Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

ahhh kijk, een mac gebruiker.

goed om te zien ;)

S C H I T T E R E N D !!!!!!Het wordt zo wel een heel exclusief aquarium.Ben benieuwd hoe de nieuwelingen zich gaan aanpassen.Een prachtige keuze,Tanu.

Super vissenbestand Tanne. Wat ik me afvraag hoe het zit met het snoepen van de keizers van de poliepen. Of heb je daar geen last van? Ik heb een koppeltje centropyge loriculussen en die zitten toch geregeld aan de poliepen met als gevolg dat de poliepen niet meer zo uit staan als voorheen.

Groet,
Gerrit

Tanne, een schitterende vis.

Heb hem hier ook in de bak zitten en om hem te zien moet je geluk hebben, maar dat maakt hem ook wel weer bijzonder "als" je hem te ziet.

mvgr
twan

Mooie aanwinsten!
Of je huidige visbestand al niet indrukwekkend genoeg is!:goed:
Die multifasciata ziet er nog wat eenzaam uit, maar daar zal er gezien het aantal koppels in jouw aquarium vast nog 1 bij komen. ;):rolleyes:
Hier zijn ze wel erg gek op acropora poliepen. Ik hoop dat jij hier meer geluk mee hebt..

ahhh kijk, een mac gebruiker.

goed om te zien ;)
Nog geen jaar, maar ik ben zeer tevreden! :)

S C H I T T E R E N D !!!!!!Het wordt zo wel een heel exclusief aquarium.Ben benieuwd hoe de nieuwelingen zich gaan aanpassen.Een prachtige keuze,Tanu.
Dank je Pieter, ik moet me toch aan de regio Vlaardingen aanpassen ;) Ik ben er erg blij mee, één van de twee laat zich al best geregeld zien.

Super vissenbestand Tanne. Wat ik me afvraag hoe het zit met het snoepen van de keizers van de poliepen. Of heb je daar geen last van? Ik heb een koppeltje centropyge loriculussen en die zitten toch geregeld aan de poliepen met als gevolg dat de poliepen niet meer zo uit staan als voorheen.

Groet,
Gerrit

Ik vind dat pikken juist wel positief: ik vind de koralen minder mooi met een minder grote poliepexpantie... De multifasciata heb ik tot nu toe alleen aan een Pavona zien pikken, geen probleem dus :)

Tanne, een schitterende vis.

Heb hem hier ook in de bak zitten en om hem te zien moet je geluk hebben, maar dat maakt hem ook wel weer bijzonder "als" je hem te ziet.

mvgr
twan

Hij is schitterend, leuk dat er meer liefhebbers zijn ;) Hoe lang heb je hem al? Ooit had ik er eentje, maar die is na zo'n 9 maanden verdwenen...

Mooie aanwinsten!
Of je huidige visbestand al niet indrukwekkend genoeg is!:goed:
Die multifasciata ziet er nog wat eenzaam uit, maar daar zal er gezien het aantal koppels in jouw aquarium vast nog 1 bij komen. ;):rolleyes:
Hier zijn ze wel erg gek op acropora poliepen. Ik hoop dat jij hier meer geluk mee hebt..
Dank je :) Daar moet ik nog even over nadenken.. Wat de Acropoliepen betreft: geen probleem, worden ze mooier van ;) We moeten nog altijd een afspraak maken dat je kunt komen kijken :)

Schitterende visjes Tanne :goed: !! Ben je er ooit achter gekomen wat de oorzaak van de Turbinaria sterfte was...bepaalde bacterie tekort?! Zie op meer plaatsen deze achteruitgaan!!

Dank je :) Daar moet ik nog even over nadenken.. Wat de Acropoliepen betreft: geen probleem, worden ze mooier van ;) We moeten nog altijd een afspraak maken dat je kunt komen kijken :)

Zo kan je het ook bekijken :rolleyes:.
De 2e multifasciata is een kleine slag groter en is verliefd op de poliepen.
Ik hoop niet dat deze liefde meegroeit naarmate de vis ouder/groter wordt.;).
Accepteren je aanwinsten al aangeboden voer?
Zie PB voor een afspraak!

