Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houten bak

Bij gebrek aan anemoon of paddestoelleder...

Bijlagen

• DSC05869.jpg
    DSC05869.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 5
Een van onze grasmaaiers...

Bijlagen

• DSC05879.jpg
    DSC05879.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 8
aan die stroming moet je toch dringend iets doen Charles:)ook niet teveel dode stukken laten staan he en voor de rest heeft het even zijn tijd nodig he

Bij gebrek aan anemoon of paddestoelleder...

Ik wou dat ze dit bij mij deden. Heb een plateau florida's liggen, maar nee ze kiezen een montipora plaat.... Altijd al eigenwijs geweest hier; stond er een anemoon, kiezen ze de xenia :confused:.

aan die stroming moet je toch dringend iets doen Charles:)ook niet teveel dode stukken laten staan he en voor de rest heeft het even zijn tijd nodig he

Je hebt gelijk Luc. Ik heb inmiddels zoveel mgelijk dode stukken eruit gehaald. Een stromingspomp heb ik nu verder in de hoek gehangen. Mijn ouders waren vandaag op bezoek en mijn vader vond ook dat er weinig stroming in de bak zat. Ik heb alles nog een nagelopen en of de lichtsensor zat niet goed aangesloten of de draaiknop stond op te lang afwisselen waardoor de pompen op 30% bleven werken. :( Nu draaien ze afwisselend de ene op 30, de andere op 100%. Wat een verschil! Er zit weer flink stroming in de bak en de kaamlaag is weer weg :biggrin:

Ik wou dat ze dit bij mij deden. Heb een plateau florida's liggen, maar nee ze kiezen een montipora plaat.... Altijd al eigenwijs geweest hier; stond er een anemoon, kiezen ze de xenia :confused:.

LOL :biggrin:. Het is en blijft de natuur hè ;)

Hoi Charles,
Wel vervelend man dat er toch aan aantal (lagere) dieren sneuvelen.:(
Hou de moed er in hè!:p
Succes verder.

Dank je wel Anne'tje. Het viel me nu op, na het verwijderen van de dode stukken, dat de bak toch wel erg leeg is geworden... Maar goed, een flink stel leders heb ik er zelf uitgegooid om straks beter steenkoralen te kunnen houden. Dus ook een beetje mijn eigen schuld niet waar ;)?

Net in één ruk jouw dagboek even doorgelezen; wat een hachelijke onderneming die verhuizing :eek:.
Maar wel met een prachtige nieuwe opbouw als resultaat.

Erg jammer dat ik daarna moest lezen dat er wat dieren ook gesneuveld waren. Hopelijk blijft het daar bij en is het vanaf nu weer opknappen heen!

Ik vind het overigens heel 'fijn' (is niet het juist woord in deze, maar ik kan even geen juiste verzinnen) dat je ook iemand bent die de nare dingen niet achterhoud en dit gewoon durft te posten en nog wel met foto's ook.

Heel veel succes met het verdere verloop van deze herstart!

Hoi Charles.

Jammer dat je wat dieren hebt verloren.

Vreemd dat je kaamlaag niet via de overloop weg loopt?

mvgr
twan

Hey Charles,

Eerst en vooral bedankt voor je reactie in mijn dagboek, altijd plezierig te weten dat er mensen meelezen :). Ik heb in alle geval met je zitten meehuiveren tijdens je verhuis ;).

Aan de manier waarop je je zoutgehalte post neem ik aan dat je dit meet met een dobber? Ik heb er hier 4 liggen en die geven allemaal een andere zoutwaarde aan, soms wel met meer dan 4 verschil :eek: Met de refractometer heb ik dit niet aan de hand (heb er twee en geven alle twee dezelfde waarde aan).

Ik ben wel wat verschoten bij het lezen van je nitraatwaarde. Had je al een hoog nitraat voor de verhuis?

Filip

Net in één ruk jouw dagboek even doorgelezen; wat een hachelijke onderneming die verhuizing :eek:.
Maar wel met een prachtige nieuwe opbouw als resultaat.

Erg jammer dat ik daarna moest lezen dat er wat dieren ook gesneuveld waren. Hopelijk blijft het daar bij en is het vanaf nu weer opknappen heen!

Ik vind het overigens heel 'fijn' (is niet het juist woord in deze, maar ik kan even geen juiste verzinnen) dat je ook iemand bent die de nare dingen niet achterhoud en dit gewoon durft te posten en nog wel met foto's ook.

Heel veel succes met het verdere verloop van deze herstart!

