Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Hey Twan, het zijn Brits Korthaar kittens - hun kleurpatroon is silver tabby. Wiskaspoesjes dus :)

Bij de zonnepanelen heb ik twee dingen omgedraaid, het is een installatie van 23 m² en die levert 3 kwp

21twan zei:
wat voor ras, merk zijn de kittens?

Zie dat je 30m² zonnepanelen op je dak gaat leggen, hoeveel wattpiek is dat?

mvgr
twan

Ja voor die panelen kan je beter in het belgenland wonen, brengen ze nog wat op.

In nederland zijn de regelingen te slecht.

ps:mooie kittens, zijn ze al besproken?

mvgr
twan

Na een bacteriebehandeling, toevoegen van stikstof en wat is het nog allemaal werd de flap alleen maar erger. Eergisteren dacht ik dat hij wat stabiel was gebleven en dat de bacteriën het gevecht aan het winnen waren. Ook had ik de stroming wat aangepast en hoopte hiermee resultaat te boeken

Voor de zekerheid had ik toch maar een potje Chemiclean besteld, toen ik gisteren thuiskwam en heel de bodem rood zag (ongeveer verdubbeld tegen 2 dagen ervoor) en nu ook belletjes zag komen op plaatsen waar ik er daarvoor nooit had gehad, zelfs de uitstromers, overloopkam en plaatsen waar amper licht komt vertoonden belletjes, heb ik de knoop doorgehakt en deze morgen de chemiclean toegediend.

180 liter vers zeewater staat al te draaien voor zondagochtend de waterwissel te doen. Verder heb ik een zak levend zand, Zeobak, baktoplan en bioclean gaan halen om de bak na de behandeling terug te enten. Hopelijk winnen deze keer de nieuwe goede bacteriën het van de cyano...

Chemiclean zit nu 24 uur in het aquarium. Belletjes zitten er nog altijd op het steen, overloop,etc. Maar als ik de foto's van Luc zie ben ik er van overtuigd dat dit binnen 24 uur ook weg zal zijn. Hier en daar nog wat rode plekken plekken op de bodem en de bak is behoorlijk mistig.

Morgenvroeg wordt er 180 liter water ververst en de beker terug op de schuimer geplaatst.

Soms kan je het gevoel hebben dat alles tegenzit. Vandaag is zo een dag, met de chemiclean in de bak is vandaag door werken in de straat al 2 keer de stroom ongeveer telkens een uur uitgevallen.

De resultaten van Luc heb ik in alle geval niet met Chemiclean. Ik heb wel denk ik iets voorzichtiger gedoseerd... De bodem ziet in alle geval nog rood, de stenen heb ik deze morgen afgeblazen en vertonen nu geen belletjes meer, is dit nu te wijten aan de chemiclean, of aan de stroompannes, ik weet het niet. Ik moet wel zeggen dat ik stilletjes aan begin te balen :).

Ze zijn net komen bellen om te zeggen dat het probleem nog niet is opgelost en ze een voorlopige regeling hebben getroffen. Ook een nummer gekregen voor als de stroom deze nacht uitvalt... Ik hoop van niet.

Toch even wat foto's van de cyano na 36 uur chemiclean... Ziet er niet echt goed uit vrees ik...

Bijlagen

• S2010002.JPG
    S2010002.JPG
    609,1 KB · Weergaven: 34
  • S2010003.JPG
    S2010003.JPG
    652,6 KB · Weergaven: 18
  • S2010004.JPG
    S2010004.JPG
    577,9 KB · Weergaven: 20
  • S2010005.JPG
    S2010005.JPG
    631,1 KB · Weergaven: 21
heb je niet de aanbevolen dosis gedoseerd dan Filip?er zit inderdaad nog veel op zie ik,misschien help het als je dit ééns afborstelt met een tandenborstel,kom eind van de week ééns kijken naar de bak en de poezen:)

filip,

ik weet niet of het een goed idee om voorzichtig te beginnen met dergelijke behandelingen.

chemiclean werkt een beetje zoals een antibioticum bij mensen, he. daar is het belangrijk dat je de juiste dosis hanteert, opdat het goed werkt. indien je niet in een keer de behandeling afwerkt, kan je problemen krijgen met resistentie en zo.

morgen dus de volle laag

zonde van de problemen, want de opbouw vind ik echt geslaagd en zou hem graag zien met de nodige koraaltjes erop :) .

grt

joachim

Hey Joma,

Ik geef je volledig gelijk, maar liever nog een kans om het iets straffer te proberen dan hemelaal niks meer! :)

Ik heb de inhoud van de bak - 15% gedaan om het steen en zand niet te willen meetellen en de sump heb ik ook niet in rekening gebracht.

