Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mistery Ocean

Even een update;

Zaterdag geen tijd gehad om iets te doen, maar vanaf vrijdag staat het Osmose toestel de bak te vullen (960 ltr) op zondagavond was hij bijna vol.
Wel heb ik zaterdag de ionenwisselaar aangesloten die het water uit de bak pompt en via de wisselaar er terug inbrengt.
Verder heb ik al mijn pompen die ik heb staan in de bak gelegd om een heftige stroming te krijgen, dit om het keramiek goed te spoelen, ik heb de volgende pompen ingebracht;

Red Devil 17m3 p/u
Eheim 3,4m3 p/u
Resun 12m3 p/u
Tunze 12m3 p/u

Dit is 44m3 p/u wat een flinke stroming door en langs het keramiek geeft, de bedoeling is dat de ionenwisselaar zo'n 2 weken in werking blijft waarna de gehele bak wordt leeggepompt en dan te vullen met osmose water, zout en het levend steen, en dan kan het indraaien en enten beginnen.

Verder ben ik begonnen met het plaatsen van de PVC materialen, opvoer en afvoer, ik kan dit pas afmaken als de sump binnen is. De maten van de sump zijn 90 breed bij 100 diep en 35 cm hoog met 3 compartimenten, in de sump zal ook een gedeelte van het levend steen geplaatst worden.

Wat moet er verder nog gebeuren de komende weken;

• Gaten door de muur boren naar de hal waar het osmose apparaat hangt, en voor de electra en besturingen voor de lampen.
  • PVC afmaken
  • Ophangsysteem bedenken en maken voor de 4 HQI lampen en 4 T5 lampen
  • Electra in de kap en onderkast maken
  • Genieten van de nieuwe bak i love
Ik zal een deze dagen weer eens wat foto's maken, maar zonder de verlichting is het moeilijk om een goed beeld van de indeling en dieptewerking te maken.

Hans

Er is natuurlijk weinig te melden maar ik wil dit toch wel even aan jullie meegeven;

Ik was bezig om de tijdelijke sump een beetje op te kuisen, de glazen afdekplaten lagen niet helemaal goed, op de foto lagen deze er nog niet op, nou lagen er op een van de platen 2 x 5 weg verdeeldozen en mijn temperatuur meter, op deze verdeeldozen zaten o.a. de verwarming en de diverse pompen aangesloten. Bij het verschuiven van 1 plaat viel deze in de sump en onder water en bij het eruithalen van deze plaat viel dus de andere plaat met alle elektra in het water :mad:, ik zat op dat moment met beide handen in het water, ik zag het gebeuren en wachte op de schok die ongetwijfeld zou komen, ik zie de verdeeldozen volledig onderwater verdwijnen en voelde een lichte tinteling gevolgd door het uitschakelen van de stroom.

Moraal van dit verhaal is dat je altijd een aardlek schakelaar op de aquarium groepen moet hebben, ik moet er dus niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik die niet had, immers de normale zekering was niet gesprongen.

Hans

Er is natuurlijk weinig te melden maar ik wil dit toch wel even aan jullie meegeven;

Ik was bezig om de tijdelijke sump een beetje op te kuisen, de glazen afdekplaten lagen niet helemaal goed, op de foto lagen deze er nog niet op, nou lagen er op een van de platen 2 x 5 weg verdeeldozen en mijn temperatuur meter, op deze verdeeldozen zaten o.a. de verwarming en de diverse pompen aangesloten. Bij het verschuiven van 1 plaat viel deze in de sump en onder water en bij het eruithalen van deze plaat viel dus de andere plaat met alle elektra in het water :mad:, ik zat op dat moment met beide handen in het water, ik zag het gebeuren en wachte op de schok die ongetwijfeld zou komen, ik zie de verdeeldozen volledig onderwater verdwijnen en voelde een lichte tinteling gevolgd door het uitschakelen van de stroom.

