Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Dat is inderdaad de typus. Deze vis is geen "schatje ". Heb ik in een van mijn eerste zeebakken ook gehad. Verorberde toendertijd in korte tijd 2 poetsgarnalen.
Met de rode koraalklimmer nooit geen last van gehad. Deze laten de andere vissen ook gewoon met rust.

20221119_094856~2.JPG

Goed dat je het zegt ik heb die met die lange snuit ook gehad en deze liet alles en iedereen met rust. Maar de ene vis is de andere niet en als ik van meerdere hoor dat het ook anders kan dan liever geen risico nemen. Denk dat deze vaak gekozen wordt over de rode vanwege het prijsverschil en beschikbaarheid.

Afgelopen weekend las ik in het dagboek van Tanne over het experiment met het uitspoelen van voer. Ik vond dit wel een interessant verslagje.
Zelf ben ik daardoor getriggerd om vanaf afgelopen maandag dagelijks mijn voer te gaan uitspoelen. Vandaag de waardes gemeten om te kijken wat het effect is geweest van het uitspoelen.
Fosfaat was vorige week zaterdag 0,08 en vandaag 0,04. Nitraat was vorige week 8.7 en vandaag 7.6. Ik meet altijd op zaterdag in de ochtend, voordat er voer in het aquarium komt.
Ik heb wel afgelopen woensdag 70 liter water ververst, dat doe ik elke 4 weken. Maar ik vermoed dat dit niet zo'n groot effect op deze waardes heeft gehad. Verder heb ik niets aan doseringen etc. veranderd.
De hoeveelheid vers water is ca. 11% van de inhoud van mijn bak. Dit betekent voor het fosfaat 11% van 0.08 dat is 0.0008. Bij lange na geen 0,04. Bij nitraat moet dit een verschil opleveren van 11% van 8.7 dat is 0.087 en dit komt ook niet overeen met de daling van 1.1
Voer dagelijks 5 blokjes diepvries en wel over de gehele dag verspreid. Als basis voer ik dagelijks een blokje artemia, lobster eggs en Dutch mysis. Deze basis vul ik afwisselend aan met krill, rotifers, rode plankton, cyclops en visseneitjes.
Volgende week zaterdag gaan we weer meten, ben benieuwd naar de waardes dan.
Ik heb momenteel wel sinds begin van deze week last van dino's, maar dat lijkt me meer toeval en misschien ook wel een gevolg van de veranderde visbezetting. Er is een schooltje van 7 Pseudanthiassen bij gekomen. Rustig afwachten en geduld hebben. Het voederregime is niet gewijzigd door de komst van de Anthiassen.

DSC_3122.JPG
DSC_3123.JPG

Klein vraagje, hoe spoel je die lobster eggs uit of ander klein spul? Ik heb daar nog niet echt een geschikt zeefje voor gevonden.

Daarnaast zijn lobster eggs ook extra vervuilend. Heel erg vet. Alleen als ik (nieuwe) vissen heb die aan moeten sterken, dan voer ik ze dagelijks. Anders een keer per week ongeveer. Scheelt ook een hoop fosfaat.

Maar nu met je kers verse Antiassen, zou ik ook lekker lobster eggs voeren.

Klein vraagje, hoe spoel je die lobster eggs uit of ander klein spul? Ik heb daar nog niet echt een geschikt zeefje voor gevonden.

Daarnaast zijn lobster eggs ook extra vervuilend. Heel erg vet. Alleen als ik (nieuwe) vissen heb die aan moeten sterken, dan voer ik ze dagelijks. Anders een keer per week ongeveer. Scheelt ook een hoop fosfaat.

theezeefje

Ik spoel al het voer uit in een speciaal zeefje. Heb ik jaren geleden gekocht in een aquarium winkel. Volgens mij was dit bij Reef Corner.

