Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

zelfs ik maak nog fouten

ik heb met mijn 2 kids 14j/15j afgesproken dat ze een kweek mochten groot brengen.

op 20 mei, 23:00 ~400stuks uitgevangen en in een superfish aqua60 gezet met 3cm water en een flinke portie brachio. Een verwarming was aanwezig, echter geen beluchting.
zij mochten voeren en verzorgen.

op 21mei was in de ochtend alles prima. De kids hebben tussen 10:00 - 15:00 3 keer brachio gegeven omdat ze vonden dat er geen wolk aanwezig was.

om 23:00u was 90% dood op de bodem.

aantal mogelijke oorzaken kunnen zijn:
1:teveel voer, 2:geen beluchting, 3:teveel watermassa, 4:bak niet gereinigd, 5: toch teveel lichtinval.

dit was een geheel nieuwe opstelling in de woonkamer, dus alle parameters waren nieuw. ik sluit niks uit als oorzaak. ik zie nr.1 als belangerijkste oorzaak en nr.5 als minst belangerijke.

als er teveel gevoerd wordt verstik de kweek en zink alles naar de bodem. daardoor lijkt er geen voer aanwezig en wordt er bijgevoer met als gevolg extra belasting voor de kweek.

reefpearls

de Sabea's van 14 dagen oud heb ik reefpearls gegeven als aanvulling op een tijdelijk tekort aan artemia. Zo te zien happen ze ernaar en is het ook met reafpearls te doen. In de toekomst zal ik kijken vanaf hoe jong ze reefpearls accepteren. ik denk dat de eerste 4 dagen zowieso niet zonder brachio kan.

Update kweekkamer: 23 mei

Vandaag de laatste 8 comes van 12 mei overgezet naar de viskom. Blijkbaar is extra zorg voor het voer/water in de eerste week belangerijk. mogelijk speelt brachio hier een belangerijke rol.
Viskom wanden gestofzuigd, plastic plantjes gereinigd en 2L vers water in het systeem geintroduceerd.
5 tal dooie en vergane paardjes verwijderd tijdens het stofzuigen.
Het voeren wordt nog dagelijks vollop gedaan met alle beschikbare voer, ook artemia uit de tuincultuur gezeefd met hobby nr.3.
paardjes zien er gezond uit en ik heb niet eerder zoveel paardjes zo lang kunnen houden.
Ik zit nu op 25 dagen en heb nog over de honderd zitten.

Samenvatting: 21-23mei
reidi 11L viskom .... tot heden ~180 dood (~5) (dag 25)

comes-k2 2L fles... restant 8 stuk naar viskom (dag 12)

Glenn,

Mooi om te lezen dat het nu steeds beter gaat!
Aan de verzorging en de tijd die jij erin steekt zal het zeker niet liggen.

Ga zo door!!

Super Glenn,Ik zit er ook aan te denken om zeepaardjes te gaan kweken.
Maar ik moet wel zeggen dat ik liever wat afwacht,voor dit pioneerswerk ben ik niet echt geschikt .

Maar ik ben wel een trouwe lezer van je dagboek,en hoop er veel van te leren:goed:

hoi aad,
leuk.... join the club ! heb je al zeepaardjes, welke soorten heb je?
Binnenkort gaan we dus veel meer zeepaardjes bakken zien. Nu alleen nog mysis in de handel voor een betaalbare prijs dan zijn alle obstakel voor paardjes houden verholpen.
ik denk dat er veel mensen verder zijn dan mij, maar met uitzondering van Ron (Rogi) dit niet gepubliceerd hebben. Wat ik nu doe is eigenlijk de obstakels ondervinden van de kweek.
Let wel op! Neem het kweken niet te licht op. Het gaat echt niet vanzelf. Als je met die gedachte loopt dan is het gedoemd te mislukken, maar dit is natuurlijk maar mijn mening. Velen zijn ons als voorgegaan met die gedacht.
Het importeren is waarschijnlijk goedkoper dan proffesioneel kweken, want er gaat best wel veel tijd in zitten.

Super Glenn,Ik zit er ook aan te denken om zeepaardjes te gaan kweken.
Maar ik moet wel zeggen dat ik liever wat afwacht,voor dit pioneerswerk ben ik niet echt geschikt .

Maar ik ben wel een trouwe lezer van je dagboek,en hoop er veel van te leren:goed:

Laatst bewerkt:
Hey Glenn mooi om te horen dat het je eindelijk gaat lukken:goed:

Ik heb nog een paar vragen voor je.

Als ik 3 liter water gebruik voor de larfjes hoeveel liter gezeefde brachionus moet ik dan p/d toevoegen.

Heb jij op je brachionus een luchtbel staan of zonder.

na 4 dagen hoeveel ml naupli's voeg jij dan toe en hoeveel voer jij het op de komende dagen.

Dinsdag avond is het weer zover en het word tijd dat het me ook eens gaat lukken:)

Hey Glenn mooi om te horen dat het je eindelijk gaat lukken:goed:

Ik heb nog een paar vragen voor je.

