingspunt is bereikt.
Het handmatig doseren moet meer in balans komen, anders blijf ik tegen dit probleem aanlopen.
Tzt zal ik ook gaan automatiseren, maar ik weet niet of dat richting een kalkreactor zal gaan of toch een balling-achtig-iets.
Voorlopig modder ik maar even door. :p
Tegelijkertijd neemt de ergernis toe over het ontzettende gepruts om de afschuimers te verwijderen, zeker in combinatie met de andere apparatuur die ik in het achtervak van Max geplaatst heb.
Ge serieus werk maken van een andere bak (binnenkort zal ik een tweede dagboek gaan beginnen, dan heb ik vast wat).
Wonderbaarlijk genoeg is het fosfaat 0.03 en het nitraat 10, dat kon nog veel slechter.

In dat achtervak vond ik wederom twee sexy shrimps.
Die beestjes verkennen 's nachts de hele bak, die beperken zich niet tot een anemoon.:o
Maar goed, ze zijn inmiddels weer thuis en ik heb er vandaag weer 12 geteld!

Mijn twee blauwe kappersgarnalen laten zich al enige tijd niet zien.:(
Het kan zijn dat ze verhuisd zijn zonder achterlating van hun nieuwe adres, dus wie weet?
Mis ze wel, het is zo grappig te zien hoe de vissen in een rijtje in hun blauwe kapperszaaltje liggen te wachten op een klein beurtje van kieuwen of gebit. ;)

Laatst bewerkt:
Heej anne!

Ik ben benieuwd hoe je dat allemaal gaat doen met je nieuwe bak!
Dat dagboek ga ik zeker weer volgend natuurlijk!
Klinkt als de volgende grote uitdaging

x

Hey Celeste,
Het is inderdaad een grote uitdaging, maar ook erg leuk om mee bezig te zijn.
Met Max gaat het goed, keurige waterwaardes.
Tijd voor een kleine aanschaf.
Een lief oortje waar de sexy shrimps zich over ontfermen en ik dacht 'blauwe anthelia' dat liefdevol door de kappersgarnaal in beheer wordt genomen.

Bijlagen

• IMG_3296.jpg
    IMG_3296.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_3302.jpg
    IMG_3302.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3294.jpg
    IMG_3294.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 8
hoe doen jouw kappersgarnalen het tov kleine visjes? ik vind die garnalen ook zo leuk maar ben altijd bang dat ze mn vissen vangen :(
Die doen werkelijk geen vis kwaad.
Ze zien er heel spannend uit maar gedragen zich voor zover ik waarneem vriendelijk.
De poetsgarnalen zijn mijn agressieve jongens, ik zie ze altijd naar de sexy shrimps gluren.
Mochten deze overlijden dan zal ik die niet 1,2,3 vervangen.

Over het verplaatsen van een voederclip.
Vanochtend trof ik de kleinste van de 7 juffertjes zielig in een hoekje op het zand.:(
Hij werd keer op keer aangevallen door de dwergkeizer, ook de anemoon vis deed uitvallen, maar haar aanvallen waren gelukkig schijn.

Geen goed teken.:(

Toen de lampen aangingen kregen de twee dominante juffers hem in de gaten. 199544
Er volgde een ware klopjacht waarin de heren nu ineens samen werkten.

Een slachtpartij leek me niets, zo op de vroege morgen.:(
Heb hem hup zo kunnen vangen en nu hangt 'ie veilig in dat hele kleine bakkie.;)

Op de eerste foto zie je hem nog zielig zitten, op de tweede foto zet hij zijn vinnen al weer mooi overeind. Hij heeft zijn eigen 'voederbakje' en ik zie hem op zijn gemak eten. Die laat ik er voorlopig even in. Gaat wel een dilemma worden zondag, of ik hem dan weer los moet laten of niet.:confused:

Over de oorzaak van deze agressie explosie heb ik een 4-tal theorieën:
1. Verzwakt door relatief te weinig eten. Op de dagen dat ik er niet bent geeft de voederautomaat maar 1 maal per dag.
2. Het is een kereltje dat steeds mannelijker wordt en hiermee een bedreiging voor de andere mannen vormt.
3. Hij is ziek en daardoor verzwakt.
4. Maar misschien is het ook allemaal mijn eigen schuld; in #916 en #920 vertel ik dat de juffers de groep in tweeën hebben verdeeld. De rechter man markeert telkens het blaadje zeewier. Nou leek me dat niet zo fris voor de dokter, dus heb ik het blaadje links gehangen , dus in het domein van de linker man. Ik hoopte dat de rechter man dan iets anders rechts in de bak zou zoeken om te markeren. Niets was minder waar, hij bleef de voedselclip trouw en kwam daarmee in het domein van de linker visch (laatste foto). Zou hij hiermee de gehele club in verwarring hebben gebracht en is de zondebok in de kleinste juffer gevonden?
In ieder geval hangt de voedselclip weer rechts in de bak en moet de dokter zijn neus maar dichtknijpen.:cool:

