Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Sorry:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Hans, tja wij hadden allang iets moeten afspreken, maar op de een of andere manier komt daar maar niets van:rolleyes:. Heb Gerard ook al eens gesproken bij Machiel, maar ook daar is dus niets van gekomen. Misschien iets definitiefs afspreken ergens in februari? Overigens volg ik jou dagboek ook vanaf het begin. Altijd leuk om bakken en techniek en een ongeveer zelfde opstart periode te volgen. En dan ook nog eens in de buurt, ik heb vaak genoeg meer kilometertjes gereden om aqua's te bezoeken:o:p:biggrin:.

Grt. Mark.
hahaha Mark, exact hetzelfde geldt voor mij... Ik rij stad en land af en er staat een prachtige bak zowat om de hoek...
Februari lijkt me prima, behalve de 1e week; dan moet ik eventjes onder het mes. We spreken wat af; om het even of ik naar Wassenaar kom of jij naar L'dorp...

Ziet er al zeer goed uit!!
Ben benieuwd hoe het aquarium gaat evolueren als hij eenmaal is opgestart.

Succes :biggrin:

Hans 2de week feb. stuur ik je een pb-tje. Ik kom wel naar Leiderdorp, sla ik 2 vliegen in 1 klap (Gerard):biggrin:. Overigens zijn jullie uiteraard ook welkom.

Goby de bak draait al een tijdje. Even de 1ste pagina bekijken.

Pataka euuuh gewoon met een magneet:confused:.

Spenc3r :biggrin:

Goby de bak draait al een tijdje. Even de 1ste pagina bekijken.

Wat een afgang :o
Keek dus alleen op de tweede pagina, hoe dom :(

Ben nu op de eerste pagina gaan piepen: zéér mooie bak, chapeau!
Mooie opbouw van je rif en mooie collectie dieren ook. Een dagboekje om te blijven volgen :)

Maandag is Michael langs geweest met een 2 tal koraaltjes. De eerste heeft echt hele mooie baby blauwe toppen:cool:.

Bijlagen

• Herschaalde kopie van P1060003.jpg
    Herschaalde kopie van P1060003.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 46
  • Herschaalde kopie van P1060004.jpg
    Herschaalde kopie van P1060004.jpg
    126,6 KB · Weergaven: 48
Wat een afgang :o
Keek dus alleen op de tweede pagina, hoe dom :(
Nou ja afgang, ben ook niet zoals te doen gebruikelijk begonnen met mijn dagboek199.

Dat ziet er top uit Mark.action

Diepte is 75cm toch.Als je het zo ziet zou je dieper denken.De diepte werking heb je dan toch goed gedaan.Mijn bak is 90cm diep maar lijkt minder diep vind ik.

Succes
Blijf dit volgen

GR Erwin

hahaha Mark, exact hetzelfde geldt voor mij... Ik rij stad en land af en er staat een prachtige bak zowat om de hoek...
Februari lijkt me prima, behalve de 1e week; dan moet ik eventjes onder het mes. We spreken wat af; om het even of ik naar Wassenaar kom of jij naar L'dorp...

Afgesproken ik geef je een pb-tje 2de week februari. Hopelijk toch niet iets om je zorgen over te maken de ingreep?

Grt. Mark.

Hoi Mark,
Wat een enige reeks foto's, vooral die met je dochters.
Wat een lol hebben ze gehad met jouw nieuwe aquarium!
Enne, het echte aquariumwerk is natuurlijk ook bere-interessant.
Je hebt er een lezer bij.

Ik mocht willen dat ik mijn dagboek zo leuk kon schrijven als jij doet in die van jou:).

Grt. Mark.

Erwin mijn techniek is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet als je dat vergelijkt met jou bak. Hier volgt een opsomming van de bak, techniek en onderhoud:

TECHNIEK:

- Afmeting aquarium: 160x75x70(65wh)cm
- Verlichting: 2x70W HQI (16.000K)en 6x80W t5 (3x wit10.000K + 2 blauw en 1x fiji purple) verdeeld over 4 tijdschakelaars.
- Opvoerpomp: OR 3500
- Afschuimer: is een oud beestje een ATI (lijkt op de oude MTT1) maar wel met een aangepaste pomp met naaldrad.
- Kalkreactor: is een Deltec PF 601 gestuurd door een ph/redox controler van Zoo Zajac.
- Stroming: wordt verzorgd door 2x een tunze pomp 12.000l/u gestuurd door een tunze controler en een Hydor Koralia 3 3200l/u.