Hey Tanne,

mooie nieuwe visjes hoor!
Zou je voor mij misschien eens een foto kunnen plaatsen van hoe de suharsonoi er nu bijstaat? Mijn eigen takje is toch verdwenen helaas....

Gr.
Tim

Hey wat zie ik nu Tanne?
Stel ik jou een vraag over een in mijn ogen mooi visje!
Maak je er een hele studie van door hem in jou aquarium op te nemen!
Nou dat had je nu ook weer niet moeten doen hoor!

Of heb ik je op een idee gebracht en heb jij nu de enige kleine multifasciata vanuit Vanuatu in Nederland voor mijn neus weg gekaapt?
Ik wacht af. Maar ga ook zeker jou beestje in de gaten houden.
Ik hoop dat het kleine koppeltje multifasciata nog op mij "staat/zwemt"te wachten.
Nog 1 nachtje en dan zal ik het weten.

Ik vindt het wel een echte aanwinst in jou aquarium.
Wat ik zo heb kunnen lezen is het weer een keizertje met een totaal ander gedrag. Maar we zullen zien.

De twee andere nieuwe aanwinstjes blijven ook super visjes. Ik heb ze ook een hele tijd gehad en ze bleven zo mooi met z'n tweetjes bij elkaar/naast elkaar door de bak heen zwemmen. Ondanks dat gezegd wordt dat ze schrikachtig zijn werden ze zo tam dat als je b.v. in het zand bezig was ze altijd in de buurt waren om iets mee te kunnen snoepen. Maar bij mij waren ze na bijna 2 jaar ineens weg. (Hiervan verdenk ik nog steeds een hele mooie grote bruin groene Mantis van bijna 7cm welke ik een jaar geleden heb verhuist naar een donker gangen stelsel met doorspoel mogelijkheid).

Laat s.v.p. maar snel wat photopic zien van de visjes zo gauw ze rond zwemmen tussen de koralen. Altijd veel mooier dan al dat grijze p.v.c.

Hoi Tanne.

Hoe doe jij dat nou,wat betreft nieuwe bewoners plaatsen.
Doe jij ze eerst in quarantaine of doe je ze er zo in. Dit met het oog op mijn stip aanval met verse vis:(

Je heb daar al een mooie verzameling vis zitten.Volgens mij kan je beter wat levensverzekeringen afsluiten:p

Groetjes Erwin

Schitterende visjes Tanne :goed: !! Ben je er ooit achter gekomen wat de oorzaak van de Turbinaria sterfte was...bepaalde bacterie tekort?! Zie op meer plaatsen deze achteruitgaan!!
Ik heb een vermoeden: fosfaat. De paar kleine stukjes die ik nog heb, beginnen langzaam te herstellen. Wat denk jij van mijn theorie?

Zo kan je het ook bekijken :rolleyes:.
De 2e multifasciata is een kleine slag groter en is verliefd op de poliepen.
Ik hoop niet dat deze liefde meegroeit naarmate de vis ouder/groter wordt.;).
Accepteren je aanwinsten al aangeboden voer?
Zie PB voor een afspraak!
Tot nu toe hebben de carmabi's levende Artemia gegeten, verder scharrelen ze alle drie hun kostje bij elkaar. pb zal ik zo even lezen en beantwoorden ;)

Hey Tanne,

mooie nieuwe visjes hoor!
Zou je voor mij misschien eens een foto kunnen plaatsen van hoe de suharsonoi er nu bijstaat? Mijn eigen takje is toch verdwenen helaas....

Gr.
Tim
Maak ik vandaag of morgen, ben net weer thuis na een paar dagen Duitsland :) Zonde van die van jou, maar hoe kan 't verdwijnen? Niet gelijmd?

Hey wat zie ik nu Tanne?
Stel ik jou een vraag over een in mijn ogen mooi visje!
Maak je er een hele studie van door hem in jou aquarium op te nemen!
Nou dat had je nu ook weer niet moeten doen hoor!

Of heb ik je op een idee gebracht en heb jij nu de enige kleine multifasciata vanuit Vanuatu in Nederland voor mijn neus weg gekaapt?
Ik wacht af. Maar ga ook zeker jou beestje in de gaten houden.
Ik hoop dat het kleine koppeltje multifasciata nog op mij "staat/zwemt"te wachten.
Nog 1 nachtje en dan zal ik het weten.