Bijlagen

• IMG_3331.jpg
    IMG_3331.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 8
  • IMG_3360.jpg
    IMG_3360.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_3391.jpg
    IMG_3391.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 31
Ik denk een combinatie van 1 (de minst dominante en dus het voedselslachtoffer), 2 (hij eet wel dus krijg ook de kans om mee te groeien maar dat moet wel in toom gehouden worden dus zijn territorium wordt klein gehouden) en met name 4 (door de plotselinge verandering moet er een nieuwe status quo gecreeërd worden en dan is de kleinste/zwakste altijd het haasje).

Hij zit nu veilig en kan met wat extra voer weer wat op kracht komen, de oude situatie is hersteld dus de kans is groot dat iedereen z'n eigen territorium weer heeft ingenomen. Kortom 4 is weggenomen blijven 1 en 2 over, en de vraag of 4 niet terug keert als hij weer wordt vrijgelaten want hij is er nu zelf niet om het stukje territorium dat hij had te verdedigen dus dan kan hij kwijt zijn aan 1 van de andere juffers en dan moet hij straks alsnog knokken om het terug te krijgen.

Ik denk een combinatie van 1 (de minst dominante en dus het voedselslachtoffer), 2 (hij eet wel dus krijg ook de kans om mee te groeien maar dat moet wel in toom gehouden worden dus zijn territorium wordt klein gehouden) en met name 4 (door de plotselinge verandering moet er een nieuwe status quo gecreeërd worden en dan is de kleinste/zwakste altijd het haasje).

Hij zit nu veilig en kan met wat extra voer weer wat op kracht komen, de oude situatie is hersteld dus de kans is groot dat iedereen z'n eigen territorium weer heeft ingenomen. Kortom 4 is weggenomen blijven 1 en 2 over, en de vraag of 4 niet terug keert als hij weer wordt vrijgelaten want hij is er nu zelf niet om het stukje territorium dat hij had te verdedigen dus dan kan hij kwijt zijn aan 1 van de andere juffers en dan moet hij straks alsnog knokken om het terug te krijgen.
Strakke analyse hoor. Ik denk dat je gelijk hebt.
Het kereltje is de nacht goed doorgekomen in zijn kleine bakkie. Hij heeft goed gegeten.
Het lijkt er op alsof de andere juffers hun oorspronkelijke vaste plekken weer hebben ingenomen. Ik heb ze allemaal goed gevoerd vanochtend, ga ik zo weer doen en laat het kleine kereltje dan in die zee van nauplien los. Dan is iedereen zo druk bezig met eten dat het wellicht niet opvalt dat er weer 7 zijn. Hij kan dan zijn oude positie weer innemen.
Als dit niet lukt dan vang ik hem weer en laat ik hem vanavond als het licht uit is los.
Pffff, ik zal nog eens een voederclip verplaatsen.:p

hahahaha ja doe dat dan ook niet joh :p zelfde effect als er hier een hand uit de lucht komt en ineens het huis van de buren verplaatst en ik ineens vrij woon...ga ik ook gelijk mijn tuin verplaatsen! maar goed dat je hem hebt weten te redden, denk dat je anders een juffer minder had gehad vanmorgen!!

PS is dat nog steeds een kind mijn mooie ouwe trouwe leder die ik op die ene foto zie?

hahahaha ja doe dat dan ook niet joh :p zelfde effect als er hier een hand uit de lucht komt en ineens het huis van de buren verplaatst en ik ineens vrij woon...ga ik ook gelijk mijn tuin verplaatsen! maar goed dat je hem hebt weten te redden, denk dat je anders een juffer minder had gehad vanmorgen!!

PS is dat nog steeds een kind mijn mooie ouwe trouwe leder die ik op die ene foto zie?