Moraal van dit verhaal is dat je altijd een aardlek schakelaar op de aquarium groepen moet hebben, ik moet er dus niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik die niet had, immers de normale zekering was niet gesprongen.

Hans

Moraal van dit verhaal is hoe dom kun je zijn!!!
Elektra los op een glasplaat op je sump
Laat me raden het ligt zeker nog steeds op dezelfde plaats.:rolleyes:

Moraal van dit verhaal is hoe dom kun je zijn!!!
Elektra los op een glasplaat op je sump
Laat me raden het ligt zeker nog steeds op dezelfde plaats.:rolleyes:

Dom, nou nee eerder teveel op de constructie vertrouwd, en nee het is nu anders geplaatst. En van fouten moet je leren.
We staan er misschien niet bij stil maar lampen kunnen ook in het water vallen, een verwarmingselement kan niet niet goed meer afsluiten, soms vertrouwen we teveel op de techniek en constructie.

Misschien was het dom, eerder was het even ondoordacht denk ik, maar Hans ik ben blij dat het zo goed afgelopen is :).

Ik ben er ook tevreden mee dat het goed is afgelopen.

Hans

Update;

De bak staat nog steeds te spoelen op de ionenwisselaar, ik heb er ook een wervelbed met aktieve kool op aangesloten om toch zoveel mogelijk uit het water te halen, als er al iets inzit natuurlijk.

Totaal 3 volledige waterwissels gedaan en dit is nu de laatste. Deze week wordt er een extra gat in de bodem geboord om een gesloten systeem te maken voor de Red Devil 17m3, dit is echt nodig want de kam op de overloop kon deze hoeveelheid niet aan, na het plaatsen van een bypass in de sump kon ik het redelijk in de hand houden maar ik vind het zonde niet de gehele capaciteit van deze pomp te kunnen gebruiken voor de stroming in de bak vandaar dit extra gat waardoor ik geen overloop problemen meer heb en voorlopig kan volstaan met alleen de RD voor de stroming. De bedoeling is om vanaf volgende week de laatste waterwissel te doen en zout toe te voegen, daarna gaat het levend steen uit de tijdelijke sump in de bak voor een 3 tal maanden of tot alles er goed uitziet pas dan ga ik gedoseerd de levende have overzetten, dus niet alles in 1 keer.

Ook ga ik de opvoer PVC aanpassen, het komt onder de trekstrips te liggen net boven het keramiek want dit loopt niet geheel tot bovenin door. Ik hoef, als het gesloten systeem klaar is, niet meer bang te zijn voor het hevel effect wat nu wel is.

Daarnaast moet ik nog aan het elektra beginnen, maar goed ik heb en neem de tijd.

Hans

Bijlagen

• Sump 1.jpg
    Sump 1.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 8
  • Sump 2.jpg
    Sump 2.jpg
    106,1 KB · Weergaven: 6
  • Boven 1.jpg
    Boven 1.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 7
  • Bak 1.jpg
    Bak 1.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 15
Goed het eerst allemaal te testen he Hans :) !! Hoeveel cm steeg het water in de bak als de opvoer vol open stond?!
Laatst de bak wisten bekijken...keramiek zag er mooi uit,ben benieuwd na zolang spoelen hoe de opstart verloopt,jammer dat ze de optic with vergeten waren :rolleyes: !!

Goed het eerst allemaal te testen he Hans :) !! Hoeveel cm steeg het water in de bak als de opvoer vol open stond?!
Laatst de bak wisten bekijken...keramiek zag er mooi uit,ben benieuwd na zolang spoelen hoe de opstart verloopt,jammer dat ze de optic with vergeten waren :rolleyes: !!

