Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

@ Hai Marjan,
Nog vergeten, dat krabbetje.
Wat voor een soort het is weet ik niet, hij is als een inimini meegekomen op het levend steen. In als die maanden is hij gestaag aan het groeien.
Voor zover ik kan zien zit hij altijd braaf algjes van de stenen te plukken:rolleyes:.

@ Hoi Bram,
Mooi visje hè, die stigmatura!:p

Ter afsluiting van het bestaan van de rotsdraak.
Ik had nog een kleine reeks opnamen liggen over de interactie tussen de emblemaria en de stigmatura, die wilde ik nog eens in dit dagboek plaatsen.
Ik vind dat je heel mooi ziet waarom deze kleine vis 'draak' wordt genoemd.

Bijlagen

• kennismaken.jpg
    kennismaken.jpg
    137,4 KB · Weergaven: 16
  • hé buurvrouw 004.jpg
    hé buurvrouw 004.jpg
    131,6 KB · Weergaven: 16
  • buurvrouw, wat heeft u een grote bek.jpg
    buurvrouw, wat heeft u een grote bek.jpg
    136 KB · Weergaven: 21
  • just passing by 001.jpg
    just passing by 001.jpg
    125 KB · Weergaven: 13
  • ben al weg.jpg
    ben al weg.jpg
    146,9 KB · Weergaven: 18

Welke is dan de rotsdraak de stigmatura of die andere??

Welke is dan de rotsdraak de stigmatura of die andere??

Hoi Bram, goed dat je om verheldering vraagt. Ik weet ook niet altijd over welk visje of koraal men het nu weer heeft.

Het zwarte visje is de rotsdraak. Dit is het visje dat ik niet meer kan vinden en waar ik van uit ga dat hij dood is.
Ik wilde de fotoreeks toch nog even laten zien omdat ik de interactie tussen die twee zo mooi vond.
Deze opnames heb ik in het begin gemaakt, toen ik ze pas had.
Later zag je dat de stigmatura steeds meer de baas ging worden. Ze ging dan quasi nonchalant langs de rotsdraak zwemmen en 'bedreigde' hem vooral met het oog op haar staart.
Eenmaal zag ik ook dat ze zich na een kleine bedreiging door de rotsdraak niet uit het veld liet slaan zoals op bovenstaande fotoreeks nog wel, maar dat ze met wijdopengesperde bek op hem afzwom, waarna de 'draak' zich pijlsnel in zijn rots terugtrok.
Nog even voor het totale plaatje: gemiddeld genomen lieten ze elkaar vooral met rust!

Hoi Annetje,
Ik vind het jammer dat de rotsdraak nu weg is :(, heb je al gecontroleerd of er geen vervelend krabbetje in zit die soms wel is een visje naar binnen peuselt ? , bij mij was dit wel zo ik had in het begin zoon geel grondeltje maar die was na 2 dagen verdwenen en ben ook een poetsgarnaal kwijt geraakt en nog is een porselein krabbetje tot ik er achter kwam dat die *piep* krab het deed en toen heb ik hem er uit gehaald door de steen waar die op zat er uit te halen en hem in een emmer te gooien en daarna gelijk een scheetje heet water over hem heen :biggrin: als revange ( weet niet hoe je dat schrijft , als je maar begrijpt wat ik bedoel :) ) :biggrin:.

Hoi Annetje,
Ik vind het jammer dat de rotsdraak nu weg is :(, heb je al gecontroleerd of er geen vervelend krabbetje in zit die soms wel is een visje naar binnen peuselt ? , bij mij was dit wel zo ik had in het begin zoon geel grondeltje maar die was na 2 dagen verdwenen en ben ook een poetsgarnaal kwijt geraakt en nog is een porselein krabbetje tot ik er achter kwam dat die *piep* krab het deed en toen heb ik hem er uit gehaald door de steen waar die op zat er uit te halen en hem in een emmer te gooien en daarna gelijk een scheetje heet water over hem heen :biggrin: als revange ( weet niet hoe je dat schrijft , als je maar begrijpt wat ik bedoel :) ) :biggrin:.

Hoi Bram, goede suggestie.
Tot nu toe heb ik nog geen griezel kunnen betrappen, maar deze zou natuurlijk ook in het donker kunnen rondscharrelen en ongezien toeslaan. Het woord 'krabbenval' komt nu in mij op, maar hoe dat practisch gezien ook al weer zat kan ik nu even niet bedenken, iets met een schuin gezet glas met een stukje mossel er in of iets dergelijks? Moet ik eens gaan nalezen.
Als het maar geen 'stille mantis' is.:eek:

Hoi Annetje,
Ja je kan inderdaad een longdrink glas schuin zetten tegen de stenen met een mosseltjes erin , maar je kan ook proberen om zoon klein pet flesje te pakken en daar de hals van af knippen en andersom er weer in doen .
En je kan dit als het lukt ook is proberen:

Pak eerst een PVC buisje van ongeveer 10cm en pak een oude panty kous .

1.je knipt een stuk van de een panty af en zorgt dat er 1 kant dicht zit knoopje of je hebt het voetstuk gebruikt.