Bijlagen

• DSC_3124~2.JPG
    DSC_3124~2.JPG
    148 KB · Weergaven: 16
  • DSC_3128~2.JPG
    DSC_3128~2.JPG
    105,9 KB · Weergaven: 16
  • DSC_3125~2.JPG
    DSC_3125~2.JPG
    187,4 KB · Weergaven: 16
De Anthiassen zijn goed aan het bijkomen.
Alleen de flavoguttatus is en blijft schuw.
Alle vinnen zijn mooi aan het herstellen.

DSC_3126~4.JPG

Ik spoel al het voer uit in een speciaal zeefje. Heb ik jaren geleden gekocht in een aquarium winkel. Volgens mij was dit bij Reef Corner.
Ohja, natuurlijk, een artemiazeefje.
Die heb ik nog wel ergens liggen.
Thanks!

Ik heb nooit echt de behoefte gehad om diepvries voer uit te spoelen maar meer om uit te laten lekken (en wel eens verrijken).

Doe jij dat ook?
En spoel je het daarna onder de kraan?

Het is niet mijn bedoeling om moeilijk te denken of een hele discussie in gang te zetten maar wat ik me afvraag is of de voedingswaarde van het voer minder wordt wanneer het uitgespoeld wordt met zoetwater (omdat misschien de voedingswaarde kan dalen door osmotische druk).

Ik heb nooit echt de behoefte gehad om diepvries voer uit te spoelen maar meer om uit te laten lekken (en wel eens verrijken).

Doe jij dat ook?
En spoel je het daarna onder de kraan?

Het is niet mijn bedoeling om moeilijk te denken of een hele discussie in gang te zetten maar wat ik me afvraag is of de voedingswaarde van het voer minder wordt wanneer het uitgespoeld wordt met zoetwater (omdat misschien de voedingswaarde kan dalen door osmotische druk).
Bij een verschil in osmotische druk over een membraan, wat verplaatst er dan? Heeft dat voedingswaarde?
Als die osmotische druk een rol speelt, welke kant op staat die osmotische druk dan? En wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Dan nog, bijvoorbeeld bij Mysis hangt het maar net van de soort af of ze uit zoet- of brakwater komen... Iig niet zo zout als onze aquaria.

Tijdsduur is ook nogwel een ding. Als ik al diepvries geef dan laat ik het 5min ontdooien in een borrelglaasje met zeewater. Daarna doe ik het in een artemia zeefje. Ik hou dat zeefje wellicht 3 seconden onder een snel stromende kraan en dan gaat het de bak in.

In mijn geval zou ik het meer "afspoelen" noemen. Ik laat het niet echt weken. In die korte tijd zal er toch niet gek veel gebeuren aan osmotische druk.

Bij een verschil in osmotische druk over een membraan, wat verplaatst er dan? Heeft dat voedingswaarde?
Als die osmotische druk een rol speelt, welke kant op staat die osmotische druk dan? En wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Dan nog, bijvoorbeeld bij Mysis hangt het maar net van de soort af of ze uit zoet- of brakwater komen... Iig niet zo zout als onze aquaria.
Ik snap je vragen en ik weet het niet.

Ik kan me voorstellen dat als we diepvries pakken dat uit zee komt en we plaatsen het in zoetwater misschien gaat het opzwellen.
Zoetwater wil dan het membraan van bepaalde cellen binnendringen met als resultaat dat wat zouten/stoffen uit de cellen treden en blijven niet langer in het voer (dit theoretisch).

Als je een blokje diepvries laat ontdooien in een kopje met zoetwater om het daarna onder de kraan te gaan spoelen zou je in theorie wat aan voedingswaarde kunnen inleveren.
Of het in de werkelijkheid zo is weet ik niet.
Op het moment dat je voer uit wil spoelen om minder fosfaten in de bak te krijgen is het dan aannemelijk denken dat je mogelijk ook wat anders mee uitspoelt.

En is dat echt zo?
En wat dan? Heeft dat een voedingswaarde (zoals ja al terecht vroeg)?

Ik weet niet.

Het zal afhangen van het soort voer en de manier waarop je het uitspoelt dat misschien bepaalt een mogelijke daling in voedingswaarde.