Hoi Marjan,

Erg fijn dat je, ondanks je "handicap" toch nog de moeite neemt om wat te schreven in mijn dagboek. Bedankt voor je compliment en steun.

Het grote voordeel van praten met anderen over je hobby is dat je kunt leren en daardoor hopelijk nog meer kunt genieten van je eigen bak. Als ik niet laat zien waar ik mee bezig ben, hoe kunnen anderen dan meedenken, niet waar? Ik wil ook graag ooit een topbak haha :cool:.

Hoi Charles.

Jammer dat je wat dieren hebt verloren.

Vreemd dat je kaamlaag niet via de overloop weg loopt?

mvgr
twan

Bedankt Twan,

Ja dat is inderdaad jammer en alhoewel het om leven gaat leek het mij ook onvermijdelijk. Ik had er al voorzichtig rekening meegehouden.

Ik denk dat van die kaamlaag is gekomen omdat de pompen zeer waarschijnlijk op 30% hebben gewerkt. Door de verhuizing is of de lichtsensor losgeraakt of een van de draaiknopjes van de stromingcomputer is versteld. Enfin, pompen draaien weer als een tierelier en van de kaamlaag is geen spoortje meer te zien :cool:.

Hey Charles,

Eerst en vooral bedankt voor je reactie in mijn dagboek, altijd plezierig te weten dat er mensen meelezen :). Ik heb in alle geval met je zitten meehuiveren tijdens je verhuis ;).

Aan de manier waarop je je zoutgehalte post neem ik aan dat je dit meet met een dobber? Ik heb er hier 4 liggen en die geven allemaal een andere zoutwaarde aan, soms wel met meer dan 4 verschil :eek: Met de refractometer heb ik dit niet aan de hand (heb er twee en geven alle twee dezelfde waarde aan).

Ik ben wel wat verschoten bij het lezen van je nitraatwaarde. Had je al een hoog nitraat voor de verhuis?

Filip

Ha Filip,

Jij ook bedankt voor je reactie op mijn dagboek!

Yep, het zoutgehalte meet ik inderdaad met zo'n dobber. Nu na de verhuizing is er niet zo heel veel geld meer over voor een refractometer. Verlanglijstje... ;).

Wat het nitraatgehalte betreft, ik heb inderdaad een hoog nitraatgehalte gehad door mijn oude eiwitafschuimer. Gekocht voor 1500 liter destijds, nu wordt ie verkocht voor bakken met 500 liter water. Daardoor heb ik jarenlang mijn bak verziekt :(. Enfin, laatst een nieuwe reus gekocht met als resultaat een 10-voudige opbrengst. Wat het nitraatgehalte is geweest voor de verhuizing weet ik niet omdat ik toen al druk bezig was met klussen in het nieuwe huis. Ik vermoed dat het niet heel veel lager zal zijn geweest gezien de bruine kleur van de koralen. Daarnaast lag er ook nog best wel veel detritus onderin de bak bij de verhuizing.

Gauw nog even twee foto's (het licht was al net uitgegaan).

De wuivende groene algen zijn nog niet te zien... Ben zeer tevreden over het werk dat de zee-egels verrichten. Brandschoon laten ze de stenen achter.

Hopelijk dan eindelijk volgende week de nieuwe lichtbalk met HQI en T5.

Bijlagen

• DSC05979.jpg
    DSC05979.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 30
  • DSC05980.jpg
    DSC05980.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 19
Hoi Charles,
Heb je al nieuw licht boven je bak?:confused::confused::confused:

Hoi Annetje,

Nee joh, hou op :mad:. Ik heb ze vandaag weer een email gestuurd om te vragen wat er nu precies aan de hand is. Of ze de lichtbak zelf al hebben en zo nee of ze de nodige acties willen ondernemen. Ik wacht nu al 4 weken terwijl de levertijd volgens hun site 1-2 weken was.

Vanavond reactie teruggekregen, ze reageren altijd wel heel snel moet ik zeggen. Ze vragen elke dag, naar eigen zeggen, waar de spullen blijven en zullen dat morgen ook weer doen. En "so sorry" voor de lange levertijd...

Fijne feestdagen allemaal ;)! Ik zoek voorlopig zelf de zon wel even op :biggrin:.

Waar gaat de reis naartoe charles?

mvgr
twan

Ik kan ook wel wat zonneschijn gebruiken:rolleyes:.

Wens je in elk geval een mooie vakantie toe met veel zon.

mvgr
twan

Back
Bovenaan