Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Update kweekkamer: 6-16juni

ff weer bijwerken van periode 6-17juni 16:00

5/6
24:00 opvangzeef voor artemia in filter geinstalleerd.

6/6
Comes_W22 + Reidi_W18, rijkelijk heoeveelheid vers verrijkte Naupli+selco, 2x kleine diepvries mysis.

7/6 idem, in filter opgevangen artemia verrijkt en aan sabea's gevoerd

8 t/m 9 juni idem

10 t/m 11 juni, idem echter naupli schaars (niet goed uitgekomen)
ontlating is in dit stadium volledig verteerd, weinig bezinksel op bodem alleen drollen die je kan terugleiden naar de mysis.

12 t/m 13 , idem echter nu artemia weer vollop beschikbaar

14/6 reidi_W18 (-1), Verrijkt Naupli en DV mysis.

15/6 Verrijkt naupli en DV mysis

16/6 Reidi_W18 (-7)

op 14/6 ging 1 Reidi_W18 dood dit was een waarschuwing, echter genegeerd, gevolg op 16/6 7 dooien.
nieuwe test gekocht en nitriet gemeten en die was SKYHIGH! bij de tetratest gaf de eerste druppel van de 7 al een maximale uitslag !
16/6 Viskom opgeheven, alle paardjes gaan naar een 6L tank die in de showbak hangt, verversing vanuit showbak. Vanaf heden dus geeen gezeur meer met nitriet, want de 450L systeem moet een paar klein paardjes aankunnen.

17/6 Reidi_W18 (-1)

Nieuw!
Comes_W24, 8juni
8/6 5:30 in 1,8L stand alone fles met 4L brachio (zeer rijk), gematigd+ bellenstroom, 20:00 bodem pipetten

9/6 14:00 vers niet verrijkte naupli, 12:00 bodem hevelen, 20:00 vers brachio, 0:30 naupli

10/6 11:00 hevelen 10%, Brachio, 11:30 naupli 34uurs, 16:00 naupli, 16:30 fles verwisseld 20%(vuil teveel bezinksel), 17:10 Brachio (vette buikjes)

11/6 8:00 98 stuks geteld en overgezet naar een viskom met 11L vers water gekoppeld aan de filter, 15:00 naupli zeer schaar uitgekomen, verrijk en gevoerd, veel bezonken halfverteerd poep maar OK.
naupli in fles moet 24u+7u borrelen voor omzetten naar de schaal anders krijg je clusters.

12/6 brachio en verrijk naupli

13/6 stofzuigen , brachio, vers naupli

14/6 brachio, veel vers verrijkt naupli

15/6 (-7), 11:45 veel vers verrijkt naupli, in de avond na 20:00 mager, in de ochtend 1 uur na voeren allemaal vet.

16/6 (-4), 13:00 wanden reinigen/stofzuigen 2L ververst, Brachio, B-artemia.
teveel aan nitriet is oorzaak van doden, deze kweek stond in één systeem met Reidi_w18. dus ook hier zijn de gevolgen te merken.
ik had al voorgenomen om op de 15e 80% waterwissel te doen, maar dacht ach het zal zo gek niet lopen.
op 16/6 dus 80% waterwissel = 12L vers water
Met het filter systeem is een totale waterwissel maximaal tot 7 dagen te rekken! Dagelijk wel steeds hevelen!

17/6
nieuw Reidi_W25
7:00 ~50st, nest gedeeltelijk uitgevangen, had het niet verwacht en weet niet wie de ouder is. was niet zichtbaar.
in 1,8L fles met aleen brachio.

Samenvatting: 6juni - 17 juni
Reidi_W18,28apr .... (T= -227) (-9) (dag 50)
Comes_W18,27apr ...(A= xx ) nog te tellen
Comes_W20,12mei... (A= ....8) (-..0) (dag 36)
Comes_W22,25mei .. (T= -121) (-113) (dag 23)
nieuw ! Comes_W24, 8mei ... (A= 98) (-11) (dag9)
nieuw ! Reidi_W25, 17 juni .. (dag1)

Laatst bewerkt:
Glenn ik reageer nooit in jouw kweekonderwerpen omdat ik er weinig zinnigs aan kan toevoegen, maar ik lees ze wel ontzettend graag, maar na de reportage in Ons Zeeaquarium te hebben gelezen vandaag vind ik dat je toch ook hier nog even een dik applaus en groot compliment verdiend!

:goed: :goed:!!

Glenn ik reageer nooit in jouw kweekonderwerpen omdat ik er weinig zinnigs aan kan toevoegen, maar ik lees ze wel ontzettend graag, maar na de reportage in Ons Zeeaquarium te hebben gelezen vandaag vind ik dat je toch ook hier nog even een dik applaus en groot compliment verdiend!

:goed: :goed:!!
Niet alleen een dik aplaus een een groot compliment(goed zo Marjan:goed:)maar ook diep respect:goed::goed:voor je baanbrekend werk

Pieter

Vanuit hier ook un groot compliment :goed: tevens gefeliciteerd met het mooie stuk in Ons Zeeaquarium :goed:!!

hé jongens,
bedankt voor jullie reactie's.
Het is inderdaad een mooi artikel geworden.
De kweek van anemoon visjes verloop voorspoeding. Intussen heb ik de kweek aan mijn 2 kids van 14/15 overgelaten. Zij mogen de kweek vanaf begin tot eind doen onder mijn begeleiding en mogen de eventuele opbrengst zelf behouden. Dit is meer een proces om hun verantwoordelijkheid bij te brengen. Met de anemoon visje is dit aardig te doen. Paardjes is een heel ander verhaal, ik heb laatst een flinke tegenslag gehad en in 4 dagen meer dan 50 stuks verloren, mogelijk door een vergiftiging. het aanleveren van voer is ook een groot probleem, door het slechte weer van de afgelopen weken is de fyto/artemia kweek uit de tuin niet echt voldoende.