Ja, het is te gek!:p
Maarrrr, ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs nog veel stouter ben geweest dan ik bekend had.
Ik had namelijk zelfs een heeeel klein steentje met een klein oortje heel stom boven de opening van een hangplek van de dames van 'mister left' geplaatst. :p
Daardoor waren ze denk ik ook allemaal in de war, dus ik ben zeer onverantwoord bezig geweest kan ik wel stellen, haha.:(:o;)
De kleine zielepoot heb ik weer losgelaten, en hij doet weer vrolijk mee met zijn clubje. Eind goed al goed,zal ik maar oubollig zeggen.

En ja, dat is inderdaad een kind van je. Hij wordt zo prachtig. Mijn voornemen is om hem in den Vlieghenden Visch een mooie plek in het zand te geven zodat hij alle ruimte heeft om helemaal uit te groeien. Dus hij gaat een eigen eiland vormen. Maar ik moet nog even geduld betrachten voordat die Visch hier is, en voordat deze bewoonbaar is uiteraard.
Trouwens, dat rode oor van jou doet het ook fantastisch, ze heeft inmiddels 3 kleine oortjes.

Bijlagen

• IMG_3295.jpg
    IMG_3295.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2953.jpg
    IMG_2953.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 7
Zoo, weer thuis.
Max pruttelt de komende dagen weer in zijn eentje door tot het komende weekeinde.

Het kleine juffertje is wederom 'one of the boys' en gaat weer ongehinderd door het leven. Ik heb wel veel geleerd van de gevolgen van het aanbrengen van schijnbaar kleine veranderingen. Stel je voor, voor het zelfde geld was het manneke nu een visgraatje.:o

Voor het weggaan nog even een blik in het filtervak. En ja hoor, ook daar weer twee sexy shrimps. Gezellig babbelend op de thermostaat. Ook aan hen voor de komende week het adagium: voeten warm en hoofd koel!:biggrin:

Hmmmm, niet alles kan goed gaan.:p
Ik tel maar 6 juffertjes.:(
Slaan al die bespiegelingen van mij dan toch nergens op en was hij gewoon ziek?
Ik had er afgelopen week een tweede voederautomaat bij geplaatst die 4 x per dag Dupla Rin in het water strooide, zodat het totale voedsel aanbod door de week groter was. Maar dat heeft dus kennelijk niet geholpen.:(

Zijn lichaam heb ik niet kunnen bergen, waarschijnlijk hebben jong en oud zich er al aan tegoed gedaan.
Ook in de waterwaarden was hij niet duidelijk terug te vinden; NO2 was 0, NO3 was 10, maar op die waarde zit ik al tijden. Toch niet verkeerd gezien hef feit dat beide afschuimers weer stil stonden.
Blijkbaar heeft het al die maanden naar levend steen zitten staren toch wel nut gehad.

Bijgaand nog een foto van mijn foxcoral dat groter en groter wordt.
Ik heb al vaak gezegd dat SPS-en het bij mij niet zo goed doen, de LPS-en lijken zich thuis te voelen. En dat komt goed uit, ik hou van de beweging en de felle kleuren.
Nou ja, fel.:rolleyes:

Bijlagen

• IMG_3436.jpg
    IMG_3436.jpg
    113,8 KB · Weergaven: 19
Annet hier heb je een prachtige foto van gemaakt,mooi koraal!topjes

Grt,

Martin.

Inderdaad, mooi koraal, ik hou ook meer van de wapperende en bewegende koraaltjes.

Wat betreft de geringde goby had ik ook gehoord dat hij rode flap eet, ik heb hem pas ingebracht toen de rode flap weg was dus helaas kan ik er persoonlijk niks van zeggen, wel had ik last van kiezelalg en zag hem dat wel eten, nu weet ik niet of hij het echt eet of gewoon de zandbodem omwoelt zodat je de kiezelalg niet echt de kans krijgt om terug te komen, in iedergeval is de bodem weer bijna straalend wit,

groetjes Ferry

Annet hier heb je een prachtige foto van gemaakt,mooi koraal!topjes

Grt,

Martin.
Het is inderdaad om de een of andere manier een koraal waar ik erg dol op ben. En het goede nieuws is dat hij het goed doet!

Inderdaad, mooi koraal, ik hou ook meer van de wapperende en bewegende koraaltjes.

