Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Nee, niet gelijmd. Ik moet zeggen dat ik bijna nooit wat lijm. Ik heb altijd zo'n ruzie met die plakzooi dat ik het vaak na enkele pogingen chagrijnig de prullenbak ingooi en met een compromis genoegen neem vwb de plaatsing van een koraal.

Gr.
Tim
Gebruik eens de speedglue van KZ, super! Foto komt er aan :)

Super dat je de visjes nu eindelijk hebt!!

Deze visjes staan ook op mijn verlanglijstje maar die moeten helaas een tijdje wachten;)

Groetjes Michael

Je ziet ze zaterdag wel :D

Is er een reden waarom hij een deluxe of supermarine boven een cone adviseerde?

Reden is heel simpel:
Iemand die ziek is moet in zijn bed blijven en niet het hele land/twee landen door reizen. (Aisia beterschap.)

Ik zal Bas de groeten doen.

Logisch... De Cone vs de andere twee: lang verhaal, hij stelt dat de cone-schuimers door hun bouw (conische vorm) minder lucht aan kunnen en minder krachtig zijn. Hij vindt de andere twee modellen effectiever en beter af te stellen.

Hoi Tanne, ik wilde je nog hartelijk bedanken voor de leuke en informatieve ontvangst vorige week. Wij waren onder de indruk van al dat moois !

groet
jw

Graag gedaan, het was gezellig! Jullie hebben mooie koraaltjes gescoord, en ik dankzij jullie ook. Martin: bedankt nog!

Hoi Tanne,

Ik denk dat ik wel wat ideeën heb opgedaan maar weet niet of deze in de praktijk uitvoerbaar zijn. In mijn dagboek heb ik beschreven dat ik een redelijk plateau zag dat ondiep was met een stijle trapsgewijze afdaling.

Aangezien ik 2 droge overlopen heb, heb ik ook 2 zwarte zuilen aan weerskanten van de bak. Ik wil eens kijken of ik hier iets mee kan. Ik merk dat het inrichten (in het hoofd al!) best moeilijk is. :o

Ciao,
Marc

Ben heel benieuwd! Plateau is mooi, maar houd je dan nog wel overzicht op al je koralen?

Verder vroeg ik me wel eens af of ik nog twee carmabivisjes had... Uitval kort na aanschaf kennen we denk ik allemaal wel, maar zeker met deze visjes is dat erg zuur... De visjes zijn schuw en lastig te zien/vinden, gisteravond zag ik er één, en daarna nog één... Zijn 't dezelfde of niet? Na wat langer turen zag ik dat 't er echt twee zijn, en dat de interactie tussen de twee in elk geval niet agressief is. Erg leuk! Binnenkort probeer ik er een foto van te maken :)

(en nu weer aan 't werk! ;) )

Die gebruikte ik (ook) al, maar ik ben er gewoon niet zo handig mee.
Vanavond ga ik er weer eens mee worstelen, heb een paar nieuwe dieren die echt niet mogen vallen/kwijtraken en hele mooie plekjes verdienen. Ik zal nog wel wat foto's posten van het resultaat...

Weet je trouwens al of je de Pseudocheilinus aan gaat vullen? Of komt er een andere lipvissoort bij?

Ben heel benieuwd.

Gr.
Tim

Die gebruikte ik (ook) al, maar ik ben er gewoon niet zo handig mee.
Vanavond ga ik er weer eens mee worstelen, heb een paar nieuwe dieren die echt niet mogen vallen/kwijtraken en hele mooie plekjes verdienen. Ik zal nog wel wat foto's posten van het resultaat...

Weet je trouwens al of je de Pseudocheilinus aan gaat vullen? Of komt er een andere lipvissoort bij?

Ben heel benieuwd.

Gr.
Tim
Een paar tips: snel werken: één dot voor één koraal/constructie aanmaken per keer, koralen/constructies ondersteunen: kleine/lichte constructies 5 minuten met de hand, zwaardere dingen met voorwerpen gedurende enkele uren, tijdens het werken de stroming uit. Je hebt gezien wat er met dat spul mogelijk is :D

Ik denk dat ik de Pseudocheilinus niet aan ga vullen: ik vind het onder andere jammer dat ik geen mandarijnvissen en garnalen meer kan houden. Daarbij vind ik het een beetje spannend om een dergelijke vis samen met twee carmabi's te houden ;) Andere lipvissen weet ik nog niet, er zijn er wel een paar die ik mooi vind... :)