2. in het dichte stuk van de panty stop je een stuk mossel .

3. schuif het dichte stuk van de panty met mossel en al in de PVC-buis en zorg dat er nog een hele lengte panty uit het stuk PVC buis steekt.

4. klap nu het stuk wat er nog uitsteekt terug over de PVC buis heen en zet het geheel aan het einde vast met een Tierib o.i.d.

5. Knip het restant aan panty weg en je krabbeval is klaar voor gebruik.

Maar misschien kan je eerst is kijken of er wel een krabbetje in zit door s'avonds als de lichten uit zijn even te kijken met een zak lampie of je wat ongedierte ziet :biggrin:, en als er dan wat inzit kan je alles wat ik hier boven noem wel proberen ;) en als het dan echt niet lukt dan kan je de steen eruit halen en proberen die krab of ander beest er uit te krijgen .
Nouja ik wens je succes met een eventueele ongedierte speurtocht:biggrin:.

Leuk al die detailfoto's Annetje :)!

Week 23 van de opstart.
Hoera, ze is er nog, onze stigmatura! actionactionaction
Wat ontzettend leuk om ons enige visje weer te zien.
Ze zwemt enthousiast en vrij rond, alsof ze een dominante trekkersvis is, prachtig op kleur en goed doorvoed gelukkig. :cool:
De zorg die ik had was dat ze in de harige armen van een krab was geëindigd. :eek:
Aangezien die zorg van het bestaan van een dergelijk monster nog aanwezig is heb ik een aantal nachten een heerlijk mosselvalletje gezet.
Tot op heden is daar niemand ingetrapt, maar misschien is er ook geen krab, wie zal het zeggen.:confused:
Al bijna een half jaar ben ik nu bezig met Max en ik bemerk dat ik geleidelijk meer zoutwater feeling begin te ontwikkelen, met vallen en opstaan, hoe kan het ook anders.
Had ik vorige week nog een dip dat ik even niet wist hoe ik verder moest,
nu begin ik weer meer en meer een beeld te krijgen.:rolleyes:
Een prachtige rood-roze kokerworm heb ik aangeschaft, haar kleur brengt het hele aquarium meer in balans.:biggrin:
Ook wat ‘je-bent-er-niet-altijd-gedoe’: Een koraaltje was naar beneden getuimeld, had in haar val een ander koraal meegesleurd, en beiden lagen ze op hun kop op de oren en de twee fungia’s. De oren, de poicillopora en de turbinaria lieten wel wat beschadiging zien, ik heb echter goede hoop dat dit bij zal trekken. :o
Onder de turbinaria vond ik trouwens de clowngarnaal, die zijn ‘huis’ trouwhartig in haar omgekeerde positie had getroost.
Voor het eerst wat reefpearls gevoerd.
Alhoewel ik de helft spontaan naar de eiwitafschuimer zag afdrijven kwam er kennelijk ook iets bij de dieren terecht.
Wat een reactie!action
De blauwe kappersgarnalen vergaten dat ze zich moesten verstoppen en zetten zich spontaan aan de dis. Die twee zijn er dus nog.:)
De lobophyllia liet in het donker ook een ander beeld zien, zijn tentakels waren nu veel kleiner, zijn honger eindelijk eens gestild? Ik voel me wel een beetje schuldig.:o:o:o
Qua waarden, vooral nog gestoei met de KH.
SG: 1.022
PO4: 0
KH: 6
pH: 8.15
NO2: 0
NO3: 0
Ca: 400
Mg: 1410.

Bijlagen

• rechter hoek week 23 034.jpg
    rechter hoek week 23 034.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 12
  • protula bispiralis 1 week 23 030.jpg
    protula bispiralis 1 week 23 030.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 8
  • protula bispiralis week 23 027.jpg
    protula bispiralis week 23 027.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

Schitterende kokkerworm en weer een mooi stukje om te lezen!
Waar heb je je reefpearls vandaan en welk formaat gebruik je?

Sebas

Hoi Sebas,
Ja, de kokerworm is een aanwinst. Ik ben er erg mee in mijn nopjes.:biggrin:
De reefpearls heb ik bij de Rifwachter in Hilversum gekocht, maat 100 – 300 µm.
Ze kunnen ook in de voederautomaat, dus dat biedt perspectief in mijn situatie.
In de kerstvakantie ga ik dat eens rustig onderzoeken.action