Hey Glenn,

hoe is het nu met je paardjes? Zijn ze er nog allemaal? Verloopt het kweken nog naar wens? Hoe vaak heb jij nu zwangere mannetjes? Wij hebben misschien ook eerdaags baby paardjes... Er zijn 3 mannetjes die een dikke buidel hebben, waarvan 1 zich nu steeds meer begint af te zonderen. We hopen ze op tijd te kunnen uitvangen... we wachten het af ;)

heb weer moed verzameld

ff een tijdje gestopt met de kweek......moed verzamelen ..... en kijken of ik er nog zin in heb.

stand van de kweek :
1x reidi van 9 maanden
1x comes van 3 maanden

nu mezelf overheen zetten, en dan gaan we weer de boel voorzichtig opstarten, fyto/brachio/naupi......paardjes..... en de hele circus.

anemoon visje is een redelijk succes

Heb laatst een kleine 200 stuks weggebracht, deze hebben de transport beproeving redelijk goed doorstaan.
Er zwemmen nog een klein 100-150 rond. die moeten ook een keertje weg maar dat komt wel een keer.
het is leuk om een keer gedaan te hebben maar financieel het loon de moeite zowieso niet. (teveel intensief werk voor relatief weinig opbrengst)

Laatst bewerkt:
ton 225L voor artemia

Ga een poging wagen artemia zelf te kweken voor eigen gebruik, tbv de kweek.
gebruikt wordt
- 1x waterton met 225L gerecyled afvalwater
- 1x PL lamp 54 watt wit/blauw (14uur)
- 1x water circulatie met grove luchtbellen

hierin ga ik en start cultuur fyto zetten en daarna wat uitgekomen naupli.
en dan maar afwachten wat er gebeurt.

het water hierin ga ik eens in de 2 weken verversen met 20% naar gelang de behoefte (nitriet opbouw)
mogelijk ga ik dit later voorzien van een biologische filter

Hey glenn,

Tijdje geleden...:pHeb nu nog 2 emmers buiten staan heb er eerlijk gezegd al een week niet meer naar omgekeken:o

De artemia,s zijn nu een week of 2,5/3 zal morgen eens kijken of er nog wat leeft tis aardig koud nu s 'nachts.
Succes met je Artemia kweek!!

Gr Frank

hoi frank, hoe gaat het ermee?
Ik ben inderdaad een tijdje gestopt met nieuwe kweken uitvangen. Dat ritueel dag in dag uit begon te eentonig te worden. Zeker als je bedenk dat er in de zomer, als het buitentemparatuur aangenamer, is veel leuks buitenshuis te doen is.
waterskien, jetskien, crossen, joyriden en cruisen in mij cabrio etc...dan ga ik echt dus niet thuis met emmers lopen sjouwen.
maar nu het wat kouden wordt, tja dan moet je jezelf wel ff bezighouden hé...:)

Buiten gaat het niks meer worden met de artemia en kweken van fyto en voerdieren, daarom heb ik ze nu dus in een ton binnen gezet met een flinke lamp erboven.

Hier gaat het zijn gangetje heb buiten nu nog 2 30L emmers staan een emmer bijna leeg met artemia's de andere krioelt het er nog van maar zijn nog te klein om te voeren.

Wacht nog een weekje en dan ruim ik het op je had het al gelezen zag ik op mijn dagboek dat het weer mis ging pas weer een nestje laten schieten ze staat nu weer op knappen.

Iid in de zomer heb je wel iets naders te doen dan emmers sjouwen:biggrin:

Gr Frank

ik ben op zoek naar brachionus, blijkbaar niet veel mensen die dat hebben.
ik ga nog een kleine nest á 40-50st uitvangen en proberen groot te brengen. mischien met en kleine nest toch meer kans op succes, want genoeg juiste voer aanbieden is hét probleem van week 3-10.

bedankt edwin, (helaas te laat)

heb brachionus bemachting, en ben weer begonnen met een poging to kweek. deze keer op de easy manier. mag niet teveel tijd gaan kosten.
gewoon wat flessen in paadjesbak gehangen en druppel verversing.
dag 1 alleen brachio, dag 2-9 brachio en naupli, vanaf dag 10 alleen naupli.
Geen flessen schoonmaken de hele dag, geen doorlopend water verversen maar alles gaat gewoon naar de paardenbak van 450L , die moet het water maar recyclen, moet makelijk kunnen, bak draai al ruime tijd goed. ik voer daar veel meer mysis en reefpearl en alle prut gaat gewoon in de bak voor de filter feeders, dendro, gorgonen, aardbeikoraal etc.
nu gaat alle niet opgegeten naupli gewoon naar de filterfeeders.
2 vliegen in één klap zou ik zeggen.

dinsdag 8 dec 23:30
~ 100 Sabea larves uitgevangen en in de grote plastic kweekbak met 3cm water en lichte beluchtingen gezet. Extra gezeefd brachio gevoerd (zeef 4/5)
Zaterdag 12 dec in namiddag voorzichtig gestart met artemia naupli bijvoeren.
Van de vorige nest zwemmen er 2 stuk die nu ~19 dagen oud zijn. ze hebben ~3 dagen terug hun bandjes gehad, echter nog zonder kleur.

Van een nestje met 70 stuk reidi zijn er 8 stuk vet en gezond, deze zijn nu ~14 dagen. De paardjes zitten in een colafles die in de specialsbak hangt met continu druppel verversing.

Back
Bovenaan