Als ik 3 liter water gebruik voor de larfjes hoeveel liter gezeefde brachionus moet ik dan p/d toevoegen.
ik kijk niet meer naar de liters omdat dat niet objectief is, je dichtheid van de kweek bepaald dat. Waar ik naar kijkt is wat op de bodem van de zeef zit. Als je die hoeveelheid projecteerd op de zeefje die bij de artemia schaaltje zit zou je een bodempje van 1mm krijgen. Ik geeft voor 400 sabea's hooguit 2 keer per dag. Is ook een kwestie van om de 4 uur kijken wat ze eten en daar pas je de hoeveelheid op aan.

Heb jij op je brachionus een luchtbel staan of zonder.
heel weinig bellen geeft het beste resultaat, voor het tappen wel ff flink roeren of de bellen flink aanzetten, daarna ff wachten tot de rommel/vuil bezinkt.

na 4 dagen hoeveel ml naupli's voeg jij dan toe en hoeveel voer jij het op de komende dagen.
eerst 1x per dag een bodempje later 2x per dag.
ze moeten zichtbaar opraken, anders heb je teveel gevoerd. Het is echt een kwestie van kijken wat ze doen, eten ze flink dan voer je de hoeveelheid op. De essentie is dat het voer moet opraken. Nooit langer dan 2-3 uur geen voer in de bak in de eerste 14 dagen.

Dinsdag avond is het weer zover en het word tijd dat het me ook eens gaat lukken:)

Laatst bewerkt:
comes kon niet wachten

25mei, 1:00u:
Ik sta op het punt om naar bed te gaan en wat zie ik, een heleboel drukte in mijn paardjesbak. Pappa comes kon niet wachten één dag en één nacht te vroeg laat hij zijn jong los. Dag nachtrust:mad:. Gelijk uitgevangen en overloop en sump nagelopen. Er zaten al een klein 30tal in de overloop en sump. Dat krijg je wanneer je het dus totaal niet verwacht. Gelijk brachio gezeefd en gevoerd. In de loop van de ochtend zal ik dan gaan beginnen met verse naupli voeren.

hoezo slapen? ik ben om 5:00 naar bed gegaan en was om 8:00 weer op.
Ben toen om 11:30 gaan toeren met mij roadster in zeeland, een rondje bruinisse, port zeelande, brouwerdam noordzeezijde en grevelingen zijde gaan verkennen. Ik was om 16:00 weer thuis, ben ff gaan dutten voor een half uurtje en toen weer er tegenaan met de paardjes voeren e.d.
ik heb een voorraadje met twee zout tonnen met noordzee garnalen gevangen voor de volwassen paardjes en wat krabben voor de octopus.
wat je ook allemaal moet doen voor je hobby hé.

Update kweekkamer: 25 mei

comes-K3,
18:00 flinke portie verse naupli gevoerd. Er was nog wat aanwezig maar toch bijgevoerd.
23:00 bodem rood met afval, gestofzuigd.

Samenvatting: 24-25mei
reidi 11L viskom .... tot heden ~187 dood (-7) (dag 27)
comes-k2 8 stuk in viskom (dag 14)
comes-K3 2L fles (-1) (dag .1)

Laatst bewerkt:
update reidi-W5 /W7

Vol trots plaats ik weer wat foto van mijn reidi's van inmiddels 17 en 15 weken oud zijn. Ze zijn inmiddels flink gegrooid met uitsluitend artemia die ik zelf gekweekt heb in een ton die in de tuin staat te zonnen. Sporadisch voer ik ook kleine mysis als ik ze heb.
Ze zijn nu ruw geschat 6-8cm lang, maar het is met name de volume van de lichaam die fors gegroeid is

Bijlagen

• DSCN1854.JPG
    DSCN1854.JPG
    94,8 KB · Weergaven: 14
  • DSCN1872.JPG
    DSCN1872.JPG
    145,8 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Glenn,
Wat voer jij aan de artemia in de ton?
Prachtig resultaat trouwens die paarden kweek.:goed:

Gr,Eddy

Bedankt gilles.

hoi eddy,
ik voer helemaal niks, de zon doet het werk. Doordat ik afval kweekwater erin kieperd onstaat er blijkbaar op den duur nitraat en fosfaat. De artemia zelf zorg op den duur ook zelf voor de afval producten waarop weer de fyto groeit. Het is een soort kringloop:). Ik zal op den duur misschien wat moeten toevoegen, maar zolang de boel groen blijft en er artemia blijft komen doe ik er niks aan.

de waardes in de ton heb ik een tijd terug gemeten
sg= 1.022
temperatuur schommeld tussen 13 en 23 graden (staat buiten zonder bijverwarming)
nitriet = hoger dan 33 mg/l (hoger dan de test aankan, wil het eigenlijk niet weten)
nitraat = 50 mg/l lijkt mij goed genoeg voor fyto.
fosfaat = niet gemeten

de waardes in de ton heb ik een tijd terug gemeten
sg= 1.022
temperatuur schommeld tussen 13 en 23 graden (staat buiten zonder bijverwarming)
nitriet = hoger dan 33 mg/l (hoger dan de test aankan, wil het eigenlijk niet weten)
nitraat = 50 mg/l lijkt mij goed genoeg voor fyto.
fosfaat = niet gemeten

Ze kunnen wel veel hebben zeg die artemia.:eek:

Prachtig die zeepaardjes! Knap werk.:goed:

Back
Bovenaan