Het is eigenlijk vrij basic allemaal en bijna alle apparatuur zijn 2de hands aangeschaft of zaten bij de aankoop van het aquarium.

Verder:

- Draait er een koeler constant mee op het systeem welke in de kruipruimte staat opgesteld.
- Wordt osmose water verzorgd door een ionen wisselaar (an- en kationen zuil van 5 liter).
- Verdamping water wordt dan via een automatisch bijvul systeem van Zoo Zajac geregeld.
- Voeg ik de sporenelementen lijn van Reefcorner toe d.mv. een doseer unit van Grotech.
- Wordt er een verwarming en een ventilator gestuurd door een controler van Zoo zajac als de temperatuur resp. onder de 24,5 en boven de 26 gr. komt.
- Draait er een potfilter mee met kool en rowaphos.

Wat gaat er veranderen:

- Er wordt nog een Tunze 6105 bijgeplaatst aangesloten op de multicontroler voor extra stroming.
- De potfilter wordt nog vervangen door een wervelbed filter.
- Zit ik er aan te denken om mijn kalkreactor in de toekomst te vervangen. Heb namelijk toch moeite om mijn KH op peil te houden. Calcium daarin tegen is geen probleem.

ONDERHOUD:

Hier maak ik me het soms toch wel een beetje te makkelijk mee af:o:o:o:o.

- Zo heb ik tot nu toe misschien 5 x een water wissel gedaan van 90 liter:o.
- Voeg ik in een kleinere dosering dan voorgeschreven de sporenelementen van Reefcorner toe en af en toe wat bacteriepreparaten, jodium en easylife op de gok (naar eigen inzicht):o.
- Laat de koraaltjes af en toe te lang op de bodem staan/liggen met zand er over voordat ik besluit ze maar eens te gaan plakken:o.
- Heb ik het zand/grind wat er in ligt nog niet vervangen of uitgewassen sinds het begin (sterker nog heb het over gekieperd van mijn vorige bakje en wat grind toegevoegd):o.
- Moet ik hoog nodig de ionen wisselaar regeneren want de TDS meter geeft veel te hoge waarden aan (kan net zo goed gewoon leidingwater toevoegen):o.

M.a.w. dit zijn zeker niet de richtlijnen om een zee aquarium te onderhouden.

Ik denk dat in een zeker voordeel van mijn 'methode' werken:

- Rust.
- Aanwezigheid van voldoende biomassa.
- Beetje inzicht/gevoel hebben van wat er allemaal in je bak afspeelt.
- Vrij constante waarden.
- Groot portie geluk.

Maar bij mij gaat ook wel eens iets niet lekker of gaat er een koraaltje dood op onverklaarbare redenen:mad:. Gelukkig niet veel/heel weinig:).

Laten we het er maar op houden dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat er meerdere wegen naar Rome leiden;).

Grt. Mark.

Zo da's een tijdje geleden. Waar waren we gebleven?:biggrin:. Oja we zijn net opgestart eind november begin december 2008. Fototjes......

Bijlagen

• PB170015.JPG
    PB170015.JPG
    73,6 KB · Weergaven: 62
  • PB170016.JPG
    PB170016.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 60
  • PB170017.JPG
    PB170017.JPG
    104,6 KB · Weergaven: 55
  • PB170019.JPG
    PB170019.JPG
    75,6 KB · Weergaven: 50
  • PB170020.JPG
    PB170020.JPG
    73,4 KB · Weergaven: 54
Zoutwater....

Bijlagen

• PB230018.JPG
    PB230018.JPG
    102,5 KB · Weergaven: 88
  • PB260018.JPG
    PB260018.JPG
    101,1 KB · Weergaven: 89
  • PC050035.JPG
    PC050035.JPG
    99 KB · Weergaven: 92
Nu sla ik voor het gemak maar even een jaartje over:p.

Tijdens de kerstdagen even een paar dagen vrijaf kunnen nemen en eindelijk de muren kunnen sauzen en de ombouw geschilderd. Vrouwlief ook weer blij:p.

Bijlagen

• Herschaalde kopie van P1100003.jpg
    Herschaalde kopie van P1100003.jpg
    137,4 KB · Weergaven: 135
  • Herschaalde kopie van P1100005.jpg
    Herschaalde kopie van P1100005.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 104
  • Herschaalde kopie van P1100006.jpg
    Herschaalde kopie van P1100006.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 87
Back
Bovenaan