Wel is het de eerste ochtend sinds lang, dat ik opsta met wit zand! :).

Dat het werkt is dus wel degelijk zo... Is het volgende week terug zo erg, dan probeer ik het opnieuw maar dit maal met de volle laag.

Groeten

Filip

heb je niet de aanbevolen dosis gedoseerd dan Filip?er zit inderdaad nog veel op zie ik,misschien help het als je dit ééns afborstelt met een tandenborstel,kom eind van de week ééns kijken naar de bak en de poezen:)

Hey Luc,

Ga zo dadelijk eens waterwisselen en zal dan zo veel mogelijk proberen af te zuigen :).

Groeten

Filip

Hi Fipiliwip,

Heb je boekie gevonden , hoop dat je het flap probleem de baas wordt.

Heb zelf ook met chemie clean het probleem overwonnen:rolleyes:(vergeet de kool er niet uit te halen)

Blijf het zeker volgen.

Groetjes

Manuel

Hoi Filip,

Hoe ziet het uit in de bak ?. Zijn de cyano's verdwenen?.

Waarom heb je het niet zo gebruikt zoals het moet zijn, er is geen reden om 15% minder toe te dienen. Het is juist op de stenen en zandbodem dat de cyano's zitten.

Groetjes Erik

Hey Erik,

Cyano is niet volledig verdwenen bij mij vrees is....

Ik had uitgerekend dat ik een netto watervolume heb van 650, steen en zand er dus af. Stond in de handleiding van het product dat dit zo moest berekend worden.

"When figuring out how much actual water is in your aquarium don't forget how much is in your filter, and how much is displaced by the sand and rocks in your tank."

Dan staat er op de verpakking: Treats up to 300 gal / 1135 liter.

Dit vond ik een beetje raar, want dan is 1 gal => 1135/300 = 3.7 liter.

In alle geval schreef de bijsluiter voor 1 lepeltje toe te dienen per 10 gal. Dus 1 lepeltje per 37 liter water. Ik heb achtien zo een lepeltjes (niet echt afgestreken overigens) toegevoegd aan 1 liter osmosewater, wat goed zou moeten zijn voor 666 liter.

Wat blijkt nu echter, dat overal waar ik de calculators nakijk, 1 gal = 2,7 liter.

Enfin, ik durfde het risico niet nemen en heb de bijsluiter gevolgd, blijkbaar staat hier dan toch een foutje op....

Laatst bewerkt:
Heb net het actieve kool in de sump gedaan. De afschuimer is op dit moment nog niet af te stellen, blijft overkoken. Hopelijk is dit voorbij als ik vanavond van mijn werk kom.

Wel heb ik al wat druppels zeobak in de bak gedaan alsook een geut baktoplan. Baat het niet dan schaadt het niet :)

1 Amerikaanse gallon is 3,8l volgens mij.Ik heb geen berekenaar genomen,maar op de site waar ik bezig was stonden de maten zowel in gallons als in liter.Was wel niet de site van chemi clean.
Hoop dat je er met de 2de poging vanaf komt.

Hey Vava,

In dat geval heb ik juist gedoseerd... Raar dat ik er dan toch niet helemaal vanaf ben geraakt. Ik ga nu eerst 2 weken bacteriën toevoegen en kijken of dit helpt...

Anders beginnen we opnieuw met de behandeling maar ditmaal voor het bruto volume.

Filip

Dit vind ik wel raar, het is één van de eerste gevallen dat de flap niet weg is gegaan?. :confused:
zeker op de bruto inhoud berekenen. ik zou ook geen twee weken wachten maar dadelijk nog een kuur geven.
Groetjes Erik
Hey Vava,

In dat geval heb ik juist gedoseerd... Raar dat ik er dan toch niet helemaal vanaf ben geraakt. Ik ga nu eerst 2 weken bacteriën toevoegen en kijken of dit helpt...

Anders beginnen we opnieuw met de behandeling maar ditmaal voor het bruto volume.

Filip

Hey Erik,

Ik zal vanavond eens foto's trekken als ik thuis kom.... De bodem ziet er niet meer zo rood uit als voor de kuur maar hier en daar op het steen blijf ik de belletjes hebben... Ik ga toch even afwachten wat de bacterieën nu doen. De bak is tot gisterenavond heel mistig geweest en bepaalde koralen waren zwaar aan het slijmen van al de luchtbelletjes. Denk dus dat het beter is van eventjes wat rust aan de bak te geven.

Groeten

Back
Bovenaan