Week 24 van de opstart.
De koene ridder.
Je kan niet eens een weekje weg zijn of de bewoners van Max (en zoveel zijn dat er nu ook weer niet) hebben de boel weer verbouwd.:o
Je staat toch even raar te kijken als je subtiele rangschikking van kleuren en vormen van vorige week er nu al niet meer is.:(
De pas verworven kokerworm staat sierlijk met haar veren mee te zwaaien met het hamerkoraal!!??
Alsof ze één zijn.
Ze denkt zeker niet op te vallen, is ongewis van haar eigen kleur. :p
Complementair aan groen, knallender kan het niet.:biggrin:
Ik vrees voor haar bestaan,
hoe kan ze nou zo iets stoms doen,
in het hol van de leeuw nog wel!:eek:
Heeft het hamerkoraal haar een mokerslag toegediend,
haar met zijn netels zo bewerkt dat haar veren
in een permanentje zijn geschoten?:eek::eek:
Erger nog, heeft hij haar met huid en haar verslonden?:eek::eek::eek:
Het lijkt allemaal wel mee te vallen.
Gewillig laat ze zich verplaatsen naar een veiliger plek.
Ze steekt haar twee pluimen weer naar buiten,
en wuift,
wuift,
wuift weemoedig naar haar groene ridder.
Ze mag ook nooit wat.:mad:

Bijlagen

• week 24 kokerworm met hamerkoraal 002.jpg
    week 24 kokerworm met hamerkoraal 002.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 9

De tovenaarsleerling.
De spons was inmiddels zover dat hij afscheid kon nemen van zijn afgestorven deel.
Ik help hem een handje dacht ik. :biggrin:
Natuurlijk niet even alle mogelijke scenario’s uitdenken, :o
maar hop denken dat je dat stuk witte spons zo kan pakken.
Niet dus, het viel in duizend stukken uiteen.
Natuurlijk niet nadenken, :o
maar hop die stukken even afzuigen,
hier een beetje, daar een beetje.
Daar ging wel errug veel water uit de bak.
En natuurlijk had ik geen water klaar staan.:o
Maar wat is het dan is het geweldig als je uit je raam kijkt en zo’n uitzicht hebt!:)
Snel naar buiten,
water scheppen,
snel naar binnen,
water verwarmen.
En hop, zo de bak in.
Ik kijk nog eens door het raam, en bezie het landschap.
Niet verkeerd, zo’n noodvoorraad voor de deur.;)

Bijlagen

• week 24 spons licht 025.jpg
    week 24 spons licht 025.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 8
  • week 24 spons schaduw  024.jpg
    week 24 spons schaduw 024.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 10
  • week 24 water voor de deur 1 010.jpg
    week 24 water voor de deur 1 010.jpg
    118,1 KB · Weergaven: 10
  • week 24 verwarmen 015.jpg
    week 24 verwarmen 015.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 9
  • week 24 water voor de deur 014.jpg
    week 24 water voor de deur 014.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 10

Opschepper :biggrin:

Mooi beschreven!

Vissen halen op dokters recept.
Hellup, wat nu weer? :eek:
Iets was mis met de lobophyllia, maar wat?
Eigenlijk kon ik niet veel ontdekken, prachtig op kleur, toch stond hij er wat kleintjes bij.
Tja, hij was half zo groot als normaal, en dat was ik van dit pronkstuk niet gewend.
Kreeg meteen een ‘deja vu’, mijn arme catalaphyllia nog vers in gedachten.
Er zat geen beweging meer in, de zachte golvingen waren bewegingen van welleer.
De lichten doofden, toch stak hij geen tentakeltje uit om het donker te verkennen.
Dat beloofde niet veel goeds.
Manmoedig besloot ik hem te onderzoeken,
trok een ernstig koralen-dokters-gezicht en
onderwierp hem aan inspectie,
beklopte zijn longetjes,
luisterde naar zijn hartje,
sloeg een reflexje.
Op mijn verzoek opende hij braaf zijn mondjes,
en bracht een zwak meerstemmig ‘Ah’ uit.
Hij was echt heel erg zielig.:(
Ten einde raad belde ik Marine Water Hospital,
kreeg de dienstdoende doktersvis aan de lijn en noemde de symptomen en waterwaarden.
Waarschijnlijk een geval van ondervoeding zo diagnosticeerde deze vissendokter.
En Max was te arm, vervuilers moeten er in!:biggrin:
Vissen halen op dokters recept! Wat een fantastische dag.actionactionaction

PS: de lobophyllia heb ik rifpareltjes in de mond gelegd waarna deze patiënt zienderogen opknapte.

water scheppen,
snel naar binnen,
water verwarmen.
En hop, zo de bak in.

Hoi, vul je dan wel of niet het zoutgehalte aan??

mvg

Hoi,
Het zoutgehalte vul ik niet aan.
Mijn bak zit gemiddeld rond de 1.023.
Water uit het Grevelingen of de Noordzee (Oosterschelde) zo rond de 1.022.
Het gaat om een procent of 8 en dat heeft niet zo geweldig veel invloed op het SG.
In de loop van volgende week verdampt er weer water en dan zit ik weer rond de 1,023.:p

hai Annetje, dank voor je krabbel in mijn dagboek, leuk! ik moet wachten op de verbouwing van onze huiskamer (haha kleinigheidje) en dan willen we het aquarium meteen erbij betrekken, vandaar. Zou op zich al eerder kunnen maar dan kunnen we onze fauteuil niet meer kwijt en geloof niet dat manlief dat zo leuk vind....wat mij betreft starten we morgen ;)

jouw bakkie ziet er trouwens ook al erg leuk uit zeg!!

Back
Bovenaan