Prachtige vissen!
Zo komt er ook meer ureum in het water
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Prachtige vissen!
Hoi René,

Dat ziet er strak uit! Wat is OB-C? booroxycarbide?Knutselprojectje van afgelopen weken: doseerstationnetje.
Vorig weekend alles aangesloten en nadat ik vandaag nog een wat CaCl en Balling C had ontvangen geheel operationeel.
De jerrycans zijn 25 Liter ieder. Bij mijn huidige verbruik doe ik er ongeveer 200 dagen mee.
Echter het verbruik is nog laag (0,78 KH/dag) in vergelijking met mijn vorige bak (2,5 KH/dag).
Bekijk bijlage 639113
Thanks!Dat ziet er strak uit! Wat is OB-C? booroxycarbide?![]()
Vergelijkbare berekeningen zijn mij niet geheel onbekend... En wat nog belangrijker is: de resultaten die je met deze sporenelementen haalt.De Fauna Marin Trace kost maar €11,90 voor diezelfde 4x25 Liter![]()
Mwa, sporen zijn sporen. Das allemaal zo moeilijk niet.Vergelijkbare berekeningen zijn mij niet geheel onbekend... En wat nog belangrijker is: de resultaten die je met deze sporenelementen haalt.
Het gaat om de onderlinge verhouding. TM heb ik nooit 'all the way' geprobeerd. Maar mijn ervaring is wel dat de kleuren bij FM duidelijk dieper zijn dan bij bijvoorbeeld Triton, zowel de oude als de Core7-variant.Mwa, sporen zijn sporen. Das allemaal zo moeilijk niet.
Zo'n prijsverschil is wel bizar. Ik ben wel fan van Tropic Marin. Maar als ik ruim 12 keer goedkoper uit ben bij de concurrent, dan ga ik naar de concurrent. Heel simpel.
Koralen bestaan al duizenden en duizenden jaren en hebben al duizenden jaren dezelfde elementen nodig. Verschillen tussen merken zijn waarschijnlijk klein, want ze kunnen gewoonweg niet groot zijn. Laat staan dat we verschil kunnen merken.
Ik vind het belangrijk ze toe te voegen, niet belangrijk wie ze maakt. Zo lang het product maar lang op de markt is en een net zo lange en goede track record heeft. Ik koop van Fauna Marin omdat de prijs-kwaliteit verhouding enorm is, niet omdat ik fan ben van Fauna Marin of omdat ik verwacht er harder groeiende en/of mooier gekleurde koralen van te krijgen.
Ik heb geen verschil gemerkt tussen sporen elementen van Tropic en Fauna. Beide houden alle gehaltes netjes op peil. Wat ik wel heb gemerkt, ze doen dit beide beter dan ATI Essentials+ en Triton Core7.
Naar mijn mening zijn zulke conclusies nog helemaal niet te verbinden aan sporenelementen.Het gaat om de onderlinge verhouding. TM heb ik nooit 'all the way' geprobeerd. Maar mijn ervaring is wel dat de kleuren bij FM duidelijk dieper zijn dan bij bijvoorbeeld Triton, zowel de oude als de Core7-variant.
Interessant om te lezen. Ik gebruik ook de balling met de trace 1-2-3 van fauna marin, ben er dik tevreden mee. De kleur en groei is een stuk meer geworden toen ik overstapte van de dsr ez.Voor de volledigheid even alles op een rij:
1) 1000 gram NaOH en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter.
2) 1700 gram NaHCO3, 275 gram Na2CO2 en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter. (Dit is de verhouding carbonaten als in TM Balling B)
3) 3800 gram CaCl dihydraat, 46 mL Fauna Marin Trace 1 en 46 mL Fauna Marin Trace 2 per 25 Liter.
4) 1200 gram Tropic Marin Original Balling deel C per 25 Liter.
#1 en #2 worden gedoseerd afhankelijk van de pH. Is die lager dan 8,3 dan #1 en hoger dan 8,3 dan #2.
In de praktijk worden #1 en #2 ieder ongeveer de helft van de dag gedoseerd.
Daarom heb ik #3 en #4 twee keer zo geconcentreerd gemaakt als dat het recept van Tropic Marin voorschrijft en doseer ik de helft.
Zodoende gaan de vaten ongeveer gelijk leeg.
Vullen van een set van 4x25 Liter kost mij €88,85 (excl. osmosewater).
Dit komt neer op ~€3,55 per 4x1 Liter of 63 cent per 1000 KH.
Voorheen gebruikte ik ook de A- en K+ sporenelementen van Tropic Marin, maar op 4x25 Liter zou mij dat €150 kosten.
De Fauna Marin Trace kost maar €11,90 voor diezelfde 4x25 Liter
P.S. even uitgerekend wat 4x25 liter zou kosten met alles van Tropic Marin...