Ik doe dingen grondig ;) Hoe is 't met jouw koppel?

Hoi Tanne.

Hoe doe jij dat nou,wat betreft nieuwe bewoners plaatsen.
Doe jij ze eerst in quarantaine of doe je ze er zo in. Dit met het oog op mijn stip aanval met verse vis:(

Je heb daar al een mooie verzameling vis zitten.Volgens mij kan je beter wat levensverzekeringen afsluiten:p

Groetjes Erwin
Vissen kopen is een kwestie van vertrouwen en ervaring. Ik koop slechts bij een gering aantal adressen, omdat ik weet hoe 't daar -meestal, ook zij zijn afhankelijk van anderen- is met de kwaliteit van de vissen, en omdat ik weet hoe ze omgaan met eventuele uitval. Verder bekijk ik de vissen goed voor aanschaf, en koop ik bepaalde soorten niet, dat zijn dan de zogenaamde 'stipmagneten' die je hele bezetting ten gronde kunnen richten. Sommige vissen zet ik tijdelijk in een apart bakje in het aquarium, om ze wat langer te kunnen observeren. Ik maak me meestal meer zorgen over de effecten van de bestaande bezetting op de nieuwkomer dan andersom.

Een apart quarantainebakje zou niet verkeerd zijn, maar staat (nog) niet op 't verlanglijstje. Wel heb ik plannen voor een klein bakje dat meedraait op het systeem om daarin visjes tijdelijk te kunnen plaatsen.

Dus geen levensverzekering voor mij, maar wel consequent zijn en goed kijken en denken voor je wat doet... Dit alles slaat echter alleen op een systeem dat al jaren lang is ingedraaid, waar veel kleine organismen (oa sponsjes) leven die 't kiemgetal laag houden. Met een 'vers' aquarium jonger dan zeg 1-2 jaar zou ik zelf VEEL meer risico's vermijden!

Verder zijn we de afgelopen dagen in Duitsland geweest, onder andere voor een bezoekje aan Royal Exclusiv, waar we erg gastvrij werden ontvangen. Later volgt een artikel in OZ, maar hier alvast een paar foto's: Een van een klein deel van de voorraad, één van Klaus Jansen met ons cadeau: enkele Nederlandse (en een Belgisch!) biertjes. Ondanks mijn uitleg poseerde Klaus met het Heineken-biertje:biggrin:

Bijlagen

• voorraad.jpg
    voorraad.jpg
    215,7 KB · Weergaven: 86
  • IMG_1196.jpg
    IMG_1196.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 79
Sodejuh, dat ziet er weer toppie uit! :goed:

Op post 2199, 1e foto, zie ik ook enkele stekjes op de bodem staan. Laat je ze op deze manier aan het licht wennen?

Ciao,
Marc

Ik doe dingen grondig ;) Hoe is 't met jouw koppel?

Tanne mijn koppel is er helaas nog niet het is nog even uitgesteld tot volgende week.

Maar ik heb geduld.

Hoe is bij jou het gedrag? is hij al ingeburgerd of blijft hij nog erg schuw?

Op de laatste foto zie ik achter de biertjes iets wat mij ontgaan is. Bouwt Royal Exclusief nu ook de cone afschuimers??

Wij gaan morgen even Bas opzoeken op zijn werk in Arnhem.
Leuk voor Amber en Luke. even kijken of daar de aquaria er een beetje mooi bij staan.
Ik heb net foto's van mijn broer gezien uit een openbaar aquarium in Doebay gezien. Daar zwemt gewoon een walvis haai van 4 mtr in een aquarium.
Ook heel indrukwekkend maar verder kunnen ze niet tippen aan jou aquarium of de top aquaria hier

Tanne mijn koppel is er helaas nog niet het is nog even uitgesteld tot volgende week.

Maar ik heb geduld.

Hoe is bij jou het gedrag? is hij al ingeburgerd of blijft hij nog erg schuw?

Op de laatste foto zie ik achter de biertjes iets wat mij ontgaan is. Bouwt Royal Exclusief nu ook de cone afschuimers??