De foto laat op zich wachten: het water is nog wat troebel hier, ik heb de zandbodem op advies van Luc en Erik wat dikker gemaakt :)

Dat van de stroming wist ik nog niet. Ik ga het zo even proberen.
Ja inderdaad, het is een gigantische tafel die jij even vastgeplakt hebt!
En als het niet lukt kan je het altijd nog voor komen doen, kan je meteen je formosa nog eens bekijken ;)
Vwb de lipvissen zou ik ook je cosmetus niet onderschatten. Die van mij heeft het er erg moeilijk mee (blijft pronken en irriteren) dat er een Pseudojuloides man bijgekomen is.
Het vrouwtje daarentegen wordt volledig met rust gelaten.
Ik heb mijn bodem ook wat dikker gemaakt, erg leuk/interessant wat er zich allemaal in ontwikkeld. En ben benieuwd of de biodiversiteit ervan verbeterd...

Gr.
Tim

Tim, speciaal voor jou een foto van de suharsonoi :)

Verder nog een overzichtje en een niet-geweldige van een carmabi :)

Bijlagen

• suharso_29.10.09.jpg
    suharso_29.10.09.jpg
    237 KB · Weergaven: 75
  • overz85.jpg
    overz85.jpg
    314,6 KB · Weergaven: 120
  • carmabi29.10.09a.jpg
    carmabi29.10.09a.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 58
Hoi Tanne,

Die tweede foto is bijzonder mooi.:goed: Als ik daar eens 25% van zou kunnen bereiken...... :rolleyes:

Plateau ben ik nog niet uit maar dat is wel wat ik zag. Ik denk dat het aquarium daar te smal en ondiep voor is. Voor je het weet zit je met een geweldige schaduwpartij. Maar het zou wel mooi zijn..... :p

Ciao,
Marc

Hoi Tanne,

Die tweede foto is bijzonder mooi.:goed: Als ik daar eens 25% van zou kunnen bereiken...... :rolleyes:

Plateau ben ik nog niet uit maar dat is wel wat ik zag. Ik denk dat het aquarium daar te smal en ondiep voor is. Voor je het weet zit je met een geweldige schaduwpartij. Maar het zou wel mooi zijn..... :p

Ciao,
Marc
Dank je. Over een paar jaar heb je hopelijk veel meer dan 25% daarvan bereikt :) Qua schaduwpartij: dat hoeft m.i. niet negatief te zijn, de vissen lijken schaduwpartijen sterk te waarderen!

Zoals ook in het dagboek van Robertus te lezen valt: De postbode is geweest;) In een immens grote piepschuimen doos met daarin nog een piepschuimen doos met een icepack zaten drie dingen: oestereieren, levende phytoplanktonconcentraat en TM Reef Actif. De icepack was nog niet eens geheel ontdooid, ondanks een reistijd van zo'n vier dagen!

Ook heb ik de zandbodem wat dikker gemaakt. Dit, samen met het voer en de TM Reef Actif moeten gaan zorgen voor een wat groter aanbod voedsel voor de koralen en andere filtrerende dieren. Dat zou dan weer tot een betere gezondheid en groei moeten leiden. Ik ben ook heel benieuwd naar het eventuele fosfaatverwijderende vermogen van de phytoplankton: de phyto is immers nog levend!

Nu eens gaan kijken wat dit alles voor moois gaat brengen :)

Minder grappig: vandaag zag ik één van de twee carmabi's in de sump bij de schuimer rondscharrelen. Hopelijk blijft het bij één keer, maar misschien moet ik hier toch iets op verzinnen...

Bijlagen

• voer.jpg
    voer.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 38
Gisteren na lange tijd de bak weer in het echt gezien. De bak begint weer op het niveau te raken waar een bak van TANU hoort te zijn. Tanne weer bedankt voor het ontvangst en het wokken was weer super

groetjes Michael

Gisteren na lange tijd de bak weer in het echt gezien. De bak begint weer op het niveau te raken waar een bak van TANU hoort te zijn. Tanne weer bedankt voor het ontvangst en het wokken was weer super

groetjes Michael
Het was zeker weer gezellig! En dank je voor 't compliment :) Moet binnenkort toch ook maar weer eens langskomen bij jou, zo ver is de Uithof niet van de binnenstad :)

Minder grappig: vandaag zag ik één van de twee carmabi's in de sump bij de schuimer rondscharrelen. Hopelijk blijft het bij één keer, maar misschien moet ik hier toch iets op verzinnen...
Zojuist voor de tweede keer de schuimer uit de sump kunnen halen, zie de foto :eek:

Bijlagen

• IMG_5233.JPG
    IMG_5233.JPG
    105,7 KB · Weergaven: 28
Tanne, het lijkt erop dat je hier bezig mee blijft! Ik heb het ook gehad met een grondel. Elke keer in het afschuimer vak. Ik heb het zelfs gehad dat hij direct met overzetten weer de overloop in sprong. Ik werd er gek van.
Hopelijk kun jij het hem afleren.