Hoi Manuel,

Het water steeg tot boven de trekstrips, maar toen was het sumpvak leeg getrokken door de pomp, na het verwijderen van de kammen bleef het water op het gewenste niveau doordat het ook in de nood overloop terecht kwam maar toen werd mijn sump een grote wildwater poel, maar goed met het nieuwe gat (in de aqua zelf) moet dit probleem opgelost zijn en dient de Eheim als opvoer.
Ik denk er al niet teveel meer aan dat ze het Optic White vergeten zijn, het is zo en kan niet meer veranderd worden. Ik heb inmiddels wel Zeobak, Prodibio, alcohol en Microplankton aan het water toegevoegd, kunnen de bacterien zich alvast gaan nestelen in het keramiek, ze leven niet alleen in zout water :).

Hans

Dan gaat het allemaal goed komen Hans :) !! Wat ga je met de kap/verlichting doen?!

Dan gaat het allemaal goed komen Hans :) !! Wat ga je met de kap/verlichting doen?!

Manuel,

De verlichting ga ik aan een rvs kabelgoot hangen wat in de kap gemonteerd gaat worden, zo zitten ze er strak tegen aan en heb ik de vrijheid om ze te verhangen als dat nodig mocht zijn, maar de ruimte zal krap blijven.

Bijgevoegd plaatje van de kabelgoot.

Hans

Bijlagen

• Kabelgoot.jpg
    Kabelgoot.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 259
mooi werk Hans:goed:het is fijn als je de tijd hebt om alles rustig aan te doen,veel plezier de komende weken

Ja Luc, ik neem er de tijd voor ik heb niet al teveel vis en koraal zitten dus heb ik niet teveel te verliezen.
Klaar voor de grote verbouwing ??

Hans

Ja Luc, ik neem er de tijd voor ik heb niet al teveel vis en koraal zitten dus heb ik niet teveel te verliezen.
Klaar voor de grote verbouwing ??

Hans
wat is klaar zijn Hans:pvandaag nog wat nuttige spulletjes gehaald zoals 2 extra tonnen van 200 liter,verder heb ik alles hier denk ik,van de week nog een emmertje van 15 kg reefbond gekocht voor alles goed vast te plakken:)

wat is klaar zijn Hans:pvandaag nog wat nuttige spulletjes gehaald zoals 2 extra tonnen van 200 liter,verder heb ik alles hier denk ik,van de week nog een emmertje van 15 kg reefbond gekocht voor alles goed vast te plakken:)

Succes Luc, ik hoop dat dit de laatste herinrichting wordt, althans voor dit jaar dan ;).

Hoi Luc,

Het gaat allemaal op z'n dooie gemakkie hier, werken en hobby is soms moeilijk te combineren, deze week is er een bodemdoorvoer bijgemaakt voor de Red Devil pomp, wordt een gesloten systeem, dan heb ik voorlopig geen stromingspompen nodig. Momenteel staat hij leeg om de PVC uitstroom aan te passen maar ik hoop dit weekend de bak te vullen met het "echte" water en levend steen zodat alles goed kan indraaien en enten. Als het PVC werk klaar is zal ik eens wat kiekjes trekken.

Bij jou gaat alles ook voorspoedig lees ik, je vakantie valt wel letterlijk in het water :biggrin:.

Hans

Hier mogen we niet klagen Hans,ik rij dadelijk even naar Wolle om een stuk keramiek te halen voor de rechterkant af te werken,het wordt stilletjes aan weer een echt rifje:)

Doe Wolle en Susanne de groeten, ik ga binnenkort bij hen op bezoek om zijn nieuw "werkplek" te bewonderen.

Hans

:p
Doe Wolle en Susanne de groeten, ik ga binnenkort bij hen op bezoek om zijn nieuw "werkplek" te bewonderen.

Hans
Heb het niet meer op tijd kunnen lezen Hans:)maar ze volgen je dagboek zeker,de hal is echt de moeite,ze zijn nog volop aan het werk maar er komen toch interessante producten aan voor ons denk ik,ik heb alvast 2 emmers zout meegekregen om eens uit te proberen.
Nog even bij Alfons een taske koffie gaan drinken en gelijk een stek meegekregen van dat mooie massieve koraal en de mooie paars-groene rodacthus:p

Back
Bovenaan