Wij gaan morgen even Bas opzoeken op zijn werk in Arnhem.
Leuk voor Amber en Luke. even kijken of daar de aquaria er een beetje mooi bij staan.
Ik heb net foto's van mijn broer gezien uit een openbaar aquarium in Doebay gezien. Daar zwemt gewoon een walvis haai van 4 mtr in een aquarium.
Ook heel indrukwekkend maar verder kunnen ze niet tippen aan jou aquarium of de top aquaria hier
RE bouwt cone schuimers, maar... Niet voor de Europese markt, in de VS schijnt het een hype te zijn, maar desgevraagd adviseerde Klaus voor mijn bak een BK deluxe of een BK supermarine. Er stonden er denk ik honderden (bijna) klaar voor export. Als je graag wil kan je er vast één in Europa krijgen... Op de achtergrond staan er een paar waarvan een bepaalde verlijming (schroefdraad voor beker) aan het drogen is.

De multifasciata wordt nog altijd wat gepest, maar is vrij brutaal, ik denk dat dit een succes gaat worden. Waarom hebben die van jou vertraging?

En dank je voor 't compliment. Veel plezier in Arnhem, en groeten aan Bas!

Sodejuh, dat ziet er weer toppie uit! :goed:

Op post 2199, 1e foto, zie ik ook enkele stekjes op de bodem staan. Laat je ze op deze manier aan het licht wennen?

Ciao,
Marc
Dank je wel :)

De stekjes zijn eigen kweek, elders staan ze in de weg, ik heb geen stekkenbak ;) Als ze groot genoeg zijn worden ze verkocht, maar ik ruil ook af en toe :)

Ik las dat je in Egypte geweest bent.. Heeft dat nog nieuwe ideeën voor je bak opgeleverd?

Nee, niet gelijmd. Ik moet zeggen dat ik bijna nooit wat lijm. Ik heb altijd zo'n ruzie met die plakzooi dat ik het vaak na enkele pogingen chagrijnig de prullenbak ingooi en met een compromis genoegen neem vwb de plaatsing van een koraal.

Gr.
Tim

Super dat je de visjes nu eindelijk hebt!!

Deze visjes staan ook op mijn verlanglijstje maar die moeten helaas een tijdje wachten;)

Groetjes Michael

Laatst bewerkt:
RE bouwt cone schuimers, maar... Niet voor de Europese markt, in de VS schijnt het een hype te zijn, maar desgevraagd adviseerde Klaus voor mijn bak een BK deluxe of een BK supermarine. Er stonden er denk ik honderden (bijna) klaar voor export. Als je graag wil kan je er vast één in Europa krijgen... Op de achtergrond staan er een paar waarvan een bepaalde verlijming (schroefdraad voor beker) aan het drogen is.

Is er een reden waarom hij een deluxe of supermarine boven een cone adviseerde?

De multifasciata wordt nog altijd wat gepest, maar is vrij brutaal, ik denk dat dit een succes gaat worden. Waarom hebben die van jou vertraging?

Reden is heel simpel:
Iemand die ziek is moet in zijn bed blijven en niet het hele land/twee landen door reizen. (Aisia beterschap.)

Ik zal Bas de groeten doen.

Hoi Tanne, ik wilde je nog hartelijk bedanken voor de leuke en informatieve ontvangst vorige week. Wij waren onder de indruk van al dat moois !

groet
jw

Bijlagen

• IMG_5971.JPG
    IMG_5971.JPG
    261,2 KB · Weergaven: 75
Hoi Tanne,

Ik denk dat ik wel wat ideeën heb opgedaan maar weet niet of deze in de praktijk uitvoerbaar zijn. In mijn dagboek heb ik beschreven dat ik een redelijk plateau zag dat ondiep was met een stijle trapsgewijze afdaling.

Aangezien ik 2 droge overlopen heb, heb ik ook 2 zwarte zuilen aan weerskanten van de bak. Ik wil eens kijken of ik hier iets mee kan. Ik merk dat het inrichten (in het hoofd al!) best moeilijk is. :o

Ciao,
Marc

Back
Bovenaan