Hoe is het met de Paracentropyge multifasciata?

Ik heb iets gemist in je dagboek zie ik nu op een plaatje.
Ik mis iets geels.

Maar ik ga even zoeken waarom ik de Turbinaria mesenterina niet meer op zijn plekje zie. Ik vond hem daar altijd erg mooi staan.

Verder ziet het er toch wel heel mooi uit hoor!

We moeten toch snel eens langs komen en het live bekijken.

Tanne, het lijkt erop dat je hier bezig mee blijft! Ik heb het ook gehad met een grondel. Elke keer in het afschuimer vak. Ik heb het zelfs gehad dat hij direct met overzetten weer de overloop in sprong. Ik werd er gek van.
Hopelijk kun jij het hem afleren.

Hoe is het met de Paracentropyge multifasciata?

Ik heb iets gemist in je dagboek zie ik nu op een plaatje.
Ik mis iets geels.

Maar ik ga even zoeken waarom ik de Turbinaria mesenterina niet meer op zijn plekje zie. Ik vond hem daar altijd erg mooi staan.

Verder ziet het er toch wel heel mooi uit hoor!

We moeten toch snel eens langs komen en het live bekijken.
De Turbinaria is niet meer... Heb ik flinke tijd geleden verwijderd: afgestorven. :( Ik heb nog een viertal kleine stukjes die er de laatste tijd steeds beter uit beginnen te zien... Ben benieuwd! Jullie zijn welkom uiteraard :)

Verder... De multifasciata doet 't prima, wordt ook wat minder schuw.

De schuimer-carmabi-verhouding vind ik een beetje eng, op dit moment staat de schuimer uit: ik moet er niet aan denken dat een carmabivisje door het schoepenrad vermalen wordt... Ik vertrek rijd na werktijd even langs Aqua Compleet voor aanzuigkorfjes. Better safe then sorry.. Het was trouwens twee keer dezelfde carmabi, de ander is wat slimmer... :rolleyes:

Hallo Tanne,

Jij bent toch bij die Chinchai ( low profile ) langs geweest, niet?

Dat was toch die man met bedienden die alles verzorgden?

Hij heeft het nu wel heel groot aangepakt.

Grt,

Robertus.

Hallo Tanne,

Grt,

Robertus.

???? wie is dat dan joh.
wat heeft hij nu staan dan?

Hallo Tanne,

Grt,

Robertus.
Inderdaad ben ik daar geweest, kijk maar :)

Hij heeft een inwonende Birmees (goedkoper ;)) die water ververst, ruiten poetst et cetera. Het was erg indrukwekkend.

Komende zomer plannen we om naar Vietnam te gaan. Om zijn nieuwe bak te zien en te fotograferen plan ik een tussenstop in Bangkok, Thailand... Het huidige aquarium is inderdaad nagenoeg perfect. Zelfs Klaus Jansen (zijn aquaria zijn mogelijk nog strakker dan zijn schuimers...) vertelde tijdens mijn bezoek daar vol respect over dit aquarium. De verkoop van BK 650 externs is sinds de aandacht voor de bak van Chingchai op RC verveelvoudigd!

Zelf was ik vandaag even bij Aqua Compleet voor de korfjes. Arie wees me op het nieuwe Premium Quality steen. Een bepaald stuk was te grappig om níet mee te nemen rofl

Bijlagen

• steenman.jpg
    steenman.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 990
mooi stukje steen echt een aparte vorm

En omdat beelden meer zeggen dan woorden:

http://vimeo.com/7282633

Grt,

Robertus.
Heb zojuist flink zitten kwijlen bij dit filmpje:eek::eek::eek::eek::eek::eek:. Niet normaal wat mooi. Heb je toevallig je inspiratie, voor je overigens ook zeer mooie opbouw, hiervandaan gehaald Robertus?

Grt. Mark.

Back
Bovenaan