Wat betreft de geringde goby had ik ook gehoord dat hij rode flap eet, ik heb hem pas ingebracht toen de rode flap weg was dus helaas kan ik er persoonlijk niks van zeggen, wel had ik last van kiezelalg en zag hem dat wel eten, nu weet ik niet of hij het echt eet of gewoon de zandbodem omwoelt zodat je de kiezelalg niet echt de kans krijgt om terug te komen, in iedergeval is de bodem weer bijna straalend wit,

groetjes Ferry
Heb ook altijd wel wat flap, geen hele velden, maar toch. Afzuigen en bacteriën houden de boel wel in bedwang, maar hele maal weg....:p
Mijn huidige bak is te klein om (of te vol) om er nog een vis bij te zetten, maar ik heb wel eens aan de geringde goby gedacht.:cool:

Nog een paar foto's van mijn echtpaar anemoonvisjes.
Ze blijven fotogeniek.:biggrin:

Bijlagen

• IMG_3451.JPG
    IMG_3451.JPG
    2,6 MB · Weergaven: 11
  • IMG_3455.JPG
    IMG_3455.JPG
    2,4 MB · Weergaven: 10
Mooi hoor je fox koraal en die vis foto's.

Wat voor een camera en lens gebruik je?
Ikzelf ben ook al bij een camera wezen kijken maar nog even door sparen.

Mooi hoor je fox koraal en die vis foto's.

Wat voor een camera en lens gebruik je?
Ikzelf ben ook al bij een camera wezen kijken maar nog even door sparen.

Hey Dennis,
De camera is een Canon 350D, een van de eerste digitale reflex camera's, ik denk dat hij niet eens meer verkocht wordt, maar hij doet nog alles wat 'ie doen moet.
Het belangrijkste is de lens, een 60 mm Macro lens, van Canon.
Werkelijk een gouden aankoop.
Ik zet hem met zijn voorkant tegen de ruit, dan is hij meteen gestabiliseerd, en dan schieten maar.

Het belangrijkste is de lens, een 60 mm Macro lens, van Canon.
Werkelijk een gouden aankoop.
Ik zet hem met zijn voorkant tegen de ruit, dan is hij meteen gestabiliseerd, en dan schieten maar.

Mmm, voor mij misschien de gouden tip, ik heb de Canon 500D, zal eens zoeken naar deze lens, en dan maar eens verdiepen in het fotograveren, was een mooi sinterklaas cadeautje maar als je alleen foto's kan maken op de automatische stand, benut je zo'n camera niet echt optimaal :rolleyes:

Gr. Ferry

Max Medisch Centrum.
Alhoewel Max niet de allergrootste is, blijkt hij toch van alle gemakken voorzien.
Er is een heus medisch centrum waar grote en kleine genezingen gratis en voor niets plaatsvinden.
De rode dwerg verblijft er al een week of zes.:(

Deze kleine rode dwerglipvis (Paracheilinus carpenteri) heb ik indertijd aangeschaft nadat mijn ingebrachte levend zand zijn naam wel erg veel eer aan deed.
Het barste namelijk van de planaria die in zich al hun pracht een weg uit het zand baanden om Max eens te gaan verkennen!:(
De rode dwerg bleek een gouden aankoop. ;)
Binnen de kortste keren waren de planaria verleden tijd.:biggrin:

Deze wat verlegen vis sloot vriendschap met de blauwe dwergkeizer, bijgenaamd Joe Speedboat (argi).
Meegetrokken door de bravoure van Joe scheurden ze door de bak.
De komst van de zesstreep lipvis haalde een dikke streep door deze prille verbintenis.
De zesstreep en Joe bleken elkaars evenknie en de rode dwerg werd verstoten.:(
Al zijn verlegen eigenschappen kwamen weer tevoorschijn.
Steeds vaker zocht en vond hij gezelschap bij de zandhapper.
Steeds hechter werd zijn plek in mijn hart.:o

En plots was hij ernstig gewond aan zijn linker oog, een grote witte zwelling, hij zag er verschrikkelijk uit en zien deed hij niet meer op links.
Een onfortuinlijke ontmoeting met de poetsgarnaal of erger? :eek:
Er wordt in de nacht wat af geknald in Max.

De eerste weken schuilde hij op de IC van MMC.
Geleidelijk nam de zwelling af en trok hij er steeds vaker op uit.:o
Het is wel een slimpieper, als hij rondzwemt dan zorgt hij altijd dat zijn niets ziende linker kant door het rif gedekt wordt, met zijn goede rechter oog kijkt hij Max in.
Dagelijks voer ik hem met de pipet, zodat hij goed op kracht kan komen.

Zicht op links heeft hij nog niet en misschien komt het ook niet meer terug.
Maar hij gaat het zeker redden.:cool:

Bijlagen

• IMG_3445.JPG
    IMG_3445.JPG
    2,3 MB · Weergaven: 11
  • IMG_3441.JPG
    IMG_3441.JPG
    2,2 MB · Weergaven: 13
Back
Bovenaan