€252 huidige online prijzen, €308 met aanbevolen verkoopprijzen...![]()
Wat gebruik jij voor koolstofbron? Ik gebruik nu zelfgemaakt nopox van wodka, azijn, Druivensuiker en honing, merk wel dat mijn no3 minder zakt als de po4 dus daar probeer ik nog iets op te vinden hoe ik die beter in verhouding krijg
Oké hoe ga je dan je no3 en po4 laag houden?Absoluut geen. Nul. Nopes. Nada.
En ga ik ook nooit meer gebruiken.
Iedere koolstofbron die ik in mijn vorige bak ooit geprobeerd heb leidde tot STN bij mij steen koralen.
En wat blijkt. Dat is ook helemaal niet gek:
![]()
DOC is The Most Important Parameter For A Healthy Reef Tank: Here’s a New Method to Manage It | Reef Builders | The Reef and Saltwater Aquarium Blog
In this article, I will provide an overview of my take on the current zeitgeist of reefing and explain why the entire industry is ignoring a critical aspect of coral care. I will explain what issues…reefbuilders.com
Wat betreft verlaging NO3 vs PO4, het is algemeen bekend dat koolstofdosering meer effect heeft op nitraat dan op fosfaat. Aard van het beestje. En daar valt niks aan te veranderen.
Euh, hoezo is een koolstofbron noodzakelijk?Oké hoe ga je dan je no3 en po4 laag houden?
Vreemd want mijn no3 krijg ik altijd slecht omlaag en po4 wel.

Ik denk bij foto 2 de laagste no3 en bij foto 3 de hoogste. Ivm de felle kleurenEuh, hoezo is een koolstofbron noodzakelijk?
Het gebruik is ook helemaal nog niet zo lang zo normaal.
Nitraat, gewoon zoals we dat deden voordat koolstofdoseren de norm werd. Goede filtratie, efficiente afschuiming, waterwisseltje zo nu en dan. Daarbij is mijn definitie van "laag" de laatste jaren ook wat breder geworden...
Fosfaat, nogmaals een koolstofbron is geen effectieve methode om dit laag te houden. Er zijn genoeg beproefde effectieve methoden om het uit de waterkolom te filteren. Ik gebruik wanneer nodig wat lanthaan. Tussen de 0,1 en 0,2 vind ik trouwens een prima waarde.
Zoals inmiddels zo vaak gezegd, ik houd een aquarium, geen excelsheet.
Quiz: drie foto's van mijn vorige en huidige aquarium, raad bij iedere foto het nitraatgehalte.
I know de witbalans is niet gelijk tussen de foto's, het zijn snelle smartphone foto's. Kijk daar even doorheen ;-)
1. 10 oktober 2023
Bekijk bijlage 639278
2. 18 februari 2024
Bekijk bijlage 639277
3. Vandaag
Bekijk bijlage 639274
En gok eens een paar getallen?Ik denk bij foto 2 de laagste no3 en bij foto 3 de hoogste. Ivm de felle kleuren
Foto 1: 15En gok eens een paar getallen?
hoe vallen die producten mee qua neerslag als je ze mengt? Blijft er een papje over op de bodem of totaal niet?Voor de volledigheid even alles op een rij:
1) 1000 gram NaOH en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter.
2) 1700 gram NaHCO3, 275 gram Na2CO3 en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter. (Dit is de verhouding carbonaten als in TM Balling B)
3) 3800 gram CaCl dihydraat, 46 mL Fauna Marin Trace 1 en 46 mL Fauna Marin Trace 2 per 25 Liter.
4) 1200 gram Tropic Marin Original Balling deel C per 25 Liter.
#1 en #2 worden gedoseerd afhankelijk van de pH. Is die lager dan 8,3 dan #1 en hoger dan 8,3 dan #2.
In de praktijk worden #1 en #2 ieder ongeveer de helft van de dag gedoseerd.
Daarom heb ik #3 en #4 twee keer zo geconcentreerd gemaakt als dat het recept van Tropic Marin voorschrijft en doseer ik de helft.
Zodoende gaan de vaten ongeveer gelijk leeg.
Vullen van een set van 4x25 Liter kost mij €88,85 (excl. osmosewater).
Dit komt neer op ~€3,55 per 4x1 Liter of 63 cent per 1000 KH.
Voorheen gebruikte ik ook de A- en K+ sporenelementen van Tropic Marin, maar op 4x25 Liter zou mij dat €150 kosten.
De Fauna Marin Trace kost maar €11,90 voor diezelfde 4x25 Liter
P.S. even uitgerekend wat 4x25 liter zou kosten met alles van Tropic Marin...
€252 huidige online prijzen, €308 met aanbevolen verkoopprijzen...![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.