Ben afgelopen week verder gegaan met het uitspoelen van het voer. Het fosfaat is nu net gemeten 0,07 en was vorige week 0,04.
De nitraatwaarde is net gemeten 6,6 en deze was een week geleden 7.6
Nu werk ik met ATI Essentials + in combinatie met ATI Nutrition. De Nutrition C, N en P gebruik ik uiteraard om de nutriënten mee te sturen. Dit wordt ondersteund met een dosering van lanthaanchloride i.p.v. rowaphos.
Nu pas ik wekelijks de dosering Nutrition aan n.a.v. de testwaardes. Dit doe ik middels de rekenmodules van ATI. Zo heb ik afgelopen week Nutrition P gedoseerd. Normaal gebruik ik dit bijna niet. Nu net ook weer de dosering hiervan naar beneden bijgesteld.

laura stoffels pgo.png

De Pseudanthiassen doen het steeds beter. De dispars zwemmen vrij door het aquarium.
Helaas blijven de flavoguttatussen erg schichtig. Zodra 's ochtends de verlichting gaat branden, verdwijnen ze naar hun vaste schuilplaats in het aquarium.
Vanmorgen bleef zowaar een van deze Anthiassen zeker tot een uurtje nadat de verlichting ging branden rondzwemmen.
Alle Pseudanthiassen zien er prima uit en eten goed. De beschadigde staartvinnen zijn allemaal mooi hersteld.
Hieronder 2 plaatjes van de Pseudanthias dispar:

20221212_130701~2.JPG

20221212_130814~2.JPG

die Halichoeres Iridis lipvis had ik vroeger in mijn oude bak. Had hem in Duitsland ( als ik het nog goed heb...) gevonden in super klein formaat ( cm of 5) en heel lang plezier mocht hebben tot hij te groot werd. Vond hem altijd erg mooi!

die Halichoeres Iridis lipvis had ik vroeger in mijn oude bak. Had hem in Duitsland ( als ik het nog goed heb...) gevonden in super klein formaat ( cm of 5) en heel lang plezier mocht hebben tot hij te groot werd. Vond hem altijd erg mooi!
Deze heb ik ruim 2,5 jaren geleden ook als een jong exemplaar van 5 cm gekocht. Een ideale aquariumvis, die nooit stress heeft/ veroorzaakt en heerlijk rustig door de bak zwemt.
Is naar mijn idee ook een nuttige vis. Zoekt heel de dag tussen de koralen en plukt ook wat aan de koraaltjes. De koralen deert dit totaal niet

Een dag of tien geleden heb ik een stek van de zeer langzaam groeiende Acropora carduus verplaatst. Dit koraaltje stond helemaal in de verdrukking van andere koralen en stond wat weg te kwijnen. Om het koraaltje los te krijgen heb ik een koralen-tang moeten gebruiken.
Vervolgens heb ik de losgeknipte stukjes op een steksteen geplakt en het koraaltje een nieuwe plek gegeven.
Ik was erg nieuwsgierig of het koraaltje niet zou gaan bleken.
Vandaag kan ik wel stellen dat dit laatste gelukkig niet is gebeurd.
Acropora carduus op zijn nieuwe plaats.
20221213_110844~2.JPG

Hieronder zie je de oorspronkelijke plek.
20221213_110900~2.JPG

Laatst bewerkt:
Het schooltje Anthiassen wordt dagelijks "groter".

20221213_093517~2.JPG

20221213_093529~2.JPG

De 3 Pseudanthias flavoguttatus laten zich nu eindelijk zien als ik de vissen voer in mijn bak. Inmiddels wonen de 3 visjes sinds 31 oktober in mijn aquarium en pas sinds deze week durven de visjes te komen eten in het vrije water. Ze zijn nu eindelijk wat minder bang voor mijn Zebrasoma xanthurum, hoewel deze grote vis totaal niet agressief is naar de Pseudanthiassen in de bak.
Maar de Pseudanthiassen blijven heel alert.

DSC_3144~2.JPG

DSC_3143~4.JPG

Back
Bovenaan